Ještě podivnější však je, že ceny akcií společností Amazon (AMZN 5,73 %) a Shopify (SHOP 13,85 %) jsou dnes na nižších úrovních než před dvěma lety. Mějte na paměti, že před dvěma lety byla polovina května 2020 – tedy doba, kdy rozsah pandemie COVID-19 byl ještě všeobecně neznámý, zuřila nezaměstnanost a vládní podpora se ještě nedostavila.
Zde se dozvíte, proč by tyto dvě růstové akcie mohly stát za zvážení, a to i přes nedávný pokles jejich ceny.
Případ pro Amazon
Přestože se jedná o jednu z nejvlivnějších a nejmocnějších společností na světě, akcie Amazonu jsou dnes téměř o 12 % níže než před dvěma lety a oproti svému historickému maximu klesly o více než 42 %.
Zdroj: Getty Images
Amazon se potýká s pomalejším růstem, nestálým peněžním tokem a spornou ziskovostí, protože zůstává věrný své staré strategii reinvestovat do svého podnikání co nejvíce. Tato strategie je vysoce riziková v tom smyslu, že růst společnosti Amazon musí být dostatečně velký, aby ospravedlnil nedostatek zisku. V tuto chvíli tomu tak není a její akcie se podle toho prodávají.
V roce 2012 společnost Amazon vydělala 61 miliard dolarů na tržbách a prodělala 39 milionů dolarů. O deset let později, v roce 2021, Amazon dosáhl tržeb 470 miliard dolarů a zaúčtoval zisk 33,4 miliardy dolarů. To je více než sedminásobný nárůst tržeb a značný zisk pro společnost, která před deseti lety prodělávala. Ale je tu jeden háček: Od začátku roku 2012 do prvního dne roku 2022 vzrostla cena akcií Amazonu téměř 18krát. Jinak řečeno, růst společnosti Amazon se projevil v její tržní kapitalizaci, která se zvýšila z necelých 100 miliard dolarů v roce 2012 na více než 1,5 bilionu dolarů na začátku roku 2022.
Zdroj: Shutterstock
Co má celá tato historie společného s dnešním Amazonem? Aby společnost Amazon dokázala podpořit ocenění na 1,5 bilionu dolarů, musí buď udržet vysoké tempo růstu nejvyššího obratu, nebo kompenzovat zpomalující se tempo růstu lepší ziskovostí a kladným volným peněžním tokem. Problémem je, že růst nejvyššího obratu společnosti Amazon se zpomaluje a její volný peněžní tok je záporný, protože společnost v současné době utrácí více hotovosti, než kolik vydělává obchodní činností. To je na trhu, který nemá trpělivost s nadměrným utrácením, šikmá plocha.
Silná pozice Amazon Web Services (AWS), která je součástí cloudové výpočetní infrastruktury společnosti, by však neměla zůstat bez povšimnutí. Tržby společnosti AWS za posledních 12 měsíců (TTM) činí 67,1 miliardy USD a provozní výnosy 20,9 miliardy USD, což představuje meziroční nárůst o 38 % a 43 %. Těžko byste hledali samostatnou softwarovou společnost velikosti AWS, jejíž tržby a zisk rostou tak rychlým tempem.
Zdroj: Gettyimages
Jednoduše řečeno, samotná hodnota AWS je dostatečně dobrým důvodem pro nákup akcií Amazonu ve výprodeji. Když k tomu připočteme e-commerce, Amazon Prime Video a pokračující růst služeb vlastněných Amazonem, jako je Twitch, získáme společnost, která má předpoklady vydržet.
Případ pro Shopify
Jestli mi nějaká růstová akcie na tomto trhu připomíná diamant v surovém stavu, je to Shopify. Akcie tohoto elektronického obchodu se nyní nachází o více než 80 % níže než na svém historickém maximu, za poslední dva roky poklesla o více než 50 % a je pod svou cenou z doby před pandemií. Tento výprodej je šokující vzhledem k tomu, o kolik je dnes podnikání společnosti Shopify atraktivnější než před dvěma lety.
Zdroj: Shopify
Přesto je těžké přehlédnout, že investoři se předháněli v ocenění společnosti Shopify na tržní kapitalizaci přes 200 miliard dolarů, než se z ní stala dostatečně velká firma, aby si na tuto tržní kapitalizaci „vydělala“. K podobným situacím však docházelo již dříve. Pokud se podíváme zpět na krach dot-com na počátku roku 2000, i akcie jako Amazon byly velmi nadhodnocené a ze svých historických maxim se propadly o 93 %. Nebyla to chyba Amazonu jako takového, ale spíše to bylo způsobeno tím, že se investoři příliš nadchli a ocenili společnost na základě toho, čím by mohla být, a ne na základě toho, čím v té době byla.
Dnes se růst společnosti Shopify zpomaluje. Ale nenechte se mýlit, firma stále zvyšuje tržby více než 20% tempem, i když má za sebou neuvěřitelné výsledky za rok 2021. Společnost Shopify dosahuje o něco méně než třetiny svých příjmů z podnikání v oblasti Subscription Solutions, což je měsíční plán služeb Shopify. Zbývající dvě třetiny příjmů pochází z jejího byznysu Merchant Solutions, což jsou nástroje, které zákazníci používají k růstu svých prodejů. Společnost Shopify si také bere podíl z hrubého objemu zboží (GMV), což jsou v podstatě tržby, které proudí přes obchodníky Shopify. Podobně jako Visa nebo Mastercard – obě společnosti účtují obchodníkům poplatky, když zákazníci používají kreditní karty – nebo PayPal, který účtuje transakční poplatky, si Shopify také bere podíl z prodeje. Proto není překvapením, že GMV tvoří největší podíl příjmů z Merchant Solutions.
Zdroj: blog.gameball.co
Tato závislost na příjmech z GMV vystavuje společnost Shopify recesi. Pokud její obchodníci ukončí činnost nebo sníží prodeje, Shopify vydělá méně peněz. Je to přesně ten typ obchodního modelu, který je během hospodářského cyklu těžce zasažen. Je to však také obchodní model, který je postaven tak, aby vydržel. Společnost Shopify vyhrává, když její zákazníci vydělávají více peněz. Její zájmy jsou tedy v souladu s tím, aby pomáhala zákazníkům rozvíjet jejich podnikání, aby zvyšovali své předplatné a využívali více služeb společnosti Shopify.
Společnost Shopify má zkrátka předpoklady k růstu, protože stále více podniků přechází na internet a spotřebitelé provádějí více transakcí online. Integrovaná sada nástrojů Shopify je ideální pro malé a střední podniky, které nemají dostatek kapitálu na dražší plány. Shopify však také nabízí flexibilitu, takže klientské firmy mohou časem výdaje škálovat. Na rozdíl od jiných platforem pro elektronické obchodování, které se zaměřují výhradně na malé podniky, může společnost se Shopify začít a růst a zůstat s platformou po celou dobu její existence.
Zdroj: Getty Images
Postupujte opatrně
Když akcie rychle klesají ze svých maxim, kupující mohou být příliš nadšeni, aby stiskli spoušť. Než se však vrhnete do příležitosti po hlavě, věnujte čas pochopení nuancí podniku, včetně potenciálních krátkodobých potíží a největších rizik, která by mohla změnit vaši investiční tezi.
Medvědí trhy si neberou servítky a nemají trpělivost s nevýraznými výsledky. Pokud se podnikání společností Amazon a Shopify v oblasti elektronického obchodování propadne spolu s širší ekonomikou, Wall Street možná nebude váhat a stlačí ceny akcií ještě více dolů. Dokud však zůstane investiční teze nedotčena a společnosti Amazon a Shopify si udrží pozici lídrů v oblasti elektronického obchodování, měl by se výprodej ukázat jako vynikající příležitost k nákupu pro dlouhodobé investory.
Ještě podivnější však je, že ceny akcií společností Amazon a Shopify jsou dnes na nižších úrovních než před dvěma lety. Mějte na paměti, že před dvěma lety byla polovina května 2020 – tedy doba, kdy rozsah pandemie COVID-19 byl ještě všeobecně neznámý, zuřila nezaměstnanost a vládní podpora se ještě nedostavila.Zde se dozvíte, proč by tyto dvě růstové akcie mohly stát za zvážení, a to i přes nedávný pokles jejich ceny.Přestože se jedná o jednu z nejvlivnějších a nejmocnějších společností na světě, akcie Amazonu jsou dnes téměř o 12 % níže než před dvěma lety a oproti svému historickému maximu klesly o více než 42 %.Zdroj: Getty ImagesAmazon se potýká s pomalejším růstem, nestálým peněžním tokem a spornou ziskovostí, protože zůstává věrný své staré strategii reinvestovat do svého podnikání co nejvíce. Tato strategie je vysoce riziková v tom smyslu, že růst společnosti Amazon musí být dostatečně velký, aby ospravedlnil nedostatek zisku. V tuto chvíli tomu tak není a její akcie se podle toho prodávají.V roce 2012 společnost Amazon vydělala 61 miliard dolarů na tržbách a prodělala 39 milionů dolarů. O deset let později, v roce 2021, Amazon dosáhl tržeb 470 miliard dolarů a zaúčtoval zisk 33,4 miliardy dolarů. To je více než sedminásobný nárůst tržeb a značný zisk pro společnost, která před deseti lety prodělávala. Ale je tu jeden háček: Od začátku roku 2012 do prvního dne roku 2022 vzrostla cena akcií Amazonu téměř 18krát. Jinak řečeno, růst společnosti Amazon se projevil v její tržní kapitalizaci, která se zvýšila z necelých 100 miliard dolarů v roce 2012 na více než 1,5 bilionu dolarů na začátku roku 2022.Zdroj: ShutterstockCo má celá tato historie společného s dnešním Amazonem? Aby společnost Amazon dokázala podpořit ocenění na 1,5 bilionu dolarů, musí buď udržet vysoké tempo růstu nejvyššího obratu, nebo kompenzovat zpomalující se tempo růstu lepší ziskovostí a kladným volným peněžním tokem. Problémem je, že růst nejvyššího obratu společnosti Amazon se zpomaluje a její volný peněžní tok je záporný, protože společnost v současné době utrácí více hotovosti, než kolik vydělává obchodní činností. To je na trhu, který nemá trpělivost s nadměrným utrácením, šikmá plocha.Chcete využít této příležitosti?Silná pozice Amazon Web Services , která je součástí cloudové výpočetní infrastruktury společnosti, by však neměla zůstat bez povšimnutí. Tržby společnosti AWS za posledních 12 měsíců činí 67,1 miliardy USD a provozní výnosy 20,9 miliardy USD, což představuje meziroční nárůst o 38 % a 43 %. Těžko byste hledali samostatnou softwarovou společnost velikosti AWS, jejíž tržby a zisk rostou tak rychlým tempem.Zdroj: GettyimagesJednoduše řečeno, samotná hodnota AWS je dostatečně dobrým důvodem pro nákup akcií Amazonu ve výprodeji. Když k tomu připočteme e-commerce, Amazon Prime Video a pokračující růst služeb vlastněných Amazonem, jako je Twitch, získáme společnost, která má předpoklady vydržet.Jestli mi nějaká růstová akcie na tomto trhu připomíná diamant v surovém stavu, je to Shopify. Akcie tohoto elektronického obchodu se nyní nachází o více než 80 % níže než na svém historickém maximu, za poslední dva roky poklesla o více než 50 % a je pod svou cenou z doby před pandemií. Tento výprodej je šokující vzhledem k tomu, o kolik je dnes podnikání společnosti Shopify atraktivnější než před dvěma lety.Zdroj: ShopifyPřesto je těžké přehlédnout, že investoři se předháněli v ocenění společnosti Shopify na tržní kapitalizaci přes 200 miliard dolarů, než se z ní stala dostatečně velká firma, aby si na tuto tržní kapitalizaci „vydělala“. K podobným situacím však docházelo již dříve. Pokud se podíváme zpět na krach dot-com na počátku roku 2000, i akcie jako Amazon byly velmi nadhodnocené a ze svých historických maxim se propadly o 93 %. Nebyla to chyba Amazonu jako takového, ale spíše to bylo způsobeno tím, že se investoři příliš nadchli a ocenili společnost na základě toho, čím by mohla být, a ne na základě toho, čím v té době byla.Dnes se růst společnosti Shopify zpomaluje. Ale nenechte se mýlit, firma stále zvyšuje tržby více než 20% tempem, i když má za sebou neuvěřitelné výsledky za rok 2021. Společnost Shopify dosahuje o něco méně než třetiny svých příjmů z podnikání v oblasti Subscription Solutions, což je měsíční plán služeb Shopify. Zbývající dvě třetiny příjmů pochází z jejího byznysu Merchant Solutions, což jsou nástroje, které zákazníci používají k růstu svých prodejů. Společnost Shopify si také bere podíl z hrubého objemu zboží , což jsou v podstatě tržby, které proudí přes obchodníky Shopify. Podobně jako Visa nebo Mastercard – obě společnosti účtují obchodníkům poplatky, když zákazníci používají kreditní karty – nebo PayPal, který účtuje transakční poplatky, si Shopify také bere podíl z prodeje. Proto není překvapením, že GMV tvoří největší podíl příjmů z Merchant Solutions.Zdroj: blog.gameball.coTato závislost na příjmech z GMV vystavuje společnost Shopify recesi. Pokud její obchodníci ukončí činnost nebo sníží prodeje, Shopify vydělá méně peněz. Je to přesně ten typ obchodního modelu, který je během hospodářského cyklu těžce zasažen. Je to však také obchodní model, který je postaven tak, aby vydržel. Společnost Shopify vyhrává, když její zákazníci vydělávají více peněz. Její zájmy jsou tedy v souladu s tím, aby pomáhala zákazníkům rozvíjet jejich podnikání, aby zvyšovali své předplatné a využívali více služeb společnosti Shopify.Společnost Shopify má zkrátka předpoklady k růstu, protože stále více podniků přechází na internet a spotřebitelé provádějí více transakcí online. Integrovaná sada nástrojů Shopify je ideální pro malé a střední podniky, které nemají dostatek kapitálu na dražší plány. Shopify však také nabízí flexibilitu, takže klientské firmy mohou časem výdaje škálovat. Na rozdíl od jiných platforem pro elektronické obchodování, které se zaměřují výhradně na malé podniky, může společnost se Shopify začít a růst a zůstat s platformou po celou dobu její existence.Zdroj: Getty ImagesKdyž akcie rychle klesají ze svých maxim, kupující mohou být příliš nadšeni, aby stiskli spoušť. Než se však vrhnete do příležitosti po hlavě, věnujte čas pochopení nuancí podniku, včetně potenciálních krátkodobých potíží a největších rizik, která by mohla změnit vaši investiční tezi.Medvědí trhy si neberou servítky a nemají trpělivost s nevýraznými výsledky. Pokud se podnikání společností Amazon a Shopify v oblasti elektronického obchodování propadne spolu s širší ekonomikou, Wall Street možná nebude váhat a stlačí ceny akcií ještě více dolů. Dokud však zůstane investiční teze nedotčena a společnosti Amazon a Shopify si udrží pozici lídrů v oblasti elektronického obchodování, měl by se výprodej ukázat jako vynikající příležitost k nákupu pro dlouhodobé investory.