Divoké cenové výkyvy, včetně bezprecedentního nárůstu o 250 % během dvou obchodních seancí uprostřed krátkého tlaku, a obavy spojené s rolí Ruska jako klíčového dodavatele se přidaly k dlouhodobým obavám výrobců automobilů o zajištění dostatečného množství tohoto materiálu.
Přesto je to ale jiný kov, který vyvolává obavy na největším světovém trhu s elektromobily.
Čínská vláda minulý měsíc svolala celou řadu účastníků trhu na dvoudenní jednání zaměřené na zastavení závratného nárůstu lithia, kovu, který je nezbytný pro téměř všechny dobíjecí baterie a má zásadní význam pro zavádění bezemisních automobilů a čisté energie.
Podle údajů poskytovatele cen Asian Metal Inc. vyskočila cena uhličitanu lithného v Číně z minima v červnu loňského roku na rekordní hodnotu 15. března o 472 %. Index světových cen lithia sestavovaný společností Benchmark Mineral Intelligence vzrostl za poslední rok o téměř 490 %.
Na březnovém semináři, kterého se zúčastnily průmyslové skupiny, dodavatelé surovin a výrobci baterií, čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií požadovalo „racionální návrat“ k typičtějším cenám lithia. Rozhovory se zaměřily na úzká místa v dodávkách, cenové mechanismy a na to, co úředníci označili za zdravý rozvoj odvětví vozidel na nové energie a baterií v zemi.

Zatímco v případě uhlí a oceli jsou podobné zásahy k řízení prudce rostoucích cen komodit běžné, v odvětví elektromobilů jde o ojedinělý krok, který podtrhuje nervozitu Pekingu z dopadů rostoucích nákladů na lithium.
Výrobci automobilů se již potýkají s nárůstem cen surovin. Několik z nich v reakci na to zvýšilo ceny. Zdražováním elektrických modelů riskují zpomalení tempa jejich zavádění.
„Odvětví čelí velmi silnému protivětru v podobě zvyšování nákladů,“ řekl minulý týden televizi Bloomberg Brian Gu, prezident společnosti Xpeng Inc. Výrobce se sídlem v Guangzhou minulý měsíc zvýšil cenu svých vozidel o 10 100 jüanů
Výrobci vozidel trpí „oportunistickým zvyšováním cen“, a to na lithiové výrobky, uvedl minulý měsíc zakladatel společnosti Nio Inc. William Li v hovoru k výsledkům hospodaření. Vyzval dodavatele, aby zvážili dopad vyšších nákladů na rozvoj odvětví elektrických vozidel.
Problémy v tomto odvětví následují po rozhodnutích o zpomalení nebo zastavení expanze a nových projektů během dvouletého propadu cen lithia do poloviny roku 2020. To v kombinaci s přerušením dodávek ze strany společnosti znamená, že doplňování dodávek jednoduše nemůže držet krok s rostoucími požadavky.

Podle agentury BloombergNEF vzroste poptávka po lithiu do konce desetiletí pětinásobně. Na financování zdrojů lithia a rafinačních kapacit bude do roku 2025 potřeba zhruba 14 miliard dolarů a do roku 2030 dalších až 5 miliard dolarů, předpovídá BNEF.
Existují určité známky toho, že vlády, výrobci a spotřebitelé si nyní uvědomují rozsah tohoto úkolu.
Společnost Tesla Inc. nedávno podepsala dvě smlouvy o dodávkách s vývojáři budoucích projektů v Austrálii, zatímco společnost Ganfeng Lithium Co. – jeden z největších světových producentů – minulý týden uvedla, že využije rekordní zisky na podporu rozsáhlého programu rozšiřování, jehož cílem je dosáhnout konečné kapacity 600 000 tun ekvivalentu uhličitanu lithného oproti současné produkci přibližně 89 000 tun.
Čínské úřady vyzvaly k rychlejšímu rozvoji domácího odvětví lithia, které již dominuje světové produkci, a zdůraznily vyhlídky na růst v provinciích Čching-chaj, S‘-čchuan a Ťiang-si. V USA prezident Joe Biden minulý týden zařadil kovy pro výrobu baterií, včetně lithia, na seznam položek, na které se vztahuje zákon o obranné výrobě, což znamená, že společnosti mohou získat přístup k finančním prostředkům na zvýšení výroby nebo na studium možného nového vývoje.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky