Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Rolls-Royce zasažený pandemií doufá, že s nástupem nového šéfa se obloha vyjasní

Společnost Rolls-Royce čelila v posledních dvou letech nemalým turbulencím, když se britský letecký inženýr během pandemie Covid-19 ocitl na pokraji krachu.

Jan Golda Autor: Jan Golda
23 ledna, 2023
6 min. čtení
Zdroj: Bloomberg

Zdroj: Bloomberg

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Další otřesy jsou na obzoru s příchodem nového generálního ředitele Tufana Erginbilgica.

Investoři a analytici očekávají, že 63letý veterán ropného průmyslu, který na začátku ledna vystřídal Warrena Easta, zahájí spolu s celoročními výsledky společnosti příští měsíc strategickou revizi.

Společnost Rolls-Royce, jejíž civilní motory pohánějí některá z největších světových letadel pro Airbus a Boeing, utrpěla velkou finanční ztrátu v důsledku zastavení letů během pandemie. East zahájil rozsáhlý restrukturalizační program, včetně zrušení 9 000 pracovních míst, aby ušetřil 1,3 miliardy liber nákladů, a musel posílit rozvahu skupiny novým vlastním kapitálem a dluhem ve výši 7,3 miliardy liber.

Bylo dosaženo pokroku. Společnost splatila dluh ve výši 2 miliard liber a zbývají jí ještě asi 4 miliardy liber. Je na dobré cestě splnit své finanční cíle pro loňský rok, včetně vytvoření „mírně pozitivního“ volného peněžního toku a středně vysokého jednociferného růstu základních tržeb, ale stále ještě zdaleka nefunguje na plné obrátky.

Zdroj: Getty Images

Investoři chtějí, aby se Erginbilgic, který si ve svých předchozích zaměstnáních v ropné skupině BP získal pověst zkušeného operátora se zaměřením na výkonnost a snižování nákladů, pokusil o totéž ve společnosti Rolls-Royce. Klíčové je zlepšení výkonnosti divize civilního letectví, která stále generuje 40 % základních příjmů skupiny.

Jasnými prioritami jsou snížení ztrát při výrobě a prodeji motoru a také zajištění toho, aby se náklady, které byly odstraněny během restrukturalizace, nevrátily zpět, jakmile se obnoví objem výroby v souvislosti s oživením průmyslu.

Advertisement

Podle osob obeznámených se situací již turecko-britský státní příslušník navštívil hlavní provozy společnosti Rolls-Royce v Derby ve Velké Británii, Indianapolis v USA a Friedrichshafen v Německu. Setkání se zástupci odborů v Derby je naplánováno na konec ledna.

Chcete využít této příležitosti?

„Určitě s sebou přivezl pocit naléhavosti,“ řekl jeden z nich.

Podle lidí obeznámených se situací se nebojí ani v 117 let staré společnosti rozvířit vody, což dokazuje jeho pozvání dlouholetého medvěda akcií – analytika Davida Perryho ze společnosti JPMorgan -, aby na začátku tohoto měsíce přednesl prezentaci vrcholovému vedení společnosti.

Rolls-Royce se k tomu odmítl vyjádřit, stejně jako Perry, když ho oslovily Financial Times.

Zdroj: Bloomberg

Ve své poslední analýze společnosti, zveřejněné na začátku ledna, Perry předpověděl, že Erginbilgic nabídne „tvrdou analýzu“ „současné strategie a finanční situace“ Rolls-Royce.

Podle Perryho je situace společnosti taková, že oživení počtu letových hodin motorů – což je klíčový ukazatel a generátor peněžních toků, protože Rolls-Royce je placen za hodiny, kdy jsou jeho motory ve vzduchu – bylo mnohem pomalejší, než se očekávalo, volný peněžní tok byl také slabší, než se očekávalo, a rozvaha zůstávala napjatá.

„Myslíme si, že připraví investory buď na další restrukturalizaci, nebo na opatření ke zlepšení rozvahy,“ uvedl Perry v poznámce a dodal: „Stručně řečeno, domníváme se, že k dosažení dlouhodobého zisku bude zapotřebí krátkodobé bolesti.“ 

Simon Skinner, vedoucí evropských investic ve společnosti Orbis, která v roce 2015 nakoupila akcie Rolls-Royce, uvedl, že Erginbilgicovou prioritou „musí být dostat společnost zpět na pevný finanční základ“. 

Společnost by podle něj mohla být „obchodně mnohem ostřejší“ a musí zajistit, aby za své služby dostávala „odpovídající hodnotu“. Dodal, že Rolls-Royce „upřednostnil služby zákazníkům před ziskovostí společnosti“ a musí najít „lepší rovnováhu“.

Společnost, která vyčlenila náklady ze své divize civilního letectví, musí také zajistit, aby zůstaly mimo, protože s otevřením cestování se zvyšuje počet letových hodin motorů.

Počet letových hodin velkých motorů se postupně zotavuje, ale za čtyři měsíce do konce října činil stále jen 65 % úrovně před pandemií 2019, uvedla tehdy společnost Rolls-Royce.

Zdroj: Getty Images

Nedávné zrušení omezení Covid-19 v Číně a znovuotevření letů čínských aerolinek i letů do a ze země však pomůže zvýšit počet letových hodin.

„S uvolněním Číny dojde k výraznému oživení poptávky po letecké dopravě. Pro společnost Rolls-Royce představovala Čína a zástupná Čína v roce 2019, tedy před zahájením pandemie Covid, něco málo přes čtvrtinu celkových letových hodin motorů,“ uvedla Charlotte Keyworthová, analytička společnosti Barclays.

„Mezi počtem letových hodin motorů a cenou akcií společnosti existuje 70procentní korelace, takže toto odblokování je významné.“

Vzhledem k potížím, které mají Airbus a Boeing s náběhem výroby nových letadel při omezeních v dodavatelském řetězci, analytici rovněž očekávají, že značný počet letadel, která jsou v současné době uskladněna, bude vrácen do provozu, což společnosti Rolls-Royce přinese příjmy. Některá z nich budou širokotrupá letadla s motory Rolls-Royce, jako například A330.

„S výjimkou dálkových letů má civilní letecký průmysl opět tendenci k dlouhodobému růstu, avšak v obtížném makroekonomickém prostředí. K oživení na dlouhých tratích musí ještě hodně dojít a Rolls-Royce je nejčistší způsob, jak se o to pokusit,“ řekl Nick Cunningham z Agency Partners.

Zdroj: Getty Images

Jakákoli strategická revize, kterou Erginbilgic zahájí, bude muset zvážit, jak Rolls-Royce nastavit pro svět s nulovou čistou produkcí.

Pod Eastovým vedením společnost investovala do nových oblastí podnikání v oblasti elektrických letadel a malých modulárních jaderných reaktorů, aby zdůraznila skutečnost, že společnost by měla být vnímána jako více než jen výrobce motorů spalujících fosilní paliva. Investoři sice věří, že představují potenciální růstové trhy, ale chtějí, aby se Erginbilgic zaměřil na ty, které budou společnosti vydělávat peníze.

Neočekává se žádné brzké rozhodnutí o tom, zda se společnost zbaví divize Power Systems, jejíž motory pohánějí lodě a vlaky. Spíše se očekává, že se nejprve zaměří na zlepšení její provozní výkonnosti.

Další strategické otázky, jako je nalezení průmyslového partnera pro pohonný systém nové generace, se budou rovněž řešit později.

Skinner ze společnosti Orbis připustil, že „to bylo v posledních sedmi letech jako akcionář docela hrbolaté“, ale trvá na tom, že trpělivost bude odměněna a že „slušné výnosy“ jsou možné. Navzdory výzvám může Erginbilgicovo působení těžit i z načasování vzhledem k opětovnému otevření Číny.

„Mohl by mít prostě fantastické štěstí na trh v civilním letectví,“ řekl jeden z pozorovatelů odvětví.

Další otřesy jsou na obzoru s příchodem nového generálního ředitele Tufana Erginbilgica.Investoři a analytici očekávají, že 63letý veterán ropného průmyslu, který na začátku ledna vystřídal Warrena Easta, zahájí spolu s celoročními výsledky společnosti příští měsíc strategickou revizi.Společnost Rolls-Royce, jejíž civilní motory pohánějí některá z největších světových letadel pro Airbus a Boeing, utrpěla velkou finanční ztrátu v důsledku zastavení letů během pandemie. East zahájil rozsáhlý restrukturalizační program, včetně zrušení 9 000 pracovních míst, aby ušetřil 1,3 miliardy liber nákladů, a musel posílit rozvahu skupiny novým vlastním kapitálem a dluhem ve výši 7,3 miliardy liber.Bylo dosaženo pokroku. Společnost splatila dluh ve výši 2 miliard liber a zbývají jí ještě asi 4 miliardy liber. Je na dobré cestě splnit své finanční cíle pro loňský rok, včetně vytvoření „mírně pozitivního“ volného peněžního toku a středně vysokého jednociferného růstu základních tržeb, ale stále ještě zdaleka nefunguje na plné obrátky.Investoři chtějí, aby se Erginbilgic, který si ve svých předchozích zaměstnáních v ropné skupině BP získal pověst zkušeného operátora se zaměřením na výkonnost a snižování nákladů, pokusil o totéž ve společnosti Rolls-Royce. Klíčové je zlepšení výkonnosti divize civilního letectví, která stále generuje 40 % základních příjmů skupiny.Jasnými prioritami jsou snížení ztrát při výrobě a prodeji motoru a také zajištění toho, aby se náklady, které byly odstraněny během restrukturalizace, nevrátily zpět, jakmile se obnoví objem výroby v souvislosti s oživením průmyslu.Podle osob obeznámených se situací již turecko-britský státní příslušník navštívil hlavní provozy společnosti Rolls-Royce v Derby ve Velké Británii, Indianapolis v USA a Friedrichshafen v Německu. Setkání se zástupci odborů v Derby je naplánováno na konec ledna.Chcete využít této příležitosti?„Určitě s sebou přivezl pocit naléhavosti,“ řekl jeden z nich.Podle lidí obeznámených se situací se nebojí ani v 117 let staré společnosti rozvířit vody, což dokazuje jeho pozvání dlouholetého medvěda akcií – analytika Davida Perryho ze společnosti JPMorgan -, aby na začátku tohoto měsíce přednesl prezentaci vrcholovému vedení společnosti.Rolls-Royce se k tomu odmítl vyjádřit, stejně jako Perry, když ho oslovily Financial Times.Ve své poslední analýze společnosti, zveřejněné na začátku ledna, Perry předpověděl, že Erginbilgic nabídne „tvrdou analýzu“ „současné strategie a finanční situace“ Rolls-Royce.Podle Perryho je situace společnosti taková, že oživení počtu letových hodin motorů – což je klíčový ukazatel a generátor peněžních toků, protože Rolls-Royce je placen za hodiny, kdy jsou jeho motory ve vzduchu – bylo mnohem pomalejší, než se očekávalo, volný peněžní tok byl také slabší, než se očekávalo, a rozvaha zůstávala napjatá.„Myslíme si, že připraví investory buď na další restrukturalizaci, nebo na opatření ke zlepšení rozvahy,“ uvedl Perry v poznámce a dodal: „Stručně řečeno, domníváme se, že k dosažení dlouhodobého zisku bude zapotřebí krátkodobé bolesti.“ Simon Skinner, vedoucí evropských investic ve společnosti Orbis, která v roce 2015 nakoupila akcie Rolls-Royce, uvedl, že Erginbilgicovou prioritou „musí být dostat společnost zpět na pevný finanční základ“. Společnost by podle něj mohla být „obchodně mnohem ostřejší“ a musí zajistit, aby za své služby dostávala „odpovídající hodnotu“. Dodal, že Rolls-Royce „upřednostnil služby zákazníkům před ziskovostí společnosti“ a musí najít „lepší rovnováhu“.Společnost, která vyčlenila náklady ze své divize civilního letectví, musí také zajistit, aby zůstaly mimo, protože s otevřením cestování se zvyšuje počet letových hodin motorů.Počet letových hodin velkých motorů se postupně zotavuje, ale za čtyři měsíce do konce října činil stále jen 65 % úrovně před pandemií 2019, uvedla tehdy společnost Rolls-Royce.Nedávné zrušení omezení Covid-19 v Číně a znovuotevření letů čínských aerolinek i letů do a ze země však pomůže zvýšit počet letových hodin.„S uvolněním Číny dojde k výraznému oživení poptávky po letecké dopravě. Pro společnost Rolls-Royce představovala Čína a zástupná Čína v roce 2019, tedy před zahájením pandemie Covid, něco málo přes čtvrtinu celkových letových hodin motorů,“ uvedla Charlotte Keyworthová, analytička společnosti Barclays.„Mezi počtem letových hodin motorů a cenou akcií společnosti existuje 70procentní korelace, takže toto odblokování je významné.“Vzhledem k potížím, které mají Airbus a Boeing s náběhem výroby nových letadel při omezeních v dodavatelském řetězci, analytici rovněž očekávají, že značný počet letadel, která jsou v současné době uskladněna, bude vrácen do provozu, což společnosti Rolls-Royce přinese příjmy. Některá z nich budou širokotrupá letadla s motory Rolls-Royce, jako například A330.„S výjimkou dálkových letů má civilní letecký průmysl opět tendenci k dlouhodobému růstu, avšak v obtížném makroekonomickém prostředí. K oživení na dlouhých tratích musí ještě hodně dojít a Rolls-Royce je nejčistší způsob, jak se o to pokusit,“ řekl Nick Cunningham z Agency Partners.Jakákoli strategická revize, kterou Erginbilgic zahájí, bude muset zvážit, jak Rolls-Royce nastavit pro svět s nulovou čistou produkcí.Pod Eastovým vedením společnost investovala do nových oblastí podnikání v oblasti elektrických letadel a malých modulárních jaderných reaktorů, aby zdůraznila skutečnost, že společnost by měla být vnímána jako více než jen výrobce motorů spalujících fosilní paliva. Investoři sice věří, že představují potenciální růstové trhy, ale chtějí, aby se Erginbilgic zaměřil na ty, které budou společnosti vydělávat peníze.Neočekává se žádné brzké rozhodnutí o tom, zda se společnost zbaví divize Power Systems, jejíž motory pohánějí lodě a vlaky. Spíše se očekává, že se nejprve zaměří na zlepšení její provozní výkonnosti.Další strategické otázky, jako je nalezení průmyslového partnera pro pohonný systém nové generace, se budou rovněž řešit později.Skinner ze společnosti Orbis připustil, že „to bylo v posledních sedmi letech jako akcionář docela hrbolaté“, ale trvá na tom, že trpělivost bude odměněna a že „slušné výnosy“ jsou možné. Navzdory výzvám může Erginbilgicovo působení těžit i z načasování vzhledem k opětovnému otevření Číny.„Mohl by mít prostě fantastické štěstí na trh v civilním letectví,“ řekl jeden z pozorovatelů odvětví.
Tagy: Akciebritánieburzyprůmyslrolls-royce


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Související:

    1. 24. srpna – Gigant Volkswagen a jeho skandální aféra Dieselgate
    2. 6, září – Jak se psala historie luxusního gigantu Mercedes?
    3. Jak dlouho si výrobce letadel Airbus udrží náskok před Boeingem?
    4. Goldman Sachs se zaměřuje na evropský obranný a letecký průmysl
    Advertisement

    Breaking.

    21:59

    Portugalský akciový trh uzavírá se zisky, PSI stoupá o 0,26 %

    21:53

    Akcie Gilead rostou po úspěšných výsledcích zkoušek léčby HIV.

    21:48

    Allianz zvyšuje roční prognózu zisku po silném výkonu za devět měsíců.

    21:41

    Stávkující pracovníci Boeingu přijali pracovní dohodu, čímž ukončili více než tříměsíční stávku.

    21:36

    Akcie Kura Oncology beze změny, i když FDA schválila KOMZIFTI pro AML.

    21:30

    Akcie Matthews International prudce vzrostly po zprávě o akvizici společnosti Duravant.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Wells Fargo věří v obrat Nike a zvyšuje hodnocení, tlak na výrobce slábne

    13 listopadu, 2025

    Sportovní gigant Nike se po několika náročných letech začíná dostávat do fáze, kdy se jeho vyhlídky podle analytiků opět zlepšují.

    Zdroj: Bloomberg

    Micron míří k novým rekordům díky nedostatku pamětí a rostoucí poptávce po AI

    13 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Veřejné služby jako skrytý vítěz AI boomu – s růstovým potenciálem

    13 listopadu, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie AT&T padají, analytik KeyBanc vidí šanci na výrazné zhodnocení

    13 listopadu, 2025
    Zdroj: Shutterstock

    IonQ překonal prognózu tržeb o 37 %. Je to průlom, na který investoři čekali?

    12 listopadu, 2025

    IPO Radar.

    CNGR Advanced Material Co., Ltd.

    Datum IPO: 17 listopadu, 2025
    Potenciální ocenění: 4,81 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Indie sází na globální hudební ekonomiku. Co to znamená pro trh?

    12 listopadu, 2025

    Akcie AST SpaceMobile rostou navzdory slabším číslům, trh věří budoucímu růstu

    11 listopadu, 2025

    Zlatá horečka skončila: říjnový propad přinesl investorům novou příležitost

    9 listopadu, 2025

    S&P 500 uzavřel o poznání výše, pokles Nvidie vyvolává obavy

    11 listopadu, 2025

    Spotřebitelská důvěra v USA klesla na nejnižší úroveň za více než tři roky

    9 listopadu, 2025

    S&P 500 zaznamenal nárůst, investoři očekávají konec uzavření vlády

    12 listopadu, 2025

    Evropská unie připravuje nové vyšetřování Google ohledně hodnocení

    13 listopadu, 2025

    S&P 500 posiluje díky růstu technologických akcií a naději na konec shutdownu

    10 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Shutterstock
    AI

    Akcie Cisco rostou díky prudké poptávce po infrastruktuře pro AI

    13 listopadu, 2025

    Akcie společnosti Cisco Systems zaznamenaly ve čtvrtek výrazný nárůst poté, co výrobce síťového vybavení zvýšil svou roční prognózu zisku i...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.