Vysoká míra fluktuace souvisí s eskalací potíží dodavatelských řetězců v roce 2021. Pandemie vedla k uzavření výrobních závodů, zálohování přístavů a rychle rostoucím nákladům na dopravu. Řešení těchto bolestí hlavy z velké části připadlo manažerům dodavatelského řetězce, čímž se jejich práce stala mnohem těžší – ale také lukrativnější.
LinkedIn, divize společnosti Microsoft Corp., vypočítává fluktuaci na základě analýzy profilů členů a zjišťuje počet lidí, kteří každý měsíc opustili své zaměstnání. Tento údaj se porovnává s průměrem za rok 2016, který LinkedIn nazývá „míra odchodů“. U manažerů dodavatelských řetězců se průměrná míra odchodů od roku 2020 do roku 2021 zvýšila o 28 %, vyplývá z údajů sestavených pro agenturu Bloomberg. To je nejvyšší hodnota od doby, kdy LinkedIn začal tyto údaje sledovat o pět let dříve.
Podle Kantenga je součástí rovnice i vyhoření. Svou roli hrají i nové příležitosti, částečně proto, že pokračující narušení dodavatelského řetězce zvyšuje poptávku po odbornících, kteří si s nimi dokážou poradit.
Počet volných pracovních míst pro manažery dodavatelských řetězců na webových stránkách společnosti ZipRecruiter Inc. se od ledna 2020 do března letošního roku více než zdvojnásobil, a to jednak proto, že společnosti vytvořily více pozic, aby se vypořádaly s krizí, a jednak proto, že nedostatek pracovních sil dal pracovníkům větší páku na změnu zaměstnání, uvedla Julia Pollaková, hlavní ekonomka společnosti.

Od propuknutí Covid-19 se zákazníci po celém světě potýkají s prázdnými regály a zpožděním dodávek. Společnosti byly nuceny přizpůsobit se nepředvídatelné poptávce, závodu o zajištění nedostatkových materiálů a stresu při hledání pracovníků, protože jejich zaměstnanci se hrnuli do jiných zaměstnání nebo onemocněli. A pak musely najít dostatek nákladních aut, aby mohly své výrobky odvézt. Krize zviditelnila práci v dodavatelském řetězci a tento obor se stal oblíbeným oborem pro studenty obchodních škol.
Pandemie způsobila rozpad „štíhlé výroby“, snahy o snižování nákladů, kterou si velké společnosti osvojily v předchozích desetiletích. V praxi to znamenalo, že manažeři dodavatelských řetězců měli k dispozici jen tolik zaměstnanců, materiálu a nákladních automobilů, aby naplnili průměrné pracovní vytížení. Tento model se zhroutil, když Covid-19 přinesl neočekávané přílivy a odlivy objednávek a ztížil přístup ke kritickým zásobám, což přivedlo plánovače do režimu nepřetržitého cvičení.
„Z výjimky se stalo pravidlo,“ řekl Michael Martin, ředitel dodavatelského řetězce na předměstí Filadelfie, který po tři desetiletí zastával různé funkce ve společnostech jako Stanley Black & Decker Inc. a Essity AB. Během pandemie přijal novou práci ve společnosti Blue Yonder. „Myslím, že právě odtud pramenila velká část stresu. Nedokážeme řešit problémy tak snadno jako dříve.“
Zastaralé procesy

Krize v zásobování se neomezila jen na výrobky, které mohou spotřebitelé držet v rukou. Ovlivnila také úkoly, jako je sběr dat, které přispívají k problémům, s nimiž se potýkají podniky a zákazníci.
Madhav Durbha, viceprezident pro strategii dodavatelského řetězce ve společnosti Coupa Software Inc., uvedl, že část problému spočívá v zastaralých procesech. Manuální a pracné operace nutí zaměstnance trávit každý týden hodiny opakujícími se úkoly, které by mohly být automatizovány, aby se zvýšila efektivita a přesnost, a lidé se tak mohli věnovat užitečnější práci.
Durbha například uvedl, že 60 až 70 % času analytického pracovníka může být věnováno shromažďování dat, zatímco pouze 30 až 40 % je věnováno analýze čísel a poskytování poznatků.
Průzkum, který v loňském roce zveřejnila personální společnost DSJ Global, ukázal, že více než polovina odborníků na dodavatelské řetězce a nákupy očekává, že se jejich mzdy v příštích 12 měsících zvýší. Vyšší mzda byla důvodem č. 1, který americké pracovníky lákal na nová pracovní místa.
Podle Emily Prendergastové, výkonné ředitelky společnosti DSJ, je v dnešní době po kvalifikaci v oblasti dodavatelského řetězce tak vysoká poptávka, že si uchazeči o zaměstnání mohou dovolit být vybíraví. Odhaduje, že 65 až 70 % odborníků v oblasti dodavatelských řetězců je otevřeno poznávání nových pracovních příležitostí do šesti měsíců od získání stávající pozice.
„Uchazeči jsou méně ochotní jít do firmy, která má zastaralé systémy nebo obecně zastaralé procesy,“ řekla Prendergastová. „Nechtějí být v takovém stresu, jako tomu bylo v posledních několika letech.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky
 
 
 
	    	


























