Akcie společnosti Delivery Hero SE se v posledním čtvrtletí propadly o 59 %, což je druhý nejhorší výsledek v evropském indexu Stoxx 600. Společnosti Just Eat Takeaway.com N.V. a Deliveroo Plc klesly o více než 35 %. Tyto tři akcie vymazaly dohromady 23,7 miliardy dolarů, což je více než polovina jejich tržní hodnoty.
Ačkoli není překvapením, když se akcie technologických společností potýkají s problémy v době rostoucích nákladů na půjčky, prudký propad akcií společností rozvážejících jídlo podtrhuje tresty, které mohou trhy uvalit na společnosti za to, že upřednostňují růst, když ještě nedosáhly zisku.
Společnosti v tomto odvětví špatně přizpůsobily své strategie rostoucím nákladům na kapitál, uvedl v rozhovoru analytik společnosti Jefferies Giles Thorne. „Náklady na kapitál se zvyšují, nevyděláváte a máte dluh – pak se takto drtí vlastní kapitál.“

Strach ze ztráty podílu na trhu vedl ke zvýšení výdajů, i když klesající ocenění akcií signalizovalo nesouhlas investorů. Společnost Just Eat v prosinci expandovala na britský trh s rozvozem potravin poté, co předtím uvedla, že tato kategorie nemá dostatečný rozsah. Společnost Delivery Hero se dohodla na koupi většinového podílu ve společnosti Glovo v transakci, která ocenila španělský rozvážkový startup na 2,3 miliardy eur
„Transakce s Glovo nás nadále mate,“ uvedli analytici HSBC pod vedením Andrewa Porteouse ve zprávě z 25. března. Delivery Hero očekává, že Glovo vykáže v roce 2022 ztrátu ve výši 330 milionů eur.
Volatilita akcií v oblasti doručování potravin zůstane vysoká, dokud se sektor nepřiblíží k samofinancování, uvedl Thorne ze společnosti Jefferies. Do toho zbývají ještě měsíce – nebo roky. Například společnost Deliveroo chce dosáhnout rentability na základě upravené Ebitdy mezi druhou polovinou roku 2023 a první polovinou roku 2024.

Na hráče v oblasti rozvozu jídla se valí výzvy ze všech stran. Inflace snižuje rozpočty spotřebitelů, zatímco konkurence je stejně ostrá jako kdykoli předtím, protože startupy jako Getir a Gorillas se prosazují v oblasti rychlého doručování potravin. Navíc rychlý růst, kterého bylo dosaženo před rokem, se nyní, kdy pominul pandemický nárůst prodeje, bude těžko opakovat.
Někteří analytici tvrdí, že to nejhorší je možná za námi, vzhledem k tomu, jak moc akcie klesly. Porteous z HSBC uvedl, že opatrnost se promítla do odvětví, které nyní vypadá jako „opilé punčem“. Tento názor sdílí i analytička Berenberg Sarah Simonová. „Ano, čeká vás několik čtvrtletí, kdy bude růst méně vzrušující, ale řekli bychom, že to už je započítáno,“ řekla.
Snižování ztrát bude trvat nějakou dobu, ale konsolidace může poskytnout rychlejší cestu k úlevě.
Podle Davida Brohana, analytika společnosti Goodbody, mohou náznaky ztenčující se konkurence na některých trzích odlákat některé investory. Sektor podle něj začíná být racionálnější: Just Eat ukončil činnost v Norsku a Portugalsku, Deliveroo odešlo ze Španělska a Delivery Hero se podruhé stáhlo z Německa.

„V letošním roce musíme vidět zlepšující se ukazatele ziskovosti,“ řekl Brohan. „Nehodláme jen pokračovat v této velmi konkurenční cestě, kdy jsou zisky stále odsouvány dolů.“
Akcie společností zabývajících se rozvozem jídla měly ve druhém čtvrtletí pozitivní start: Just Eat vzrostl o 7 %, Delivery Hero o 6,4 % a Deliveroo v pátek posílilo o 2,1 %.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























