Některé z největších světových pražíren a prodejců kávy zvyšují ceny na menu a upozorňují, že zákazníci budou platit více, protože ceny kávových zrn začaly v loňském roce prudce stoupat. K rostoucím poplatkům za denní šálek se přidaly také vyšší mzdy a další náklady, což zase zvyšuje inflační tlaky, které se šíří světovou ekonomikou.
Futures na kávu arabica v roce 2021 vyskočily o 76 % a dosáhly desetiletých maxim poté, co sucha a mrazy, které se vyskytly jednou za generaci, poškodily úrodu v Brazílii, která je největším světovým producentem. Nejaktivnější futures v tomto roce vzrostly o více než 5 %. Velké pražírny obvykle nakupují zásoby na měsíce nebo roky dopředu, což znamená, že by mohlo dojít k dalšímu cenovému náporu.
„Příštích 12 až 18 měsíců bude pro spotřebitele náročných a očekáváme, že ceny letos dále porostou,“ řekl Geordie Wilkes, vedoucí výzkumu makléřské společnosti Sucden Financial v Londýně. „Nepředpokládáme, že by se v důsledku vyšších cen úměrně změnila spotřeba; mohli bychom být svědky přechodu k různým směsím nebo od praženého a mletého k rozpustnému.“
Roztříštěný dodavatelský řetězec, kdy pražírny musí platit přemrštěné ceny za přepravní kontejnery, donutil některé obchodníky s kávou, aby se vrátili k pronájmu lodí pro volně ložené zboží.
Zdroj: Pexels.com
„Marže se snížily, ale také různí účastníci trhu byli pozadu a čekali na pokles trhu, který nikdy nepřišel,“ řekl Wilkes.
Ve Velké Británii společnost Pret A Manger ve středu oznámila, že v důsledku inflačních tlaků zvyšuje cenu měsíčního předplatného z 20 liber na 25 liber. Zákazníci v rámci programu dostávají až pět káv denně.
Stalo se tak poté, co Pano Christou, výkonný ředitel společnosti Pret A Manger, v rozhovoru pro agenturu Bloomberg uvedl, že cena zrn arabiky, která tvoří většinu jejích směsí, vzrostla od roku 2020 o 40 %.
Společnost Starbucks plánuje v letošním roce opět pokračovat ve zvyšování cen nápojových lístků poté, co tak učinila v říjnu a lednu, sdělil generální ředitel Kevin Johnson investorům v úterním hovoru k výsledkům hospodaření.
Následuje tak jihokorejskou společnost Tom N Toms, která minulý týden uvedla, že s odkazem na vyšší cenu kávových zrn zvýší maloobchodní cenu cappuccina, latté a americana o 300 wonů (0,25 USD).
Některé z největších světových pražíren a prodejců kávy zvyšují ceny na menu a upozorňují, že zákazníci budou platit více, protože ceny kávových zrn začaly v loňském roce prudce stoupat. K rostoucím poplatkům za denní šálek se přidaly také vyšší mzdy a další náklady, což zase zvyšuje inflační tlaky, které se šíří světovou ekonomikou.Futures na kávu arabica v roce 2021 vyskočily o 76 % a dosáhly desetiletých maxim poté, co sucha a mrazy, které se vyskytly jednou za generaci, poškodily úrodu v Brazílii, která je největším světovým producentem. Nejaktivnější futures v tomto roce vzrostly o více než 5 %. Velké pražírny obvykle nakupují zásoby na měsíce nebo roky dopředu, což znamená, že by mohlo dojít k dalšímu cenovému náporu.„Příštích 12 až 18 měsíců bude pro spotřebitele náročných a očekáváme, že ceny letos dále porostou,“ řekl Geordie Wilkes, vedoucí výzkumu makléřské společnosti Sucden Financial v Londýně. „Nepředpokládáme, že by se v důsledku vyšších cen úměrně změnila spotřeba; mohli bychom být svědky přechodu k různým směsím nebo od praženého a mletého k rozpustnému.“Roztříštěný dodavatelský řetězec, kdy pražírny musí platit přemrštěné ceny za přepravní kontejnery, donutil některé obchodníky s kávou, aby se vrátili k pronájmu lodí pro volně ložené zboží.Zdroj: Pexels.com„Marže se snížily, ale také různí účastníci trhu byli pozadu a čekali na pokles trhu, který nikdy nepřišel,“ řekl Wilkes.Ve Velké Británii společnost Pret A Manger ve středu oznámila, že v důsledku inflačních tlaků zvyšuje cenu měsíčního předplatného z 20 liber na 25 liber. Zákazníci v rámci programu dostávají až pět káv denně.Chcete využít této příležitosti?Stalo se tak poté, co Pano Christou, výkonný ředitel společnosti Pret A Manger, v rozhovoru pro agenturu Bloomberg uvedl, že cena zrn arabiky, která tvoří většinu jejích směsí, vzrostla od roku 2020 o 40 %.Společnost Starbucks plánuje v letošním roce opět pokračovat ve zvyšování cen nápojových lístků poté, co tak učinila v říjnu a lednu, sdělil generální ředitel Kevin Johnson investorům v úterním hovoru k výsledkům hospodaření.Následuje tak jihokorejskou společnost Tom N Toms, která minulý týden uvedla, že s odkazem na vyšší cenu kávových zrn zvýší maloobchodní cenu cappuccina, latté a americana o 300 wonů .
Investoři, kteří v aktuálním prostředí hledají kombinaci stabilních příjmů, dlouhodobého růstu a relativně nižší volatility, stále častěji obracejí pozornost k...