Ruská invaze na Ukrajinu minulý měsíc vyvolala celosvětovou paniku kolem dodávek pohonných hmot. Někteří analytici nyní očekávají, že američtí dopravci v příštích týdnech sníží odhady zisku a tržeb za první čtvrtletí poté, co náklady na pohonné hmoty jen minulý týden vzrostly o 32 %. Tyto náklady jsou obecně druhým největším výdajem leteckých společností hned po mzdových nákladech.
„Vyšší náklady na pohonné hmoty v blízké budoucnosti více než vymažou lepší výnosy, což povede k mírnému snížení odhadů na 1Q22,“ napsal v poznámce analytik leteckých společností MKM Partners Conor Cunningham.
Prudký nárůst cen pohonných hmot – v letošním roce zatím o více než 50 % – je nejnovější výzvou pro dopravce, kteří očekávají, že se cestující v letošním roce vrátí v hojném počtu, protože klesá počet případů Covid-19.

Akcie leteckých společností patřily v posledních týdnech k nejhůře postiženým odvětvím, protože ruská invaze uvedla trhy do chaosu.
Index NYSE Arca Airline, který sleduje 18 leteckých společností, v pondělí klesl o více než 13 %.
Akcie společnosti United Airlines v pondělí klesly o 15 % a zakončily den na 31,20 USD, což je nejnižší hodnota od července 2020. Delta Air Lines klesly o téměř 13 % na 30,11 USD, zatímco American Airlines se propadly o 12 % na 12,84 USD, což jsou nejnižší závěrečné ceny těchto akcií od října 2020, resp. listopadu 2020.
Letecké společnosti jsou omezeny v tom, jak moc mohou omezit kapacitu, aby zvýšily ceny letenek, protože se honí za cestujícími, kteří se vracejí na oblohu.
Ve druhém čtvrtletí se vnitrostátní letové řády v USA ve srovnání s rokem 2019 nezměnily „a pochybujeme, že bude snížena velká kapacita vzhledem ke zvýšené konkurenci o volnočasové zákazníky,“ uvedl Andrew Didora, analytik leteckých společností Bank of America, v pondělní výzkumné zprávě.

Didora uvedl, že poptávka po cestování by měla převýšit nabídku, zejména v době největšího zájmu o volný čas, „ale nevytvoří zdaleka takovou cenovou hladinu, která by kompenzovala přesun paliva“.
Druhé a třetí čtvrtletí, které se shoduje s jarními a letními prázdninami, je obdobím, kdy američtí dopravci generují většinu svých příjmů.
Může trvat několik měsíců, než cestující pocítí zdražení paliva v letenkách. Analytička leteckých společností Cowen & Co. Helane Beckerová vidí zhruba čtyřměsíční zpoždění, než se ceny letenek vyrovnají.
„V důsledku toho je pravděpodobné, že příštích několik měsíců bude z finančního hlediska znepokojivých, i když je provoz silný,“ uvedla v páteční poznámce.
Některé velké americké letecké společnosti, jako například American, upustily od zajištění pohonných hmot poté, co ceny ropy dosáhly vrcholu a poté se v roce 2014 propadly. Propad cen pohonných hmot byl příčinou desetiletého poklesu zisků amerických aerolinek, který nakonec v roce 2020 narušil koronavirus.
„Není to něco, o čem bychom v tuto chvíli uvažovali,“ řekl k zajištění mluvčí společnosti American Matt Miller.

Společnosti United a Delta, která vlastní rafinerii, se k tomu bezprostředně nevyjádřily.
Společnost United „v současné době neuzavírá finanční transakce k zajištění tržní cenové expozice očekávané spotřeby pohonných hmot, ačkoli svou strategii pravidelně přezkoumává na základě tržních podmínek a dalších faktorů,“ uvedla minulý měsíc ve své výroční zprávě.
Cunningham ze společnosti MKM Partners pro CNBC uvedl, že letecké společnosti, které v současné době nezajišťují ceny pohonných hmot, se možná minuly účinkem – ceny jsou již tak vysoké právě v době, kdy se snaží udržet náklady na uzdě.
„Kdyby dnes někdo oznámil zajištění, myslím, že by se jeho akcie propadly,“ řekl.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























