Epidemie posílají domů pracovníky v kritických průmyslových odvětvích, což snižuje hospodářský výkon. Spotřebitelská poptávka mezitím zůstává v mnoha zemích díky několika kolům vládních stimulů odolná.
Nerovnováha mezi silnou poptávkou a omezenou nabídkou zvyšuje ceny. Index spotřebitelských cen se za 12 měsíců do ledna zvýšil o 7,5 %. Inflace může mít na podniky různé dopady v závislosti na jejich struktuře. Dále se podíváme na to, proč je to dobrá zpráva pro společnost AMC Entertainment Group
AMC
Rostoucí inflace může být pro AMC výhodná, protože velká část jejích nákladů je relativně fixní, což znamená, že s rostoucí inflací nerostou. Například navzdory rostoucím nákladům v celé ekonomice zůstaly náklady společnosti AMC na nájemné ve čtvrtletí končícím 30. září meziročně relativně stejné.

Navíc má AMC v rozvaze dluh ve výši 5,4 miliardy dolarů. Bez ohledu na to, jak moc inflace vzroste, nezvýší se částka tohoto dluhu ani úrokové náklady, které se zavázala platit. V posledním čtvrtletí činily pro AMC výdaje na nájemné 214,9 milionu USD a výdaje na úroky 88,7 milionu USD. Abychom tato čísla uvedli do kontextu, společnost AMC dosáhla ve čtvrtletí končícím 30. září příjmů ve výši 763 milionů dolarů.
Rostoucí inflace je strategicky pozitivní i pro AMC. Spotřebitelé platí vyšší ceny za mnoho věcí ve svém životě, včetně dopravy, potravin, pohonných hmot a dalších. Vedení společnosti AMC může udržet ceny na stejné úrovni, čímž se její služby stanou pro spotřebitele relativně atraktivnější. Nebo může zvýšit ceny vstupenek a koncesionářských poplatků, aby se vyrovnalo rostoucím cenám jinde.
Společnost AMC se rozhodla pro druhou možnost a ve třetím čtvrtletí roku 2021 zvýšila ceny vstupenek o 16 % na domácím trhu a o 17 % na mezinárodním trhu ve srovnání s třetím čtvrtletím roku 2019.

Společnost AMC samozřejmě pocítí vyšší náklady v některých oblastech svého podnikání, protože není zcela imunní vůči inflaci. Například bude možná muset platit více za vstupy v oblasti potravin a nápojů. Jedná se však o vysoce ziskový segment, který ve 3. čtvrtletí vygeneroval příjmy ve výši 265 milionů USD a náklady ve výši 42,9 milionu USD.
Celkově lze říci, že vysoké fixní náklady společnosti AMC umožňují dobře zvládat období inflace. Další výhodou tohoto obchodního modelu je zlepšování ziskovosti s rostoucím prodejem. To je patrné z meziročního zlepšení čisté ztráty společnosti AMC, která se snížila z 906 milionů USD ve 3. čtvrtletí 2020 na 224 milionů USD ve 3. čtvrtletí 2021, zatímco tržby vzrostly ze 119 milionů USD na 763 milionů USD.
DoorDash
Společnost DoorDash, která se zabývá rozvozem jídla, není postavena tak, aby mohla těžit z rostoucí inflace. Velká část jejích nákladů je variabilní. Pokud si spotřebitel objedná jídlo k doručení, společnost DoorDash získá příjmy a musí za službu zaplatit řidiči. Společnosti DoorDash vznikají tyto náklady pouze v případě, že si je spotřebitel objedná. V opačném případě řidič nečinně sedí a nedostává zaplaceno.

Chcete-li se podívat na proměnlivost nákladů společnosti DoorDash, vezměte v úvahu, že v roce 2021 zvýšila příjmy zhruba o 2 miliardy dolarů oproti roku 2020. Současně se její náklady zvýšily přibližně o 2 miliardy USD. Výsledkem bylo, že ztráta z provozní činnosti společnosti DoorDash se v roce 2021 zvýšila o 16 milionů dolarů, přestože zvýšila příjmy o 2 miliardy dolarů.
Pokud v ekonomice roste inflace, řidiči budou za své služby požadovat vyšší mzdy. To je pochopitelné. Pokud budou muset platit více za svůj vůz, pohonné hmoty a údržbu, budou chtít kompenzace, které se tomuto zvýšení přizpůsobí. V opačném případě se mohou rozhodnout pro práci u konkurence nebo pro zcela jiný obor.
Proměnlivá povaha nákladů nedokáže společnost DoorDash ochránit před inflací. Z tohoto důvodu z ní nemá prospěch.

Výstup pro investory
Investoři, kteří chtějí využít rostoucí inflace, musí zvážit obchodní modely společností a určit, do jaké míry jsou jejich náklady fixní a do jaké variabilní. Čím více jsou fixní, tím více budou izolovány od inflace.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























