Dodávky Airbusu (EADSY -0,41 %) se mezi lety 2019 a 2020 propadly o 35 %, pouhý rok poté, co evropský výrobce letadel ukradl Boeingu (BA -7,53 %) korunu největšího světového prodejce letadel. Dodávky Boeingu se snížily o více než polovinu, což poškodila dvojí katastrofa, a to jak pandemie, tak fiasko Boeingu 787 MAX.
Zdroj: Getty Images
Dobrou zprávou je, že v roce 2021 se počty dodávek obou společností poněkud zotavily (a Boeing se zotavil výrazněji než Airbus). Rovněž objednávky (nikoli dodávky) letadel se oproti minimu z roku 2020 více než ztrojnásobily. Ale v době, kdy Boeing a Airbus vlétají do roku 2022, tito dva giganti ve výrobě letadel jen stěží létají vedle sebe.
Podle odhadů agentury Reuters má Airbus v roce 2022 celosvětově přibližně 78% podíl na trhu s dodávkami komerčních letadel. A jak ukazuje následující graf, dramaticky se rozšiřující náskok Airbusu ve výdajích na výzkum a vývoj (R&D) jej předurčuje k tomu, aby v příštích letech i nadále překonával svého konkurenta.
Obětování zítřejších dolarů pro dnešní úsporu haléřů
Jak vidíte, ve třech letech před pandemií rostly výdaje společnosti Airbus na výzkum a vývoj, zatímco výdaje společnosti Boeing na výzkum a vývoj se v zásadě držely na stejné úrovni. Jakmile pandemie udeřila, obě společnosti snížily výdaje na výzkum a vývoj, ale Airbus snížil své výdaje do roku 2021 pouze o 17 %, zatímco Boeing téměř dvakrát tolik – o 30 %.
To odpovídá historickému vývoji obou společností. Přestože jejich roční příjmy jsou zhruba na podobné úrovni – 76,5 miliardy dolarů pro Boeing a 79 miliard dolarů pro Airbus v roce 2019; 62,3 miliardy dolarů pro Boeing a 59,3 miliardy dolarů pro Airbus v roce 2021 – způsob, jakým společnosti investují tyto příjmy do zlepšování svých produktů, se výrazně liší.
Jednoduše řečeno: s jedinou výjimkou v roce 2016 Airbus v posledních deseti letech výrazně převyšoval Boeing v oblasti výzkumu a vývoje.
Důraz, který společnosti kladou na výzkum a vývoj, je patrný také z toho, kolik vynakládají na výzkum a vývoj v porovnání s výdaji na „režijní“ – prodejní, správní a režijní náklady (SGA).
V tomto případě byl rok 2019 pro společnost Airbus rokem odchylek, kdy byly výdaje na výzkum a vývoj zkráceny. Ale každý jiný rok za posledních 10 let kladl Airbus na výzkum a vývoj mnohem větší důraz než Boeing. Během pandemie se tento rozdíl projevil obzvlášť výrazně, kdy Airbus vydal na výzkum a vývoj zhruba 1,34 USD na každý 1 USD vynaložený na SGA – zatímco Boeing vydal na výzkum a vývoj blíže 0,59 USD na každý 1 USD SGA!
Je možné, že Boeing je prostě tak dobrý ve vědě a inženýrství, že dokáže v této klíčové oblasti vývoje výrazně podfinancovat Airbus, a přesto vyrábět konkurenceschopné produkty? Předpokládám, že je to možné, ale nesázel bych na to. Naopak, čím více se na tato čísla dívám, tím více jsem přesvědčen, že letadla Airbus a akcie Airbusu budou ještě dlouho překonávat Boeing.
Dodávky Airbusu se mezi lety 2019 a 2020 propadly o 35 %, pouhý rok poté, co evropský výrobce letadel ukradl Boeingu korunu největšího světového prodejce letadel. Dodávky Boeingu se snížily o více než polovinu, což poškodila dvojí katastrofa, a to jak pandemie, tak fiasko Boeingu 787 MAX.Zdroj: Getty ImagesDobrou zprávou je, že v roce 2021 se počty dodávek obou společností poněkud zotavily . Rovněž objednávky letadel se oproti minimu z roku 2020 více než ztrojnásobily. Ale v době, kdy Boeing a Airbus vlétají do roku 2022, tito dva giganti ve výrobě letadel jen stěží létají vedle sebe.Podle odhadů agentury Reuters má Airbus v roce 2022 celosvětově přibližně 78% podíl na trhu s dodávkami komerčních letadel. A jak ukazuje následující graf, dramaticky se rozšiřující náskok Airbusu ve výdajích na výzkum a vývoj jej předurčuje k tomu, aby v příštích letech i nadále překonával svého konkurenta.Obětování zítřejších dolarů pro dnešní úsporu haléřůJak vidíte, ve třech letech před pandemií rostly výdaje společnosti Airbus na výzkum a vývoj, zatímco výdaje společnosti Boeing na výzkum a vývoj se v zásadě držely na stejné úrovni. Jakmile pandemie udeřila, obě společnosti snížily výdaje na výzkum a vývoj, ale Airbus snížil své výdaje do roku 2021 pouze o 17 %, zatímco Boeing téměř dvakrát tolik – o 30 %.To odpovídá historickému vývoji obou společností. Přestože jejich roční příjmy jsou zhruba na podobné úrovni – 76,5 miliardy dolarů pro Boeing a 79 miliard dolarů pro Airbus v roce 2019; 62,3 miliardy dolarů pro Boeing a 59,3 miliardy dolarů pro Airbus v roce 2021 – způsob, jakým společnosti investují tyto příjmy do zlepšování svých produktů, se výrazně liší.Jednoduše řečeno: s jedinou výjimkou v roce 2016 Airbus v posledních deseti letech výrazně převyšoval Boeing v oblasti výzkumu a vývoje.Chcete využít této příležitosti?Důraz, který společnosti kladou na výzkum a vývoj, je patrný také z toho, kolik vynakládají na výzkum a vývoj v porovnání s výdaji na „režijní“ – prodejní, správní a režijní náklady .V tomto případě byl rok 2019 pro společnost Airbus rokem odchylek, kdy byly výdaje na výzkum a vývoj zkráceny. Ale každý jiný rok za posledních 10 let kladl Airbus na výzkum a vývoj mnohem větší důraz než Boeing. Během pandemie se tento rozdíl projevil obzvlášť výrazně, kdy Airbus vydal na výzkum a vývoj zhruba 1,34 USD na každý 1 USD vynaložený na SGA – zatímco Boeing vydal na výzkum a vývoj blíže 0,59 USD na každý 1 USD SGA!Je možné, že Boeing je prostě tak dobrý ve vědě a inženýrství, že dokáže v této klíčové oblasti vývoje výrazně podfinancovat Airbus, a přesto vyrábět konkurenceschopné produkty? Předpokládám, že je to možné, ale nesázel bych na to. Naopak, čím více se na tato čísla dívám, tím více jsem přesvědčen, že letadla Airbus a akcie Airbusu budou ještě dlouho překonávat Boeing.