Business casual je již dlouho oblíbeným dress codem pro firmy, které hledají uvolněné, ale profesionální zaměstnance. Zejména v postpandemickém pracovním prostředí se však standardy pro business casual vyvinuly.
Pokud se oblékáte do „business casual“ prostředí tak, jak bylo definováno například před 20 lety, můžete se nakonec cítit nepatřičně. A pokud provozujete firmu s volně definovaným „business casual“ dress codem, vaši zaměstnanci nemusí vědět, jak se nejlépe oblékat. Proč se tedy business casual oblečení vyvíjí a co můžete udělat, abyste udrželi krok s trendy?
Pro začátek je důležité si uvědomit, že na pracovištích přibývá stále více neformálního oblečení. Podniky, které se dlouho držely standardů formálnosti a profesionality, nyní začínají ustupovat a zavádějí business casual dress code. Ty, které dříve striktně dodržovaly business casual, své požadavky snižují. A některá pravidla oblékání se úplně vytrácejí.
Důvodů je několik, mimo jiné přechod na práci z domova. Covid-19 zásadně změnil pohled na práci z domova. I když se mnoho firem vrátilo k centralizovanému fyzickému pracovišti, nikdo nezapomněl na lekce, které mu přinesl více než rok videochatů a e-mailových konverzací. Pokud můžete udělat skvělý dojem na nového klienta, když máte na sobě kalhoty na jógu (jen tak mimo záběr), co záleží na tom, co máte na sobě v kanceláři?
Zdroj: unsplash.com
V souladu s tím se změnily standardy produktivity a „profesionální“ image. Stále je důležité udělat na lidi dobrý dojem tím, jak se oblékáte a prezentujete, ale protože většina pracovišť měří dopad spíše analyzovatelnými ukazateli než vizuálním vzhledem, ustoupily předpisy týkající se oblékání do pozadí.
Novou vlnu akceptace business casual (a někdy i casual) lze částečně vysledovat také v souvislosti s vzestupem startupové kultury ze Silicon Valley. Několik podniků se z relativně neznámých stalo firemními giganty – a to díky neformální, uvolněné atmosféře, kterou se snažily napodobit i zavedené podniky.
Uvolněný dress code však není běžný jen ve startupech. Velké podniky také snižují formálnost svých pravidel oblékání. Například společnost Google nemá žádný formální dress code. A dokonce i podniky v tradičně dobře oblékaných odvětvích (jako je bankovnictví) podobně snížily své požadavky na dress code.
Jak se ale mění samotný business casual?
Zaprvé se klade větší důraz na image a styl než na dodržování konkrétních požadavků. V závislosti na příručce, do které nahlížíte, se můžete dočíst, že business casual znamená, že byste měli mít na sobě pěkné kalhoty (například chinos) a společenskou košili bez kravaty. Nebo se můžete dočíst, že business casual podporuje velkou flexibilitu, přičemž některé věci jsou zakázané, například džíny, šortky, tenisky a sandály.
V dnešní době je méně důležité dodržovat striktní pravidla a důležitější je „vypadat dobře“. Měli byste sledovat nejnovější stylistické příručky, najít si oblečení, které vám dokonale padne, a zajistit, aby toto oblečení bylo v dobrém stavu, abyste si zachovali profesionální image.
Jak již bylo řečeno, nejste si jisti standardy oblékání ve vaší firmě? Nebo přemýšlíte o tom, co příručka vaší firmy skutečně znamená, když jako vhodné oblečení navrhuje „business casual“? Tyto tipy vám mohou pomoci vytvořit nové business casual prostředí ve vaší firmě:
Zdroj: unsplash.com
Vezměte v úvahu vzdálené prostředí
Nejprve se ujistěte, že počítáte se vzdálenými prostředími. Možná preferujete, aby se zaměstnanci v kanceláři oblékali určitým způsobem, ale musí se jím řídit i vaši vzdálení zaměstnanci?
Připravte se na to, že definice „business casual“ se mohou lišit
Pokud se rozhodnete zavést pro svou firmu obecné zásady „business casual“, připravte se na to, že si lidé tento termín vykládají různě. Pokud neposkytnete další instrukce, měli byste počítat s tím, že se lidé budou pohybovat na formální i neformální straně tohoto spektra.
Buďte ve svých pokynech co nejkonkrétnější
V souladu s tím buďte při tvorbě pokynů co nejkonkrétnější. Nejednoznačnost povede k nesprávným výkladům a případně k nákladným chybám.
Získejte zpětnou vazbu od svých zaměstnanců
Pokud chcete vytvořit co nejlepší prostředí pro své zaměstnance, ujistěte se, že od nich získáte zpětnou vazbu. Zeptejte se jich, co si myslí o různých pravidlech oblékání na pracovišti a co by jim pomohlo podat co nejlepší výkon.
Pracovní oděv může být matoucí, zejména proto, že se různé kódy oblékání stále poměrně neustále vyvíjejí. Pokud se však budete skutečně snažit objasnit svůj dress code (a mezitím vypadat profesionálně), neměli byste mít problém s vytvořením skvělého pracovního prostředí.
Business casual je již dlouho oblíbeným dress codem pro firmy, které hledají uvolněné, ale profesionální zaměstnance. Zejména v postpandemickém pracovním prostředí se však standardy pro business casual vyvinuly.Pokud se oblékáte do „business casual“ prostředí tak, jak bylo definováno například před 20 lety, můžete se nakonec cítit nepatřičně. A pokud provozujete firmu s volně definovaným „business casual“ dress codem, vaši zaměstnanci nemusí vědět, jak se nejlépe oblékat. Proč se tedy business casual oblečení vyvíjí a co můžete udělat, abyste udrželi krok s trendy?Pro začátek je důležité si uvědomit, že na pracovištích přibývá stále více neformálního oblečení. Podniky, které se dlouho držely standardů formálnosti a profesionality, nyní začínají ustupovat a zavádějí business casual dress code. Ty, které dříve striktně dodržovaly business casual, své požadavky snižují. A některá pravidla oblékání se úplně vytrácejí.Důvodů je několik, mimo jiné přechod na práci z domova. Covid-19 zásadně změnil pohled na práci z domova. I když se mnoho firem vrátilo k centralizovanému fyzickému pracovišti, nikdo nezapomněl na lekce, které mu přinesl více než rok videochatů a e-mailových konverzací. Pokud můžete udělat skvělý dojem na nového klienta, když máte na sobě kalhoty na jógu , co záleží na tom, co máte na sobě v kanceláři?Zdroj: unsplash.comV souladu s tím se změnily standardy produktivity a „profesionální“ image. Stále je důležité udělat na lidi dobrý dojem tím, jak se oblékáte a prezentujete, ale protože většina pracovišť měří dopad spíše analyzovatelnými ukazateli než vizuálním vzhledem, ustoupily předpisy týkající se oblékání do pozadí.Novou vlnu akceptace business casual lze částečně vysledovat také v souvislosti s vzestupem startupové kultury ze Silicon Valley. Několik podniků se z relativně neznámých stalo firemními giganty – a to díky neformální, uvolněné atmosféře, kterou se snažily napodobit i zavedené podniky.Chcete využít této příležitosti?Uvolněný dress code však není běžný jen ve startupech. Velké podniky také snižují formálnost svých pravidel oblékání. Například společnost Google nemá žádný formální dress code. A dokonce i podniky v tradičně dobře oblékaných odvětvích podobně snížily své požadavky na dress code.Zaprvé se klade větší důraz na image a styl než na dodržování konkrétních požadavků. V závislosti na příručce, do které nahlížíte, se můžete dočíst, že business casual znamená, že byste měli mít na sobě pěkné kalhoty a společenskou košili bez kravaty. Nebo se můžete dočíst, že business casual podporuje velkou flexibilitu, přičemž některé věci jsou zakázané, například džíny, šortky, tenisky a sandály.V dnešní době je méně důležité dodržovat striktní pravidla a důležitější je „vypadat dobře“. Měli byste sledovat nejnovější stylistické příručky, najít si oblečení, které vám dokonale padne, a zajistit, aby toto oblečení bylo v dobrém stavu, abyste si zachovali profesionální image.Jak již bylo řečeno, nejste si jisti standardy oblékání ve vaší firmě? Nebo přemýšlíte o tom, co příručka vaší firmy skutečně znamená, když jako vhodné oblečení navrhuje „business casual“? Tyto tipy vám mohou pomoci vytvořit nové business casual prostředí ve vaší firmě:Zdroj: unsplash.comVezměte v úvahu vzdálené prostředíNejprve se ujistěte, že počítáte se vzdálenými prostředími. Možná preferujete, aby se zaměstnanci v kanceláři oblékali určitým způsobem, ale musí se jím řídit i vaši vzdálení zaměstnanci?Připravte se na to, že definice „business casual“ se mohou lišitPokud se rozhodnete zavést pro svou firmu obecné zásady „business casual“, připravte se na to, že si lidé tento termín vykládají různě. Pokud neposkytnete další instrukce, měli byste počítat s tím, že se lidé budou pohybovat na formální i neformální straně tohoto spektra.Buďte ve svých pokynech co nejkonkrétnějšíV souladu s tím buďte při tvorbě pokynů co nejkonkrétnější. Nejednoznačnost povede k nesprávným výkladům a případně k nákladným chybám.Získejte zpětnou vazbu od svých zaměstnancůPokud chcete vytvořit co nejlepší prostředí pro své zaměstnance, ujistěte se, že od nich získáte zpětnou vazbu. Zeptejte se jich, co si myslí o různých pravidlech oblékání na pracovišti a co by jim pomohlo podat co nejlepší výkon.Pracovní oděv může být matoucí, zejména proto, že se různé kódy oblékání stále poměrně neustále vyvíjejí. Pokud se však budete skutečně snažit objasnit svůj dress code , neměli byste mít problém s vytvořením skvělého pracovního prostředí.