Na počátku krize se její tržby výrazně snížily poté, co uzavřela své restaurace pro osobní zákazníky. Nyní, když se ekonomika vzpamatovává, ji postihují jiné vedlejší účinky – především inflace a nedostatek pracovních sil.
Varianta COVID-19 omicron je mnohem nakažlivější než předchozí varianty, což způsobilo, že počty případů onemocnění stouply na nejvyšší hodnoty, které byly zaznamenány během předchozích vln. To vedlo k dalšímu narušení již tak napjatých dodavatelských řetězců po celém světě. A co víc, i když počty případů klesají z nových maxim, potenciálně smrtelný virus je stále rozšířený, takže mnoho pracovníků je nemocných a méně jich je ochotno pracovat v rizikovějších podmínkách.
Zdroj: Pexels.com
Zatímco některé z těchto dopadů mohou být krátkodobé, jiné, jako například nutnost platit vyšší mzdy zaměstnancům svých kaváren v podmínkách napjatého trhu práce, mohou být dlouhodobější. Aby společnost Starbucks čelila dopadům, které tyto a další tlaky budou mít na její hospodářský výsledek, zaměřuje se nyní na růst nových prodejen na mezinárodních trzích.
Výdaje společnosti Starbucks v Severní Americe jsou vyšší
V prvním fiskálním čtvrtletí společnosti Starbucks, které skončilo 2. ledna, se celkové čisté tržby meziročně zvýšily o 19,3 %. Mezitím se náklady na produkty a distribuci zvýšily o 23,3 % a náklady na provoz prodejen vzrostly o 18,6 %.
Na konferenčním hovoru, který následoval po zveřejnění výsledků, hovořil generální ředitel Kevin Johnson o inflačních tlacích, kterým je řetězec vystaven.
Zdroj: Pexels.com
„Před vznikem omikronové varianty jsme zažívali určité inflační tlaky a personální problémy vyplývající z širší pandemie, řekl. „Když začala vlna omikronů, inflační náklady a nedostatek personálu zesílily, a to výrazně nad rámec našich očekávání. Jak jsem již zmínil, tři hlavní faktory – vysoká inflace, platy související s COVID a školení a nástup nových partnerů – ovlivnily naši ziskovost přibližně stejnou měrou, i když poptávka zákazníků zůstala silná.“
Za současných podmínek je jistě pochopitelné, proč má Starbucks problém udržet své pobočky plně obsazené. Ano, společnost zvýšila mzdy svým pracovníkům v první linii, ale pouze o několik dolarů na hodinu. A v době, kdy všeobecný nedostatek pracovních sil otevírá pracovníkům více možností, nemusí být zvýšení o několik dolarů na hodinu dostatečnou kompenzací za to, že přijmou zvýšená zdravotní rizika spojená s prací ve vysokém kontaktu se zákazníky.
Starbucks se navíc potýkal s rostoucími náklady kvůli nedostatku pracovních sil i před pandemií, i když nebyly zdaleka tak výrazné. A tyto problémy jsou akutnější v Severní Americe, kde je pracovní síla v poměru k poptávce zákazníků menší. V rámci dlouhodobější strategie zajištění se proti tomuto problému se společnost Starbucks v posledních několika letech agresivněji zaměřila na přidávání prodejen na mezinárodních trzích.
Zdroj: Pexels.com
Za posledních 12 měsíců se celkový počet prodejen Starbucks v USA snížil o dvě. Naproti tomu čistý počet jejích mezinárodních prodejen vzrostl o 1 381. Provoz těchto zahraničních prodejen je v průměru levnější. V prvním fiskálním čtvrtletí činily provozní náklady prodejen v poměru k tržbám 51,8 % v Severní Americe, ale 46,3 % v mezinárodním segmentu.
Co to může znamenat pro akcionáře společnosti Starbucks
Společnost Starbucks má nyní více prodejen na mezinárodní úrovni (17 429) než v Severní Americe (16 888). Vzhledem k tomu, že tento posun bude pokračovat a základna jejích prodejen se bude více orientovat na zahraniční trhy, bude zajímavé sledovat, zda se zlepší marže provozního zisku. Pandemie a následné ekonomické dopady nadále ovlivňují její finanční výsledky, takže v nejbližší době může být těžké rozeznat nějaké pozitivní dopady. Nicméně až se prach usadí, může mít Starbucks ze své podstaty ziskovější podnikání než nyní.
Na počátku krize se její tržby výrazně snížily poté, co uzavřela své restaurace pro osobní zákazníky. Nyní, když se ekonomika vzpamatovává, ji postihují jiné vedlejší účinky – především inflace a nedostatek pracovních sil.Varianta COVID-19 omicron je mnohem nakažlivější než předchozí varianty, což způsobilo, že počty případů onemocnění stouply na nejvyšší hodnoty, které byly zaznamenány během předchozích vln. To vedlo k dalšímu narušení již tak napjatých dodavatelských řetězců po celém světě. A co víc, i když počty případů klesají z nových maxim, potenciálně smrtelný virus je stále rozšířený, takže mnoho pracovníků je nemocných a méně jich je ochotno pracovat v rizikovějších podmínkách.Zdroj: Pexels.comZatímco některé z těchto dopadů mohou být krátkodobé, jiné, jako například nutnost platit vyšší mzdy zaměstnancům svých kaváren v podmínkách napjatého trhu práce, mohou být dlouhodobější. Aby společnost Starbucks čelila dopadům, které tyto a další tlaky budou mít na její hospodářský výsledek, zaměřuje se nyní na růst nových prodejen na mezinárodních trzích.Výdaje společnosti Starbucks v Severní Americe jsou vyššíV prvním fiskálním čtvrtletí společnosti Starbucks, které skončilo 2. ledna, se celkové čisté tržby meziročně zvýšily o 19,3 %. Mezitím se náklady na produkty a distribuci zvýšily o 23,3 % a náklady na provoz prodejen vzrostly o 18,6 %.Na konferenčním hovoru, který následoval po zveřejnění výsledků, hovořil generální ředitel Kevin Johnson o inflačních tlacích, kterým je řetězec vystaven.Zdroj: Pexels.com„Před vznikem omikronové varianty jsme zažívali určité inflační tlaky a personální problémy vyplývající z širší pandemie, řekl. „Když začala vlna omikronů, inflační náklady a nedostatek personálu zesílily, a to výrazně nad rámec našich očekávání. Jak jsem již zmínil, tři hlavní faktory – vysoká inflace, platy související s COVID a školení a nástup nových partnerů – ovlivnily naši ziskovost přibližně stejnou měrou, i když poptávka zákazníků zůstala silná.“Chcete využít této příležitosti?Za současných podmínek je jistě pochopitelné, proč má Starbucks problém udržet své pobočky plně obsazené. Ano, společnost zvýšila mzdy svým pracovníkům v první linii, ale pouze o několik dolarů na hodinu. A v době, kdy všeobecný nedostatek pracovních sil otevírá pracovníkům více možností, nemusí být zvýšení o několik dolarů na hodinu dostatečnou kompenzací za to, že přijmou zvýšená zdravotní rizika spojená s prací ve vysokém kontaktu se zákazníky.Starbucks se navíc potýkal s rostoucími náklady kvůli nedostatku pracovních sil i před pandemií, i když nebyly zdaleka tak výrazné. A tyto problémy jsou akutnější v Severní Americe, kde je pracovní síla v poměru k poptávce zákazníků menší. V rámci dlouhodobější strategie zajištění se proti tomuto problému se společnost Starbucks v posledních několika letech agresivněji zaměřila na přidávání prodejen na mezinárodních trzích.Zdroj: Pexels.comZa posledních 12 měsíců se celkový počet prodejen Starbucks v USA snížil o dvě. Naproti tomu čistý počet jejích mezinárodních prodejen vzrostl o 1 381. Provoz těchto zahraničních prodejen je v průměru levnější. V prvním fiskálním čtvrtletí činily provozní náklady prodejen v poměru k tržbám 51,8 % v Severní Americe, ale 46,3 % v mezinárodním segmentu.Co to může znamenat pro akcionáře společnosti StarbucksSpolečnost Starbucks má nyní více prodejen na mezinárodní úrovni než v Severní Americe . Vzhledem k tomu, že tento posun bude pokračovat a základna jejích prodejen se bude více orientovat na zahraniční trhy, bude zajímavé sledovat, zda se zlepší marže provozního zisku. Pandemie a následné ekonomické dopady nadále ovlivňují její finanční výsledky, takže v nejbližší době může být těžké rozeznat nějaké pozitivní dopady. Nicméně až se prach usadí, může mít Starbucks ze své podstaty ziskovější podnikání než nyní.
Investoři, kteří v aktuálním prostředí hledají kombinaci stabilních příjmů, dlouhodobého růstu a relativně nižší volatility, stále častěji obracejí pozornost k...