Dohody se sázkovými firmami a technologickými společnostmi pomohly NFL získat rekordní příjmy ze sponzoringu ve výši 1,8 miliardy dolarů, uvedla pro CNBC poradenská společnost IEG zabývající se sportovními partnerstvími. Tato částka představuje 12% meziroční nárůst oproti 1,62 miliardy dolarů, které NFL vydělala v sezóně 2020. V sezóně 2019 vytáhla ze sponzoringu 1,47 miliardy dolarů.
Nejvýraznější nárůst sponzorských smluv NFL zaznamenaly společnosti provozující sportovní hry, kasina a loterie. DraftKings, FanDuel a Caesars se staly partnery sázkových kanceláří v roce 2021 poté, co tyto společnosti uzavřely pětileté smlouvy v celkové hodnotě necelé 1 miliardy dolarů. NFL rovněž uzavřela sekundární smlouvy se společnostmi BetMGM, WynnBet, FoxBet a PointsBet.
Partnerské smlouvy s NFL obvykle trvají tři až sedm let a menší společnosti stojí minimálně 10 milionů dolarů ročně. Významnější firmy mohou zaplatit více než 200 milionů dolarů ročně.
Verizon má jednu z nejvýznamnějších smluv s NFL a ročně platí lize přes 300 milionů dolarů. Loni v září se komunikační společnost dohodla s NFL na nové desetileté smlouvě a přidala k ní práva na 5G. Nová smlouva však nezahrnuje přímé přenosy zápasů, takže je méně cenná. To také znamená, že mobilní práva NFL jsou také k mání.
Odhady společnosti IEG přicházejí několik dní poté, co NFL uspořádala jeden z nejpamátnějších víkendů play-off, jehož součástí bylo i napínavé prodloužení mezi týmy Kansas City Chiefs a Buffalo Bills. Tento zápas přilákal více než 42 milionů diváků, což je nejvyšší sledovanost divizních zápasů po sezóně od roku 2017.
„Nepřichází to z tradičních míst,“ řekl Peter Laatz, globální výkonný ředitel společnosti IEG. „Přichází z nově vznikajících kategorií. Nejenže vidíme nové talenty na hřišti, ale vidíme i nové kategorie.“
Přestože v sezóně 2021 zaznamenal největší nárůst sponzoring hazardních her NFL, v absolutních dolarových číslech se na prvním místě pro rok 2021 umístily technologické smlouvy, v čele se společností Microsoft. Tento technologický gigant má s ligou smlouvu na hřišti, kde se používá tablet Surface od společnosti Microsoft. Tato dohoda má podle údajů společnosti IEG hodnotu zhruba 100 milionů dolarů ročně.
Na druhém místě se umístily dohody o hazardních hrách a na třetím místě dohody o alkoholických nápojích.
V prosinci loňského roku NFL obnovila smlouvu se společností Anheuser-Busch, která NFL platí více než 250 milionů dolarů ročně za práva na pivo a tvrdé limonády. Společnost ztratila kontrolu nad právy na tvrdý alkohol, která převzala společnost Diageo za údajných 30 milionů dolarů ročně.
NFL dala do aukce práva na víno a šampaňské, ale pro tuto kategorii zatím partnerství neuzavřela.
„Tyto kategorie (technika a alkohol) si pěkně střihli,“ řekl Laatz a označil sponzorské peníze NFL za „rozjetý vlak příjmů“. Poté předpověděl, že NFL v budoucnu vydrží „jemnější řezání kategorií“, aby se zvýšil počet smluv v USA.
NFL se zaměřuje na další globální příjmy
Přestože celkové příjmy NFL ze sponzoringu výrazně vzrostly, většina tohoto růstu připadla na sponzoring celé ligy, který vzrostl o 23 %. Kluby NFL získaly meziročně pouze 4 % dodatečných příjmů z poplatků za práva.
Aby kluby NFL zvýšily své příjmy, berou si příklad z Národní basketbalové asociace a umožňují týmům využívat mezinárodní trhy. Minulý měsíc NFL povolila 18 týmům prodávat své duševní vlastnictví na 26 územích, včetně Kanady, Německa, Mexika a Spojeného království.
Může však ještě chvíli trvat, než se týmy v tomto oddělení skutečně prosadí.
Není pochyb o tom, že NFL je na domácím trhu dominantní, ale americký fotbal není v zámoří takovým lákadlem jako NBA. Navíc Kanada a Austrálie již mají zavedené fotbalové ligy, takže NFL má vážnou konkurenci.
Laatz řekl, že je „skeptický“ k zámořskému plánu NFL, který liga označila jako „International Home Marketing Areas“. NFL se snažila rozvíjet svůj produkt v Londýně prostřednictvím každoročních zápasů a zájem o NFL projevilo i Německo.
Tyto sporadické zápasy v zámoří však nemusí stačit k tomu, aby se NFL dostala na mezinárodní výsluní podobně jako NBA.
„Je velký rozdíl mezi hraním zápasů na mezinárodní úrovni, což NFL zjevně dělá, a významnou stopou NFL, která by tento sport v zámoří rozvíjela,“ řekl Laatz.
Přesto, abyste získali představu o hodnotě, kterou může sportovní klub se sídlem v USA získat z mezinárodních smluv: Golden State Warriors – jeden z nejpopulárnějších týmů NBA v zahraničí – se dohodl na víceletém globálním sponzoringu práv s kryptografickou platformou FTX za celkem zhruba 10 milionů dolarů.
Laetz se domnívá, že dohody týmů NFL by mohly být ještě lukrativnější.
Na kryptoměnové dohody se stále čeká
Mezitím NFL zaujímá k dohodám v oblasti kryptoměn vyčkávací přístup.
V říjnu loňského roku na setkání majitelů NFL v New Yorku představitelé sdělili televizi CNBC, že obchody související s kryptoměnami se stále zkoumají. Laatz to nazval „modelem postranní čáry“ – jako že NFL čeká, jak budou manévrovat ostatní instituce.
„Dávají si pozor, aby se nepouštěli do spekulativních dohod, které by mohly způsobit zpětné kroky,“ řekl Laatz.
Zatímco NFL v kryptoobchodech otálí, společnosti sypou miliony do NBA.
Kromě dohody mezi FTX a Warriors se kryptoměnová platforma Coinbase dohodla s NBA na smlouvě v hodnotě 192 milionů dolarů na čtyři roky. Na úrovni týmů uzavřeli Los Angeles Lakers smlouvu o jmenných právech se společností Crypto.com v hodnotě 700 milionů dolarů. A tým Portland Trail Blazers uzavřel první smlouvu na výrobu kryptoměnových nášivek na dresy v NBA.
Mimo basketbal přidala dohodu o kryptoměnách pro své rozhodčí i Major League Baseball a dohody o kryptoměnách uzavírají i jednotliví hráči NFL, například Tom Brady.
Laetz však říká, že vzhledem k dostatečnému růstu příjmů NFL na tomto zpoždění nebude příliš záležet. „To, co teď nechávají na stole, je riziko.“
Dohody se sázkovými firmami a technologickými společnostmi pomohly NFL získat rekordní příjmy ze sponzoringu ve výši 1,8 miliardy dolarů, uvedla pro CNBC poradenská společnost IEG zabývající se sportovními partnerstvími. Tato částka představuje 12% meziroční nárůst oproti 1,62 miliardy dolarů, které NFL vydělala v sezóně 2020. V sezóně 2019 vytáhla ze sponzoringu 1,47 miliardy dolarů.Nejvýraznější nárůst sponzorských smluv NFL zaznamenaly společnosti provozující sportovní hry, kasina a loterie. DraftKings, FanDuel a Caesars se staly partnery sázkových kanceláří v roce 2021 poté, co tyto společnosti uzavřely pětileté smlouvy v celkové hodnotě necelé 1 miliardy dolarů. NFL rovněž uzavřela sekundární smlouvy se společnostmi BetMGM, WynnBet, FoxBet a PointsBet.Partnerské smlouvy s NFL obvykle trvají tři až sedm let a menší společnosti stojí minimálně 10 milionů dolarů ročně. Významnější firmy mohou zaplatit více než 200 milionů dolarů ročně.Verizon má jednu z nejvýznamnějších smluv s NFL a ročně platí lize přes 300 milionů dolarů. Loni v září se komunikační společnost dohodla s NFL na nové desetileté smlouvě a přidala k ní práva na 5G. Nová smlouva však nezahrnuje přímé přenosy zápasů, takže je méně cenná. To také znamená, že mobilní práva NFL jsou také k mání.Odhady společnosti IEG přicházejí několik dní poté, co NFL uspořádala jeden z nejpamátnějších víkendů play-off, jehož součástí bylo i napínavé prodloužení mezi týmy Kansas City Chiefs a Buffalo Bills. Tento zápas přilákal více než 42 milionů diváků, což je nejvyšší sledovanost divizních zápasů po sezóně od roku 2017.„Nepřichází to z tradičních míst,“ řekl Peter Laatz, globální výkonný ředitel společnosti IEG. „Přichází z nově vznikajících kategorií. Nejenže vidíme nové talenty na hřišti, ale vidíme i nové kategorie.“Chcete využít této příležitosti?Přestože v sezóně 2021 zaznamenal největší nárůst sponzoring hazardních her NFL, v absolutních dolarových číslech se na prvním místě pro rok 2021 umístily technologické smlouvy, v čele se společností Microsoft. Tento technologický gigant má s ligou smlouvu na hřišti, kde se používá tablet Surface od společnosti Microsoft. Tato dohoda má podle údajů společnosti IEG hodnotu zhruba 100 milionů dolarů ročně.Na druhém místě se umístily dohody o hazardních hrách a na třetím místě dohody o alkoholických nápojích.V prosinci loňského roku NFL obnovila smlouvu se společností Anheuser-Busch, která NFL platí více než 250 milionů dolarů ročně za práva na pivo a tvrdé limonády. Společnost ztratila kontrolu nad právy na tvrdý alkohol, která převzala společnost Diageo za údajných 30 milionů dolarů ročně.NFL dala do aukce práva na víno a šampaňské, ale pro tuto kategorii zatím partnerství neuzavřela.„Tyto kategorie si pěkně střihli,“ řekl Laatz a označil sponzorské peníze NFL za „rozjetý vlak příjmů“. Poté předpověděl, že NFL v budoucnu vydrží „jemnější řezání kategorií“, aby se zvýšil počet smluv v USA. Přestože celkové příjmy NFL ze sponzoringu výrazně vzrostly, většina tohoto růstu připadla na sponzoring celé ligy, který vzrostl o 23 %. Kluby NFL získaly meziročně pouze 4 % dodatečných příjmů z poplatků za práva.Aby kluby NFL zvýšily své příjmy, berou si příklad z Národní basketbalové asociace a umožňují týmům využívat mezinárodní trhy. Minulý měsíc NFL povolila 18 týmům prodávat své duševní vlastnictví na 26 územích, včetně Kanady, Německa, Mexika a Spojeného království.Může však ještě chvíli trvat, než se týmy v tomto oddělení skutečně prosadí.Není pochyb o tom, že NFL je na domácím trhu dominantní, ale americký fotbal není v zámoří takovým lákadlem jako NBA. Navíc Kanada a Austrálie již mají zavedené fotbalové ligy, takže NFL má vážnou konkurenci.Laatz řekl, že je „skeptický“ k zámořskému plánu NFL, který liga označila jako „International Home Marketing Areas“. NFL se snažila rozvíjet svůj produkt v Londýně prostřednictvím každoročních zápasů a zájem o NFL projevilo i Německo.Tyto sporadické zápasy v zámoří však nemusí stačit k tomu, aby se NFL dostala na mezinárodní výsluní podobně jako NBA.„Je velký rozdíl mezi hraním zápasů na mezinárodní úrovni, což NFL zjevně dělá, a významnou stopou NFL, která by tento sport v zámoří rozvíjela,“ řekl Laatz.Přesto, abyste získali představu o hodnotě, kterou může sportovní klub se sídlem v USA získat z mezinárodních smluv: Golden State Warriors – jeden z nejpopulárnějších týmů NBA v zahraničí – se dohodl na víceletém globálním sponzoringu práv s kryptografickou platformou FTX za celkem zhruba 10 milionů dolarů.Laetz se domnívá, že dohody týmů NFL by mohly být ještě lukrativnější.Mezitím NFL zaujímá k dohodám v oblasti kryptoměn vyčkávací přístup.V říjnu loňského roku na setkání majitelů NFL v New Yorku představitelé sdělili televizi CNBC, že obchody související s kryptoměnami se stále zkoumají. Laatz to nazval „modelem postranní čáry“ – jako že NFL čeká, jak budou manévrovat ostatní instituce.„Dávají si pozor, aby se nepouštěli do spekulativních dohod, které by mohly způsobit zpětné kroky,“ řekl Laatz.Zatímco NFL v kryptoobchodech otálí, společnosti sypou miliony do NBA.Kromě dohody mezi FTX a Warriors se kryptoměnová platforma Coinbase dohodla s NBA na smlouvě v hodnotě 192 milionů dolarů na čtyři roky. Na úrovni týmů uzavřeli Los Angeles Lakers smlouvu o jmenných právech se společností Crypto.com v hodnotě 700 milionů dolarů. A tým Portland Trail Blazers uzavřel první smlouvu na výrobu kryptoměnových nášivek na dresy v NBA.Mimo basketbal přidala dohodu o kryptoměnách pro své rozhodčí i Major League Baseball a dohody o kryptoměnách uzavírají i jednotliví hráči NFL, například Tom Brady.Laetz však říká, že vzhledem k dostatečnému růstu příjmů NFL na tomto zpoždění nebude příliš záležet. „To, co teď nechávají na stole, je riziko.“
Hongkongská burza zažívá v posledních měsících opětovné oživení a zvyšující se množství technologických titulů přitahuje pozornost globálních investorů. Do tohoto...