Amazon (AMZN) neboli tzv. „továrna na všechno“ je jednou z nejhodnotnějších společností na světě
V čem ale spočívá kouzlo jeho neustálého progresu?
Dnes to jsou především technologické a cloudové služby
A tak se mu samozřejmě nevyhýbají ani nejrůznější krize.
Dne 14. ledna roku 2021 Amazon Web Services (AWS), jedna z největších cloudových platforem na světě, zaznamenala rozsáhlý výpadek, který ovlivnil různé webové stránky a služby, které jsou závislé na infrastruktuře AWS. Amazon se aktuálně řadí mezi ty nejhodnotnější společnosti na světě, a jeho příběh rozhodně stojí za to si připomenout.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1526 – Byl uzavřen Madridský mír, francouzský král František I. odstoupil Karlu V. Burgundsko a vzdal se nároku na Flandry, Artois, Neapol a Milán.
1639 – První ústavu amerických kolonií přijali v Hartfordu v Connecticutě pod názvem „Fundamental Orders“.
1797 – Francouzské revoluční války: V bitvě u Rivoli zvítězila francouzská armáda pod velením Napoleona Bonaparte nad rakouskou.
1943 – Franklin Delano Roosevelt a Winston Churchill se sešli na Casablanské konferenci.
1944 – Druhá světová válka, východní fronta: Rudá armáda zahájila Leningradsko-novgorodskou operaci, při níž došlo k prolomení blokády Leningradu.
1953 – Josip Broz Tito se stal prezidentem Jugoslávie.
1967 – Demonstrací Human Be-In v San Franciscu byla zahájena éra hippies.
1972 – Dánská královna Markéta II. nastoupila na trůn.
2004 – Národní vlajka Gruzie byla obnovena parlamentem do původní podoby po přibližně 500 letech.
2005 – Sonda Evropské kosmické agentury (ESA) Huygens přistála na povrchu na Saturnova měsíce Titanu.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1965 – Národní liga amerického fotbalu (NFL) oficiálně přijala název Super Bowl pro svůj mistrovský zápas, který se od té doby stal jednou z nejsledovanějších sportovních událostí a významnou obchodní příležitostí pro inzerenty a vysílatele.
1985 – První americká komerční letecká společnost Delta Air Lines začala nabízet transatlantické lety na londýnské letiště Gatwick.
2005 – Uskutečnil se první komerční let Airbusu A380, největšího dopravního letadla na světě, letem společnosti Singapore Airlines ze Singapuru do Sydney.
2010 – Společnost Google oznámila, že v důsledku kybernetického útoku a obav z cenzury ukončí svou činnost v Číně. Společnost Google přesměrovala svůj čínský vyhledávač na své necenzurované stránky se sídlem v Hongkongu.
Jak se Amazon stal tzv. společností na všechno?
Amazon.com (AMZN) je gigant v oblasti elektronického obchodování a cloud computingu se sídlem v Seattlu ve státě Washington, jehož skromné začátky sahají do garáže zakladatele Jeffa Bezose, kde začal prodávat knihy na stále ještě vznikajícím World Wide Webu.
Ačkoli je společnost mezi spotřebiteli známá především díky své maloobchodní platformě, většina jejích provozních zisků (od roku 2024) pochází z její divize cloud computingu, Amazon Web Services (AWS). Amazon se také stává lídrem v oblasti generativní umělé inteligence (GenAI) díky své platformě Bedrock. V oblasti médií je Amazon v centru takzvaných „streamovacích válek“, kdy se svým modelem předplatného zábavy a sportu Prime Video – včetně původního obsahu – bojuje o podíl diváků.
Zdroj: Getty Images
Počátky společnosti Amazon mají kořeny ve službách prodejců třetích stran, předplatitelských službách a reklamě. Dlouhodobě uvádí, že se snaží rozšiřovat prodeje „zlepšováním všech aspektů zákaznické zkušenosti, včetně snižování cen, zlepšování dostupnosti, nabízení rychlejších dodacích lhůt, rozšiřování výběru, rozšiřování informací o produktech, zlepšování snadnosti používání a získávání důvěry zákazníků“, jak vyplývá z dokumentů Komise pro cenné papíry a burzy (SEC).
Společnost Amazon začínala jako internetový prodejce knih, ale postupně se stala významným narušitelem napříč odvětvími a obory. Stejně jako mnoho klasických „narušitelů“ v historii, i Amazon musel vymyslet (a někdy i získat) nové technologie a nové způsoby práce. Inovace společnosti Amazon – včetně elektronické čtečky Kindle a řady produktů Echo pro takzvanou „chytrou domácnost“ – nejen zlepšily zákaznickou zkušenost, ale také změnily způsob, jakým lidé a společnosti obchodují.
Bezos, 170násobný miliardář a třetí nejbohatší člověk na světě (od roku 2024), nikdy nepovažoval Amazon čistě za knihkupectví. Od počátku vnímal Amazon jako technologickou společnost, což bylo předmětem posměchu mnoha odpůrců a důvodem k tomu, že v roce 1999 vyšel na titulní straně časopisu Barron’s článek s titulkem „Amazon.bomba“.
Na základě svého výzkumu Bezos považoval knihy za snadný vstupní bod do elektronického obchodu. Představoval si všezahrnující maloobchodní stránku, která by se nakonec rozšířila do sféry obchodních domů, obchodů se sportovním zbožím, klenotnictví, obchodů s potravinami, hudebních a videoobchodů, stejně jako nezávislých obchodů a všeho mezi tím i mimo to.
Jeho mantrou bylo „Get big fast“ (staňme se velkými — a to rychle), kterou vyzdobil trička zaměstnanců a která se poměrně rychle ukázala jako vítězná strategie. Stejně jako mnoho jiných začínajících firem byly i počátky Amazonu poznamenány čtvrtletními ztrátami. Ačkoli jeho tržby a cash flow byly solidní, mnoho z těchto dolarů se v počátcích vrátilo zpět do podnikání, aby se financovala rychlá expanze, přičemž se výrazně přikláněl k technologickému pokroku, jehož cílem bylo zlepšit dodací lhůty, řídit a sledovat zásoby a optimalizovat online platformu. Společnost Amazon zaznamenala první zisk až v roce 2003 – šest let po první veřejné nabídce akcií v roce 1997.
Původní Bezosova strategie Amazon.com byla bez zásob. Brzy však zjistil, že k dosažení větší kontroly nad dodávkami potřebuje sklady. Po svém vstupu na burzu v roce 1997 společnost zahájila činnost, která se vyvinula v rostoucí množství velkých i malých skladů téměř ve všech koutech země.
V rámci svého cíle vytvořit největší web pro online nakupování otevřela společnost Amazon v roce 2000 svůj obchod pro prodejce třetích stran a poskytla tak nezávislým prodejcům prostor pro nabídku různých nových, použitých, renovovaných a/nebo jedinečných položek. Amazon by hostil platformu a výměnou za transakční poplatky by se postaral o většinu logistických úkonů.
Spuštění služeb třetích stran společností Amazon v roce 2000 dalo vzniknout službě Fulfillment by Amazon (FBA). Ta umožňovala prodejcům třetích stran posílat zásoby do Amazonu a Amazon za příplatek zboží skladoval, odesílal a vyřizoval jeho vrácení. Alternativou je služba Fulfilled by Merchant (FBM) nebo Merchant Fulfilled Network (MFN), která vyžaduje, aby se o veškerou logistiku (skladování, přepravu a zpracování vrácených zboží) postaral prodejce.
Společnost posiluje své partnerství s prodejci nabídkou nových produktů a služeb. Některé z nich zahrnují do svého partnerství plnění skladů a distribuci, doručovací služby, správu zásilek a zásob a také služby řízení vztahů se zákazníky (CRM). Společnost také nabízí finanční odnož Amazon Lending, která umožňuje kvalifikovaným prodejcům půjčit si až 5 milionů dolarů.
Segment služeb pro prodejce třetích stran stále roste a v roce 2023 tvořil zhruba 60 % tržeb.
Zdroj: Gettyimages
Amazon Web Services je komplexní sada cloud computingu zahrnující více než 200 služeb po celém světě. Od roku 2020 je to také nejlukrativnější obchodní segment společnosti Amazon a vzhledem k tomu, že umělá inteligence (AI) je žhavým tématem (více o ní níže), mohl by růst i nadále solidním tempem.
Jestli něco podtrhuje Bezosovu vizi Amazonu jako technologické společnosti, pak je to právě AWS. Ve svých počátcích nabízela AWS data o struktuře internetového provozu, popularitě webových stránek a další důležité statistiky pro vývojáře a obchodníky. V roce 2006 začala divize nabízet soubor služeb cloud computingu pro podniky, které nebyly schopny (nebo ochotny) samy převzít počáteční kapitálové výdaje na infrastrukturu pro hostování a ukládání počítačů.
Společnost Amazon vyvinula AWS, aby vyřešila své vlastní problémy se softwarem a databázemi, a poté jej začala pronajímat na bázi průběžného placení. Rozšířil tak portfolio AWS o službu Elastic Compute Cloud (EC2), která pronajímá výpočetní výkon v malých nebo velkých krocích. V roce 2006 Amazon představil také službu Simple Storage Service (S3), která pronajímá datová úložiště přes internet. Díky těmto nabídkám společnost AWS v podstatě znovuobjevila trh s počítačovou infrastrukturou.
V roce 2023 bude mít AWS přibližně třetinový podíl na trhu s cloudovými službami, před Azure od společnosti Microsoft (MSFT)(23 %) a Google Cloud od společnosti Alphabet (GOOG)(11 %). AWS je pro Amazon také vysoce ziskový byznys, který v minulosti představoval 15 až 18 % celkových tržeb, ale přinášel téměř 50 % provozních příjmů společnosti.
A tak se mu samozřejmě nevyhýbají ani nejrůznější krize.Dne 14. ledna roku 2021 Amazon Web Services , jedna z největších cloudových platforem na světě, zaznamenala rozsáhlý výpadek, který ovlivnil různé webové stránky a služby, které jsou závislé na infrastruktuře AWS. Amazon se aktuálně řadí mezi ty nejhodnotnější společnosti na světě, a jeho příběh rozhodně stojí za to si připomenout.Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1526 – Byl uzavřen Madridský mír, francouzský král František I. odstoupil Karlu V. Burgundsko a vzdal se nároku na Flandry, Artois, Neapol a Milán.
1639 – První ústavu amerických kolonií přijali v Hartfordu v Connecticutě pod názvem „Fundamental Orders“.
1797 – Francouzské revoluční války: V bitvě u Rivoli zvítězila francouzská armáda pod velením Napoleona Bonaparte nad rakouskou.
1943 – Franklin Delano Roosevelt a Winston Churchill se sešli na Casablanské konferenci.
1944 – Druhá světová válka, východní fronta: Rudá armáda zahájila Leningradsko-novgorodskou operaci, při níž došlo k prolomení blokády Leningradu.
1953 – Josip Broz Tito se stal prezidentem Jugoslávie.
1967 – Demonstrací Human Be-In v San Franciscu byla zahájena éra hippies.
1972 – Dánská královna Markéta II. nastoupila na trůn.
2004 – Národní vlajka Gruzie byla obnovena parlamentem do původní podoby po přibližně 500 letech.
2005 – Sonda Evropské kosmické agentury Huygens přistála na povrchu na Saturnova měsíce Titanu.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1965 – Národní liga amerického fotbalu oficiálně přijala název Super Bowl pro svůj mistrovský zápas, který se od té doby stal jednou z nejsledovanějších sportovních událostí a významnou obchodní příležitostí pro inzerenty a vysílatele.
1985 – První americká komerční letecká společnost Delta Air Lines začala nabízet transatlantické lety na londýnské letiště Gatwick.
2005 – Uskutečnil se první komerční let Airbusu A380, největšího dopravního letadla na světě, letem společnosti Singapore Airlines ze Singapuru do Sydney.
2010 – Společnost Google oznámila, že v důsledku kybernetického útoku a obav z cenzury ukončí svou činnost v Číně. Společnost Google přesměrovala svůj čínský vyhledávač na své necenzurované stránky se sídlem v Hongkongu.
Amazon.com je gigant v oblasti elektronického obchodování a cloud computingu se sídlem v Seattlu ve státě Washington, jehož skromné začátky sahají do garáže zakladatele Jeffa Bezose, kde začal prodávat knihy na stále ještě vznikajícím World Wide Webu.Ačkoli je společnost mezi spotřebiteli známá především díky své maloobchodní platformě, většina jejích provozních zisků pochází z její divize cloud computingu, Amazon Web Services . Amazon se také stává lídrem v oblasti generativní umělé inteligence díky své platformě Bedrock. V oblasti médií je Amazon v centru takzvaných „streamovacích válek“, kdy se svým modelem předplatného zábavy a sportu Prime Video – včetně původního obsahu – bojuje o podíl diváků.Počátky společnosti Amazon mají kořeny ve službách prodejců třetích stran, předplatitelských službách a reklamě. Dlouhodobě uvádí, že se snaží rozšiřovat prodeje „zlepšováním všech aspektů zákaznické zkušenosti, včetně snižování cen, zlepšování dostupnosti, nabízení rychlejších dodacích lhůt, rozšiřování výběru, rozšiřování informací o produktech, zlepšování snadnosti používání a získávání důvěry zákazníků“, jak vyplývá z dokumentů Komise pro cenné papíry a burzy .Společnost Amazon začínala jako internetový prodejce knih, ale postupně se stala významným narušitelem napříč odvětvími a obory. Stejně jako mnoho klasických „narušitelů“ v historii, i Amazon musel vymyslet nové technologie a nové způsoby práce. Inovace společnosti Amazon – včetně elektronické čtečky Kindle a řady produktů Echo pro takzvanou „chytrou domácnost“ – nejen zlepšily zákaznickou zkušenost, ale také změnily způsob, jakým lidé a společnosti obchodují.Bezos, 170násobný miliardář a třetí nejbohatší člověk na světě , nikdy nepovažoval Amazon čistě za knihkupectví. Od počátku vnímal Amazon jako technologickou společnost, což bylo předmětem posměchu mnoha odpůrců a důvodem k tomu, že v roce 1999 vyšel na titulní straně časopisu Barron’s článek s titulkem „Amazon.bomba“.Na základě svého výzkumu Bezos považoval knihy za snadný vstupní bod do elektronického obchodu. Představoval si všezahrnující maloobchodní stránku, která by se nakonec rozšířila do sféry obchodních domů, obchodů se sportovním zbožím, klenotnictví, obchodů s potravinami, hudebních a videoobchodů, stejně jako nezávislých obchodů a všeho mezi tím i mimo to.Jeho mantrou bylo „Get big fast“ , kterou vyzdobil trička zaměstnanců a která se poměrně rychle ukázala jako vítězná strategie. Stejně jako mnoho jiných začínajících firem byly i počátky Amazonu poznamenány čtvrtletními ztrátami. Ačkoli jeho tržby a cash flow byly solidní, mnoho z těchto dolarů se v počátcích vrátilo zpět do podnikání, aby se financovala rychlá expanze, přičemž se výrazně přikláněl k technologickému pokroku, jehož cílem bylo zlepšit dodací lhůty, řídit a sledovat zásoby a optimalizovat online platformu. Společnost Amazon zaznamenala první zisk až v roce 2003 – šest let po první veřejné nabídce akcií v roce 1997.Původní Bezosova strategie Amazon.com byla bez zásob. Brzy však zjistil, že k dosažení větší kontroly nad dodávkami potřebuje sklady. Po svém vstupu na burzu v roce 1997 společnost zahájila činnost, která se vyvinula v rostoucí množství velkých i malých skladů téměř ve všech koutech země.V rámci svého cíle vytvořit největší web pro online nakupování otevřela společnost Amazon v roce 2000 svůj obchod pro prodejce třetích stran a poskytla tak nezávislým prodejcům prostor pro nabídku různých nových, použitých, renovovaných a/nebo jedinečných položek. Amazon by hostil platformu a výměnou za transakční poplatky by se postaral o většinu logistických úkonů.Spuštění služeb třetích stran společností Amazon v roce 2000 dalo vzniknout službě Fulfillment by Amazon . Ta umožňovala prodejcům třetích stran posílat zásoby do Amazonu a Amazon za příplatek zboží skladoval, odesílal a vyřizoval jeho vrácení. Alternativou je služba Fulfilled by Merchant nebo Merchant Fulfilled Network , která vyžaduje, aby se o veškerou logistiku postaral prodejce.Společnost posiluje své partnerství s prodejci nabídkou nových produktů a služeb. Některé z nich zahrnují do svého partnerství plnění skladů a distribuci, doručovací služby, správu zásilek a zásob a také služby řízení vztahů se zákazníky . Společnost také nabízí finanční odnož Amazon Lending, která umožňuje kvalifikovaným prodejcům půjčit si až 5 milionů dolarů.Segment služeb pro prodejce třetích stran stále roste a v roce 2023 tvořil zhruba 60 % tržeb.Amazon Web Services je komplexní sada cloud computingu zahrnující více než 200 služeb po celém světě. Od roku 2020 je to také nejlukrativnější obchodní segment společnosti Amazon a vzhledem k tomu, že umělá inteligence je žhavým tématem , mohl by růst i nadále solidním tempem.Jestli něco podtrhuje Bezosovu vizi Amazonu jako technologické společnosti, pak je to právě AWS. Ve svých počátcích nabízela AWS data o struktuře internetového provozu, popularitě webových stránek a další důležité statistiky pro vývojáře a obchodníky. V roce 2006 začala divize nabízet soubor služeb cloud computingu pro podniky, které nebyly schopny samy převzít počáteční kapitálové výdaje na infrastrukturu pro hostování a ukládání počítačů.Společnost Amazon vyvinula AWS, aby vyřešila své vlastní problémy se softwarem a databázemi, a poté jej začala pronajímat na bázi průběžného placení. Rozšířil tak portfolio AWS o službu Elastic Compute Cloud , která pronajímá výpočetní výkon v malých nebo velkých krocích. V roce 2006 Amazon představil také službu Simple Storage Service , která pronajímá datová úložiště přes internet. Díky těmto nabídkám společnost AWS v podstatě znovuobjevila trh s počítačovou infrastrukturou.V roce 2023 bude mít AWS přibližně třetinový podíl na trhu s cloudovými službami, před Azure od společnosti Microsoft a Google Cloud od společnosti Alphabet . AWS je pro Amazon také vysoce ziskový byznys, který v minulosti představoval 15 až 18 % celkových tržeb, ale přinášel téměř 50 % provozních příjmů společnosti.