Tato klíčová vlastnost je pro dlouhodobé investory důležitá, protože znamená, že společnost dělá věci lépe než její konkurenti, což má za následek lepší finanční výsledky, rychlejší růst a snad i rostoucí cenu akcií.
Podíváme-li se na společnost Costco (COST), uvidíme úspěšnou firmu, která v průběhu času ještě posílila. Provozovatel velkoobchodních klubů má jednu zásadní výhodu, která mu umožnila prosperovat po celou dobu jeho existence: jeho rozsah.
Podívejme se blíže na to, čím je tato společnost tak výjimečná.
Zdroj: Shutterstock
Costco je obrovský podnik
Ve druhém čtvrtletí fiskálního roku 2022 (skončilo 13. února) vykázala společnost Costco čisté tržby ve výši 50,9 miliardy USD. To je gargantuovská částka, která z podniku, jenž má dnes 829 skladů po celém světě, dělá třetího největšího maloobchodníka na světě. Právě díky svému rozsahu je Costco tak vynikající investicí.
Vzhledem k tomu, že pobočka společnosti Costco má méně než 4 000 skladových jednotek (SKU) – ve srovnání s desítkami tisíc u běžných maloobchodníků – může svým dodavatelům zadávat větší objednávky. Tato vyjednávací síla vede k příznivým nákladům na zásoby. Menší maloobchodní prodejce, který prodává například toaletní papír, by zaplatil svému dodavateli za jednotku více než Costco. To je obrovská výhoda.
„Společnost Costco je schopna nabízet nižší ceny a lepší hodnoty díky tomu, že eliminuje prakticky všechny zbytečnosti a náklady, které byly v minulosti spojeny s běžnými velkoobchody a maloobchody, včetně prodejců, luxusních budov, doručování, fakturace a pohledávek,“ řekl generální ředitel Craig Jelinek. „Máme úzký provoz s extrémně nízkými režijními náklady, což nám umožňuje přenášet dramatické úspory na naše členy.“
Vyšší příjmy znamenají větší kupní sílu u dodavatelů. A tyto úspory přitahují více členů, což v konečném důsledku vede k vyšším tržbám. Tento koloběh je nezastavitelný a právě díky němu je Costco jedinečným podnikem.
Zaměření na zákazníka
Zakladatel společnosti Amazon Jeff Bezos vybudoval svou společnost se zaměřením na posedlost zákazníky. Myslím, že Costco funguje podle stejné příručky. Mentalita spočívá v tom, že se vždy snaží najít způsoby, jak přidat větší hodnotu.
K 13. únoru měla společnost Costco 114,8 milionu členů. V USA a Kanadě je míra obnovy 92 % za poslední fiskální čtvrtletí vynikající. To podtrhuje nezpochybnitelnou hodnotu, kterou spotřebitelé vidí v tom, že jsou zákazníky společnosti Costco. Zejména v průběhu posledních několika let bylo členství v době pandemie bezproblémové, protože lidé mohli nakoupit všechny své potřeby, jako jsou čisticí prostředky a potraviny, na jednom místě.
Společnost nabízí atmosféru honby za pokladem, kde mohou zákazníci najít vzácné a jedinečné nabídky zboží, což vybízí k častým návštěvám, procházení celého obchodu a naléhavým nákupům. Costco je také známé svým vynikajícím zákaznickým servisem, který pomáhá zvyšovat tržby.
Zdroj: Shutterstock
O tom, že se Costco neúnavně soustředí na zákazníka, svědčí skutečnost, že průměrná přirážka na zboží je pouhých 11 %, což je mnohem méně než 24 % u Walmartu a 35 % u Home Depotu. Vzhledem k tomu, že většina zisku pochází z členských poplatků, které za posledních 12 měsíců dosáhly 4 miliard dolarů, je společnost schopna držet ceny pod pokličkou. Vše opět souvisí s kolosální velikostí společnosti Costco.
Výsledkem tohoto scénáře je bezkonkurenční nabídka hodnoty pro zákazníky. A když si zákazníci vytvoří návyky na podnik a jeho nabídku, je těžké tuto dynamiku zastavit. Obrovský rozsah společnosti Costco umožnil, aby se postarala o své zaměstnance, zákazníky i akcionáře. Tato silná situace je důvodem, proč akcie společnosti za posledních deset let vzrostly o 500 %.
I když si myslím, že akcie Costco jsou v současné době drahé, s poměrem ceny k zisku 40, stále zůstávají jedním z nejvýznamnějších podniků. Investoři by si měli akcie prozatím ponechat na svých sledovacích seznamech.
Tato klíčová vlastnost je pro dlouhodobé investory důležitá, protože znamená, že společnost dělá věci lépe než její konkurenti, což má za následek lepší finanční výsledky, rychlejší růst a snad i rostoucí cenu akcií.Podíváme-li se na společnost Costco , uvidíme úspěšnou firmu, která v průběhu času ještě posílila. Provozovatel velkoobchodních klubů má jednu zásadní výhodu, která mu umožnila prosperovat po celou dobu jeho existence: jeho rozsah.Podívejme se blíže na to, čím je tato společnost tak výjimečná.Zdroj: ShutterstockVe druhém čtvrtletí fiskálního roku 2022 vykázala společnost Costco čisté tržby ve výši 50,9 miliardy USD. To je gargantuovská částka, která z podniku, jenž má dnes 829 skladů po celém světě, dělá třetího největšího maloobchodníka na světě. Právě díky svému rozsahu je Costco tak vynikající investicí.Vzhledem k tomu, že pobočka společnosti Costco má méně než 4 000 skladových jednotek – ve srovnání s desítkami tisíc u běžných maloobchodníků – může svým dodavatelům zadávat větší objednávky. Tato vyjednávací síla vede k příznivým nákladům na zásoby. Menší maloobchodní prodejce, který prodává například toaletní papír, by zaplatil svému dodavateli za jednotku více než Costco. To je obrovská výhoda.„Společnost Costco je schopna nabízet nižší ceny a lepší hodnoty díky tomu, že eliminuje prakticky všechny zbytečnosti a náklady, které byly v minulosti spojeny s běžnými velkoobchody a maloobchody, včetně prodejců, luxusních budov, doručování, fakturace a pohledávek,“ řekl generální ředitel Craig Jelinek. „Máme úzký provoz s extrémně nízkými režijními náklady, což nám umožňuje přenášet dramatické úspory na naše členy.“Chcete využít této příležitosti?Zdroj: ShutterstockVyšší příjmy znamenají větší kupní sílu u dodavatelů. A tyto úspory přitahují více členů, což v konečném důsledku vede k vyšším tržbám. Tento koloběh je nezastavitelný a právě díky němu je Costco jedinečným podnikem.Zakladatel společnosti Amazon Jeff Bezos vybudoval svou společnost se zaměřením na posedlost zákazníky. Myslím, že Costco funguje podle stejné příručky. Mentalita spočívá v tom, že se vždy snaží najít způsoby, jak přidat větší hodnotu.K 13. únoru měla společnost Costco 114,8 milionu členů. V USA a Kanadě je míra obnovy 92 % za poslední fiskální čtvrtletí vynikající. To podtrhuje nezpochybnitelnou hodnotu, kterou spotřebitelé vidí v tom, že jsou zákazníky společnosti Costco. Zejména v průběhu posledních několika let bylo členství v době pandemie bezproblémové, protože lidé mohli nakoupit všechny své potřeby, jako jsou čisticí prostředky a potraviny, na jednom místě.Společnost nabízí atmosféru honby za pokladem, kde mohou zákazníci najít vzácné a jedinečné nabídky zboží, což vybízí k častým návštěvám, procházení celého obchodu a naléhavým nákupům. Costco je také známé svým vynikajícím zákaznickým servisem, který pomáhá zvyšovat tržby.Zdroj: ShutterstockO tom, že se Costco neúnavně soustředí na zákazníka, svědčí skutečnost, že průměrná přirážka na zboží je pouhých 11 %, což je mnohem méně než 24 % u Walmartu a 35 % u Home Depotu. Vzhledem k tomu, že většina zisku pochází z členských poplatků, které za posledních 12 měsíců dosáhly 4 miliard dolarů, je společnost schopna držet ceny pod pokličkou. Vše opět souvisí s kolosální velikostí společnosti Costco.Výsledkem tohoto scénáře je bezkonkurenční nabídka hodnoty pro zákazníky. A když si zákazníci vytvoří návyky na podnik a jeho nabídku, je těžké tuto dynamiku zastavit. Obrovský rozsah společnosti Costco umožnil, aby se postarala o své zaměstnance, zákazníky i akcionáře. Tato silná situace je důvodem, proč akcie společnosti za posledních deset let vzrostly o 500 %.I když si myslím, že akcie Costco jsou v současné době drahé, s poměrem ceny k zisku 40, stále zůstávají jedním z nejvýznamnějších podniků. Investoři by si měli akcie prozatím ponechat na svých sledovacích seznamech.