Práce na dálku má pro zaměstnance nespočet výhod. Ztrácíte však fyzické oddělení pracovního a osobního života, které získáte při dojíždění do kanceláře, a vzdálené prostředí nutí některé zaměstnance pracovat déle.
Společnost Korn Ferry v listopadu provedla průzkum mezi přibližně 500 odborníky a 69 % z nich uvedlo, že jejich šéf od nich očekává, že budou odpovídat na telefonáty a e-maily mimo svou běžnou pracovní dobu, a 76 % uvedlo, že očekávání, že budou odpovídat na zprávy po pracovní době, se od začátku krize zvýšilo.
„Vtip není v tom, že pracujeme z domova, ale v tom, že žijeme v práci,“ říká Anna Dearmon Kornick, trenérka řízení času a vedoucí komunity v online kalendáři Clockwise, v rozhovoru pro CNBC Make It. „Lidé jsou vyčerpaní a je těžké být produktivní, když se věci neustále mění s panděrem.“
Zde je několik strategií, které můžete přijmout do své každodenní rutiny a které vám pomohou zůstat soustředění a udržet rovnováhu při práci z domova:
Cvičte se v říkání „ne“

Pokud se přistihnete, že pracujete stále později a později večer, abyste dokončili veškerou práci, kterou vám zadávají spolupracovníci nebo manažeři, možná je na čase lidi odmítnout. Říci kolegovi nebo šéfovi „ne“ může být zastrašující – je to však cenný postup, jak si stanovit zdravé hranice a být efektivnějším zaměstnancem.
Před rozhovorem se šéfem si seřaďte své pracovní povinnosti a projekty od nejcennějších po nejméně cenné podle toho, co bude mít největší dopad na váš tým.
„Pak se můžete obrátit na svého šéfa a říct mu: ‚Mohl bych se toho ujmout, ale den má jen tolik hodin a já bych svůj čas raději věnoval projektům, o kterých vím, že budou pro tým nejcennější – takže tohle by muselo jít stranou a mohu se k tomu dostat později,'“ navrhuje Martin Moore, odborník na výkonnost vedoucích pracovníků.
Pokud vás spolupracovník žádá o pomoc, buďte upřímní a řekněte mu, že nemáte dostatek času, říká Moore, ale nabídněte mu, že najdete někoho jiného, kdo s ním bude pracovat, nebo požádejte svého nadřízeného o přerozdělení priorit tak, aby se všechna důležitá a časově náročná práce stihla.
Měli byste se také cítit oprávněni říci „ne“, pokud schůzka – pokud není kritická – koliduje s vaší rutinou péče o sebe. „Neztrácejte disciplínu a dělejte věci, které vás udržují při smyslech, ať už je to hodina strávená ráno v posilovně nebo sledování Netflixu během polední pauzy,“ říká Moore. „Ať už je to cokoli, udělejte si na to čas a ctěte tuto přestávku na přeskupení sil.“
Vytvořte si rutinní režim „rozjezdu“ a „vypnutí“
Televizní moderátor Fred Rogers ve svém pořadu „Mister Rogers‘ Neighborhood“ nabídl jednu z nejjednodušších strategií, jak si doma udržet zdravou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem: Když se Rogers vrátil z práce, vyměnil si venkovní bundu za útulný červený svetr a pak se usadil v obývacím pokoji, upozorňuje Kornick.
Kornick tomu říká „vypínací rutina“ neboli činnost, která pomáhá změnit váš duševní stav tak, abyste byli doma a skončili s prací. Může být lákavé dohnat e-maily po večeři, pokud máte volný čas, ale rutina je důležitá pro odvrácení vyhoření.
„Rutina může být tak jednoduchá, jako je kontrola kalendáře, aktualizace seznamu úkolů a vypnutí notebooku,“ říká. „Opakování těchto činností na konci každého pracovního dne vyvolá změnu myšlení, která vašemu mozku řekne, že je čas na odpočinek.“
Stejně náročné může být začít pracovat, když vaše dojíždění do práce spočívá v chůzi z ložnice ke stolu – nebo když vůbec neopustíte postel. „Cestování do kanceláře nám poskytlo jasný přechod a čas na přepnutí do ‚pracovního režimu‘,“ říká Kornick.
Doporučuje mít před prací také „startovací“ rutinu, která vám pomůže cítit se nabití energií pro nadcházející den. Může zahrnovat čtení zpráv, vypití šálku kávy, protažení nebo jen zapnutí notebooku – jakákoli činnost vám pomůže cítit se připraveni na práci.
Dodržujte časový rozvrh

Při práci z domova vás může rozptylovat nespočet rušivých prvků: například domácí práce, které byste mohli vykonávat mezi schůzkami, televize, spolubydlící, domácí zvířata a děti.
„Může být neuvěřitelně obtížné udržet sebekázeň a dokončit práci, když máte před očima všechna tato rozptýlení,“ říká Moore.
Moore doporučuje používat aplikaci pro sledování času, jako je Clockify nebo TimeCamp, která vám pomůže soustředit se na různé pracovní úkoly a najít nejproduktivnější hodiny. Můžete si vyblokovat konkrétní časy pro odpovědi na e-maily, přestávky a účelnou práci bez rozptylování.
„Na konci každého týdne nebo měsíce se můžete podívat zpět a zjistit, jak jste trávili své dny a zda to bylo nejproduktivnější a nejhodnotnější využití vašeho času,“ říká Moore. „Pak můžete začít skutečně plánovat svůj pracovní den nejen podle úkolů, které je třeba udělat, ale také podle vzorců své produktivity.“



























