Klíčové body
- Aston Martin Valour spojuje klasickou estetiku s moderními výkonovými a bezpečnostními prvky
- Tento model oslavuje 110. výročí značky a vyzdvihuje minulost i budoucnost Aston Martin
- Valour je vybaven V-12 motorem o výkonu 705 koní, což je pocta minulým ikonám značky
Stroj kombinuje estetiku a jízdní zážitky svých klasických modelů s moderními výkonovými a bezpečnostními prvky.
Když jde o vytvoření moderního charakteristického automobilu, designéři a konstruktéři Aston Martin zjistili, že to, co si z vozu necháte, je stejně důležité jako to, co do něj vložíte.
Aston Martin Valour na oslavu 110. výročí automobilky a v limitované sérii s odpovídajícím číslem úspěšně přebírá některé pokroky, které britský výrobce supersportovních vozů kurýroval pro svůj DB12 nebo nový Vantage, a kombinuje je s pečlivě vybranými estetickými a technickými rozhodnutími, která ctí velké stavby minulosti.
Každý Valour, jehož cena se pohybuje kolem 2 milionů USD
Všech 110 vozů se prodalo různým zájemcům za méně než týden poté, co Aston začal v květnu přijímat objednávky.
Jsou dodávány, jakmile je ruční montážní proces společnosti dokončí zakázkové výtvory. I testovací vůz, který mohl malý počet automobilových novinářů ochutnat na šokovaných silnicích Cotswolds za neobvykle příjemného anglického letního dne, si brzy najde cestu do garáže svého majitele.
Po rozhodnutí postavit vůz na počest 110. narozenin stály mozky stojící za celou řadou Aston před rozhodnutím. Mohli vytvořit výstavní kus budoucnosti společnosti, nabitý všemi technologickými vymoženostmi, které firma pro své supersporty a SUV připravuje.
Případně bylo možné uctít ikonické elitní spotřební vozy a závodní stroje ze zdobné minulosti výrobce vozů snů.
Pro 110 šťastných milovníků jízdy se tvůrce mnoha nejslavnějších britských vozů opřel do své historie a ukoval stroj, který obsahuje dostatek dnešních výkonných prvků a bezpečnostních prvků a zároveň vrací estetiku a zážitek z jízdy do vášnivější éry.
Vzhledem k tomu, že používání pohonných jednotek V8 klesá ve prospěch nekonečných turbodmychadel a hybridních systémů, Valour se těmto trendům vyhýbá a volí motor V-12 o objemu 5,2 litru a výkonu 705 koní – kývnutí na doby minulé.
Vnější panely jsou mezitím vyrobeny z uhlíkových vláken a konstrukce je spojena hliníkem, aby byla zachována strukturální integrita a zároveň omezena hmotnost – moderní designový kompromis.
Celkově se minulost a budoucnost nadále přetahují o duši Valouru – dokud 20. století nevytáhne velké vítězství.
Vůz se pohybuje na hraně mezi modernou a návratem do minulosti s nekompromisní precizností, která se od Astonu Martin očekává.
Valour, jehož linie záměrně připomínají legendární Aston Martin V8 Volante Jamese Bonda z 80. let, prodlužuje známou šikmou kapotu a posouvá ji dopředu, čímž zakrývá přední světlomety a dává prostor širší masce chladiče zvýrazněné rtěnkovou barvou podle výběru kupujícího.
Vyčnívající splitter dotváří vizáž svalnatého vozu, zatímco dokonale umístěné dvojité přední sací otvory dodávají šmrnc chlazení V12.
Valour aspiruje na výkon, který se podařil jen málokterému vozu, a pravděpodobně hraje lépe zezadu.
Trojité, holubičí žaluzie vyhlazují zužující se zadní okno, zatímco ze svalnatých boků vystupuje široká zadní část difuzoru. Retro vzhled dotváří klasická světelná soustava s brzdovými světly s LED pásky.
Miles Nurnberger, ředitel designu Aston Martin, přiznává, že není obrovským příznivcem „retro“ prvků v estetice tvorby automobilů, ale vždy věřil, že Valour musí s tímto pojetím tančit.
„Valour byl do značné míry inspirován Aston Martinem Victor – ojedinělým designovým konceptem z roku 2021, který do značné míry vycházel z osmiválců ze 70. a 80. let,“ říká Nurnberger. „Vozy z této éry dnes, ve světě směřujícím k elektrifikaci, rezonují ještě více.
Desetiletí osmiválců byla érou, kdy se říkalo: ‚Můžu si dělat, co chci‘. S těmito vozy a s vozem Valour si lze užít spoustu zábavy.“
Nurnberger věří, že Valour odráží, kolik radosti si tým Aston Martin užil při navrhování a konstrukci konečného výsledku. Doufá, že si milovníci automobilů udělají čas a vychutnají si zvláštní perličky, které jsou posety po celém jeho profilu.
„Bylo odvedeno mnoho práce, aby se skryly všechny technické prvky, které jsou nyní nutné k absolvování crash testů,“ říká. „Na konci máte velmi čistou, nepřeplácanou přední část. Kulatá světla rozhodně odkazují na 70. a 80. léta. Velká část vozu je tak oslavou éry, která říká: „Můžeš!“ – to je dokonalá oslava 110. narozenin.“
Podle Jamese Owena, vedoucího manažera konstrukce vozů Aston Martin, bylo skutečnou výzvou při stavbě Valouru určit, jaké výkonnostní faktory posílí jeho funkci, a zároveň se vyhnout přidání příliš mnoha složek, které by mohly vůz odklonit od jeho tématu „starých dobrých časů“.
„Tyto retro-futuristické prvky se prolínají celým vozem, ale zjistili jsme, že velká část tvorby Valouru byla otázkou rozhodnutí, co do něj nezahrnovat,“ říká Owen.
„Kromě toho, že jsme zvolili manuální převodovku, jsme vlastně odstranili [high-tech tuningové prvky] z přítlaku a udělali z něj mnohem více silniční vůz. V rychlosti je stále velmi stabilní, ale řidič v něm najde plynulejší pohyb než v okruhovém voze.“
Owens uznává, že jeho tým mohl do Valouru naházet nekonečné množství elektroniky a donutit ho dělat cokoli, co umí nejnovější Vantage, ale to nebylo pro tento vůz to pravé.
„S dynamikou jsme se vrátili k předchozím generacím Aston Martinů,“ dodává. „Chceme, aby technologie v tomto voze umožnily řidiči trochu zábavy. Chceme, aby tento řidič měl za volantem téměř analogové očekávání.“
Aby Owens co nejlépe demonstroval spojení retra s modernou ve Valouru, symbolicky ukázal na sedadla – závodní kbelíky vyrobené z uhlíkových vláken, ale zdobené tvídem.
Zážitek z jízdy je vznešený, a to ani ne tak díky mohutnému motoru a závodně laděnému odpružení, jako spíše díky manuální převodovce umístěné vzadu. Kokpit upozorňuje na chloubu tlustou řadicí pákou z nerezové oceli a leštěného dřeva.
Šestistupňová převodovka „na podlaze“ se snoubí s hladkým spojkovým pedálem a mechanikou s krátkou dráhou, aby řidiči připomněla úžasný zážitek z „jízdy plnou nádrží“.
Automobilový průmysl do značné míry opustil pojetí ovládání automobilu jako plně lidské činnosti, a to vším, od nekonečných automatických převodovek až po stále vtíravější jízdní asistenty.
Při rychlém řízení Valouru na dobrých silnicích je člověk za volantem sjednocen se strojem od hlavy až k patě – a připomíná tak světu, který je na silnicích otupělý línými vymoženostmi, jež z řízení dělají nudnou povinnost, že tato činnost byla kdysi smyslným zážitkem, na který se člověk těšil a který si užíval.
Přesto se za každým záběrem motoru a každým přeřazením skrývá pocit melancholie. Valour uchovává zážitek, který budoucí obyvatelé ulic nikdy nepoznají. Jediné, co dnes ztracené generace na předních sedadlech znají z automobilů, je „jet, zastavit, doleva, doprava a zpátečka“.
Vše ostatní za ně udělá převládající technologie.
Nebudou vědět nic o vozech jako Valour, které chrastí v hrudní dutině vrčivým, praskajícím zvukem výfuku. Už teď příliš málo řidičů rozumí tanečnímu rytmu přehazování hudby motoru z jedničky na dvojku a trojku v rychlosti.
Nikdy nepocítí to drama, které představuje perfektně načasované sešlápnutí spojky a sáhnutí dolů pro podřazení, aby v zatáčce získali větší výkon.
Aston Martin nedokáže zastavit celosvětovou devoluci k nudným autům a uspávajícímu řízení, ale ještě chvíli udrží při životě oddanost opravdovým řidičským vozům, kterou s Valourem znásobí 110krát.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky