V dnešní době hledá práci každý, dokonce i lidé, kteří jsou výdělečně činní. A zdá se, že najímající společnosti nemohou najít dostatek talentů, kteří by nahradili odcházející pracovníky.
Vzhledem k této nové realitě je překvapivé, že náborové společnosti nevytvářejí lákavější popisy pracovních míst. Pracovní inzeráty by měly být přepracovány tak, aby potenciální zaměstnance zaujaly, a ne odradily.
Zde je sedm nejčastějších chyb, kterých se firmy při psaní popisů pracovních míst dopouštějí:
1. POSKYTUJÍ PŘÍLIŠ MNOHO INFORMACÍ

Prvním odrazujícím faktorem je obrovské množství informací nacpaných do typického popisu práce. Odstavec za odstavcem uvádí historii společnosti, trhy, kterým slouží, profil pracovní pozice, požadované kompetence a zkušenosti a nekonečný proud povinností, které bude muset vítězný kandidát splnit.
2. NEVYTVÁŘEJÍ ATRAKTIVNÍ ZVUK SPOLEČNOSTI
Zdá se, že by to mělo být samozřejmé, ale popisy pracovních míst by měly působit sympaticky. Příliš často se stává, že inzeráty neobsahují žádný „sell“. Čtou se jako zpráva pro akcionáře. „Přepište svůj popis práce tak, aby vaše společnost oslovila srdce a mysl uchazečů,“ říká Zanzibar Vermiglio, zakladatel a řídící partner společnosti Zanzibar Enterprises, která pomáhá klientům vypracovat efektivní způsoby popisu jejich společností.
Je to velmi dobře řešitelný problém. Vezměte si 110 let starou společnost IBM, která v tomto úryvku z popisu práce zní téměř moderně: „V IBM děláme víc než jen práci. Vytváříme. Tvoříme jako technologové, vývojáři a inženýři. Tvoříme s našimi partnery. Tvoříme s našimi konkurenty. Pokud hledáte způsoby, jak zlepšit fungování světa prostřednictvím technologií a infrastruktury, softwaru a poradenství, pak s vámi chceme spolupracovat.“ Jak mocné to je? Tento pocit cílevědomosti osloví tolik uchazečů o zaměstnání.
3. NEDOKÁŽOU ZPROSTŘEDKOVAT FIREMNÍ KULTURU

Společnosti se mohou zlepšit i v popisu své kultury. Vezměte si třeba tuto šablonovitou větu z popisu práce: „Máme kulturu, ve které je každý zaměstnanec respektován a ceněn. Každý zaměstnanec přináší jedinečné dovednosti, zázemí a zkušenosti.“
Vermiglio doporučuje, aby společnosti, které najímají zaměstnance, místo toho mluvily o kultuře tak, aby vyvolávala nadšení. Jeden z jeho klientů říká uchazečům o zaměstnání: „Máme kulturu, kde si všichni navzájem kryjí záda. V práci rádi děláme něco navíc, ale hodně se smějeme. A vždy se staráme o kariéru lidí, i kdyby to mělo znamenat jejich přechod do jiné společnosti.“ Který uchazeč o práci by nechtěl takovou kulturu?
4. NADSAZUJÍ POŽADAVKY NA PRACOVNÍ MÍSTO
Špatně napsané pracovní inzeráty často připomínají spíše seznam přání než skutečné požadavky. „Inzeráty jsou nadsazené,“ říká Vermiglio. „[V jednom] může být napsáno, že potřebujete pět let praxe, ale ve skutečnosti tomu tak není. Pravděpodobně potřebujete jen 6-8 měsíců.“ Uvedením seznamu dovedností, které kandidát údajně potřebuje, společnosti nakonec přicházejí o úžasné kandidáty.
5. POUŽÍVAJÍ PŘÍLIŠ MNOHO PŘÍDAVNÝCH JMEN

Už jste někdy viděli takovýto inzerát na pracovní pozici? „Potřebujeme zkušeného, strategického vypravěče, který pomůže efektivně předávat zprávy, plánovat a realizovat mediální strategie, které využijí našeho předního rozmachu v oboru.“
To je ale sousto. Obsahuje tato trojčlenka: „zkušený, strategický vypravěč“ a „sdělení, plánování a realizace“. Proč místo toho autor prostě neřekne: „potřebujeme kandidáta, který dokáže médiím efektivně předávat příběhy o naší společnosti“. Čím více slov je použito, tím méně je pasáž jasná. Hledá snad tato společnost kandidáta, který přijde na pohovor a řekne: „Dobrý den, jsem zkušený strategický vypravěč příběhů.“ Cožpak to není pravda? Není to pravděpodobné.
6. SPOLÉHAJÍ NA ŽARGON
Souvisejícím problémem pracovních inzerátů je jejich neschopnost používat reálný jazyk. To může uchazeče o zaměstnání velmi odradit. Náborářka Amanda Luthra říká, že výrazy jako „silné zaměření na výsledky“ a „realizovat projekty“ v pracovních inzerátech působí příliš formálně a nejsou jasné. Co například znamená „silné zaměření na výsledky“?
Nebo co znamená následující pasáž? „Budete definovat klíčové vícekanálové komunikační strategie na podporu priorit naší společnosti.“ Je to nesmysl.

Dobrým cvičením pro lidi, kteří tyto inzeráty píší, je přečíst si tyto řádky nahlas. Pokud neznějí reálně, zbavte se jich. Jak říká Luthra: „Pište pro lidi a vykašlete se na módní slova a žargon.“
7. NEPOSKYTUJÍ ROZSAH KOMPENZACE
Najímající společnosti by měly v popisu uvádět plat nebo platové rozpětí. V některých zemích je to povinnost. Ale i když to není povinné, stále je to něco, co by společnosti měly sdílet.
Zamlčování těchto informací staví potenciální zaměstnance do velké nevýhody, protože to znamená, že nemají představu, zda jim daná práce vyhovuje. Také se tím plýtvá časem a zdroji společnosti, protože se může stát, že uchazeči projdou procesem podávání žádosti, aby se ke konci vzdali, poté co se konečně dozvěděli platové rozpětí. Zveřejněním platového rozpětí se můžete odlišit od konkurence a kvalifikovaní uchazeči pravděpodobně ocení váš závazek k transparentnosti a nápravě platové nerovnosti.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky