Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Prodej elektromobilů se do roku 2025 ztrojnásobí  

Podle nejnovějšího výhledu pro elektromobily agentury BloombergNEF se časový prostor pro dosažení uhlíkové neutrality na světových silnicích do roku 2050 "rychle uzavírá".

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
4 června, 2022
6 min. čtení
Zdroj: Unsplash

Zdroj: Unsplash

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Podle BloombergNEF se prodej elektromobilů do roku 2025 více než ztrojnásobí, a přesto se vlády a výrobci musí ještě více zasadit o eliminaci emisí ze silniční dopravy do poloviny tohoto století.

Výzkumná společnost ve svém sedmém výročním výhledu dlouhodobého vývoje elektromobilů, uvádí, co je v sázce, a vyzývá k akci. Analytici BNEF považují elektromobily za „pozoruhodný úspěch“ a předpovídají, že v roce 2025 vzroste prodej osobních vozidel s možností připojení k elektrické síti na 20,6 milionu kusů, což je mnohem více než 14 milionů, jak předpovídali ještě před rokem, zejména díky rychlejšímu rozšíření v Číně.

e-car station charger, Tesla automobile
Zdroj: Unsplash

Přes veškerý pokrok však nahrazení 1,2 miliardy osobních vozidel na silnicích, která jsou poháněna spalovacími motory, vyžaduje čas. Pokud nebudou přijaty žádné nové politiky nebo předpisy, budou do roku 2050 jen více než dvě třetiny celosvětového vozového parku s nulovými emisemi. Těžší užitková vozidla jsou na dobré cestě k tomu, aby v tomto časovém horizontu dekarbonizovala pouze 29 % vozového parku.

„Navzdory rychlému nárůstu zavádění elektromobilů není silniční doprava stále na cestě k uhlíkové neutralitě do roku 2050,“ píší ve zprávě analytici pod vedením Colina McKerrachera, vedoucího oddělení pokročilé dopravy BNEF. „Budou zapotřebí agresivní opatření ze strany tvůrců politik, zejména u těžších vozidel, kde se o místo na trhu ucházejí baterie i vodíkové palivové články. Doba, kdy je možné udržet se na cestě k dosažení čisté nuly, se rychle uzavírá.“

black and white usb cable plugged in black device
Zdroj: Unsplash

Zpráva se zabývá celou škálou příležitostí, které elektrická vozidla představují, jejich možným dopadem a riziky, kterým čelí. Zdůrazňuje také, jak mohou vlády usnadnit náročný přechod bojem proti závislosti na automobilech. Pokud by se počet ujetých kilometrů osobními vozidly a velikost vozového parku snížil jen o 11 % oproti tomu, co BNEF modeluje pro rok 2050, ušetřilo by to světu 2,25 gigatun kumulativních emisí CO2 a snížilo by to zatížení dodavatelských řetězců baterií.

Advertisement

Vzhledem k rostoucímu zájmu spotřebitelů o elektromobily dosáhl celosvětový prodej vozidel se spalovacími motory vrcholu v roce 2017 a nyní podle BNEF trvale klesá. Celosvětový vozový park automobilů se spalovacími motory na silnicích se začne zmenšovat v roce 2024 a do následujícího roku klesnou dodávky zhruba o 19 % oproti svému vrcholu.

Chcete využít této příležitosti?

Všechny typy elektromobilů – dvoukolky, tříkolky, autobusy, osobní a užitková vozidla – již nyní vytlačují 1,5 milionu barelů ropy denně a do roku 2025 by měly vytlačit téměř 2,5 milionu barelů denně. BNEF očekává, že poptávka po benzínu dosáhne vrcholu v roce 2026 a celková poptávka po ropě v silniční dopravě dosáhne vrcholu v následujícím roce.

Tesla Model S Bluefire at Tesla Servicecenter Bern Switzerland
Zdroj: Unsplash

Rozšíření elektromobilů také zmírňuje nárůst emisí ze silniční dopravy, kterého bylo dosaženo během prvního roku pandemie v roce 2020. Přesto se množství vypouštěného CO2 bude zvyšovat ještě dva roky po dosažení vrcholu poptávky po ropě, a to v důsledku dodatečných emisí z elektráren dodávajících elektřinu vozovému parku.

Ve svém scénáři, který předpovídá, jak bude doprava přecházet, pokud bude odvětví ponecháno ekonomickým trendům a tržním silám, BNEF vidí, že Německo, Spojené království, Francie a Čína se do roku 2038 přiblíží úplnému ukončení prodeje spalovacích vozidel. USA, Japonsko a Austrálie budou mít co dohánět, zatímco Indie, jihovýchodní Asie a zbytek světa jsou ještě dále.

Výzkumník uvádí řadu opatření, která by úřady měly zavést, aby se přiblížily trajektorii nulových čistých emisí. Ve všech segmentech by vlády měly stanovit datum ukončení prodeje nových spalovacích vozidel nejpozději do roku 2035. Měly by se zpřísnit normy pro spotřebu paliva a recyklaci baterií a politici by měli zvážit přesunutí některých dotací na podporu budování dobíjecích sítí.

Tesla Model 3 Headlights in Dever
Zdroj: Unsplash

BNEF upozorňuje na řadu obav, včetně rostoucího rozdílu v rozšíření elektromobilů mezi bohatými a rozvíjejícími se ekonomikami, nedostatečné nabíjecí infrastruktury a potenciálu omezené nabídky surovin pro výrobu baterií, která by mohla zvýšit ceny vozidel. Výzkumník vyzdvihuje země a regiony včetně Indie, jihovýchodní Asie, Mexika, Brazílie, Turecka a Ruska, kde se elektromobily zavádějí pomalu.

„Bez dalších opatření v těchto zemích zůstane trajektorie čisté nulové spotřeby pro globální silniční dopravu nedosažitelná,“ píší analytici. „Kvalita ovzduší v městských oblastech se již nyní výrazně liší mezi bohatými a rozvíjejícími se ekonomikami a tento rozdíl se bude dále prohlubovat,“ pokud se nezlepší zavádění elektromobilů.

Podle scénáře BNEF s nulovou čistou spotřebou bude do roku 2040 zapotřebí 1,4 bilionu dolarů na vybudování nabíjecí infrastruktury. Bude obtížné rozšiřovat sítě dostatečně rychle, aby udržely krok s rozšířením elektromobilů, zejména v USA, kde se průměrný roční počet instalací veřejných dobíjecích stanic musí v příštích čtyřech letech zvýšit šestinásobně.

Zdroj: Unsplash

Co se týče baterií, BNEF vidí v tomto desetiletí jen malý výpadek v dodávkách lithia, kobaltu, manganu a niklu – klíčových složek baterií pro elektromobily. Výrobní linky baterií, kterým bude i nadále dominovat Čína, musí udržet nebývalý růst, aby udržely krok s poptávkou.

Okamžik, kdy ceny baterií klesnou pod 100 dolarů za kilowatthodinu – což je široce citovaná referenční hodnota, kolem níž jsou náklady na baterie konkurenceschopné se spalovacími motory – je nyní méně jistý kvůli významným nákladovým tlakům.

„Pokud ceny surovin zůstanou zvýšené nebo dále porostou, mohlo by to na většině trhů vést k posunu tohoto termínu o několik let, tedy až do roku 2024,“ píší analytici. Přesto neočekávají, že by rostoucí náklady na baterie mohly v blízké budoucnosti zhatit zavádění elektromobilů. „Některé z faktorů, které způsobují vysoké náklady na suroviny pro výrobu baterií – války, inflace, obchodní třenice – také zvyšují ceny benzínu a nafty na rekordní hodnoty, což zvyšuje zájem spotřebitelů o elektromobily.“

Podle BloombergNEF se prodej elektromobilů do roku 2025 více než ztrojnásobí, a přesto se vlády a výrobci musí ještě více zasadit o eliminaci emisí ze silniční dopravy do poloviny tohoto století.Výzkumná společnost ve svém sedmém výročním výhledu dlouhodobého vývoje elektromobilů, uvádí, co je v sázce, a vyzývá k akci. Analytici BNEF považují elektromobily za „pozoruhodný úspěch“ a předpovídají, že v roce 2025 vzroste prodej osobních vozidel s možností připojení k elektrické síti na 20,6 milionu kusů, což je mnohem více než 14 milionů, jak předpovídali ještě před rokem, zejména díky rychlejšímu rozšíření v Číně.Zdroj: UnsplashPřes veškerý pokrok však nahrazení 1,2 miliardy osobních vozidel na silnicích, která jsou poháněna spalovacími motory, vyžaduje čas. Pokud nebudou přijaty žádné nové politiky nebo předpisy, budou do roku 2050 jen více než dvě třetiny celosvětového vozového parku s nulovými emisemi. Těžší užitková vozidla jsou na dobré cestě k tomu, aby v tomto časovém horizontu dekarbonizovala pouze 29 % vozového parku.„Navzdory rychlému nárůstu zavádění elektromobilů není silniční doprava stále na cestě k uhlíkové neutralitě do roku 2050,“ píší ve zprávě analytici pod vedením Colina McKerrachera, vedoucího oddělení pokročilé dopravy BNEF. „Budou zapotřebí agresivní opatření ze strany tvůrců politik, zejména u těžších vozidel, kde se o místo na trhu ucházejí baterie i vodíkové palivové články. Doba, kdy je možné udržet se na cestě k dosažení čisté nuly, se rychle uzavírá.“Zdroj: UnsplashZpráva se zabývá celou škálou příležitostí, které elektrická vozidla představují, jejich možným dopadem a riziky, kterým čelí. Zdůrazňuje také, jak mohou vlády usnadnit náročný přechod bojem proti závislosti na automobilech. Pokud by se počet ujetých kilometrů osobními vozidly a velikost vozového parku snížil jen o 11 % oproti tomu, co BNEF modeluje pro rok 2050, ušetřilo by to světu 2,25 gigatun kumulativních emisí CO2 a snížilo by to zatížení dodavatelských řetězců baterií.Vzhledem k rostoucímu zájmu spotřebitelů o elektromobily dosáhl celosvětový prodej vozidel se spalovacími motory vrcholu v roce 2017 a nyní podle BNEF trvale klesá. Celosvětový vozový park automobilů se spalovacími motory na silnicích se začne zmenšovat v roce 2024 a do následujícího roku klesnou dodávky zhruba o 19 % oproti svému vrcholu.Chcete využít této příležitosti?Všechny typy elektromobilů – dvoukolky, tříkolky, autobusy, osobní a užitková vozidla – již nyní vytlačují 1,5 milionu barelů ropy denně a do roku 2025 by měly vytlačit téměř 2,5 milionu barelů denně. BNEF očekává, že poptávka po benzínu dosáhne vrcholu v roce 2026 a celková poptávka po ropě v silniční dopravě dosáhne vrcholu v následujícím roce.Zdroj: UnsplashRozšíření elektromobilů také zmírňuje nárůst emisí ze silniční dopravy, kterého bylo dosaženo během prvního roku pandemie v roce 2020. Přesto se množství vypouštěného CO2 bude zvyšovat ještě dva roky po dosažení vrcholu poptávky po ropě, a to v důsledku dodatečných emisí z elektráren dodávajících elektřinu vozovému parku.Ve svém scénáři, který předpovídá, jak bude doprava přecházet, pokud bude odvětví ponecháno ekonomickým trendům a tržním silám, BNEF vidí, že Německo, Spojené království, Francie a Čína se do roku 2038 přiblíží úplnému ukončení prodeje spalovacích vozidel. USA, Japonsko a Austrálie budou mít co dohánět, zatímco Indie, jihovýchodní Asie a zbytek světa jsou ještě dále.Výzkumník uvádí řadu opatření, která by úřady měly zavést, aby se přiblížily trajektorii nulových čistých emisí. Ve všech segmentech by vlády měly stanovit datum ukončení prodeje nových spalovacích vozidel nejpozději do roku 2035. Měly by se zpřísnit normy pro spotřebu paliva a recyklaci baterií a politici by měli zvážit přesunutí některých dotací na podporu budování dobíjecích sítí.Zdroj: UnsplashBNEF upozorňuje na řadu obav, včetně rostoucího rozdílu v rozšíření elektromobilů mezi bohatými a rozvíjejícími se ekonomikami, nedostatečné nabíjecí infrastruktury a potenciálu omezené nabídky surovin pro výrobu baterií, která by mohla zvýšit ceny vozidel. Výzkumník vyzdvihuje země a regiony včetně Indie, jihovýchodní Asie, Mexika, Brazílie, Turecka a Ruska, kde se elektromobily zavádějí pomalu.„Bez dalších opatření v těchto zemích zůstane trajektorie čisté nulové spotřeby pro globální silniční dopravu nedosažitelná,“ píší analytici. „Kvalita ovzduší v městských oblastech se již nyní výrazně liší mezi bohatými a rozvíjejícími se ekonomikami a tento rozdíl se bude dále prohlubovat,“ pokud se nezlepší zavádění elektromobilů.Podle scénáře BNEF s nulovou čistou spotřebou bude do roku 2040 zapotřebí 1,4 bilionu dolarů na vybudování nabíjecí infrastruktury. Bude obtížné rozšiřovat sítě dostatečně rychle, aby udržely krok s rozšířením elektromobilů, zejména v USA, kde se průměrný roční počet instalací veřejných dobíjecích stanic musí v příštích čtyřech letech zvýšit šestinásobně.Zdroj: UnsplashCo se týče baterií, BNEF vidí v tomto desetiletí jen malý výpadek v dodávkách lithia, kobaltu, manganu a niklu – klíčových složek baterií pro elektromobily. Výrobní linky baterií, kterým bude i nadále dominovat Čína, musí udržet nebývalý růst, aby udržely krok s poptávkou.Okamžik, kdy ceny baterií klesnou pod 100 dolarů za kilowatthodinu – což je široce citovaná referenční hodnota, kolem níž jsou náklady na baterie konkurenceschopné se spalovacími motory – je nyní méně jistý kvůli významným nákladovým tlakům.„Pokud ceny surovin zůstanou zvýšené nebo dále porostou, mohlo by to na většině trhů vést k posunu tohoto termínu o několik let, tedy až do roku 2024,“ píší analytici. Přesto neočekávají, že by rostoucí náklady na baterie mohly v blízké budoucnosti zhatit zavádění elektromobilů. „Některé z faktorů, které způsobují vysoké náklady na suroviny pro výrobu baterií – války, inflace, obchodní třenice – také zvyšují ceny benzínu a nafty na rekordní hodnoty, což zvyšuje zájem spotřebitelů o elektromobily.“
Tagy: elektromobilyniotesla


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    13:13

    NBC 10 WJAR hlásí, že policie v Providence zadržela osobu podezřelou v souvislosti se střelbou na Brownově univerzitě.

    12:28

    Ruský zákaz herní platformy Roblox vyvolává neobvyklý protest.

    12:24

    Proč se americký železniční nákladní sektor stal více znečišťujícím než uhelné elektrárny

    11:54

    Mohl by se AI stát novou hlavní výzvou pro e-commerce a služby doručování jídla?

    11:13

    Zkoumání obrovské příležitosti v hodnotě 1 bilionu dolarů na trhu autonomních vozidel v USA

    10:58

    Japonská centrální banka: Očekávání roste před zvýšením úrokových sazeb tento týden.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025

    Investiční banka Citi se domnívá, že akcie společnosti Boeing vstupují do nového roku v mimořádně zajímavé pozici a mohou nabídnout...

    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Burzovnísvět

    IPO JST a Beta Technologies: emise potvrzují sílu závěru roku 2025

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Rok 2026 rozhodne o budoucnosti realitního modelu Opendoor

    13 prosince, 2025

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    CSG získává mnohamiliardový kontrakt na munici a posiluje svou globální pozici

    10 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    Nvidia jako hlavní kandidát na první firmu s hodnotou 10 bilionů dolarů

    14 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.