Jsou to asistenti prodeje, kteří nikdy nespí, vícejazyční prezentátoři a školitelé a influenceři na sociálních sítích, kteří jsou vždy v obraze.
Yuan, odborná asistentka informačních systémů a podnikové analytiky na Státní univerzitě v Iowě, zkoumala v posledních sedmi letech vznik digitálních lidí. Říká, že tato nová technologie nabízí firmám několik velkých výhod. Vedle schopnosti pracovat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu; nikdy nežádají o zvýšení platu a „vždy dodržují firemní politiku“.
Digitální zaměstnanci mohou také sloužit k poskytování konzistentních služeb a pomáhat lidem sdílet citlivé informace. Yuan poukazuje na studii, která zjistila, že vojenští veteráni jsou ochotnější mluvit o příznacích s digitálním člověkem než s reálnými zdravotníky.
Investice do digitálních lidí však stojí peníze a pro některé společnosti nebo služby nemusí být tou správnou volbou, říká Yuan. Existuje také mnoho etických otázek ohledně jejich používání.
„Jak vidíme na příkladu ChatGPT, nové technologie mohou být rušivým faktorem,“ říká Yuan. „Než se společnosti vrhnou do rozhodnutí o zavedení digitálních lidí, musí prodiskutovat možné dopady a nezamýšlené důsledky. Já a moji kolegové chceme být součástí této diskuse. Chceme poskytnout své poznatky o budoucím směřování umělé inteligence.“
Aby Yuan a její kolegové oslovili vedoucí pracovníky v oboru, napsali článek pro Harvard Business Review. Čerpali z nejnovějších výzkumů, včetně svých vlastních, a z rozhovorů se zakladateli a generálními řediteli společností, jako jsou Pinscreen a EY, které nasadily digitální zaměstnance. Článek zdůrazňuje čtyři typy digitálních lidí a nabízí návod pro firmy, které zvažují investice do této oblasti umělé inteligence.
Zdroj: Getty Images
„Přestože digitální zaměstnanci přicházejí, je pro firmy nejlepší čas se do toho vrhnout? Je to stále v rané fázi vývoje a velmi nákladné. Některé společnosti, které ji využily, neuspěly, zatímco jiné uspěly,“ říká Yuan.
4 typy digitálních lidí
1. Virtuální agenti jsou určeni pro specifické, jednorázové úkoly. Poskytují mnoho stejných výhod jako chatboti, ale mají vzhled podobný člověku. Společnosti je mohou využívat jako prodejní agenty nebo pro školení. Keck School of Medicine na University of Southern California zkoumá, jak by virtuální agenti mohli v budoucnu pomoci zdravotníkům při nácviku rozpoznávání příznaků a zdravotních stavů.
2. Virtuální asistenti také pomáhají lidem s konkrétními úkoly, ale podobně jako u asistentů pro hlasové ovládání, jako jsou Alexa a Siri, je vztah s uživatelem trvalý. Výzkumníci poukazují na společnost Digital Domain jako na prvního průkopníka této technologie. Tato společnost vyvíjí digitální asistenty pro Zoom, kteří by mohli během schůzky pořizovat poznámky, poskytovat shrnutí a sestavovat rozvrhy. Mezi další potenciální aplikace patří osobní nakupování a fyzikální terapie.
3. Virtuální influenceři jsou podobní lidským influencerům na sociálních sítích. Propagují značky a módní trendy zveřejňováním fotografií a videí. Miquela (dříve Lil Miquela), která je na Instagramu popisována jako 19letá robotka žijící v Los Angeles, má 2,8 milionu sledujících. Tato virtuální influencerka se objevila v reklamách pro Pradu a v kampani s Calvinem Kleinem a v současné době má smlouvu s maloobchodním prodejcem pro teenagery Pacsun.
4. Virtuální společníci poskytují emocionální podporu a vytvářejí osobní vztahy s uživatelem. Výzkumníci vidí největší dopad této rozvíjející se technologie v péči o seniory v tom, že snižuje osamělost a pomáhá lidem zůstat déle v jejich domovech. Vedle připomínání, kdy si mají lidé vzít léky nebo jít k lékaři, budou mít virtuální společníci schopnost vést konverzaci a projevovat empatii.
„V současné době jsou virtuální agenti nejrozšířenějším ze čtyř typů digitálních lidí, ale my věříme, že nejplnější potenciál digitálního člověka je ve virtuálním společníkovi,“ říká Yuan.
Výzkumníci ve svém článku uvádějí vývojový diagram, který má jednotlivým společnostem pomoci při rozhodování, zda jsou digitální lidé tou správnou volbou. Otázky zahrnují: Je interakce s digitálními lidmi emočně náročná? Nejsou si uživatelé jisti tím, co chtějí? V mnoha scénářích nabízí použití jiných technologií lepší možnosti.
Budoucnost umělé inteligence a digitálních lidí
Když Yuan v roce 2011 nastoupila na doktorandské studium, byl zájem o umělou inteligenci ještě poměrně malý. Rozhodla se zaměřit svůj výzkum na antropomorfismus (tj. přisuzování lidských vlastností nebo chování ne-lidským entitám) poté, co během prezentace na semináři sociální psychologie viděla obrázek tří kamenů s očima jako googly.
„Vzbudilo to ve mně myšlenku, že vidím skalní rodinu, ale tehdy jsem na toto téma nenašla mnoho literatury z mého oboru,“ říká Yuan.
Svou disertační práci dokončila v době, kdy se umělá inteligence dostala do hlavního proudu, a říká, že změna zaměření jejího výzkumu byla přirozená.
„Domnívám se, že základním klíčem k tomu, abychom s umělou inteligencí zacházeli jako s ekvivalentem člověka, je vyvolat proces antropomorfismu. Realistické lidské tváře mohou být silným podnětem k tomu, aby lidé zacházeli s digitálními lidmi, jako by byli skuteční, i když to není jediný způsob. Domnívám se, že vizuální stránka i inteligence musí být přítomny,“ říká Yuan a dodává, že je zapotřebí dalšího výzkumu.
Na mnoha výzkumných projektech spolupracovala s Mikem Seymourem z univerzity v Sydney. Seymour byl 20 let manažerem speciálních efektů ve studiu Disney, než přešel na akademickou půdu. Společně spojili své odborné oblasti a přibrali další vyučující, Kaie Riemera z University of Sydney a Alana R. Dennise z Indiana University, aby lépe porozuměli tomu, jak lidé vnímají digitální lidi a jak se k nim chovají.
Zdroj: Getty Images
Jedna z jejich nedávných studií zjistila, že účastníci hodnotili realisticky vypadající digitální lidi jako důvěryhodnější ve srovnání s kreslenými karikaturami, zejména ve 3D virtuální realitě.
Několik jejich současných výzkumných projektů se zaměřuje na virtuální agenty, kteří vypadají jako celebrity.
„Jsme zvyklí na asistenty pro hlasové ovládání, jako jsou Alexa a Siri,“ říká Yuan. „Jak by se lidé cítili, kdyby je obsluhovala zákaznická služba s umělou inteligencí, která má tvář a hlas Hugha Jackmana?“
Další projekty se zaměřují na virtuální asistenty v aplikacích Zoom a ve finančním prostředí a na to, zda vzhled avatara ovlivňuje chování lidí nebo jejich vnímání informací. Další srovnává mozkovou aktivitu při interakci lidí s digitálním člověkem ve srovnání se skutečným člověkem.
Jsou to asistenti prodeje, kteří nikdy nespí, vícejazyční prezentátoři a školitelé a influenceři na sociálních sítích, kteří jsou vždy v obraze.Yuan, odborná asistentka informačních systémů a podnikové analytiky na Státní univerzitě v Iowě, zkoumala v posledních sedmi letech vznik digitálních lidí. Říká, že tato nová technologie nabízí firmám několik velkých výhod. Vedle schopnosti pracovat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu; nikdy nežádají o zvýšení platu a „vždy dodržují firemní politiku“.Digitální zaměstnanci mohou také sloužit k poskytování konzistentních služeb a pomáhat lidem sdílet citlivé informace. Yuan poukazuje na studii, která zjistila, že vojenští veteráni jsou ochotnější mluvit o příznacích s digitálním člověkem než s reálnými zdravotníky.Investice do digitálních lidí však stojí peníze a pro některé společnosti nebo služby nemusí být tou správnou volbou, říká Yuan. Existuje také mnoho etických otázek ohledně jejich používání.„Jak vidíme na příkladu ChatGPT, nové technologie mohou být rušivým faktorem,“ říká Yuan. „Než se společnosti vrhnou do rozhodnutí o zavedení digitálních lidí, musí prodiskutovat možné dopady a nezamýšlené důsledky. Já a moji kolegové chceme být součástí této diskuse. Chceme poskytnout své poznatky o budoucím směřování umělé inteligence.“Aby Yuan a její kolegové oslovili vedoucí pracovníky v oboru, napsali článek pro Harvard Business Review. Čerpali z nejnovějších výzkumů, včetně svých vlastních, a z rozhovorů se zakladateli a generálními řediteli společností, jako jsou Pinscreen a EY, které nasadily digitální zaměstnance. Článek zdůrazňuje čtyři typy digitálních lidí a nabízí návod pro firmy, které zvažují investice do této oblasti umělé inteligence.„Přestože digitální zaměstnanci přicházejí, je pro firmy nejlepší čas se do toho vrhnout? Je to stále v rané fázi vývoje a velmi nákladné. Některé společnosti, které ji využily, neuspěly, zatímco jiné uspěly,“ říká Yuan.4 typy digitálních lidí1. Virtuální agenti jsou určeni pro specifické, jednorázové úkoly. Poskytují mnoho stejných výhod jako chatboti, ale mají vzhled podobný člověku. Společnosti je mohou využívat jako prodejní agenty nebo pro školení. Keck School of Medicine na University of Southern California zkoumá, jak by virtuální agenti mohli v budoucnu pomoci zdravotníkům při nácviku rozpoznávání příznaků a zdravotních stavů.2. Virtuální asistenti také pomáhají lidem s konkrétními úkoly, ale podobně jako u asistentů pro hlasové ovládání, jako jsou Alexa a Siri, je vztah s uživatelem trvalý. Výzkumníci poukazují na společnost Digital Domain jako na prvního průkopníka této technologie. Tato společnost vyvíjí digitální asistenty pro Zoom, kteří by mohli během schůzky pořizovat poznámky, poskytovat shrnutí a sestavovat rozvrhy. Mezi další potenciální aplikace patří osobní nakupování a fyzikální terapie.3. Virtuální influenceři jsou podobní lidským influencerům na sociálních sítích. Propagují značky a módní trendy zveřejňováním fotografií a videí. Miquela , která je na Instagramu popisována jako 19letá robotka žijící v Los Angeles, má 2,8 milionu sledujících. Tato virtuální influencerka se objevila v reklamách pro Pradu a v kampani s Calvinem Kleinem a v současné době má smlouvu s maloobchodním prodejcem pro teenagery Pacsun.4. Virtuální společníci poskytují emocionální podporu a vytvářejí osobní vztahy s uživatelem. Výzkumníci vidí největší dopad této rozvíjející se technologie v péči o seniory v tom, že snižuje osamělost a pomáhá lidem zůstat déle v jejich domovech. Vedle připomínání, kdy si mají lidé vzít léky nebo jít k lékaři, budou mít virtuální společníci schopnost vést konverzaci a projevovat empatii.„V současné době jsou virtuální agenti nejrozšířenějším ze čtyř typů digitálních lidí, ale my věříme, že nejplnější potenciál digitálního člověka je ve virtuálním společníkovi,“ říká Yuan.Výzkumníci ve svém článku uvádějí vývojový diagram, který má jednotlivým společnostem pomoci při rozhodování, zda jsou digitální lidé tou správnou volbou. Otázky zahrnují: Je interakce s digitálními lidmi emočně náročná? Nejsou si uživatelé jisti tím, co chtějí? V mnoha scénářích nabízí použití jiných technologií lepší možnosti.Budoucnost umělé inteligence a digitálních lidíKdyž Yuan v roce 2011 nastoupila na doktorandské studium, byl zájem o umělou inteligenci ještě poměrně malý. Rozhodla se zaměřit svůj výzkum na antropomorfismus poté, co během prezentace na semináři sociální psychologie viděla obrázek tří kamenů s očima jako googly.„Vzbudilo to ve mně myšlenku, že vidím skalní rodinu, ale tehdy jsem na toto téma nenašla mnoho literatury z mého oboru,“ říká Yuan.Svou disertační práci dokončila v době, kdy se umělá inteligence dostala do hlavního proudu, a říká, že změna zaměření jejího výzkumu byla přirozená.„Domnívám se, že základním klíčem k tomu, abychom s umělou inteligencí zacházeli jako s ekvivalentem člověka, je vyvolat proces antropomorfismu. Realistické lidské tváře mohou být silným podnětem k tomu, aby lidé zacházeli s digitálními lidmi, jako by byli skuteční, i když to není jediný způsob. Domnívám se, že vizuální stránka i inteligence musí být přítomny,“ říká Yuan a dodává, že je zapotřebí dalšího výzkumu.Na mnoha výzkumných projektech spolupracovala s Mikem Seymourem z univerzity v Sydney. Seymour byl 20 let manažerem speciálních efektů ve studiu Disney, než přešel na akademickou půdu. Společně spojili své odborné oblasti a přibrali další vyučující, Kaie Riemera z University of Sydney a Alana R. Dennise z Indiana University, aby lépe porozuměli tomu, jak lidé vnímají digitální lidi a jak se k nim chovají.Jedna z jejich nedávných studií zjistila, že účastníci hodnotili realisticky vypadající digitální lidi jako důvěryhodnější ve srovnání s kreslenými karikaturami, zejména ve 3D virtuální realitě.Několik jejich současných výzkumných projektů se zaměřuje na virtuální agenty, kteří vypadají jako celebrity.„Jsme zvyklí na asistenty pro hlasové ovládání, jako jsou Alexa a Siri,“ říká Yuan. „Jak by se lidé cítili, kdyby je obsluhovala zákaznická služba s umělou inteligencí, která má tvář a hlas Hugha Jackmana?“Další projekty se zaměřují na virtuální asistenty v aplikacích Zoom a ve finančním prostředí a na to, zda vzhled avatara ovlivňuje chování lidí nebo jejich vnímání informací. Další srovnává mozkovou aktivitu při interakci lidí s digitálním člověkem ve srovnání se skutečným člověkem.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...