Jeden z největších světových výrobců tuňákových konzerv, společnost Thai Union Group Pcl, zřídila inovační centrum, v němž pracuje více než 100 vědců a inženýrů, kteří se snaží vyvinout různé formy umělého masa a mořských plodů. Prostřednictvím rizikového fondu také spolupracuje s několika společnostmi, což by mohlo vést k výrobě laboratorně pěstovaných mořských plodů.
Podle Maartena Geraetse, výkonného ředitele pro alternativní bílkoviny společnosti Thai Union, která vlastní značky Chicken of the Sea a John West, se očekává, že za 10 let bude mít odvětví alternativních mořských plodů celosvětovou hodnotu 1,3 miliardy dolarů ročně, což je nárůst ze současných 30 až 50 milionů dolarů.
Podle Geraetse jsou umělé mořské plody zhruba osm let pozadu za vyspělejším trhem s alternativním masem. To pro společnost představuje „obrovskou příležitost“, protože sídlí v Asii a je již špičkovým zpracovatelem mořských plodů. Podle Good Food Institute, neziskové skupiny prosazující udržitelnější bílkoviny, vzrostl v USA prodej rostlinných mořských plodů v roce 2020 o 23 % na 12 milionů dolarů ve srovnání s trhem s konvenčními mořskými plody v hodnotě desítek miliard dolarů.

„Jde o to investovat do pokročilých technologií – technologií pro budoucnost,“ řekl Geraets. „Buněčná technologie by pro nás mohla být velmi pravděpodobným dalším krokem.“ Mnohé ze začínajících podniků, které Thai Union s pomocí rizikového fondu podporuje, mají zájem o Asii, zejména o Singapur, který je průkopníkem v oblasti laboratorně pěstovaného hamburgerového masa, a společnost se snaží využít své stávající síly v regionu.
Společnost Thai Union zahájila v březnu výrobu řady mořských plodů a masa na rostlinné bázi a připojila se tak k firmám jako Tyson Foods Inc. a Nestle SA v oblasti falešných mořských plodů. Její nabídka OMG Meat zahrnuje položky jako rybí nugety, hamburgerové placky s mořskými plody, krabí knedlíčky a dim sum. Jako ingredience používá především sójové a hrachové bílkoviny a snaží se získávat místní suroviny, jako jsou fazole mungo, čočka a cizrna.
Jemná chuť
Dohnat spotřebu rostlinného masa závisí na zvyšování povědomí o něm a na vývoji v oblasti masa, uvedl. „Počáteční překážky, určování trendů a povědomí o rostlinných výrobcích bylo dosaženo díky masu. Doufáme, že mořské plody mohou tento příklad rychle následovat.“

Přesto může být vytvoření falešných mořských plodů složité, protože různé druhy ryb a korýšů se mohou chuťově a texturně velmi lišit, takže je obtížné je napodobit pouze jedním typem technologie, řekl Geraets. Maskovat nebo potlačit chuť sóji v rostlinných bílkovinách je podle něj také náročné, zejména pokud jde o jemnější a delikátnější chuť skutečných mořských plodů.
Další výzvou je vnímání spotřebitelů, kteří již mořské plody považují za zdravou bílkovinu. Mořské plody mají sice pozitivní image a jsou zdravé pro srdce, ale mohou být drahé a někteří se jim vyhýbají kvůli alergiím. Kromě toho existují obavy z nadměrného rybolovu, kontaminace mikroplasty a těžkými kovy a také z ekologické udržitelnosti chovu ryb v dlouhodobém horizontu.
„Větší příležitost představují flexitariáni, kteří pendlují mezi nabídkou masa, mořských plodů a veganství,“ uvedl Geraets a dodal, že USA, Evropa a Asie a Tichomoří jsou klíčovými růstovými trhy. „Rostlinná řešení jsou trendem, který by si lidé chtěli koupit. Je to něco, s čím chcete být viděni, co jíte nebo pijete. Může to být velmi aspirační.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky