Pracujete na dálku? Jak si promluvit se šéfem, pokud se obáváte přehlédnutí
Zatímco se debata o návratu do kanceláře protahuje, někteří vedoucí pracovníci dávají najevo, že dlouhodobá flexibilní práce má svou cenu, a to ztrátu příležitostí k postupu.
Vedoucí pracovníci mají největší moc zastavit předpojatost vůči blízkosti tím, že si ji uvědomí a změní procesy, například tím, že na hybridních schůzkách nechají mluvit nejprve vzdálené účastníky. Někteří si však stále budou myslet, že osobní práce přináší nejlepší výsledky, takže budete muset mluvit o zachování flexibility vzdálené práce a zároveň se „ukázat“ způsobem, kterému budou rozumět.
Zastávat se sám sebe jako pracovník na dálku může působit skličujícím dojmem, ale příliš se to neliší od práce v kanceláři, kdy je člověk povzbuzován, aby se stýkal s lidmi nebo „chodil po podlaze“, říká terapeutka, autorka a moderátorka podcastů Esther Perelová. Jen o tom budete muset mluvit otevřeněji a změnit způsob, jakým se s nadřízeným nebo jeho šéfem setkáváte tváří v tvář.
Buďte strategičtí v tom, abyste svou přítomnost dávali najevo virtuálně a těm správným lidem – řekněme vedoucímu, který jasně preferuje osobní práci, nebo vedoucímu oddělení, který rozhoduje o přidělování úkolů a povyšování.
Pokud jste v týmu noví nebo se chcete spojit s nadřízeným, se kterým přímo nepracujete, Perel doporučuje poslat zprávu ve znění např: „Ještě jsme neměli příležitost se setkat. Chtěl jsem mít příležitost říct vám více o tom, co jsem dělal a na co se zaměřuji.“ V takovém případě se můžete obrátit na svého kolegu.
Zdroj: Unsplash
Vyplatí se říci na rovinu, co vás nejvíce zajímá: „Myslím, že někdy, když pracujeme na dálku, se tyto věci stávají neviditelnějšími. A myslel jsem si, že by bylo hezké, kdybychom měli příležitost ukázat vám, kdo jsem a čím zde přispívám.“
Vynaložení úsilí ukazuje především vaši iniciativu. Průměrný generální ředitel je padesátník a starší generace „byly vychovány tím, že se musí ukázat“, říká Perel. Někteří lidé mohou potřebovat dodatečné ujištění, že dokážete odvést dobrou práci, i když tam nejste osobně. „To nemusí být něco, co automaticky chápou,“ dodává.
Nakonec by si daná osoba mohla časem vyhlédnout vaše příspěvky. Nebo by to mohlo být méně nepříjemné, pokud je v budoucnu znovu oslovíte. Přinejmenším projevíte předchozí iniciativu, pokud se vaše jméno později znovu objeví při rozhodování o přidělení nebo povýšení.
Své obavy a plán postupu můžete také sdělit svému přímému nadřízenému, který se vás může zastat u vyššího vedení, když nejste v místnosti – ať už fyzicky, nebo virtuálně.
Vedoucí pracovníci mají největší moc zastavit předpojatost vůči blízkosti tím, že si ji uvědomí a změní procesy, například tím, že na hybridních schůzkách nechají mluvit nejprve vzdálené účastníky. Někteří si však stále budou myslet, že osobní práce přináší nejlepší výsledky, takže budete muset mluvit o zachování flexibility vzdálené práce a zároveň se „ukázat“ způsobem, kterému budou rozumět.Zastávat se sám sebe jako pracovník na dálku může působit skličujícím dojmem, ale příliš se to neliší od práce v kanceláři, kdy je člověk povzbuzován, aby se stýkal s lidmi nebo „chodil po podlaze“, říká terapeutka, autorka a moderátorka podcastů Esther Perelová. Jen o tom budete muset mluvit otevřeněji a změnit způsob, jakým se s nadřízeným nebo jeho šéfem setkáváte tváří v tvář.Buďte strategičtí v tom, abyste svou přítomnost dávali najevo virtuálně a těm správným lidem – řekněme vedoucímu, který jasně preferuje osobní práci, nebo vedoucímu oddělení, který rozhoduje o přidělování úkolů a povyšování.Pokud jste v týmu noví nebo se chcete spojit s nadřízeným, se kterým přímo nepracujete, Perel doporučuje poslat zprávu ve znění např: „Ještě jsme neměli příležitost se setkat. Chtěl jsem mít příležitost říct vám více o tom, co jsem dělal a na co se zaměřuji.“ V takovém případě se můžete obrátit na svého kolegu.Zdroj: UnsplashVyplatí se říci na rovinu, co vás nejvíce zajímá: „Myslím, že někdy, když pracujeme na dálku, se tyto věci stávají neviditelnějšími. A myslel jsem si, že by bylo hezké, kdybychom měli příležitost ukázat vám, kdo jsem a čím zde přispívám.“Vynaložení úsilí ukazuje především vaši iniciativu. Průměrný generální ředitel je padesátník a starší generace „byly vychovány tím, že se musí ukázat“, říká Perel. Někteří lidé mohou potřebovat dodatečné ujištění, že dokážete odvést dobrou práci, i když tam nejste osobně. „To nemusí být něco, co automaticky chápou,“ dodává.Chcete využít této příležitosti?Nakonec by si daná osoba mohla časem vyhlédnout vaše příspěvky. Nebo by to mohlo být méně nepříjemné, pokud je v budoucnu znovu oslovíte. Přinejmenším projevíte předchozí iniciativu, pokud se vaše jméno později znovu objeví při rozhodování o přidělení nebo povýšení.Své obavy a plán postupu můžete také sdělit svému přímému nadřízenému, který se vás může zastat u vyššího vedení, když nejste v místnosti – ať už fyzicky, nebo virtuálně.