Klíčové body
- Starší byty v ČR zdražily meziročně o 13 %, průměr 103 473 Kč/m²
- Nájemné vzrostlo meziročně o 11 %, mezikvartálně o 2 %
- Pražské byty zdražily na 139 715 Kč/m², nájmy zůstaly stabilní
- Panelové byty umožňují smlouvání, kvalitní cihlové se prodávají rychleji
Jejich průměrná cena v ČR tak byla 103.473 Kč za metr čtvereční. O 11 procent zdražilo oproti začátku roku 2024 také nájemné, to bylo také zároveň o dvě procenta vyšší než ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. Rodinné domy zdražily oproti minulému roku a mezičtvrtletně o zhruba desetinu.
V Praze, kde jsou tradičně nejdražší nemovitosti a také největší zájem o bydlení, ceny bytů mezičtvrtletně zdražily o čtyři procenta a v meziročním porovnání o 12 procent. Metr čtvereční tak stál 139.715 Kč. Nájmy zde ale oproti konci roku zůstaly téměř bez změny a činily zhruba 405 Kč za metr čtvereční. Pražské rodinné domy mezi čtvrtletími mírně zlevnily, za rok ale vzrostly o 12 procent na 110.578 Kč za metr čtvereční.
„U kvalitních cihlových domů v širším centru pak platí rostoucí ochota připlatit si nad průměr, své kupce tedy najdou také výrazně rychleji než v minulém období. Naopak u běžných panelových bytů je možné nadále smlouvat a dojednávat podmínky, zde vidíme řadu cen vyloženě nadhodnocených,“ řekl Hendrik Meyer, šéf realitní skupiny European Housing Services, pod kterou platforma Bezrealitky spadá.

Ve Středočeském kraji se mezičtvrtletně nezměnila cena bytů, o osm procent zde ale zdražily domy. Ty tak podle analýzy ve středních Čechách poprvé přesáhly cenu 75.000 Kč za metr čtvereční. Zájem byl především o rodinné domy v bližší dojezdové vzdálenosti od Prahy, tedy ve městech jako Kladno, Beroun nebo Stará Boleslav. Lidé poptávaly ale rodinná sídla také v největších městech, jako jsou Mladá Boleslav, Kolín, či Příbram. Rychleji pak rostly ceny u bytů s přímým rychlým železničním spojením s Prahou. Průměrně byty ve Středočeském kraji stály 85.179 Kč za metr čtvereční.
Větší zájem o rodinné domy byl podle analýzy také v Jihomoravském kraji a Brně. Oproti konci loňského roku zdražily o sedm procent a za rok pak o 12 procent na téměř 61.000 korun za metr čtvereční. Ceny bytů zde mezičtvrtletně rostly pomaleji, meziročně ale i tyto typy nemovitostí vzrostly o 13 procent. Brněnské byty tak stály téměř 100.000 korun za metr čtvereční. V průměru se pronajímaly za 325 korun za metr čtvereční, oproti konci loňského roku o dvě procenta více. Před 12 měsíci zde nájmy ale byly nižší o desetinu.
„Výhodné ceny rodinných domů nebo stavebních pozemků nasměrovaly úspory a investice domácností především tímto směrem. Do jisté míry je to také důsledek toho, že ceny bytů v Brně zatím nehrozily skokovým růstem. To se však může začít rychle měnit, především pokud zrychlí růst nájmů – to řadu domácností definitivně přesvědčí, že má smysl kupovat,“ dodal Meyer.
Ceny v prvním čtvrtletí roku 2025
Typ nemovitosti | Cena za m2 | Mezičtvrtletní změna | Meziroční změna |
Byty | 103.473 Kč | +3 % | + 13 % |
Nájmy | 335 Kč | +2 % | + 11 % |
Rodinné domy | 63.069 Kč | + 9 % | + 10 % |
<!– DIP popup–>
Budějovickému Budvaru loni stouply tržby o více než osm pct na 3,67 mld. Kč
Pivovar Budějovický Budvar měl loni rekordní tržby druhým rokem po sobě. Meziročně se zvýšily o více než osm procent na 3,67 miliardy Kč. Posílil prodej na domácím trhu a hlavně v zahraničí. ČTK to dnes řekl ředitel národního podniku Petr Dvořák. Výsledek hospodaření zveřejní společnost v červnu. Pivovar v lednu informoval, že loni uvařil rekordních 1,927 milionu hektolitrů piva, meziročně o 3,3 procenta víc.
Budvar meziročně zvýšil prodej piva na domácím trhu o 1,7 procenta. V hospodách zaznamenal mírný pokles. „Daří se nám získávat nové zákazníky, ti ale nejsou schopni plně vykompenzovat pokles spotřeby piva u stávajících zákazníků. Tudíž dochází k poklesu v řádu jednotek procent. Na druhou stranu prodej v obchodních řetězcích rostl o jednotky procent,“ řekl Dvořák.

Prodej do zahraničí se meziročně zvýšil o čtyři procenta. „Prosadit se na nové trhy je vždy dlouhodobá záležitost, je to jako zasadit semínka, která vzejdou po letech. Vrátili jsme se do Kambodže a náš nejvzdálenější trh je Nový Zéland. Zajímavým trhem se stává Albánie, Turecko a dlouhodobě se daří ve Spojených arabských emirátech. To už jsou trhy, které se dostaly z těch okrajových a začínáme si jich všímat,“ řekl Dvořák.
Export činí v Budvaru přes 70 procent, pivo vyváží do více než 70 zemí. Hlavními trhy jsou země v okolí České republiky, zejména Německo, Polsko, Rakousko. Důležitou exportní zemí se stalo také Slovensko, kde se loni Budvaru dařilo, dodal Dvořák.
Budvar postupně bude investovat do zařízení a technologií, která přinesou energetické úspory. Letos v areálu instalují fotovoltaickou elektrárnu, která by měla pokrýt deset procent spotřeby energie, investice přesáhne 50 milionů Kč.
Dále plánují bioplynovou stanici, která bude odpadní vodu přeměňovat na elektrickou energii a mělo by to pokrýt dalších deset procent spotřeby energie. Tento projekt se zatím připravuje, podnik má studii proveditelnosti. Podle odhadů by se náklady mohly pohybovat kolem 100 milionů Kč.
Budvar je součástí evropského programu Lean and Green, který má za cíl snížit emise oxidu uhličitého v logistice o 20 procent. Proto pivovar letos obměnil vozový park a pořídil 12 elektromobilů.
Další projekty v horizontu dvou až tří let jsou v přípravné fázi. Podnik chce obnovit technologii lahvových linek 1 a 2 z roku 2005. „Bude to složitý projekt, protože se to musí udělat za plného provozu,“ dodal Dvořák.
Změna se dotkne i návštěvnického centra. „V současnosti pracujeme s architekty na studii proveditelnosti, aby bylo možné turisty dostat do centra pivovaru, ale aby se vyhnuli provozu, třeba po visutých lávkách. Také se musí vyřešit parkování,“ řekl Dvořák. Cílem je, aby pivovar ročně navštívilo na 200.000 lidí. Loni to bylo téměř 60.000 návštěvníků z celého světa.
Od letošní roku bude Budvar s malými pivovary vařit vždy tři limitované série ročně, loni byly čtyři. Dvě se vaří v minipivovarech, hlavní letní v Budvaru. „Cílem je rozvíjet český trh s pivem, dáme jim naší marketingovou a obchodní sílu, aby se dostaly do většího povědomí. A také si na tom vyzkoušíme nové postupy, receptury, technologie. Například Redix byl původně limitkou a dnes je součástí našeho portfolia. Pivovary si vybírá náš sládek. Vždy vznikne zcela nové pivo, nový recept,“ řekl Dvořák.
Limitní série chuťově i obsahem alkoholu odráží období, pro která se vaří. Například na zimu tu připravují tmavé pivo, na léto světlé, které mívá menší obsah alkoholu. I jejich cena je vyšší, půl litr se pohybuje kolem 70 Kč.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky