Elektromobily (EV) jsou sice budoucností dopravy, ale jen málokterý z nich má sílu porazit giganta tohoto odvětví. To nás přivádí ke společnosti Lucid (NASDAQ:LCID), která se neomaleně zaměřuje na ty nejbohatší spotřebitele. Společnost Lucid přistupuje k elektromobilům s obchodním přístupem na prvním místě. To je hlavní důvod, proč se o akciích LCID vyjadřuji pozitivně.
Zdroj: Lucidmotors
Z pohledu elektromobilů není vůbec nic špatného na tom, že jsou takříkajíc probuzené automobilovým průmyslem. Jak kdysi prohlásil výkonný ředitel společnosti Lucid Peter Rawlinson, byl by rád, kdyby se Lucid nakonec dostal k lidem s průměrnými příjmy, protože by to logicky znamenalo, že integrace EV se stala mainstreamem. Rawlinson si však uvědomuje i ekonomickou realitu. A poslední zpráva, která akcie LCID nastartovala – dohoda se Saúdskou Arábií – toto smýšlení odráží.
Saúdská vláda „souhlasila s nákupem až 100 000 elektromobilů Lucid během příštích 10 let“, jak uvádí zpráva CNBC. Dále se „dohoda týká nejméně 50 000 vozidel za tuto dobu, přičemž saúdskoarabské ministerstvo financí má opci na nákup dalších až 50 000 vozidel“. Podle tiskové zprávy společnosti Lucid budou dodávky zahájeny v příštím roce.
Nyní mi dovolte, abych se jemně vyjádřil k obrovskému růžovému slonu v místnosti: Saúdská Arábie, ačkoli se postupně začíná přibližovat normám 20. století, jako je povolení ženám řídit, není zrovna baštou svobody a demokracie. Ale má peníze na utrácení.
Zdroj: Lucidmotors.com
Akcie LCID a zaměření na vrchol
I když se mi akcie LCID z dlouhodobého hlediska líbí, od začátku roku se propadly o 51,6 %. Jinými slovy, moje slova o tom, že akcie Lucid jsou dobrý nápad, byla v roce 2022 naprosto mylná. Přesto nemám náladu kapitulovat. Když už, tak bych mohl začít uvažovat o tom, že vložím své peníze tam, kde jsou má ústa.
Víte, spousta konkurentů v oblasti elektromobilů mluví o společnosti Tesla(NASDAQ:TSLA), která je nesporným králem sektoru elektromobilů. Má Elona Muska, který v tuto chvíli v podstatě umí chodit po vodě. A co je ještě důležitější, Tesla je značka s vážným společenským kreditem.
Ostatní konkurenti – jak nováčci, tak starší výrobci automobilů, kteří se rozhodli pro e-pivot – se zaměřili na relativně cenově dostupné elektromobily. Několik z nich podle mého názoru uspěje. Prozatím je však sektor elektromobilů na základě analýzy, kterou jsem provedl pro InvestorPlace, stále ve velmi rané fázi integrace. Rané stádium se rovná „nedokonalým“ úsporám z rozsahu, což v konečném důsledku představuje obrovské problémy pro spotřebitele v oblasti cen.
Tato okolnost znamená, že domácnosti s průměrnými příjmy si nebudou moci elektromobily rozumně dovolit. U akcií LCID se však situace řeší sama díky základnímu obchodnímu profilu.
Zdroj: Lucidmotors
Nejprve proti větru, pak po něm
Jakkoli by společnost Lucid ráda přešla na ekonomický směr „woke“, tedy na přední místo v integraci elektromobilů do hlavního proudu, podaří se jí to pouze tehdy, pokud budou mít základní okolnosti smysl. V tuto chvíli tomu tak není. Přechod na elektrický pohon proto mohou uskutečnit pouze domácnosti, které jsou k tomu dostatečně privilegované.
Upřímně řečeno, to akciím LCID vyhovuje.
Podle informací portálu Dot.LA se „průměrná transakční cena nového elektromobilu vyšplhala v únoru podle Edmunds na 60 054 dolarů – o více než 1 800 dolarů nad průměrnou MSRP (doporučenou maloobchodní cenu výrobce)“.
Většina rodin se pravděpodobně pozastaví nad cenou 60 000 dolarů, když uvážíme, že medián příjmů domácností v USA činí 67 521 dolarů. Znáte nějakého finančního poradce, který by vám doporučil zaplatit za auto 89 % vašeho ročního příjmu? Pokud ano, měli byste takovou osobu nahlásit úřadům.
Věc se má takto: nejlevnější model Lucid začíná – ano, začíná – na částce téměř 80 000 USD. Pokud se pozastavujete nad 60 000 dolary, o 80 000 dolarech nemůžete ani uvažovat. Což opět vyhovuje akciím LCID. Společnost Lucid neprodává produkty domácnostem, které vydělávají 67 000 dolarů. Namísto toho pravděpodobně cílí na spotřebitele, kteří vydělávají nejméně trojnásobek této částky.
Není to nic osobního, jen obchod
Nepochybuji o tom, že jakmile na to bude trh připraven, může Lucid přejít na modely s nižší cenou. V takovém případě může založit bojovou značku, podobně jako to dělá Toyota (NYSE:TM) se svou luxusní řadou Lexus oproti své „běžné“ stejnojmenné identitě.
Prozatím se však Lucid kvůli ekonomické realitě zaměřuje na nejbohatší spotřebitelskou základnu. To je vše. Možná to není nejpříjemnější étos, když vezmeme v úvahu společenské probuzení směrem ke strukturálním nerovnostem. Ale strukturální nerovnosti neplatí účty.
Elektromobily jsou sice budoucností dopravy, ale jen málokterý z nich má sílu porazit giganta tohoto odvětví. To nás přivádí ke společnosti Lucid , která se neomaleně zaměřuje na ty nejbohatší spotřebitele. Společnost Lucid přistupuje k elektromobilům s obchodním přístupem na prvním místě. To je hlavní důvod, proč se o akciích LCID vyjadřuji pozitivně.Zdroj: Lucidmotors
Z pohledu elektromobilů není vůbec nic špatného na tom, že jsou takříkajíc probuzené automobilovým průmyslem. Jak kdysi prohlásil výkonný ředitel společnosti Lucid Peter Rawlinson, byl by rád, kdyby se Lucid nakonec dostal k lidem s průměrnými příjmy, protože by to logicky znamenalo, že integrace EV se stala mainstreamem. Rawlinson si však uvědomuje i ekonomickou realitu. A poslední zpráva, která akcie LCID nastartovala – dohoda se Saúdskou Arábií – toto smýšlení odráží.Saúdská vláda „souhlasila s nákupem až 100 000 elektromobilů Lucid během příštích 10 let“, jak uvádí zpráva CNBC. Dále se „dohoda týká nejméně 50 000 vozidel za tuto dobu, přičemž saúdskoarabské ministerstvo financí má opci na nákup dalších až 50 000 vozidel“. Podle tiskové zprávy společnosti Lucid budou dodávky zahájeny v příštím roce.Nyní mi dovolte, abych se jemně vyjádřil k obrovskému růžovému slonu v místnosti: Saúdská Arábie, ačkoli se postupně začíná přibližovat normám 20. století, jako je povolení ženám řídit, není zrovna baštou svobody a demokracie. Ale má peníze na utrácení.Zdroj: Lucidmotors.comI když se mi akcie LCID z dlouhodobého hlediska líbí, od začátku roku se propadly o 51,6 %. Jinými slovy, moje slova o tom, že akcie Lucid jsou dobrý nápad, byla v roce 2022 naprosto mylná. Přesto nemám náladu kapitulovat. Když už, tak bych mohl začít uvažovat o tom, že vložím své peníze tam, kde jsou má ústa.Chcete využít této příležitosti?Víte, spousta konkurentů v oblasti elektromobilů mluví o společnosti Tesla , která je nesporným králem sektoru elektromobilů. Má Elona Muska, který v tuto chvíli v podstatě umí chodit po vodě. A co je ještě důležitější, Tesla je značka s vážným společenským kreditem.Ostatní konkurenti – jak nováčci, tak starší výrobci automobilů, kteří se rozhodli pro e-pivot – se zaměřili na relativně cenově dostupné elektromobily. Několik z nich podle mého názoru uspěje. Prozatím je však sektor elektromobilů na základě analýzy, kterou jsem provedl pro InvestorPlace, stále ve velmi rané fázi integrace. Rané stádium se rovná „nedokonalým“ úsporám z rozsahu, což v konečném důsledku představuje obrovské problémy pro spotřebitele v oblasti cen.Tato okolnost znamená, že domácnosti s průměrnými příjmy si nebudou moci elektromobily rozumně dovolit. U akcií LCID se však situace řeší sama díky základnímu obchodnímu profilu.Zdroj: LucidmotorsJakkoli by společnost Lucid ráda přešla na ekonomický směr „woke“, tedy na přední místo v integraci elektromobilů do hlavního proudu, podaří se jí to pouze tehdy, pokud budou mít základní okolnosti smysl. V tuto chvíli tomu tak není. Přechod na elektrický pohon proto mohou uskutečnit pouze domácnosti, které jsou k tomu dostatečně privilegované.Upřímně řečeno, to akciím LCID vyhovuje.Podle informací portálu Dot.LA se „průměrná transakční cena nového elektromobilu vyšplhala v únoru podle Edmunds na 60 054 dolarů – o více než 1 800 dolarů nad průměrnou MSRP “.Většina rodin se pravděpodobně pozastaví nad cenou 60 000 dolarů, když uvážíme, že medián příjmů domácností v USA činí 67 521 dolarů. Znáte nějakého finančního poradce, který by vám doporučil zaplatit za auto 89 % vašeho ročního příjmu? Pokud ano, měli byste takovou osobu nahlásit úřadům.Věc se má takto: nejlevnější model Lucid začíná – ano, začíná – na částce téměř 80 000 USD. Pokud se pozastavujete nad 60 000 dolary, o 80 000 dolarech nemůžete ani uvažovat. Což opět vyhovuje akciím LCID. Společnost Lucid neprodává produkty domácnostem, které vydělávají 67 000 dolarů. Namísto toho pravděpodobně cílí na spotřebitele, kteří vydělávají nejméně trojnásobek této částky.Nepochybuji o tom, že jakmile na to bude trh připraven, může Lucid přejít na modely s nižší cenou. V takovém případě může založit bojovou značku, podobně jako to dělá Toyota se svou luxusní řadou Lexus oproti své „běžné“ stejnojmenné identitě.Prozatím se však Lucid kvůli ekonomické realitě zaměřuje na nejbohatší spotřebitelskou základnu. To je vše. Možná to není nejpříjemnější étos, když vezmeme v úvahu společenské probuzení směrem ke strukturálním nerovnostem. Ale strukturální nerovnosti neplatí účty.