V televizním byznysu je to základní vzorec: vytvořit hit, obnovit ho a získat stále větší sledovanost. Ale Netflix, který už více než 20 let boří pravidla zábavního průmyslu, možná našel způsob, jak se i této konvenci vzepřít.
Letos na jaře uvede streamovací služba nejnovější, velmi očekávané díly dvou svých nejoblíbenějších seriálů, Ozark a Stranger Things. Netflix však tento týden uvedl, že namísto zvýšení počtu předplatitelů očekává, že v nadcházejících měsících ztratí asi 2 miliony platících zákazníků, a to díky kombinaci sílící konkurence, dozrávajícího amerického trhu a rozhodnutí zvýšit ceny v době, kdy se spotřebitelé potýkají s rostoucí inflací.

Po letech ohýbání Hollywoodu podle své vůle Netflix tento týden konečně padl na zem, když odhalil, že jeho bleskový, deset let trvající růst předplatného skončil. Cena jejích akcií klesla téměř o 40 % a tržní hodnota společnosti se tak pohybuje kolem 97 miliard dolarů – z listopadových 300 miliard dolarů.
Tato zpráva byla pro streamovací průmysl, který se rozrostl po vzoru Netflixu, těžkou zkouškou. Mimořádný úspěch společnosti inspiroval mnoho největších amerických mediálních konglomerátů ke spuštění nebo nákupu vlastních streamovacích platforem, včetně Hulu a Disney Plus společnosti Disney; HBO Max společnosti Warner Bros Discovery; Peacock společnosti NBCUniversal a Paramount Plus společnosti Paramount. Technologické skupiny Amazon a Apple rovněž spustily vlastní streamovací služby a obsahová studia ve snaze napodobit průlomový model Netflixu.

Tento model změnil televizní a filmový průmysl a zahájil tvrdou konkurenční válku o předplatitele. Růst streamovacího průmyslu však spočíval na předpokladu, že existuje globální trh čítající až 1 miliardu domácností, které jsou ochotny za služby platit. Někteří analytici nyní tvrdí, že skutečný trh může být mnohem menší – a že je čas na přehodnocení streamovacího byznysu, jehož průkopníkem byl Netflix.
Varování Netflixu ohledně předplatitelů bylo „téměř jako přiznání . … že to není tak skvělý byznys“, řekl Michael Nathanson, analytik společnosti MoffettNathanson a dlouholetý skeptik modelu Netflix. „Opravdu si říkáte, jestli by mediální společnosti neměly trochu ubrat ze svých ambicí být jako Netflix.“
Chmurné výsledky Netflixu se zdají být signálem konce okázalé, experimentální éry streamingu, která se vyznačovala rychlým růstem, neomezenými výdaji a zdravou dávkou nadutosti.
Když Netflix v roce 2007 spustil v USA svou streamovací službu, byl prezentován jako nový formát, který osvobodí diváky od zaběhlých konvencí mainstreamové televize a vysokých nákladů a rigidních plánů prémiové kabelové televize.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky