Jak zjistit, zda má uchazeč o zaměstnání vysokou emoční inteligenci?
Emoční inteligence zahrnuje schopnost porozumět podstatě lidských emocí a využít tyto informace k efektivnímu zapojení kolegů, ovlivnění motivace a vedení složitých diskusí.
Často rozhoduje o tom, zda je někdo dobrým kolegou a zda si vytvoří a udrží důvěru u nejrůznějších lidí, se kterými pracuje, a to jak uvnitř organizace, tak i mimo ni.
Emoční inteligenci uchazeče bohužel nelze zjistit pouze z jeho životopisu. Získáte informace o zaměstnáních, která zastával, o titulech, které získal, a o dovednostech, které rozvinul. Často však nezískáte dobrou představu o jejich interpersonální efektivitě. Zde je několik věcí, na které si můžete dát pozor v pracovních materiálech uchazeče, a také věcí, které můžete udělat při pohovoru, abyste získali představu o jeho emoční inteligenci:
Ačkoli ve většině životopisů není mnoho informací, které by vypovídaly o emoční inteligenci uchazečů, často můžete najít určité náznaky v jejich doporučujících dopisech.
Zdroj: Burzovnísvět.cz
Dostanete obecná tvrzení typu „Tento člověk má rád lidi“, která mohou signalizovat emoční inteligenci, ale mohou také naznačovat, že uchazeč je extravert, který je rád mezi lidmi. Místo toho byste měli hledat konkrétnější výroky. Emočně inteligentní lidé si často budují důvěru u druhých tím, že jim účinně naslouchají a rozpoznávají cíle druhých lidí. Když pisatelé dopisů hovoří o tom, že kandidát skutečně chápe potřeby členů svého týmu, je to známka toho, že kandidát je emočně inteligentní.
Pokud uchazeči v rámci své přihlášky předkládají vlastní vyprávění, hledejte diskuse o tom, jakým způsobem spolupracují se svými kolegy. Emocionálně inteligentní lidé se budou zmiňovat o způsobech, jak spolupracují, aby pomohli ostatním dosáhnout jejich cílů, a o způsobech, jak efektivně řeší konflikty.
CHOVÁNÍ PŘI POHOVORU
Staré scenáristické přísloví říká, že dobrý scénář spíše ukazuje, než vypráví. Jedním z nejlepších způsobů, jak poznat emoční inteligenci uchazeče, je zaměřit se na jeho jednání během náborové návštěvy. Jak uchazeč zdraví ostatní lidi? (To se týká i toho, jak mluví s recepční kanceláře nebo s dalšími osobami, se kterými se může setkat před oficiálním zahájením pohovoru.) Dává pozor na to, co mu ostatní lidé říkají? Uchazeči mají často několik příležitostí k tomu, aby si s lidmi, s nimiž se setkávají, popovídali. Když slyší příběhy o druhých, reagují rozumně a s empatií?
Zdroj: Burzovnísvět.cz
Kromě toho můžete zvážit rozhovor o aktuálním problému v práci, který řešíte. Zajímavý rozdíl mezi lidmi s vyšší a nižší úrovní emoční inteligence spočívá v tom, že emočně inteligentní jedinci si pravděpodobně ověří, jak se v dané situaci cítíte, nebo alespoň vyjádří určitý zájem o vaše pocity, než začnou o problému mluvit nebo se ptát na to, jak ho budete řešit. Pro emočně inteligentní jedince je vaše reakce na situaci důležitou informací, která slouží jako podklad pro řešení problému, spíše než něčím odděleným od problémů, kterým lidé čelí.
OTÁZKY K POHOVORU
Je také užitečné klást při pohovoru otázky, které se týkají emoční inteligence. Jedna z důležitých otázek se týká toho, jak lidé řeší konflikty. Přirozenou tendencí lidí, kterým chybí emoční inteligence, je naznačovat, že konflikty v kanceláři nezažívají nebo že pracují na tom, aby ke konfliktům nikdy nedocházelo.
Jistě by nikdo neměl vyhledávat konflikty v kanceláři, ale rozdílné cíle nebo priority jsou nevyhnutelné. Emocionálně inteligentní jedinci proměňují konfliktní situace v příležitost k řešení problémů tím, že se snaží porozumět motivacím a emocím druhých stran a využívají těchto znalostí k hledání takových řešení konfliktů, která oběma stranám umožní přiblížit se co nejvíce k dosažení svých cílů.
Zdroj: Burzovnísvět.cz
Je také užitečné zeptat se uchazečů, jak si vytvářejí důvěru ke svým kolegům. Emocionálně inteligentní kandidáti budou mluvit o strategiích, ale budou také zdůrazňovat svou ochotu naslouchat ostatním, chápat cíle ostatních a pomáhat jim těchto cílů dosáhnout. Méně emočně inteligentní jedinci mohou mít také skvělé strategie pro budování důvěry, ale obecně se budou soustředit spíše na činy (jako je dodržování závazků) než na rozpoznání pocitů a motivací druhých.
Často rozhoduje o tom, zda je někdo dobrým kolegou a zda si vytvoří a udrží důvěru u nejrůznějších lidí, se kterými pracuje, a to jak uvnitř organizace, tak i mimo ni.Emoční inteligenci uchazeče bohužel nelze zjistit pouze z jeho životopisu. Získáte informace o zaměstnáních, která zastával, o titulech, které získal, a o dovednostech, které rozvinul. Často však nezískáte dobrou představu o jejich interpersonální efektivitě. Zde je několik věcí, na které si můžete dát pozor v pracovních materiálech uchazeče, a také věcí, které můžete udělat při pohovoru, abyste získali představu o jeho emoční inteligenci:Ačkoli ve většině životopisů není mnoho informací, které by vypovídaly o emoční inteligenci uchazečů, často můžete najít určité náznaky v jejich doporučujících dopisech.Dostanete obecná tvrzení typu „Tento člověk má rád lidi“, která mohou signalizovat emoční inteligenci, ale mohou také naznačovat, že uchazeč je extravert, který je rád mezi lidmi. Místo toho byste měli hledat konkrétnější výroky. Emočně inteligentní lidé si často budují důvěru u druhých tím, že jim účinně naslouchají a rozpoznávají cíle druhých lidí. Když pisatelé dopisů hovoří o tom, že kandidát skutečně chápe potřeby členů svého týmu, je to známka toho, že kandidát je emočně inteligentní.Pokud uchazeči v rámci své přihlášky předkládají vlastní vyprávění, hledejte diskuse o tom, jakým způsobem spolupracují se svými kolegy. Emocionálně inteligentní lidé se budou zmiňovat o způsobech, jak spolupracují, aby pomohli ostatním dosáhnout jejich cílů, a o způsobech, jak efektivně řeší konflikty.Staré scenáristické přísloví říká, že dobrý scénář spíše ukazuje, než vypráví. Jedním z nejlepších způsobů, jak poznat emoční inteligenci uchazeče, je zaměřit se na jeho jednání během náborové návštěvy. Jak uchazeč zdraví ostatní lidi? Dává pozor na to, co mu ostatní lidé říkají? Uchazeči mají často několik příležitostí k tomu, aby si s lidmi, s nimiž se setkávají, popovídali. Když slyší příběhy o druhých, reagují rozumně a s empatií?Kromě toho můžete zvážit rozhovor o aktuálním problému v práci, který řešíte. Zajímavý rozdíl mezi lidmi s vyšší a nižší úrovní emoční inteligence spočívá v tom, že emočně inteligentní jedinci si pravděpodobně ověří, jak se v dané situaci cítíte, nebo alespoň vyjádří určitý zájem o vaše pocity, než začnou o problému mluvit nebo se ptát na to, jak ho budete řešit. Pro emočně inteligentní jedince je vaše reakce na situaci důležitou informací, která slouží jako podklad pro řešení problému, spíše než něčím odděleným od problémů, kterým lidé čelí.Je také užitečné klást při pohovoru otázky, které se týkají emoční inteligence. Jedna z důležitých otázek se týká toho, jak lidé řeší konflikty. Přirozenou tendencí lidí, kterým chybí emoční inteligence, je naznačovat, že konflikty v kanceláři nezažívají nebo že pracují na tom, aby ke konfliktům nikdy nedocházelo.Jistě by nikdo neměl vyhledávat konflikty v kanceláři, ale rozdílné cíle nebo priority jsou nevyhnutelné. Emocionálně inteligentní jedinci proměňují konfliktní situace v příležitost k řešení problémů tím, že se snaží porozumět motivacím a emocím druhých stran a využívají těchto znalostí k hledání takových řešení konfliktů, která oběma stranám umožní přiblížit se co nejvíce k dosažení svých cílů.Je také užitečné zeptat se uchazečů, jak si vytvářejí důvěru ke svým kolegům. Emocionálně inteligentní kandidáti budou mluvit o strategiích, ale budou také zdůrazňovat svou ochotu naslouchat ostatním, chápat cíle ostatních a pomáhat jim těchto cílů dosáhnout. Méně emočně inteligentní jedinci mohou mít také skvělé strategie pro budování důvěry, ale obecně se budou soustředit spíše na činy než na rozpoznání pocitů a motivací druhých.