Rostoucí světová populace spolu se zvýšeným důrazem na zdraví a udržitelnost přiměla potravinářský průmysl k hledání alternativních druhů masa. To zahrnuje jak výrobky rostlinného původu, tak i výrobky vypěstované z živočišných buněk.
„Potravinářský průmysl prochází velkou revolucí,“ napsal analytik společnosti Telsey Advisory Group Sarang Vora ve zprávě z 26. června. V příštím desetiletí se podle něj bude pozornost i nadále přesouvat směrem k udržitelným a zdravým produktům.
„Navíc s tím, jak bude svět živit rostoucí populaci – odhaduje se, že do roku 2050 dosáhne ~10 miliard obyvatel z ~7,8 miliardy v roce 2020 – je potřeba využívat zemědělské vědy a technologie, používat nové zdroje bílkovin a inovovat potravinářské výrobky, což je pro naši budoucnost klíčové,“ dodal.
Zatímco výrobky rostlinného původu jsou již na pultech obchodů, pěstované maso se americkým spotřebitelům teprve představuje. Několik vyvolených poprvé oficiálně ochutnalo poté, co ministerstvo zemědělství v červnu schválilo prodej kuřecího masa kultivovaného buňkami společností Good Meat a Upside Foods. Zatím bylo k dispozici pouze prostřednictvím specifických partnerství s restauracemi.
To znamená, že investiční příležitosti jsou nyní převážně ve veřejných společnostech, které vyrábějí produkty na rostlinné bázi, ačkoli investoři vidí spoustu příležitostí v budoucnu pro pěstované maso, známé také jako kultivované maso.
Zdroj: Getty Images
Vzestup, pád a budoucnost rostlinného masa
Rostlinné maso existuje již několik desetiletí. V posledních několika letech však zaznamenalo oživení, které Jordan Bar Am, partner společnosti McKinsey & Company zaměřující se na alternativní bílkoviny, nazývá rostlinné maso 2.0.
V letech 2019 až 2020 podle něj trh s rostlinným masem ve Spojených státech vzrostl přibližně o 46 %. Objevily se nové výrobky veřejných společností, jako jsou Tyson Foods(TSN) a Kellogg(K), i těch soukromých.
V květnu 2019 vstoupil na burzu miláček rostlinných produktů Beyond Meat (BYND), který v první den obchodování vzrostl o 163 %. Akcie nakonec zakončily rok o 202 % výše, než byla jejich cena při první veřejné nabídce 25 USD, a v roce 2020 pokračovaly v růstu, když posílily o více než 65 %.
Poté zájem spotřebitelů o rostlinné maso opadl.
„Zjistili jsme, že spousta lidí produkt zkouší, ale ne mnoho lidí produkt opakuje,“ vysvětlil Bar Am. „Nechutnalo jim tak dobře, jak by chtěli, a také bylo opravdu drahé.“
V roce 2021 se akcie společnosti Beyond Meat propadly o téměř 48 % a v roce 2022 pak o neuvěřitelných 81 %.
Přesto to není konec příběhu. Stále existují části trhu s rostlinným masem, které rostou, jako například plně tepelně upravené nugety, zatímco jiné, jako například mleté hovězí maso, mají větší problémy, uvedl Bar Am.
„Nyní jsme na trhu s rostlinným masem v bodě, kdy se vášnivý zájem uklidnil a kategorie se vyčistila,“ řekl.
Akcie společnosti Beyond Meat mezitím začaly opět stoupat a od začátku roku posílily o 26 %. Nyní je to o 38 % méně než při vstupu na burzu.
„Jedná se o společnost, která je v tomto oboru svým způsobem první,“ uvedl Alec Lucas, analytik společnosti Global X. ETF AgTech & Food Innovation (KROP) této společnosti drží akcie společnosti Beyond Meat a investuje do zemědělských technologií i potravinářských inovací, z nichž druhá se zaměřuje na alternativní bílkoviny.
„Škálování je jedním z největších problémů, kterým budou tyto společnosti čelit, zejména v počátcích,“ dodal. „Společnost Beyond Meat je před mnoha veřejně obchodovanými konkurenty.“
Nedávno společnost oznámila, že rozšiřuje distribuci a bude k dispozici v přibližně 14 000 obchodech po celých Spojených státech, včetně Whole Foods a Wegmans. Společnost Beyond Meat také pokračuje v zavádění nových verzí svých výrobků, jako je například nová verze klobásy, o níž tvrdí, že má „masitější“ strukturu, kterou uvedla na trh minulý měsíc.
Zdroj: Getty Images
Vezměte si příklad z elektromobilů Pro Laine Clarkovou, manažerku inovací a podnikání z neziskového think tanku Good Food Institute, není úplně překvapivé, že po divoké jízdě rostlinných potravin vzhůru došlo k ochlazení.
„To je pravděpodobně velmi přirozené pro odvětví, které bylo bujaré, nadšené a velmi rychle rostlo,“ řekla.
Přesto je podle ní před námi stále ještě příležitost. Fenomén rostlinných potravin přirovnala k počátečnímu nadšení kolem masové výroby elektromobilů. V roce 2009 přinesl server CNET titulek s názvem „2011: Rok elektromobilů,“ upozornila.
„Stalo se ovšem to, že pro mnoho spotřebitelů nebyly praktické, protože dojezd nebyl dostatečně velký, pokud jste se nedostali až k velmi drahým vozům Tesla S,“ řekla Clarková. „Pak také nebyly rozšířené nabíjecí stanice.“
Nyní se nacházíme v bodě zlomu, například v Norsku tvoří 80 % prodejů nových automobilů elektromobily, dodala.
„Myslím, že budeme svědky toho samého, kdy některé výrobky přišly na trh trochu předčasně, možná bylo některé bujení trochu předčasné,“ řekla o alternativních masných výrobcích. „Z toho se dostaneme, stejně jako se z toho dostáváme neustále v nových odvětvích.“
Bar Am ze společnosti McKinsey souhlasí.
„Když se podíváme zpět na rok 2020, řekli bychom, že jsme přecenili snadnost, s jakou se mění chování spotřebitelů,“ řekl. „Nebude to plošná změna přes noc. Bude to spíše postupné, v souladu s upřímně řečeno většinou kategorií [spotřebního baleného zboží]. Potraviny jsou stálé a kulturní a trvá nějakou dobu, než se věci změní.“
Podle Good Food Institute však maloobchodní prodej masa a mořských plodů na rostlinné bázi dosáhl v loňském roce celosvětového obratu 6,1 miliardy dolarů, což představuje 8% nárůst v dolarech a 5% nárůst v hmotnosti. Na pulty se dostaly také stovky nových výrobků, mezi nimiž nechybí steaky z rostlinného masa, losos a foie gras. V roce 2022 bylo také uzavřeno 25 nových strategických partnerství, uvedla organizace.
Mezitím roste i zájem o pěstované maso. V roce 2022 působí v této oblasti 156 společností. Společnosti zabývající se pěstovaným masem a mořskými plody získaly v loňském roce 896 milionů dolarů, čímž celková částka pro toto odvětví od roku 2016 dosáhla 2,78 miliardy dolarů, podle údajů Good Food Institute.
Tržní příležitost v hodnotě 450 miliard dolarů
Společnost Barclays se domnívá, že pěstované maso má lepší předpoklady k tomu, aby narušilo prostředí alternativních bílkovin, než produkty rostlinného původu.
„Kultivované maso je spíše příběhem o licencování technologií než rostlinné maso, které je silně závislé na spotřebitelském marketingu,“ řekl Hiral Patel, globální vedoucí udržitelného a tematického výzkumu společnosti Barclays.
Firma předpovídá, že do roku 2040 bude mít kultivované maso tržní příležitost v hodnotě 450 miliard dolarů a možná dosáhne 20 % celosvětového trhu s masem. Klíčem k dosažení tohoto tržního podílu je však efektivita výroby a přijetí ze strany spotřebitelů, uvedla firma v červnovém sdělení.
Průzkum společnosti Barclays provedený v roce 2021 mezi 5 000 dospělými v pěti zemích – USA, Velké Británii, Číně, Indii a Brazílii – ukázal, že zájem o kultivované maso existuje, přičemž dva ze tří respondentů uvedli, že by o koupi tohoto výrobku uvažovali. Hlavním důvodem jsou obavy o zdraví, i když vyzdvihli také udržitelnost a dobré životní podmínky zvířat.
Zdroj: Getty Images
Podle Bar Am ze společnosti McKinsey je však před námi ještě spousta práce a nejistoty. Jakmile se kolem výrobků vytvoří větší důvěra, bude do této oblasti proudit více talentů a kapitálu. To by mohlo přispět k tomu, že se pěstované maso stane do roku 2030 průmyslovým odvětvím v hodnotě 25 miliard dolarů a bude zajišťovat až 0,5 % světových dodávek masa, uvedla společnost McKinsey ve zprávě z roku 2021.
Clarková z Good Food Institute je rovněž konzervativní, pokud jde o krátkodobý dopad tohoto odvětví na celkový trh.
„Stále jsme velmi realističtí, pokud jde o to, jaké procento celkového trhu s masem by to mohlo představovat, a myslím, že do 10 let je to stále málo,“ řekla. „Ale potom by to mohlo být explozivní.“
Poznamenala, že vše bude záviset na infrastruktuře a na tom, jak rychle se společnosti dokáží rozšířit. Velký vliv na úspěch výrobků má podle ní také zdokonalení chuti a snížení cen.
„Startupy musí přemýšlet o tom, co nabízejí. Není to závod jen o to, jak se dostat na pulty, ale o to, jak dostat na pulty ten nejlepší výrobek,“ řekla.
Investice do pěstovaného masa Pro investory, kteří mají zájem zapojit se do „revoluce“ v oblasti pěstovaného masa, je tato oblast stále v rané fázi, uvedl Vora ze společnosti Telsey.
Jedním ze způsobů, jak se dostat do povědomí, je investovat do veřejných společností, které investují do soukromých podniků zabývajících se pěstováním masa. Good Meat a Upside Foods jsou soukromé, ačkoli společnost Tyson investovala do Upside Foods.
Společnost Archer-Daniels-Midland také nedávno oznámila, že spolupracuje se společností Believer Meats na nových způsobech vývoje a komercializace pěstovaných masných výrobků. Společnost rovněž uzavřela partnerství se společností Good Meat.
Ostatní společnosti vyčkávají. Generální ředitel společnosti Kellogg Steve Cahillane nedávno agentuře Reuters na konferenci o potravinách řekl, že nevylučuje možnou investici, ale upozornil na nejistotu v tomto odvětví.
„Může se to opravdu smysluplně rozšířit? To je třeba vyřešit,“ řekl.
V USA však již existuje malá společnost zabývající se výrobou kultivovaného masa, která je veřejně kótovaná na burze. společnost Steakholder Foods Ltd. (STKH) s tržní kapitalizací 14 milionů dolarů vyvíjí technologii pro vytváření kultivovaných masných a rybích výrobků pomocí 3D tisku.
Společnost Alliance Global Partners, která má na akcie společnosti nákupní rating, uvedla, že prostředí rostoucích sazeb „není příznivé pro ocenění v této oblasti“, což je pro společnost Steakholder požehnáním.
„Myslíme si, že mnoho firem zabývajících se pěstováním masa, které získaly významný rizikový kapitál a mohly se pokusit vyvinout vlastní schopnosti 3D biologického tisku, to nyní pravděpodobně neudělá. Podle našeho názoru je pro tyto firmy jednoduše rozumnější spolupracovat se společností Steakholder,“ napsal analytik Ben Haynor v dubnové zprávě.
V budoucnu by také mohlo dojít k prvotní veřejné nabídce akcií, a jakmile odvětví dosáhne rozsahu a cenové parity, mohlo by dojít k akvizicím ze strany veřejných společností.
Podle společnosti McKinsey’s se také objeví další generace masných výrobků na rostlinné bázi.
Zdroj: Getty Images
„Vznikne rostlina 3.0 s mnohem sofistikovanějšími texturami, zpracováním, technologiemi a podobně,“ řekl. „Je tu několik opravdu zajímavých věcí, které podle mě budou i nadále růst.“
Ve skutečnosti odborníci vidí, že se hranice mezi rostlinnými a pěstovanými masnými výrobky nakonec setřou, protože se bude vyrábět více hybridních produktů.
„Můžete mít rostlinný výrobek, který obsahuje například kultivovaný tuk, abyste se blíže a rychleji dostali k té rostlinné chuťové parodii,“ řekla Clarková z Good Food Institute.
„Není to jen přímá lineární linie k různým úspěchům,“ dodala. „Budeme svědky celé řady a myslím, že tyto mnohem větší masné společnosti jsou do značné míry na palubě, chápou naléhavost a prostě chtějí zajistit, aby jakékoli bílkoviny, které lidé chtějí, mohly dodávat.“
Podle Bar Am se mohou přidat nejen veřejně obchodované masné společnosti, ale také společnosti vyrábějící spotřební zboží.
„Když se zamyslíte nad současným průmyslem živočišných bílkovin, je to něco, čemu říkám demontážní průmysl – rozebírají zvířata,“ řekl. „Kultivované maso je průmysl složení, který ve skutečnosti vypadá mnohem více jako CPG. Vezmete hromadu ingrediencí a vyrobíte z nich věci.“
„Střed talíře je k mání tak, jak to nikdy předtím nebylo,“ řekl Bar Am.
Rostoucí světová populace spolu se zvýšeným důrazem na zdraví a udržitelnost přiměla potravinářský průmysl k hledání alternativních druhů masa. To zahrnuje jak výrobky rostlinného původu, tak i výrobky vypěstované z živočišných buněk.„Potravinářský průmysl prochází velkou revolucí,“ napsal analytik společnosti Telsey Advisory Group Sarang Vora ve zprávě z 26. června. V příštím desetiletí se podle něj bude pozornost i nadále přesouvat směrem k udržitelným a zdravým produktům.„Navíc s tím, jak bude svět živit rostoucí populaci – odhaduje se, že do roku 2050 dosáhne ~10 miliard obyvatel z ~7,8 miliardy v roce 2020 – je potřeba využívat zemědělské vědy a technologie, používat nové zdroje bílkovin a inovovat potravinářské výrobky, což je pro naši budoucnost klíčové,“ dodal.Zatímco výrobky rostlinného původu jsou již na pultech obchodů, pěstované maso se americkým spotřebitelům teprve představuje. Několik vyvolených poprvé oficiálně ochutnalo poté, co ministerstvo zemědělství v červnu schválilo prodej kuřecího masa kultivovaného buňkami společností Good Meat a Upside Foods. Zatím bylo k dispozici pouze prostřednictvím specifických partnerství s restauracemi.To znamená, že investiční příležitosti jsou nyní převážně ve veřejných společnostech, které vyrábějí produkty na rostlinné bázi, ačkoli investoři vidí spoustu příležitostí v budoucnu pro pěstované maso, známé také jako kultivované maso.Vzestup, pád a budoucnost rostlinného masaRostlinné maso existuje již několik desetiletí. V posledních několika letech však zaznamenalo oživení, které Jordan Bar Am, partner společnosti McKinsey & Company zaměřující se na alternativní bílkoviny, nazývá rostlinné maso 2.0.V letech 2019 až 2020 podle něj trh s rostlinným masem ve Spojených státech vzrostl přibližně o 46 %. Objevily se nové výrobky veřejných společností, jako jsou Tyson Foods a Kellogg , i těch soukromých.V květnu 2019 vstoupil na burzu miláček rostlinných produktů Beyond Meat , který v první den obchodování vzrostl o 163 %. Akcie nakonec zakončily rok o 202 % výše, než byla jejich cena při první veřejné nabídce 25 USD, a v roce 2020 pokračovaly v růstu, když posílily o více než 65 %.Poté zájem spotřebitelů o rostlinné maso opadl.„Zjistili jsme, že spousta lidí produkt zkouší, ale ne mnoho lidí produkt opakuje,“ vysvětlil Bar Am. „Nechutnalo jim tak dobře, jak by chtěli, a také bylo opravdu drahé.“V roce 2021 se akcie společnosti Beyond Meat propadly o téměř 48 % a v roce 2022 pak o neuvěřitelných 81 %.Přesto to není konec příběhu. Stále existují části trhu s rostlinným masem, které rostou, jako například plně tepelně upravené nugety, zatímco jiné, jako například mleté hovězí maso, mají větší problémy, uvedl Bar Am.„Nyní jsme na trhu s rostlinným masem v bodě, kdy se vášnivý zájem uklidnil a kategorie se vyčistila,“ řekl.Akcie společnosti Beyond Meat mezitím začaly opět stoupat a od začátku roku posílily o 26 %. Nyní je to o 38 % méně než při vstupu na burzu.„Jedná se o společnost, která je v tomto oboru svým způsobem první,“ uvedl Alec Lucas, analytik společnosti Global X. ETF AgTech & Food Innovation této společnosti drží akcie společnosti Beyond Meat a investuje do zemědělských technologií i potravinářských inovací, z nichž druhá se zaměřuje na alternativní bílkoviny.„Škálování je jedním z největších problémů, kterým budou tyto společnosti čelit, zejména v počátcích,“ dodal. „Společnost Beyond Meat je před mnoha veřejně obchodovanými konkurenty.“Nedávno společnost oznámila, že rozšiřuje distribuci a bude k dispozici v přibližně 14 000 obchodech po celých Spojených státech, včetně Whole Foods a Wegmans. Společnost Beyond Meat také pokračuje v zavádění nových verzí svých výrobků, jako je například nová verze klobásy, o níž tvrdí, že má „masitější“ strukturu, kterou uvedla na trh minulý měsíc.Vezměte si příklad z elektromobilůPro Laine Clarkovou, manažerku inovací a podnikání z neziskového think tanku Good Food Institute, není úplně překvapivé, že po divoké jízdě rostlinných potravin vzhůru došlo k ochlazení.„To je pravděpodobně velmi přirozené pro odvětví, které bylo bujaré, nadšené a velmi rychle rostlo,“ řekla.Přesto je podle ní před námi stále ještě příležitost. Fenomén rostlinných potravin přirovnala k počátečnímu nadšení kolem masové výroby elektromobilů. V roce 2009 přinesl server CNET titulek s názvem „2011: Rok elektromobilů,“ upozornila.„Stalo se ovšem to, že pro mnoho spotřebitelů nebyly praktické, protože dojezd nebyl dostatečně velký, pokud jste se nedostali až k velmi drahým vozům Tesla S,“ řekla Clarková. „Pak také nebyly rozšířené nabíjecí stanice.“Nyní se nacházíme v bodě zlomu, například v Norsku tvoří 80 % prodejů nových automobilů elektromobily, dodala.„Myslím, že budeme svědky toho samého, kdy některé výrobky přišly na trh trochu předčasně, možná bylo některé bujení trochu předčasné,“ řekla o alternativních masných výrobcích. „Z toho se dostaneme, stejně jako se z toho dostáváme neustále v nových odvětvích.“Bar Am ze společnosti McKinsey souhlasí.„Když se podíváme zpět na rok 2020, řekli bychom, že jsme přecenili snadnost, s jakou se mění chování spotřebitelů,“ řekl. „Nebude to plošná změna přes noc. Bude to spíše postupné, v souladu s upřímně řečeno většinou kategorií [spotřebního baleného zboží]. Potraviny jsou stálé a kulturní a trvá nějakou dobu, než se věci změní.“Podle Good Food Institute však maloobchodní prodej masa a mořských plodů na rostlinné bázi dosáhl v loňském roce celosvětového obratu 6,1 miliardy dolarů, což představuje 8% nárůst v dolarech a 5% nárůst v hmotnosti. Na pulty se dostaly také stovky nových výrobků, mezi nimiž nechybí steaky z rostlinného masa, losos a foie gras. V roce 2022 bylo také uzavřeno 25 nových strategických partnerství, uvedla organizace.Mezitím roste i zájem o pěstované maso. V roce 2022 působí v této oblasti 156 společností. Společnosti zabývající se pěstovaným masem a mořskými plody získaly v loňském roce 896 milionů dolarů, čímž celková částka pro toto odvětví od roku 2016 dosáhla 2,78 miliardy dolarů, podle údajů Good Food Institute.Tržní příležitost v hodnotě 450 miliard dolarůSpolečnost Barclays se domnívá, že pěstované maso má lepší předpoklady k tomu, aby narušilo prostředí alternativních bílkovin, než produkty rostlinného původu.„Kultivované maso je spíše příběhem o licencování technologií než rostlinné maso, které je silně závislé na spotřebitelském marketingu,“ řekl Hiral Patel, globální vedoucí udržitelného a tematického výzkumu společnosti Barclays.Firma předpovídá, že do roku 2040 bude mít kultivované maso tržní příležitost v hodnotě 450 miliard dolarů a možná dosáhne 20 % celosvětového trhu s masem. Klíčem k dosažení tohoto tržního podílu je však efektivita výroby a přijetí ze strany spotřebitelů, uvedla firma v červnovém sdělení.Průzkum společnosti Barclays provedený v roce 2021 mezi 5 000 dospělými v pěti zemích – USA, Velké Británii, Číně, Indii a Brazílii – ukázal, že zájem o kultivované maso existuje, přičemž dva ze tří respondentů uvedli, že by o koupi tohoto výrobku uvažovali. Hlavním důvodem jsou obavy o zdraví, i když vyzdvihli také udržitelnost a dobré životní podmínky zvířat.Podle Bar Am ze společnosti McKinsey je však před námi ještě spousta práce a nejistoty. Jakmile se kolem výrobků vytvoří větší důvěra, bude do této oblasti proudit více talentů a kapitálu. To by mohlo přispět k tomu, že se pěstované maso stane do roku 2030 průmyslovým odvětvím v hodnotě 25 miliard dolarů a bude zajišťovat až 0,5 % světových dodávek masa, uvedla společnost McKinsey ve zprávě z roku 2021.Clarková z Good Food Institute je rovněž konzervativní, pokud jde o krátkodobý dopad tohoto odvětví na celkový trh.„Stále jsme velmi realističtí, pokud jde o to, jaké procento celkového trhu s masem by to mohlo představovat, a myslím, že do 10 let je to stále málo,“ řekla. „Ale potom by to mohlo být explozivní.“Poznamenala, že vše bude záviset na infrastruktuře a na tom, jak rychle se společnosti dokáží rozšířit. Velký vliv na úspěch výrobků má podle ní také zdokonalení chuti a snížení cen.„Startupy musí přemýšlet o tom, co nabízejí. Není to závod jen o to, jak se dostat na pulty, ale o to, jak dostat na pulty ten nejlepší výrobek,“ řekla.Investice do pěstovaného masaPro investory, kteří mají zájem zapojit se do „revoluce“ v oblasti pěstovaného masa, je tato oblast stále v rané fázi, uvedl Vora ze společnosti Telsey.Jedním ze způsobů, jak se dostat do povědomí, je investovat do veřejných společností, které investují do soukromých podniků zabývajících se pěstováním masa. Good Meat a Upside Foods jsou soukromé, ačkoli společnost Tyson investovala do Upside Foods.Společnost Archer-Daniels-Midland také nedávno oznámila, že spolupracuje se společností Believer Meats na nových způsobech vývoje a komercializace pěstovaných masných výrobků. Společnost rovněž uzavřela partnerství se společností Good Meat.Ostatní společnosti vyčkávají. Generální ředitel společnosti Kellogg Steve Cahillane nedávno agentuře Reuters na konferenci o potravinách řekl, že nevylučuje možnou investici, ale upozornil na nejistotu v tomto odvětví.„Může se to opravdu smysluplně rozšířit? To je třeba vyřešit,“ řekl.V USA však již existuje malá společnost zabývající se výrobou kultivovaného masa, která je veřejně kótovaná na burze. společnost Steakholder Foods Ltd. s tržní kapitalizací 14 milionů dolarů vyvíjí technologii pro vytváření kultivovaných masných a rybích výrobků pomocí 3D tisku.Společnost Alliance Global Partners, která má na akcie společnosti nákupní rating, uvedla, že prostředí rostoucích sazeb „není příznivé pro ocenění v této oblasti“, což je pro společnost Steakholder požehnáním.„Myslíme si, že mnoho firem zabývajících se pěstováním masa, které získaly významný rizikový kapitál a mohly se pokusit vyvinout vlastní schopnosti 3D biologického tisku, to nyní pravděpodobně neudělá. Podle našeho názoru je pro tyto firmy jednoduše rozumnější spolupracovat se společností Steakholder,“ napsal analytik Ben Haynor v dubnové zprávě.V budoucnu by také mohlo dojít k prvotní veřejné nabídce akcií, a jakmile odvětví dosáhne rozsahu a cenové parity, mohlo by dojít k akvizicím ze strany veřejných společností.Podle společnosti McKinsey’s se také objeví další generace masných výrobků na rostlinné bázi.„Vznikne rostlina 3.0 s mnohem sofistikovanějšími texturami, zpracováním, technologiemi a podobně,“ řekl. „Je tu několik opravdu zajímavých věcí, které podle mě budou i nadále růst.“Ve skutečnosti odborníci vidí, že se hranice mezi rostlinnými a pěstovanými masnými výrobky nakonec setřou, protože se bude vyrábět více hybridních produktů.„Můžete mít rostlinný výrobek, který obsahuje například kultivovaný tuk, abyste se blíže a rychleji dostali k té rostlinné chuťové parodii,“ řekla Clarková z Good Food Institute.„Není to jen přímá lineární linie k různým úspěchům,“ dodala. „Budeme svědky celé řady a myslím, že tyto mnohem větší masné společnosti jsou do značné míry na palubě, chápou naléhavost a prostě chtějí zajistit, aby jakékoli bílkoviny, které lidé chtějí, mohly dodávat.“Podle Bar Am se mohou přidat nejen veřejně obchodované masné společnosti, ale také společnosti vyrábějící spotřební zboží.„Když se zamyslíte nad současným průmyslem živočišných bílkovin, je to něco, čemu říkám demontážní průmysl – rozebírají zvířata,“ řekl. „Kultivované maso je průmysl složení, který ve skutečnosti vypadá mnohem více jako CPG. Vezmete hromadu ingrediencí a vyrobíte z nich věci.“„Střed talíře je k mání tak, jak to nikdy předtím nebylo,“ řekl Bar Am.