Navzdory ruské invazi na Ukrajinu zaznamenávají cestovní a pohostinské firmy v USA i letos poptávku po cestách do Evropy. Zatím.
Klesající počet případů Covid-19 spolu s uvolňujícími se pandemickými omezeními nahrává odkládané poptávce po rekreačních cestách do zámoří. Posílení dolaru vůči euru jistě zvyšuje cenovou dostupnost pro Američany, ačkoli část zisků, které spotřebitelé zaznamenávají, může být kompenzována rostoucími cenami letenek, které jsou způsobeny poptávkou a prudkým růstem cen pohonných hmot.
Závěr? Po dvou letech strávených převážně v uzavřených prostorách jsou lidé připraveni utéct. Je zřejmé, že Rusko jako výletní destinace zmizelo z mapy a výletní společnosti, jako je Norwegian, mění trasy plaveb a vynechávají dříve plánované zastávky v Petrohradě. (Totéž se děje v Oděse na Ukrajině, dalším přístavu, kam zajíždějí výletní lodě.)
Prognózy zůstávají smíšené, ale mnozí říkají, že je ještě příliš brzy na to, aby si uvědomili, jaký dopad bude mít ruská invaze na cestování do Evropy. Aplikace Hopper pro rezervaci cestování zaznamenala od poloviny ledna do poloviny února nárůst rezervací letů ze Spojených států do Evropy z 15 na 21 procent. Po ruské invazi se však tento ukazatel vrátil na 15 procent, uvádí zpráva časopisu Travel Weekly.
Zdroj: unsplash.com
Jinde v Evropě je cestování stále populární. „Sledujeme hlavně cestování po Evropě a zatím jsme stále nezaznamenali žádný rozdíl v poptávce od vypuknutí války,“ říká Deena Giancottiová, viceprezidentka pro prodej a marketing v cyklistické cestovní kanceláři Duvine.
„Obvykle to začíná tím, že lidé volají a ptají se na spoustu věcí: jestli mohou zrušit zájezd, jestli máme nějaké obavy, jestli jsme něco neviděli… a v tuto chvíli jsme ani moc dotazů nedostali,“ říká.
Poslední dva měsíce byly pro společnost Duvine se sídlem v Somerville ve státě Massachusetts rekordní. V lednu a únoru společnost Duvine podle Giancottiho téměř zdvojnásobila své prodeje ve srovnání s těmito dvěma měsíci v roce 2019. Velká část zájmu cestovatelů společnosti Duvine je zaměřena na západní Evropu, přičemž Itálie, Francie, Portugalsko a Španělsko jsou čtyři hlavní uchazeči.
Cestovní kanceláře se však začínají přepočítávat. Spoluzakladatel a generální ředitel JetClubu Vishal Hiremath předpověděl, že letošní léto bude pro létání jedním z nejrušnějších. Soukromá letecká společnost se sídlem v Greensboro v Severní Karolíně předpokládala nárůst letů o 20 až 30 procent ve srovnání s loňským létem.
Segment soukromého letectví těžil z pandemie, protože bohatí cestující platili za to, že se vyhýbají komerčním letištím. Hiremath se však domnívá, že prognózy bude možná nutné v určitém okamžiku upravit. „V tuto chvíli je to vyčkávání a [doufáme], že to brzy skončí,“ říká. „Pravděpodobně ještě uvidíme určitý nárůst za předpokladu, že se válka nerozšíří do západní Evropy. Pokud se tak stane, létání pravděpodobně opět prudce poklesne.“
Zdroj: unsplash.com
Někteří cestující jsou stále opatrnější. Nedávný průzkum společnosti MMGY Global, která se zabývá průzkumem trhu a sídlí v kansaském Overland Parku, ukázal, že 47 % dotázaných odloží své cestovní plány do Evropy, dokud neuvidí, jak se ukrajinská krize vyvine. Polovina dotázaných také vyjádřila obavy z možného uzavření hranic a zpoždění nebo zrušení letů, vlaků a plaveb.
JayWay Travel, butiková cestovní kancelář specializující se na zájezdy do střední, východní a jižní Evropy, začíná pociťovat tíseň – alespoň v případě některých zemí. Cestovní kancelář se sídlem v New Rochelle v New Yorku zaznamenala na začátku roku stále silnou poptávku po evropských zájezdech, kterou nezaznamenala od svého založení v roce 2006. Podle Jareda Reismana, manažera prodeje ve společnosti JayWay, se v únoru poptávka ve většině evropských zemí ještě zvýšila.
Invaze na Ukrajinu neovlivnila poptávku tak silně, jak si Reisman myslel. „Stále zaznamenáváme velký zájem v oblastech, které nehraničí s Ukrajinou, ale vzhledem k situaci v posledních jednom až dvou týdnech pozorujeme trochu větší váhání,“ říká Reisman. „Například Polsko je jednou z našich největších zemí, které sousedí s Ukrajinou a do kterých nabízíme zájezdy, a zaznamenali jsme, že poptávky po nich výrazně poklesly.“
Podle Mika Fullera, generálního ředitele bostonské společnosti ItaliaRail, která prodává jízdenky na italské vlaky, je přetrvávající nejistota v této oblasti velkou vzpruhou pro cestovní pojišťovny. Spotřebitelé chtějí chránit své nákupy a jsou ochotni dát pár dolarů navíc za jistotu.
Fuller říká, že společnost ItaliaRail zaznamenává mnohem vyšší procento vratných jízdenek než v minulosti. To je podle něj z velké části způsobeno pandemií, ale tato flexibilita je stále populárnější a vzhledem k současným událostem ještě více použitelná.
Zdroj: unsplash.com
Navzdory ruské invazi na Ukrajinu zaznamenávají cestovní a pohostinské firmy v USA i letos poptávku po cestách do Evropy. Zatím.Klesající počet případů Covid-19 spolu s uvolňujícími se pandemickými omezeními nahrává odkládané poptávce po rekreačních cestách do zámoří. Posílení dolaru vůči euru jistě zvyšuje cenovou dostupnost pro Američany, ačkoli část zisků, které spotřebitelé zaznamenávají, může být kompenzována rostoucími cenami letenek, které jsou způsobeny poptávkou a prudkým růstem cen pohonných hmot.Závěr? Po dvou letech strávených převážně v uzavřených prostorách jsou lidé připraveni utéct. Je zřejmé, že Rusko jako výletní destinace zmizelo z mapy a výletní společnosti, jako je Norwegian, mění trasy plaveb a vynechávají dříve plánované zastávky v Petrohradě. Prognózy zůstávají smíšené, ale mnozí říkají, že je ještě příliš brzy na to, aby si uvědomili, jaký dopad bude mít ruská invaze na cestování do Evropy. Aplikace Hopper pro rezervaci cestování zaznamenala od poloviny ledna do poloviny února nárůst rezervací letů ze Spojených států do Evropy z 15 na 21 procent. Po ruské invazi se však tento ukazatel vrátil na 15 procent, uvádí zpráva časopisu Travel Weekly.Zdroj: unsplash.comJinde v Evropě je cestování stále populární. „Sledujeme hlavně cestování po Evropě a zatím jsme stále nezaznamenali žádný rozdíl v poptávce od vypuknutí války,“ říká Deena Giancottiová, viceprezidentka pro prodej a marketing v cyklistické cestovní kanceláři Duvine.„Obvykle to začíná tím, že lidé volají a ptají se na spoustu věcí: jestli mohou zrušit zájezd, jestli máme nějaké obavy, jestli jsme něco neviděli… a v tuto chvíli jsme ani moc dotazů nedostali,“ říká.Chcete využít této příležitosti?Poslední dva měsíce byly pro společnost Duvine se sídlem v Somerville ve státě Massachusetts rekordní. V lednu a únoru společnost Duvine podle Giancottiho téměř zdvojnásobila své prodeje ve srovnání s těmito dvěma měsíci v roce 2019. Velká část zájmu cestovatelů společnosti Duvine je zaměřena na západní Evropu, přičemž Itálie, Francie, Portugalsko a Španělsko jsou čtyři hlavní uchazeči.Cestovní kanceláře se však začínají přepočítávat. Spoluzakladatel a generální ředitel JetClubu Vishal Hiremath předpověděl, že letošní léto bude pro létání jedním z nejrušnějších. Soukromá letecká společnost se sídlem v Greensboro v Severní Karolíně předpokládala nárůst letů o 20 až 30 procent ve srovnání s loňským létem.Segment soukromého letectví těžil z pandemie, protože bohatí cestující platili za to, že se vyhýbají komerčním letištím. Hiremath se však domnívá, že prognózy bude možná nutné v určitém okamžiku upravit. „V tuto chvíli je to vyčkávání a [doufáme], že to brzy skončí,“ říká. „Pravděpodobně ještě uvidíme určitý nárůst za předpokladu, že se válka nerozšíří do západní Evropy. Pokud se tak stane, létání pravděpodobně opět prudce poklesne.“Zdroj: unsplash.comNěkteří cestující jsou stále opatrnější. Nedávný průzkum společnosti MMGY Global, která se zabývá průzkumem trhu a sídlí v kansaském Overland Parku, ukázal, že 47 % dotázaných odloží své cestovní plány do Evropy, dokud neuvidí, jak se ukrajinská krize vyvine. Polovina dotázaných také vyjádřila obavy z možného uzavření hranic a zpoždění nebo zrušení letů, vlaků a plaveb.JayWay Travel, butiková cestovní kancelář specializující se na zájezdy do střední, východní a jižní Evropy, začíná pociťovat tíseň – alespoň v případě některých zemí. Cestovní kancelář se sídlem v New Rochelle v New Yorku zaznamenala na začátku roku stále silnou poptávku po evropských zájezdech, kterou nezaznamenala od svého založení v roce 2006. Podle Jareda Reismana, manažera prodeje ve společnosti JayWay, se v únoru poptávka ve většině evropských zemí ještě zvýšila.Invaze na Ukrajinu neovlivnila poptávku tak silně, jak si Reisman myslel. „Stále zaznamenáváme velký zájem v oblastech, které nehraničí s Ukrajinou, ale vzhledem k situaci v posledních jednom až dvou týdnech pozorujeme trochu větší váhání,“ říká Reisman. „Například Polsko je jednou z našich největších zemí, které sousedí s Ukrajinou a do kterých nabízíme zájezdy, a zaznamenali jsme, že poptávky po nich výrazně poklesly.“Podle Mika Fullera, generálního ředitele bostonské společnosti ItaliaRail, která prodává jízdenky na italské vlaky, je přetrvávající nejistota v této oblasti velkou vzpruhou pro cestovní pojišťovny. Spotřebitelé chtějí chránit své nákupy a jsou ochotni dát pár dolarů navíc za jistotu.Fuller říká, že společnost ItaliaRail zaznamenává mnohem vyšší procento vratných jízdenek než v minulosti. To je podle něj z velké části způsobeno pandemií, ale tato flexibilita je stále populárnější a vzhledem k současným událostem ještě více použitelná.Zdroj: unsplash.com