Koncem listopadu dosahovala tržní kapitalizace akcií této společnosti, která se zabývá výrobou elektromobilů
Dnes je tržní kapitalizace společnosti Rivian přibližně 25,6 miliardy dolarů. Akcie společnosti byly v letošním roce oslabeny, a to oprávněně: investoři měli spoustu obav, včetně neschopnosti společnosti Rivian vyrábět svůj vlajkový pickup R1T ve velkém měřítku.
Generální ředitel společnosti Rivian, R. J. Scaringe, se nyní snaží investory uklidnit ohledně vyhlídek společnosti, jak dokládá jeho poslední dopis. Dne 6. června se konala první výroční schůze akcionářů společnosti Rivian od jejího vstupu na burzu a Scaringe ve svém dopise akcionářům zdůraznil čtyři klíčové oblasti, na které se společnost nyní „nadmíru soustředí“:
- Zvyšování výroby
- Vytváření kladných marží
- Vývoj budoucích technologií
- Uvedení SUV střední třídy R2 na trh v roce 2025

Plány společnosti Rivian znějí slibně, Scaringe působí sebejistě a akcie se obchodují za zlomek svých historických maxim. Mohl by to tedy být pro Rivian zlomový okamžik a měli byste akcie koupit, než bude pozdě? Odpověď vás možná překvapí.
Růstové plány společnosti Rivian
Pickupy R1T společnosti Rivian zatím sklízejí nadšené recenze, a dokonce byly vyhlášeny Truckem roku 2022 časopisu MotorTrend. Rivian má v nabídce také SUV R1S a dodávku EDV.
Společnost Rivian má v současné době více než 90 000 předobjednávek na modely R1T a R1S a také 100 000 objednávek na EDV od giganta v oblasti elektronického obchodu Amazon.
Scaringe věří, že modely R1T a R1S pomohly společnosti vybudovat značku a položit základy pro její další elektromobil – SUV střední velikosti s názvem R2. Rivian se na R2 skutečně laserově zaměřuje – na konci března měl zhruba 17 miliard dolarů v hotovosti, což mu nyní podle jeho slov pomůže dosáhnout cíle uvést R2 na trh do roku 2025. Rivian věří, že jeho objednávka od Amazonu by mu mezitím měla zajistit silnější pozici na trhu komerčních elektrických vozových parků.

Zatím je to dobré.
Dokáže Rivian realizovat své plány a skutečně naplní cíl Scaringe stát se „jednou z největších společností na světě“, která bude řídit budoucnost dopravy, jak o to usiluje?
To je otázka za milion dolarů. Odpověď by mohla znít ano, ale nebude to snadné.
Největší výzva pro růst společnosti Rivian
Problém Rivianu je dobrý problém: Má poptávku, kterou není schopen uspokojit. Výhrada však spočívá v tom, že pokud se společnosti Rivian nepodaří rozšířit a uspokojit poptávku, může ztratit rozhodující čas a příležitost ve prospěch konkurence.

Dlouhodobý úspěch společnosti Rivian nyní závisí téměř výhradně na dvou věcech: na schopnosti zvýšit výrobu a na schopnosti snížit náklady, aby se výroba elektrických vozidel vyplatila.
Z hlediska výroby je továrna společnosti Rivian v Normalu ve státě Illinois připravena s instalovanou kapacitou 150 000 kusů ročně a může vyrábět všechna stávající vozidla. Společnost Rivian však očekává, že v letošním roce vyrobí pouze 25 000 kusů, a to z důvodu omezení nákladů a dodávek.
A to je skutečný problém společnosti Rivian, kterému by se podle mého názoru měla věnovat větší pozornost.
Co musí Rivian udělat
Scaringe ve svém dopise investorům zdůraznil, že největší výzvou pro odvětví elektromobilů se v nadcházejících letech může stát dodávka baterií. Vzhledem k tomu, že se očekává exponenciální růst poptávky po elektromobilech, musí stejně rychle růst i globální výrobní kapacita baterií. Přesto je již nyní nedostatek klíčových surovin pro výrobu baterií, jako je lithium, nikl a kobalt, a ceny prudce rostou.

Pro společnost Rivian je to dvojí problém: chybí jí suroviny a komponenty pro elektromobily, které si může zajistit, jsou nákladné a zvyšují její ztráty a nedostatek peněz. Pro představu, čistá ztráta společnosti Rivian se v prvním čtvrtletí meziročně téměř zečtyřnásobila na 1,6 miliardy dolarů při příjmech pouhých 95 milionů dolarů.
Domnívám se, že by Rivian měl nyní udělat především toto: pokusit se najít a upevnit další zdroje surovin a komponentů, ať už navázáním partnerství s výrobci a dodavateli, nebo dokonce jejich akvizicí. Má k dispozici hotovost, která by se dala nejlépe využít na řešení současných problémů s dodávkami a na zvýšení výroby modelu R1T, než aby se šetřila na uvedení modelu R2 na trh.
Bude Rivian schopen provozovat svou továrnu v Illinois na plnou kapacitu, plnit objednávky na R1, plnit závazky k dodávkám pro Amazon, postavit a spustit druhou továrnu v Georgii, jak bylo plánováno, a uvést R2 na trh, a to vše s hotovostí 17 miliard dolarů, kterou má právě teď? To ukáže až čas.
Vyhlídky společnosti Rivian vypadají dobře, ale její cesta k pozitivním maržím se zdá být kamenitá.

Jsou plány společnosti Rivian nyní důvodem k nákupu této růstové akcie?
Společnost Rivian je růstovou akcií, takže investoři se nyní možná nebudou chtít tolik soustředit na ziskovost jako na růst příjmů.
Vzhledem k velkému počtu předobjednávek na pickupy R1T a zájmu společnosti Amazon o její vozy EDV má Rivian předpoklady stát se úspěšným výrobcem elektromobilů. Společnost však musí splnit stávající objednávky, aby mohla přijmout další, a 25 000 kusů v letošním roce nezní nijak povzbudivě. Rostoucí počet nevyřízených objednávek vypadá skvěle, ale jen do té doby, než se společnosti nakonec podaří tyto objednávky proměnit v dodávky a prodej. Dokud to Rivian nezačne dělat, poohlédl bych se po konkurenčních akciích elektromobilů, které jedou na plné obrátky a přesto se obchodují za nízké ceny.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























