Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

7 faktorů, které firmy při psaní popisů pracovních míst dělají špatně

Příliš mnoho společností se při hledání kvalifikovaných kandidátů dopouští těchto častých (a nákladných) chyb.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
31 března, 2022
6 min. čtení
Zdroj: pixabay

Zdroj: pixabay

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

V dnešní době hledá práci každý, dokonce i lidé, kteří jsou výdělečně činní. A zdá se, že najímající společnosti nemohou najít dostatek talentů, kteří by nahradili odcházející pracovníky.

Vzhledem k této nové realitě je překvapivé, že náborové společnosti nevytvářejí lákavější popisy pracovních míst. Pracovní inzeráty by měly být přepracovány tak, aby potenciální zaměstnance zaujaly, a ne odradily.

Zde je sedm nejčastějších chyb, kterých se firmy při psaní popisů pracovních míst dopouštějí:

1. POSKYTUJÍ PŘÍLIŠ MNOHO INFORMACÍ

people sitting on chair in front of table while holding pens during daytime
Zdroj: unsplash

Prvním odrazujícím faktorem je obrovské množství informací nacpaných do typického popisu práce. Odstavec za odstavcem uvádí historii společnosti, trhy, kterým slouží, profil pracovní pozice, požadované kompetence a zkušenosti a nekonečný proud povinností, které bude muset vítězný kandidát splnit.

Advertisement

2. NEVYTVÁŘEJÍ ATRAKTIVNÍ ZVUK SPOLEČNOSTI

Chcete využít této příležitosti?

Zdá se, že by to mělo být samozřejmé, ale popisy pracovních míst by měly působit sympaticky. Příliš často se stává, že inzeráty neobsahují žádný „sell“. Čtou se jako zpráva pro akcionáře. „Přepište svůj popis práce tak, aby vaše společnost oslovila srdce a mysl uchazečů,“ říká Zanzibar Vermiglio, zakladatel a řídící partner společnosti Zanzibar Enterprises, která pomáhá klientům vypracovat efektivní způsoby popisu jejich společností.

Je to velmi dobře řešitelný problém. Vezměte si 110 let starou společnost IBM, která v tomto úryvku z popisu práce zní téměř moderně: „V IBM děláme víc než jen práci. Vytváříme. Tvoříme jako technologové, vývojáři a inženýři. Tvoříme s našimi partnery. Tvoříme s našimi konkurenty. Pokud hledáte způsoby, jak zlepšit fungování světa prostřednictvím technologií a infrastruktury, softwaru a poradenství, pak s vámi chceme spolupracovat.“ Jak mocné to je? Tento pocit cílevědomosti osloví tolik uchazečů o zaměstnání.

3. NEDOKÁŽOU ZPROSTŘEDKOVAT FIREMNÍ KULTURU

architectural photography of buildings
Zdroj: unsplash

Společnosti se mohou zlepšit i v popisu své kultury. Vezměte si třeba tuto šablonovitou větu z popisu práce: „Máme kulturu, ve které je každý zaměstnanec respektován a ceněn. Každý zaměstnanec přináší jedinečné dovednosti, zázemí a zkušenosti.“

Vermiglio doporučuje, aby společnosti, které najímají zaměstnance, místo toho mluvily o kultuře tak, aby vyvolávala nadšení. Jeden z jeho klientů říká uchazečům o zaměstnání: „Máme kulturu, kde si všichni navzájem kryjí záda. V práci rádi děláme něco navíc, ale hodně se smějeme. A vždy se staráme o kariéru lidí, i kdyby to mělo znamenat jejich přechod do jiné společnosti.“ Který uchazeč o práci by nechtěl takovou kulturu?

4. NADSAZUJÍ POŽADAVKY NA PRACOVNÍ MÍSTO

Špatně napsané pracovní inzeráty často připomínají spíše seznam přání než skutečné požadavky.  „Inzeráty jsou nadsazené,“ říká Vermiglio. „[V jednom] může být napsáno, že potřebujete pět let praxe, ale ve skutečnosti tomu tak není. Pravděpodobně potřebujete jen 6-8 měsíců.“ Uvedením seznamu dovedností, které kandidát údajně potřebuje, společnosti nakonec přicházejí o úžasné kandidáty.

5. POUŽÍVAJÍ PŘÍLIŠ MNOHO PŘÍDAVNÝCH JMEN

man writing on paper
Zdroj: unsplash

Už jste někdy viděli takovýto inzerát na pracovní pozici? „Potřebujeme zkušeného, strategického vypravěče, který pomůže efektivně předávat zprávy, plánovat a realizovat mediální strategie, které využijí našeho předního rozmachu v oboru.“

To je ale sousto. Obsahuje tato trojčlenka: „zkušený, strategický vypravěč“ a „sdělení, plánování a realizace“. Proč místo toho autor prostě neřekne: „potřebujeme kandidáta, který dokáže médiím efektivně předávat příběhy o naší společnosti“. Čím více slov je použito, tím méně je pasáž jasná. Hledá snad tato společnost kandidáta, který přijde na pohovor a řekne: „Dobrý den, jsem zkušený strategický vypravěč příběhů.“ Cožpak to není pravda? Není to pravděpodobné.

6. SPOLÉHAJÍ NA ŽARGON

Souvisejícím problémem pracovních inzerátů je jejich neschopnost používat reálný jazyk. To může uchazeče o zaměstnání velmi odradit. Náborářka Amanda Luthra říká, že výrazy jako „silné zaměření na výsledky“ a „realizovat projekty“ v pracovních inzerátech působí příliš formálně a nejsou jasné. Co například znamená „silné zaměření na výsledky“?

Nebo co znamená následující pasáž? „Budete definovat klíčové vícekanálové komunikační strategie na podporu priorit naší společnosti.“ Je to nesmysl.

people sitting down near table with assorted laptop computers
Zdroj: unsplash

Dobrým cvičením pro lidi, kteří tyto inzeráty píší, je přečíst si tyto řádky nahlas. Pokud neznějí reálně, zbavte se jich. Jak říká Luthra: „Pište pro lidi a vykašlete se na módní slova a žargon.“

7. NEPOSKYTUJÍ ROZSAH KOMPENZACE

Najímající společnosti by měly v popisu uvádět plat nebo platové rozpětí. V některých zemích je to povinnost. Ale i když to není povinné, stále je to něco, co by společnosti měly sdílet.

Zamlčování těchto informací staví potenciální zaměstnance do velké nevýhody, protože to znamená, že nemají představu, zda jim daná práce vyhovuje. Také se tím plýtvá časem a zdroji společnosti, protože se může stát, že uchazeči projdou procesem podávání žádosti, aby se ke konci vzdali, poté co se konečně dozvěděli platové rozpětí. Zveřejněním platového rozpětí se můžete odlišit od konkurence a kvalifikovaní uchazeči pravděpodobně ocení váš závazek k transparentnosti a nápravě platové nerovnosti.

V dnešní době hledá práci každý, dokonce i lidé, kteří jsou výdělečně činní. A zdá se, že najímající společnosti nemohou najít dostatek talentů, kteří by nahradili odcházející pracovníky.Vzhledem k této nové realitě je překvapivé, že náborové společnosti nevytvářejí lákavější popisy pracovních míst. Pracovní inzeráty by měly být přepracovány tak, aby potenciální zaměstnance zaujaly, a ne odradily.Zdroj: unsplashPrvním odrazujícím faktorem je obrovské množství informací nacpaných do typického popisu práce. Odstavec za odstavcem uvádí historii společnosti, trhy, kterým slouží, profil pracovní pozice, požadované kompetence a zkušenosti a nekonečný proud povinností, které bude muset vítězný kandidát splnit.Chcete využít této příležitosti?Zdá se, že by to mělo být samozřejmé, ale popisy pracovních míst by měly působit sympaticky. Příliš často se stává, že inzeráty neobsahují žádný „sell“. Čtou se jako zpráva pro akcionáře. „Přepište svůj popis práce tak, aby vaše společnost oslovila srdce a mysl uchazečů,“ říká Zanzibar Vermiglio, zakladatel a řídící partner společnosti Zanzibar Enterprises, která pomáhá klientům vypracovat efektivní způsoby popisu jejich společností.Je to velmi dobře řešitelný problém. Vezměte si 110 let starou společnost IBM, která v tomto úryvku z popisu práce zní téměř moderně: „V IBM děláme víc než jen práci. Vytváříme. Tvoříme jako technologové, vývojáři a inženýři. Tvoříme s našimi partnery. Tvoříme s našimi konkurenty. Pokud hledáte způsoby, jak zlepšit fungování světa prostřednictvím technologií a infrastruktury, softwaru a poradenství, pak s vámi chceme spolupracovat.“ Jak mocné to je? Tento pocit cílevědomosti osloví tolik uchazečů o zaměstnání.Zdroj: unsplashSpolečnosti se mohou zlepšit i v popisu své kultury. Vezměte si třeba tuto šablonovitou větu z popisu práce: „Máme kulturu, ve které je každý zaměstnanec respektován a ceněn. Každý zaměstnanec přináší jedinečné dovednosti, zázemí a zkušenosti.“Vermiglio doporučuje, aby společnosti, které najímají zaměstnance, místo toho mluvily o kultuře tak, aby vyvolávala nadšení. Jeden z jeho klientů říká uchazečům o zaměstnání: „Máme kulturu, kde si všichni navzájem kryjí záda. V práci rádi děláme něco navíc, ale hodně se smějeme. A vždy se staráme o kariéru lidí, i kdyby to mělo znamenat jejich přechod do jiné společnosti.“ Který uchazeč o práci by nechtěl takovou kulturu?Špatně napsané pracovní inzeráty často připomínají spíše seznam přání než skutečné požadavky.  „Inzeráty jsou nadsazené,“ říká Vermiglio. „[V jednom] může být napsáno, že potřebujete pět let praxe, ale ve skutečnosti tomu tak není. Pravděpodobně potřebujete jen 6-8 měsíců.“ Uvedením seznamu dovedností, které kandidát údajně potřebuje, společnosti nakonec přicházejí o úžasné kandidáty.Zdroj: unsplashUž jste někdy viděli takovýto inzerát na pracovní pozici? „Potřebujeme zkušeného, strategického vypravěče, který pomůže efektivně předávat zprávy, plánovat a realizovat mediální strategie, které využijí našeho předního rozmachu v oboru.“To je ale sousto. Obsahuje tato trojčlenka: „zkušený, strategický vypravěč“ a „sdělení, plánování a realizace“. Proč místo toho autor prostě neřekne: „potřebujeme kandidáta, který dokáže médiím efektivně předávat příběhy o naší společnosti“. Čím více slov je použito, tím méně je pasáž jasná. Hledá snad tato společnost kandidáta, který přijde na pohovor a řekne: „Dobrý den, jsem zkušený strategický vypravěč příběhů.“ Cožpak to není pravda? Není to pravděpodobné.Souvisejícím problémem pracovních inzerátů je jejich neschopnost používat reálný jazyk. To může uchazeče o zaměstnání velmi odradit. Náborářka Amanda Luthra říká, že výrazy jako „silné zaměření na výsledky“ a „realizovat projekty“ v pracovních inzerátech působí příliš formálně a nejsou jasné. Co například znamená „silné zaměření na výsledky“?Nebo co znamená následující pasáž? „Budete definovat klíčové vícekanálové komunikační strategie na podporu priorit naší společnosti.“ Je to nesmysl.Zdroj: unsplashDobrým cvičením pro lidi, kteří tyto inzeráty píší, je přečíst si tyto řádky nahlas. Pokud neznějí reálně, zbavte se jich. Jak říká Luthra: „Pište pro lidi a vykašlete se na módní slova a žargon.“Najímající společnosti by měly v popisu uvádět plat nebo platové rozpětí. V některých zemích je to povinnost. Ale i když to není povinné, stále je to něco, co by společnosti měly sdílet.Zamlčování těchto informací staví potenciální zaměstnance do velké nevýhody, protože to znamená, že nemají představu, zda jim daná práce vyhovuje. Také se tím plýtvá časem a zdroji společnosti, protože se může stát, že uchazeči projdou procesem podávání žádosti, aby se ke konci vzdali, poté co se konečně dozvěděli platové rozpětí. Zveřejněním platového rozpětí se můžete odlišit od konkurence a kvalifikovaní uchazeči pravděpodobně ocení váš závazek k transparentnosti a nápravě platové nerovnosti.
Tagy: businessprácestrategie


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    22:48

    Jamie Grant odstoupí z JPMorgan po 45 letech působení – Bloomberg

    22:42

    Jefferies zvyšuje hodnocení Red Robin s plány na oživení cílenými na rok 2026.

    22:37

    Mike Dargan z UBS se má ujmout funkce generálního ředitele N26, zatímco regulační tlaky rostou.

    22:32

    Nasdaq přezkoumá nabídky na odkup dluhopisů.

    22:27

    Americká FTC a 21 států podaly upravenou žalobu proti Uberu za údajné klamavé fakturační praktiky.

    22:23

    BMO Capital předpovídá významný růst pro přední internetové akcie do roku 2026

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: BurzovniSvet.cz
    Akcie

    Jefferies věří v další růst Viking Holdings po silném výkonu akcií

    15 prosince, 2025

    Investiční banka Jefferies se přiklání k ještě optimističtějšímu pohledu na společnost Viking, která provozuje výletní plavby a v letošním roce...

    Zdroj: Getty Images

    BofA sází na akcie těžící z luxusu a změn spotřebitelského chování

    15 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Nejlepší internetové akcie podle JPMorgan pro následující rok

    15 prosince, 2025
    Zdroj: Nanhua Futures

    Nanhua Futures vstupuje na burzu: IPO, které může změnit trh derivátů

    15 prosince, 2025
    Zdroj: PowerX

    IPO PowerX: Rychle rostoucí bateriová společnost vstupuje na burzu

    15 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Santa Claus rally nezačíná před svátky — trhy tradičně ožívají až po Vánocích

    14 prosince, 2025

    Rok 2026 rozhodne o budoucnosti realitního modelu Opendoor

    13 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    GE Vernova láme rekordy po vylepšeném výhledu a štědré dividendové politice

    11 prosince, 2025

    Intuitive Machines získává důvěru Wall Street díky akvizici Lanteris

    14 prosince, 2025

    S&P 500 klesá s propadem v technologickém sektoru, Nvidia nadále roste

    15 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost
      Kontaktujte nás

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.