Rostoucí poptávka po mědi zkomplikuje boom čisté energie
Poptávka po kovu používaném v solárních panelech, větrných turbínách a elektrickém vedení bude výrazně převyšovat nabídku, tvrdí výzkumná společnost BloombergNEF.
Měď je jedním ze základních prvků dnešní i budoucí ekonomiky. Je obsažena v turbínách a solárních modulech, které vyrábějí elektrony, v přenosových a distribučních vedeních, která přenášejí elektřinu ke spotřebitelům, v domácích rozvodech, které ji dodávají do myček nádobí a iPhonů, a v motorech, které pohánějí vše od výtahů po elektrická kola.
O mědi uvažujme jako o společném nosiči dekarbonizace, abychom tak řekli. Je to doslova kabeláž, která spojuje současnost s budoucností.
Společnost BloombergNEF, která se zabývá výzkumem v oblasti energetiky, nedávno zveřejnila svůj první globální výhled vývoje mědi, v němž zohlednila poptávku po mědi vyplývající z technologických změn potřebných k tomu, aby se ekonomika zbavila fosilních paliv. Její hlavní zjištění je zarážející: Poptávka po mědi se do roku 2040 zvýší o více než 50 %.
Poptávka po mědi související s aktivitami v oblasti přechodu na energetiku – čistá energie a elektrifikovaná doprava a infrastruktura, která je podporuje – poroste do roku 2040 přibližně o 4 % ročně. Poptávka vyplývající z tradičních zdrojů, jako je stavebnictví a výroba topných a chladicích zařízení, poroste ve stejném období pouze o 1,5 % ročně.
Zdroj: Unsplash
Výsledkem tohoto vývoje poptávky je, že do konce tohoto desetiletí doprava nahradí stavebnictví jako největší samostatný faktor. Před deseti lety byla poptávka po mědi v dopravě méně než poloviční ve srovnání s poptávkou ve stavebnictví. Do roku 2040 bude poptávka v dopravě o třetinu vyšší.
Před touto trajektorií růstu stojí výzva, která není ani tak akutní, jako spíše existenční. Agentura BloombergNEF očekává, že produkce primární mědi může do roku 2040 vzrůst přibližně o 16 %. Není třeba dodávat, že tento nárůst spíše zaostává za poptávkou. Počátkem roku 2030 by poptávka po mědi mohla převýšit nabídku o více než 6 milionů tun ročně.
Bude existovat nová primární výroba, ale měděný důl není rychloobrátkový. Ve skutečnosti se v příštích třech letech neočekává zprovoznění žádného nového naleziště mědi. A přestože celosvětová nabídka mědi není zcela vyčerpána, těžaři nyní využívají rudy o koncentraci 0,5 % mědi, což je čtvrtina koncentrace před sto lety.
To však neznamená, že by svět musel mít strukturální nedostatek mědi po dvě desetiletí. Za prvé, nedostatek vedoucí k vysokým cenám by mohl potlačit poptávku, což by snížilo deficit nabídky. To by se však stalo na úkor expanze čisté energetiky a elektrifikované dopravy.
Také velmi jasná trajektorie poptávky po mědi by měla podpořit další objevování a průzkum. Zájem o něj nebudou mít jen společnosti, ale i vlády vzhledem k možnosti poplatků za těžbu. Pokud vláda usnadní rozvoj dolů přísnými ekologickými normami, je to povzbudivé. Pokud budou její požadavky na licenční poplatky příliš vysoké, mohlo by to oslabit důvěru investorů a developerů v novou těžbu.
Zdroj: Unsplash
Pak je tu sekundární výroba neboli recyklace. V současné době sekundární produkce pokrývá celý rozdíl mezi primární produkcí a poptávkou ve výši 4,6 milionu tun ročně. Průmyslový měděný šrot je snadno dostupný, ale spotřební šrot je těžko předvídatelný, a proto je těžší se na něj spolehnout. V současné době činí míra sběru mědi pro spotřební a elektronické zboží pouze 53 %.
Aby bylo možné uspokojit prudký nárůst poptávky, bude zapotřebí jak dodávek z nových dolů (bez ohledu na kvalitu rudy), tak z recyklovaných zdrojů (bez ohledu na to, jak budou účinné). Největším impulsem pro zvýšení nabídky je samotná poptávka. A signál z celosvětového úsilí o dekarbonizaci hospodářské činnosti je zcela jasný.
Měď je jedním ze základních prvků dnešní i budoucí ekonomiky. Je obsažena v turbínách a solárních modulech, které vyrábějí elektrony, v přenosových a distribučních vedeních, která přenášejí elektřinu ke spotřebitelům, v domácích rozvodech, které ji dodávají do myček nádobí a iPhonů, a v motorech, které pohánějí vše od výtahů po elektrická kola.O mědi uvažujme jako o společném nosiči dekarbonizace, abychom tak řekli. Je to doslova kabeláž, která spojuje současnost s budoucností.Společnost BloombergNEF, která se zabývá výzkumem v oblasti energetiky, nedávno zveřejnila svůj první globální výhled vývoje mědi, v němž zohlednila poptávku po mědi vyplývající z technologických změn potřebných k tomu, aby se ekonomika zbavila fosilních paliv. Její hlavní zjištění je zarážející: Poptávka po mědi se do roku 2040 zvýší o více než 50 %.Poptávka po mědi související s aktivitami v oblasti přechodu na energetiku – čistá energie a elektrifikovaná doprava a infrastruktura, která je podporuje – poroste do roku 2040 přibližně o 4 % ročně. Poptávka vyplývající z tradičních zdrojů, jako je stavebnictví a výroba topných a chladicích zařízení, poroste ve stejném období pouze o 1,5 % ročně.Zdroj: UnsplashVýsledkem tohoto vývoje poptávky je, že do konce tohoto desetiletí doprava nahradí stavebnictví jako největší samostatný faktor. Před deseti lety byla poptávka po mědi v dopravě méně než poloviční ve srovnání s poptávkou ve stavebnictví. Do roku 2040 bude poptávka v dopravě o třetinu vyšší.Před touto trajektorií růstu stojí výzva, která není ani tak akutní, jako spíše existenční. Agentura BloombergNEF očekává, že produkce primární mědi může do roku 2040 vzrůst přibližně o 16 %. Není třeba dodávat, že tento nárůst spíše zaostává za poptávkou. Počátkem roku 2030 by poptávka po mědi mohla převýšit nabídku o více než 6 milionů tun ročně.Chcete využít této příležitosti?Bude existovat nová primární výroba, ale měděný důl není rychloobrátkový. Ve skutečnosti se v příštích třech letech neočekává zprovoznění žádného nového naleziště mědi. A přestože celosvětová nabídka mědi není zcela vyčerpána, těžaři nyní využívají rudy o koncentraci 0,5 % mědi, což je čtvrtina koncentrace před sto lety. To však neznamená, že by svět musel mít strukturální nedostatek mědi po dvě desetiletí. Za prvé, nedostatek vedoucí k vysokým cenám by mohl potlačit poptávku, což by snížilo deficit nabídky. To by se však stalo na úkor expanze čisté energetiky a elektrifikované dopravy.Také velmi jasná trajektorie poptávky po mědi by měla podpořit další objevování a průzkum. Zájem o něj nebudou mít jen společnosti, ale i vlády vzhledem k možnosti poplatků za těžbu. Pokud vláda usnadní rozvoj dolů přísnými ekologickými normami, je to povzbudivé. Pokud budou její požadavky na licenční poplatky příliš vysoké, mohlo by to oslabit důvěru investorů a developerů v novou těžbu.Zdroj: UnsplashPak je tu sekundární výroba neboli recyklace. V současné době sekundární produkce pokrývá celý rozdíl mezi primární produkcí a poptávkou ve výši 4,6 milionu tun ročně. Průmyslový měděný šrot je snadno dostupný, ale spotřební šrot je těžko předvídatelný, a proto je těžší se na něj spolehnout. V současné době činí míra sběru mědi pro spotřební a elektronické zboží pouze 53 %.Aby bylo možné uspokojit prudký nárůst poptávky, bude zapotřebí jak dodávek z nových dolů , tak z recyklovaných zdrojů . Největším impulsem pro zvýšení nabídky je samotná poptávka. A signál z celosvětového úsilí o dekarbonizaci hospodářské činnosti je zcela jasný.