Inflace se nevyrovná této explozivní akciové restauraci
Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 dosáhla společnost Chipotle Mexican Grill (NYSE:CMG) tržeb ve výši téměř 2 miliard USD, což je o 22 % více než v předchozím roce.
Co však vyniklo, byl upravený zředěný zisk na akcii ve výši 5,58 USD, který překonal očekávání Wall Street.
Ve středu, den po zveřejnění finančních výsledků, akcie vzrostly o 10 %. Tyto výsledky jsou působivé vzhledem k inflačním tlakům, kterým Chipotle i celá ekonomika v posledních čtvrtletích čelí.
Podívejme se blíže na to, jak se tato akcie rychlého občerstvení vypořádává se současnou situací.
Chipotle se potýká s vyššími náklady na potraviny a pracovní sílu
Dva z největších provozních nákladů společnosti Chipotle jsou potraviny a pracovní síla, přičemž obě tyto položky jsou současnou ekonomickou situací značně ovlivněny. Ceny potravin v lednu v USA vzrostly o více než 7 % ve srovnání s lednem 2021. A míra participace pracovní síly (ukazatel podílu osob starších 16 let, které pracují nebo aktivně hledají zaměstnání) je pod úrovní před pandemií.
Zdroj: simpleviewinc.com
To vytvořilo pro mnoho restaurací obtížné provozní prostředí. „Kromě pokračujících tlaků na pracovní sílu byla naše marže ve 4. čtvrtletí ovlivněna vyšší úrovní komoditní inflace, než jsme původně očekávali, a to především kvůli zvýšeným nákladům na hovězí maso a dopravu,“ zmínil generální ředitel Brian Niccol v hovoru k výsledkům za 4. čtvrtletí 2021.
V posledním čtvrtletí představovaly náklady na potraviny, nápoje a obaly 31,6 % celkových provozních nákladů, což je o 31 % více než v předchozím roce. A mzdové náklady tvořily ve 4. čtvrtletí 26,4 % celkových provozních nákladů, což je nárůst oproti 25,4 % ve 4. čtvrtletí 2020.
Co se týče personálního zajištění, má Chipotle skvělou pozici. Kromě konkurenceschopné hodinové mzdy dostávají členové posádky restaurace příspěvek na školné, placené volno, penzijní plán 401(k) a zdravotní pojištění. To, že je společnost vnímána jako špičkový maloobchodní podnik, pro který je dobré pracovat, zejména v tomto prostředí, přispělo k tomu, že se personální obsazení restaurací společnosti stalo lepším, než bylo před pandemií.
Zdroj: foodbusinessnews.net
Chipotle má cenovou sílu
Bez ohledu na to, co se stane na straně nákladů, Chipotle prokázal, že má cenovou sílu, která dokáže absorbovat rostoucí náklady. V červnu loňského roku vedení společnosti zvýšilo ceny o zhruba 4 %. V prosinci loňského roku pak společnost opět zvýšila ceny o 4 %. A ve srovnání se stejným obdobím loňského roku platí zákazníci za své objednávky v Chipotle zhruba o 10 % více.
Navzdory vyšším cenám Chipotle stále zvyšuje tržby, a to bez ztráty kytičky. Niccol poukázal na skutečnost, že kuřecí burrito bowl stojí ve většině částí země stále méně než 8 dolarů, což je významná hodnota, když se podíváte na konkurenční nabídky nejen v oblasti rychlého občerstvení, ale i v řetězcích rychlého občerstvení.
Zdroj: Unsplash.com
Nabídnout zákazníkům větší vnímanou hodnotu, než jakou zaplatí, je strategie, která se Chipotle osvědčila. „Máme tedy velkou cenovou sílu. Naši zákazníci oceňují značku, oceňují kulinářskou nabídku,“ řekl Niccol na hovoru k výsledkům za 4. čtvrtletí 2021. „A my máme to štěstí, že jsme v této pozici.“ Pokud si to okolnosti vyžádají, očekávejte v roce 2022 další zvyšování cen.
Cenová síla je jedním z hlavních atributů, které známý investor Warren Buffett hledá u potenciálních investic. I přes pokračující inflační tlaky se společnosti Chipotle dnes díky tomu daří. To z ní dělá vynikající podnik, protože by měl být schopen lépe se vyrovnat s jakoukoli ekonomickou nejistotou na obzoru.
Co však vyniklo, byl upravený zředěný zisk na akcii ve výši 5,58 USD, který překonal očekávání Wall Street.Ve středu, den po zveřejnění finančních výsledků, akcie vzrostly o 10 %. Tyto výsledky jsou působivé vzhledem k inflačním tlakům, kterým Chipotle i celá ekonomika v posledních čtvrtletích čelí.Podívejme se blíže na to, jak se tato akcie rychlého občerstvení vypořádává se současnou situací.Chipotle se potýká s vyššími náklady na potraviny a pracovní síluDva z největších provozních nákladů společnosti Chipotle jsou potraviny a pracovní síla, přičemž obě tyto položky jsou současnou ekonomickou situací značně ovlivněny. Ceny potravin v lednu v USA vzrostly o více než 7 % ve srovnání s lednem 2021. A míra participace pracovní síly je pod úrovní před pandemií.Zdroj: simpleviewinc.comTo vytvořilo pro mnoho restaurací obtížné provozní prostředí. „Kromě pokračujících tlaků na pracovní sílu byla naše marže ve 4. čtvrtletí ovlivněna vyšší úrovní komoditní inflace, než jsme původně očekávali, a to především kvůli zvýšeným nákladům na hovězí maso a dopravu,“ zmínil generální ředitel Brian Niccol v hovoru k výsledkům za 4. čtvrtletí 2021.V posledním čtvrtletí představovaly náklady na potraviny, nápoje a obaly 31,6 % celkových provozních nákladů, což je o 31 % více než v předchozím roce. A mzdové náklady tvořily ve 4. čtvrtletí 26,4 % celkových provozních nákladů, což je nárůst oproti 25,4 % ve 4. čtvrtletí 2020.Chcete využít této příležitosti?Co se týče personálního zajištění, má Chipotle skvělou pozici. Kromě konkurenceschopné hodinové mzdy dostávají členové posádky restaurace příspěvek na školné, placené volno, penzijní plán 401 a zdravotní pojištění. To, že je společnost vnímána jako špičkový maloobchodní podnik, pro který je dobré pracovat, zejména v tomto prostředí, přispělo k tomu, že se personální obsazení restaurací společnosti stalo lepším, než bylo před pandemií.Zdroj: foodbusinessnews.netChipotle má cenovou síluBez ohledu na to, co se stane na straně nákladů, Chipotle prokázal, že má cenovou sílu, která dokáže absorbovat rostoucí náklady. V červnu loňského roku vedení společnosti zvýšilo ceny o zhruba 4 %. V prosinci loňského roku pak společnost opět zvýšila ceny o 4 %. A ve srovnání se stejným obdobím loňského roku platí zákazníci za své objednávky v Chipotle zhruba o 10 % více.Navzdory vyšším cenám Chipotle stále zvyšuje tržby, a to bez ztráty kytičky. Niccol poukázal na skutečnost, že kuřecí burrito bowl stojí ve většině částí země stále méně než 8 dolarů, což je významná hodnota, když se podíváte na konkurenční nabídky nejen v oblasti rychlého občerstvení, ale i v řetězcích rychlého občerstvení.Zdroj: Unsplash.comNabídnout zákazníkům větší vnímanou hodnotu, než jakou zaplatí, je strategie, která se Chipotle osvědčila. „Máme tedy velkou cenovou sílu. Naši zákazníci oceňují značku, oceňují kulinářskou nabídku,“ řekl Niccol na hovoru k výsledkům za 4. čtvrtletí 2021. „A my máme to štěstí, že jsme v této pozici.“ Pokud si to okolnosti vyžádají, očekávejte v roce 2022 další zvyšování cen.Cenová síla je jedním z hlavních atributů, které známý investor Warren Buffett hledá u potenciálních investic. I přes pokračující inflační tlaky se společnosti Chipotle dnes díky tomu daří. To z ní dělá vynikající podnik, protože by měl být schopen lépe se vyrovnat s jakoukoli ekonomickou nejistotou na obzoru.