Nový výzkum však naznačuje, že by si zaměstnanci měli dávat větší pozor na to, o čem na pracovišti vtipkují.
Podle londýnské pracovněprávní společnosti GQ Littler se počet britských pracovních soudních případů týkajících se používání „vtipkování“ na pracovišti za poslední rok zvýšil o 45 %. A počet pracovních tribunálů – soudních případů ve Spojeném království týkajících se zaměstnanců a zaměstnavatelů v souvislosti s „vtipkováním“ vzrostl podle firmy z 67 v roce 2020 na 97 v roce 2021.
„‚Škádlení‘ je stále častěji uváděno u pracovních soudů jako odůvodnění údajné diskriminace a obtěžování,“ napsala firma.
To, co jeden zaměstnanec považuje za škádlení nebo lehké škádlení, může být podle firmy u soudu jiným zaměstnancem vykládáno jako šikana nebo obtěžování, zejména pokud jsou diskriminační poznámky zaměřeny na něčí věk, pohlaví, národnost a/nebo rasu.
To není jen problém přímých nadřízených a šéfů. Společnosti mohou být podle advokátní kanceláře shledány nepřímo odpovědnými za komentáře, které zaměstnanci pronesli v průběhu pracovního poměru, a to i v případě, že komentáře považované za nevhodné byly proneseny mimo pracovní dobu.
Zdroj: Unsplash
„Humor na pracovišti je důležitý – může pomoci zvýšit morálku a snížit stres. Zaměstnanci by si však měli dávat pozor na vtipy, které se pohybují na hranici urážlivosti,“ uvedla Lisa Rixová, vedoucí právnička v advokátní kanceláři GQ Littler. „To však neznamená konec zábavy na pracovišti: Je možné dělat vtipy, které nepředstavují obtěžování!“
Škádlení na pracovišti se nedávno dostalo na titulní stránky novin.
V září loňského roku vyhrála Ana Lacatusová, zaměstnankyně společnosti Barclays, pracovněprávní spor s bankou poté, co uvedla, že její přímý nadřízený opakovaně mluvil o ženách jako o „ptácích“. Poté, co mu navrhla, aby tuto frázi nepoužíval, uvedla, že liniový manažer James Kinghorn v používání tohoto výrazu pokračoval, aby se cítila nepříjemně. V soudním řízení vedeném proti Kinghornovi, druhému manažerovi Avneeshi Singhovi a společnosti Barclays Kinghorn uvedl, že si myslel, že uznala, že tyto vtipy byly „lehkým žertem“.
Soud se postavil na stranu Lacatusové a dospěl k závěru, že Kinghorn ve své snaze o ironii „použil sexistický jazyk“. Společnost Barclays později po rozsudku vydala prohlášení, v němž uvedla, že podle ní byl jazyk použitý Kinghornem „nevhodný a nepřijatelný“.
Zdroj: Unsplash
Podle GQ Littler existuje několik dalších případů hanlivých narážek, které se často objevují na úkor charakteristik chráněných britským zákonem o rovnosti. Kromě pohlaví se jedná o diskriminaci na pracovišti vůči sexuální orientaci, příbuzenství, rase, zdravotnímu postižení a věku.
Firma upozorňuje, že těmto případům by se dalo předejít, pokud by společnosti zavedly „aktuální a komplexní zásady týkající se rovnosti, rozmanitosti a inkluze“, a dodává, že zaměstnavatelé by také měli dohlížet na kulturu na pracovišti, aby se ujistili, že je profesionální a přiměřená a také zábavná.
Celkově je rada advokátní kanceláře ohledně vtipkování na pracovišti jednoduchá: Chovejte se k ostatním tak, jak chcete, aby se chovali k vám.
„Lidé by se měli zamyslet nad tím, jak by takový vtip vyzněl, kdyby se jim zopakoval, a zda by se necítili nepříjemně, kdyby se snažili své poznámky ospravedlnit, kdyby se jich na ně někdo ptal,“ řekla Rixová.
Nový výzkum však naznačuje, že by si zaměstnanci měli dávat větší pozor na to, o čem na pracovišti vtipkují.Podle londýnské pracovněprávní společnosti GQ Littler se počet britských pracovních soudních případů týkajících se používání „vtipkování“ na pracovišti za poslední rok zvýšil o 45 %. A počet pracovních tribunálů – soudních případů ve Spojeném království týkajících se zaměstnanců a zaměstnavatelů v souvislosti s „vtipkováním“ vzrostl podle firmy z 67 v roce 2020 na 97 v roce 2021.„‚Škádlení‘ je stále častěji uváděno u pracovních soudů jako odůvodnění údajné diskriminace a obtěžování,“ napsala firma.To, co jeden zaměstnanec považuje za škádlení nebo lehké škádlení, může být podle firmy u soudu jiným zaměstnancem vykládáno jako šikana nebo obtěžování, zejména pokud jsou diskriminační poznámky zaměřeny na něčí věk, pohlaví, národnost a/nebo rasu.To není jen problém přímých nadřízených a šéfů. Společnosti mohou být podle advokátní kanceláře shledány nepřímo odpovědnými za komentáře, které zaměstnanci pronesli v průběhu pracovního poměru, a to i v případě, že komentáře považované za nevhodné byly proneseny mimo pracovní dobu.Zdroj: Unsplash„Humor na pracovišti je důležitý – může pomoci zvýšit morálku a snížit stres. Zaměstnanci by si však měli dávat pozor na vtipy, které se pohybují na hranici urážlivosti,“ uvedla Lisa Rixová, vedoucí právnička v advokátní kanceláři GQ Littler. „To však neznamená konec zábavy na pracovišti: Je možné dělat vtipy, které nepředstavují obtěžování!“Chcete využít této příležitosti?Škádlení na pracovišti se nedávno dostalo na titulní stránky novin.V září loňského roku vyhrála Ana Lacatusová, zaměstnankyně společnosti Barclays, pracovněprávní spor s bankou poté, co uvedla, že její přímý nadřízený opakovaně mluvil o ženách jako o „ptácích“. Poté, co mu navrhla, aby tuto frázi nepoužíval, uvedla, že liniový manažer James Kinghorn v používání tohoto výrazu pokračoval, aby se cítila nepříjemně. V soudním řízení vedeném proti Kinghornovi, druhému manažerovi Avneeshi Singhovi a společnosti Barclays Kinghorn uvedl, že si myslel, že uznala, že tyto vtipy byly „lehkým žertem“.Soud se postavil na stranu Lacatusové a dospěl k závěru, že Kinghorn ve své snaze o ironii „použil sexistický jazyk“. Společnost Barclays později po rozsudku vydala prohlášení, v němž uvedla, že podle ní byl jazyk použitý Kinghornem „nevhodný a nepřijatelný“.Zdroj: UnsplashPodle GQ Littler existuje několik dalších případů hanlivých narážek, které se často objevují na úkor charakteristik chráněných britským zákonem o rovnosti. Kromě pohlaví se jedná o diskriminaci na pracovišti vůči sexuální orientaci, příbuzenství, rase, zdravotnímu postižení a věku.Firma upozorňuje, že těmto případům by se dalo předejít, pokud by společnosti zavedly „aktuální a komplexní zásady týkající se rovnosti, rozmanitosti a inkluze“, a dodává, že zaměstnavatelé by také měli dohlížet na kulturu na pracovišti, aby se ujistili, že je profesionální a přiměřená a také zábavná.Celkově je rada advokátní kanceláře ohledně vtipkování na pracovišti jednoduchá: Chovejte se k ostatním tak, jak chcete, aby se chovali k vám.„Lidé by se měli zamyslet nad tím, jak by takový vtip vyzněl, kdyby se jim zopakoval, a zda by se necítili nepříjemně, kdyby se snažili své poznámky ospravedlnit, kdyby se jich na ně někdo ptal,“ řekla Rixová.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...