Klíčové body
- Společnost Maersk oznámila, že v důsledku obav o bezpečnost bude nadále přesměrovávat svá plavidla z Rudého moře.
- Toto rozhodnutí znamená, že se Maersk vyhne trase přes Suezský průplav a místo toho využije delší cestu kolem mysu Dobré naděje kolem jižní Afriky.
- Hapag-Lloyd také prohlásila, že bude nadále odklánět lodě od Rudého moře kvůli pokračujícím útokům Hútíů a nepovažuje tuto trasu za bezpečnou.
- Obavy o bezpečnost v regionu, kde dochází k útokům húthijských ozbrojenců, vedly k rozhodnutí lodních gigantů přehodnotit trasu svých plaveb a upřednostnit bezpečnostní opatření.
Vzhledem k přetrvávajícím obavám o bezpečnost a sérii útoků ze strany húthijských ozbrojenců oznámil v pátek dánský lodní kolos Maersk, že v dohledné budoucnosti bude nadále přesměrovávat svá plavidla z Rudého moře.
“Situace se neustále vyvíjí a zůstává vysoce nestabilní a všechny dostupné zpravodajské informace potvrzují, že bezpečnostní riziko je i nadále na výrazně zvýšené úrovni,” vysvětlila společnost Maersk v oficiálním prohlášení. Toto rozhodnutí má zákazníkům přinést “větší konzistenci a předvídatelnost”, ačkoli může potenciálně způsobit zpoždění dodávek.
Rozhodnutí o odklonu znamená, že se přepravní gigant vyhne nejkratší trase z Evropy do Asie, která vede přes egyptský Suezský průplav, a místo toho využije delší cestu přes mys Dobré naděje kolem jižní Afriky.

Dopravci se s těmito přerušeními potýkají kvůli několika epizodám konfliktů v regionu. Patří mezi ně řada evropských firem, jako je švédská Ikea, britský maloobchodní řetězec Next a výrobce spotřebičů Electrolux, které v důsledku přerušení dodavatelského řetězce předpovídají zpoždění některých výrobků.
V prosinci společnost Maersk povolila svým plavidlům po krátké přestávce pokračovat v plavbě Rudým mořem a Adenským zálivem. V úterý však společnost toto opatření opět zavedla poté, co bylo jedno z jejích plavidel napadeno. Přítomnost mnohonárodního vojenského úsilí pod vedením USA v regionu bohužel nezmenšila nejistotu mezi firmami, přestože operace byla zahájena s cílem zajistit “trvalou obrannou přítomnost v Rudém moři” a na húthijské lodě reagovala silou.
Skupina Hútíů, která je podporována Íránem, sídlí v Jemenu. Vyjádřili se, že vzhledem k probíhajícímu konfliktu v Gaze je jejich záměrem zaměřit se na lodě směřující do Izraele v rámci solidarity s Palestinci. Jejich útoky však zasáhly lodě směřující do různých světových destinací.
Generální ředitel společnosti Maersk, Vincent Clerc, se v prosincovém rozhovoru pro CNBC vyjádřil, že změna trasy kolem Afriky by mohla prodloužit dobu přepravy lodí mezi Asií a Evropou o dva až čtyři týdny, v závislosti na rychlosti plavby.
Přes Rudé moře podle výzkumu USA proudí téměř 15 % světového námořního obchodu. navzdory probíhajícím poruchám panuje mezi analytiky shoda, že současná situace nebude odrážet chaos, který v dodavatelských řetězcích nastal během pandemie Covid-19, a to především díky zvýšené kapacitě dodávek od roku 2021.
Bezprostředně po tomto oznámení zaznamenaly akcie společnosti Maersk kótované v Evropě volatilitu. V novém roce však společnost zatím patří k nejvýkonnějším evropským firmám a tento týden si připsala více než 16% zisk.
Pozorovatelé trhu vnímají, že společnost by spolu se svými konkurenty mohla těžit ze snížené kapacity na trhu, což již vedlo ke zvýšení sazeb za námořní přepravu.
Po vzoru německé lodní společnosti Hapag-Lloyd také prohlásila, že bude nadále odklánět lodě od Rudého moře kvůli pokračujícím útokům Hútíů.

Nils Haupt, vedoucí podnikové komunikace společnosti Hapag-Lloyd, se v pátek v pořadu “Squawk Box Europe” televize CNBC podělil o jejich postoj a uvedl, že “plavbu přes Rudé moře a Suezský průplav nepovažujeme za bezpečnou”.
Vzpomínajíc na tragický prosincový útok, Haupt sdělil, jak hluboký a trvalý dopad měl nejen na samotnou společnost, ale především na duševní zdraví a pohodu posádky zapojené do této události. Útok na plavbu Rudým mořem a Suezským průplavem nejen ohrozil životy a majetek, ale také zanechal dlouhodobé psychické následky na tým, který byl touto tragédií postižen.
Haupt dále zdůraznil, že pokud nebude možné zajistit bezpečnostní opatření a zaručit ochranu na trasách přes Rudé moře a Suezský průplav, nebude společnost ani posádka uvažovat o obnovení těchto tras. Bezpečnost je pro ně nejvyšším prioritou, a pokud rizika překonávají možné výhody, není důvod riskovat další incidenty.
Tímto zdůraznil důležitost provádění důkladných bezpečnostních opatření a spolupráce s příslušnými orgány, aby se minimalizovala rizika na těchto strategických trasách. Společnost i její posádka si uvědomují, že bezpečný průběh plaveb je klíčový pro obnovení důvěry zákazníků a udržení stability obchodních aktivit.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky