Doručování objednávek z restaurací do domácností v době, kdy bylo zastaveno osobní stravování, bylo vynikajícím obchodem.
Navzdory rostoucím příjmům se však společnost DoorDash potýká se ziskovým hospodařením. To by mohlo vysvětlit jednu z červených vlajek v roce 2022: ředění akcií. Investoři zaujali pesimistický postoj k doručovacímu byznysu a akcie se oproti svému maximu propadly o 54 %.
Dobré znamení: rostoucí příjmy
Na začátku pandemie se společnosti DoorDash prudce zvýšil počet zákazníků a příjmů. Lidé, kteří nemohli navštěvovat své oblíbené restaurace, byli nuceni objednávat rozvoz. Tržby se v roce 2020 zvýšily o 226 % na 2,9 miliardy dolarů. To není tak překvapivé jako dynamika, kterou si udržela po celý rok 2021. Společnost DoorDash opět zvýšila tržby, tentokrát o 69,4 % a dosáhla 4,9 miliardy dolarů.

Říkám překvapení, protože restauracím bylo povoleno vrátit strávníky do provozoven v roce 2021. Takže trvalá dynamika společnosti DoorDash v době ekonomického znovuotevření je působivá. Zdůrazňuje, jak významnou hodnotu spotřebitelé přikládají pohodlí rychlého doručení. Služba není levná, zejména pokud ji měříme procentem z hodnoty objednávky. Přesto odstraňuje významnou překážku pro zákazníky, kteří chtějí jídlo, ale nemohou nebo nechtějí si pro něj do podniku dojít sami.
To znamená, že prudký růst poptávky zákazníků může být způsoben tím, že ceny společnosti DoorDash nejsou dostatečně vysoké, což mě přivádí k její červené vlajce v roce 2022.
Špatné znamení: rozmělnění akcionářů
Zatímco tržby v roce 2021 vzrostly o 2 miliardy dolarů, hospodářský výsledek společnosti DoorDash se nezlepšil. I když tržby vzrostly z 2,9 miliardy na 4,9 miliardy dolarů, čistá ztráta se zvýšila ze 458 milionů na 463 milionů dolarů.

Náklady na výnosy společnosti DoorDash vzrostly oproti předchozímu roku o téměř 1 miliardu dolarů a náklady na prodej a marketing o 700 milionů dolarů. Hlavními náklady společnosti na výnosy jsou platby „Dasherům“, kteří vyzvedávají a doručují objednávky zákazníků. Zajímavé je, že vynakládá peníze na marketing, aby přilákala zákazníky a získala „Dashery“ ve stále konkurenčnějším prostředí, aby si udržela pracovní sílu.
Aby společnost DoorDash uhradila ztráty, rozředí své akcie. Na konci loňského roku se vážený průměr akcií společnosti DoorDash v oběhu zvýšil z 62,4 milionu na 336,8 milionu.
Proč je to varovný signál? Každá akcie má nyní nárok na menší procento podniku. Pokud například společnost DoorDash vydělá v příštím roce 100 milionů dolarů, rozdělí se mezi 336,8 milionu namísto 62,4 milionu akcií, což povede k menšímu zisku na akcii.

Ztráty na výsledku hospodaření a rozmělnění akcionářů mohou částečně vysvětlit, proč se akcie propadly o 54 % oproti svému maximu. Mohlo by to naznačovat, že ceny jejích služeb jsou neudržitelné a že zdražování je nevyhnutelně na obzoru. Rizikem se pak stává, jak budou spotřebitelé na vyšší ceny reagovat a jak moc klesne poptávka. Nicméně spotřebitelé mají rádi pohodlí a zvýšení cen může vést k udržitelnějšímu podnikání, i když to znamená pomalejší růst tržeb.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























