Když zestárneme, je whisky pro zdraví mnohem lepší než mléko
Po letech, kdy tequila, koňak, gin a další lihoviny táhly za novými zákazníky, zažívá skotská whisky návrat, protože výrobci si berou příklad z výrobců těchto módnějších nápojů.
Pernod Ricard SA a konkurenční Diageo Plc uvádějí na trh lehčí odrůdy se sníženým obsahem alkoholu, které zrají v sudech, v nichž se dříve skladoval rum, tequila nebo pivo, a míchají je s tóny agáve, melasy a dalšími aromaty, aby nalákaly spotřebitele, kteří tradiční skotskou nikdy neochutnali.
Toto oživení je důsledkem rozhodnutí Asociace skotské whisky (Scotch Whisky Association) z roku 2019 uvolnit pravidla, která výrobcům bránila v experimentování s těmito technikami, protože se obávali, že by toto odvětví mohlo ztratit spojení s proslulými palírnami, které se nacházejí ve skotské krajině, a čistotu jednoduchého seznamu ingrediencí: ječmene, vody a kvasnic.
Puristé by se mohli otřást při představě, že by skotská pálenka přijala rozšíření značky a vylepšení chuti, což je strategie častěji spojovaná s jinými nápoji, jako je lehké pivo nebo gin. Podobně jako francouzští vinaři zdůrazňují jedinečnost svých vinic, skotští lihovarníci již dlouho kladou důraz na jedinečný původ svého produktu a staré výrobní postupy spíše než na nové příchutě nebo vlastnosti.
Nové výrobky však vedle vzácných a drahých lahví single malts – whisky vyráběných v jedné palírně – generují prodej.
Zdroj: Unsplash
Prudký nárůst prodeje
Podle údajů, které byly zveřejněny na akci pro investory na začátku června, se skotská whisky nejvíce podílí na růstu tržeb společnosti Pernod Ricard – druhé největší světové palírny – a dosahuje až 27 % celkového růstu skupiny. Společnost Diageo, největší světová likérka a vlastník téměř 30 skotských lihovarů, zaznamenala v první polovině svého fiskálního roku nárůst prodeje svých skotských značek téměř o třetinu.
„Dříve byla whisky vnímána jako takový puristický, stařecký nápoj, chcete-li. To už dnes neplatí,“ uvedla Alicia Forryová, spotřebitelská analytička Investec Bank Plc. „Whisky už není jen pro určitou demografickou skupinu, protože se s ní experimentuje.“
Podle generálního ředitele Chivas Brothers Jeana-Etienna Gourguese společnost Pernod Ricard Chivas Brothers v roce 2021 debutovala s whisky Ballantine’s Light, která si vedla natolik dobře ve Španělsku, na svém prvním trhu, že společnost v nadcházejících měsících dokončuje dohody o rozšíření distribuce v Asii. Společnost Diageo uvedla v roce 2019 na trh Buchanan’s Two Souls, který je dokončován v dubových sudech po tequile Don Julio. Společnost Bacardi uvedla na trh v roce 2020 Dewar’s Ilegal Smooth, která dokončuje osmiletou dvojitě stařenou míchanou skotskou whisky v sudech používaných k výrobě kouřového likéru mezcal.
Lihovarníci trvají na tom, že nové produkty neodvedou pozornost od jejich zaměření na původ skotské whisky, což je další prodejní bod, do jehož prosazení investují. Milovníci tradiční skotské se nenechávají odradit novými verzemi skotské a utrácejí za exkluzivní a vzácné lahve.
Zdroj: Unsplash
„Když máte kolem whisky příběh, který se velmi silně ztotožňuje s palírnou, procesem zrání a dědictvím, dává vám to důvod prodávat ji za vyšší cenu,“ řekl Trevor Stirling, vedoucí analytik společnosti Bernstein.
Limitované edice
Společnost Diageo začala před dvěma lety pořádat každoroční akci nazvanou Prima & Ultima, při níž nabízí limitované edice ke koupi bohatým klientům. Poslední akce, která se konala letos v červnu, pomohla zvýšit prestiž její palírny Royal Lochnagar díky uvolnění starých a vzácných sudů z 80. let minulého století. Výrobní závod je jinak známý především výrobou jednosladové whisky, která se přimíchává do masově prodávané skotské whisky Johnnie Walker.
Společnost Diageo také investovala 185 milionů liber do přeměny svých palíren Glenkinchie, Caol Ila, Clynelish a Cardhu ve Skotsku a otevřela hlavní turistickou atrakci Johnnie Walker v Edinburghu. Nedávno obnovila výrobu ve svých kdysi uznávaných závodech Brora a Port Ellen, které byly uzavřeny před několika desetiletími. Toto rozhodnutí bylo částečně způsobeno cenami, kterých staré lahve dosahovaly na sekundárním trhu: V roce 2019 se 40letá single malt Brora prodala na aukci Sotheby’s za rekordních 54 450 liber.
„Milovníci whisky, nadšenci a prémioví sběratelé nyní chtějí osobní spojení s místy a lidmi, kteří stojí za našimi skotskými značkami, a chtějí exkluzivní vydání a kurátorské zážitky,“ uvedla marketingová ředitelka společnosti Diageo Cristina Diezhandino.
Zdroj: Unsplash
Chivas v květnu oznámil investici ve výši 88 milionů liber do závodů na výrobu jednosladové whisky Aberlour a Miltonduff, která zvýší kapacitu o 14 milionů litrů alkoholu ročně. Následující měsíc společnost uvedla na trh dvě nové whisky pod značkou Glenlivet, jednu z nejprodávanějších jednosladových whisky na klíčovém americkém trhu, která zraje 21 a 25 let.
Podle Gourguese je trocha experimentování v pořádku, pokud si skotská whisky zachová své tradice.
„Myslím, že skotská whisky má zdaleka nejširší paletu vůní a chutí ze všech nápojů na světě, kterou musíme chránit a zachovat, ale zároveň stále přitahovat nové spotřebitele,“ řekl Gourgues.
Pernod Ricard SA a konkurenční Diageo Plc uvádějí na trh lehčí odrůdy se sníženým obsahem alkoholu, které zrají v sudech, v nichž se dříve skladoval rum, tequila nebo pivo, a míchají je s tóny agáve, melasy a dalšími aromaty, aby nalákaly spotřebitele, kteří tradiční skotskou nikdy neochutnali.Toto oživení je důsledkem rozhodnutí Asociace skotské whisky z roku 2019 uvolnit pravidla, která výrobcům bránila v experimentování s těmito technikami, protože se obávali, že by toto odvětví mohlo ztratit spojení s proslulými palírnami, které se nacházejí ve skotské krajině, a čistotu jednoduchého seznamu ingrediencí: ječmene, vody a kvasnic.Puristé by se mohli otřást při představě, že by skotská pálenka přijala rozšíření značky a vylepšení chuti, což je strategie častěji spojovaná s jinými nápoji, jako je lehké pivo nebo gin. Podobně jako francouzští vinaři zdůrazňují jedinečnost svých vinic, skotští lihovarníci již dlouho kladou důraz na jedinečný původ svého produktu a staré výrobní postupy spíše než na nové příchutě nebo vlastnosti.Nové výrobky však vedle vzácných a drahých lahví single malts – whisky vyráběných v jedné palírně – generují prodej.Zdroj: UnsplashPodle údajů, které byly zveřejněny na akci pro investory na začátku června, se skotská whisky nejvíce podílí na růstu tržeb společnosti Pernod Ricard – druhé největší světové palírny – a dosahuje až 27 % celkového růstu skupiny. Společnost Diageo, největší světová likérka a vlastník téměř 30 skotských lihovarů, zaznamenala v první polovině svého fiskálního roku nárůst prodeje svých skotských značek téměř o třetinu.Chcete využít této příležitosti?„Dříve byla whisky vnímána jako takový puristický, stařecký nápoj, chcete-li. To už dnes neplatí,“ uvedla Alicia Forryová, spotřebitelská analytička Investec Bank Plc. „Whisky už není jen pro určitou demografickou skupinu, protože se s ní experimentuje.“Podle generálního ředitele Chivas Brothers Jeana-Etienna Gourguese společnost Pernod Ricard Chivas Brothers v roce 2021 debutovala s whisky Ballantine’s Light, která si vedla natolik dobře ve Španělsku, na svém prvním trhu, že společnost v nadcházejících měsících dokončuje dohody o rozšíření distribuce v Asii. Společnost Diageo uvedla v roce 2019 na trh Buchanan’s Two Souls, který je dokončován v dubových sudech po tequile Don Julio. Společnost Bacardi uvedla na trh v roce 2020 Dewar’s Ilegal Smooth, která dokončuje osmiletou dvojitě stařenou míchanou skotskou whisky v sudech používaných k výrobě kouřového likéru mezcal. Lihovarníci trvají na tom, že nové produkty neodvedou pozornost od jejich zaměření na původ skotské whisky, což je další prodejní bod, do jehož prosazení investují. Milovníci tradiční skotské se nenechávají odradit novými verzemi skotské a utrácejí za exkluzivní a vzácné lahve.Zdroj: Unsplash„Když máte kolem whisky příběh, který se velmi silně ztotožňuje s palírnou, procesem zrání a dědictvím, dává vám to důvod prodávat ji za vyšší cenu,“ řekl Trevor Stirling, vedoucí analytik společnosti Bernstein.Společnost Diageo začala před dvěma lety pořádat každoroční akci nazvanou Prima & Ultima, při níž nabízí limitované edice ke koupi bohatým klientům. Poslední akce, která se konala letos v červnu, pomohla zvýšit prestiž její palírny Royal Lochnagar díky uvolnění starých a vzácných sudů z 80. let minulého století. Výrobní závod je jinak známý především výrobou jednosladové whisky, která se přimíchává do masově prodávané skotské whisky Johnnie Walker.Společnost Diageo také investovala 185 milionů liber do přeměny svých palíren Glenkinchie, Caol Ila, Clynelish a Cardhu ve Skotsku a otevřela hlavní turistickou atrakci Johnnie Walker v Edinburghu. Nedávno obnovila výrobu ve svých kdysi uznávaných závodech Brora a Port Ellen, které byly uzavřeny před několika desetiletími. Toto rozhodnutí bylo částečně způsobeno cenami, kterých staré lahve dosahovaly na sekundárním trhu: V roce 2019 se 40letá single malt Brora prodala na aukci Sotheby’s za rekordních 54 450 liber.„Milovníci whisky, nadšenci a prémioví sběratelé nyní chtějí osobní spojení s místy a lidmi, kteří stojí za našimi skotskými značkami, a chtějí exkluzivní vydání a kurátorské zážitky,“ uvedla marketingová ředitelka společnosti Diageo Cristina Diezhandino.Zdroj: UnsplashChivas v květnu oznámil investici ve výši 88 milionů liber do závodů na výrobu jednosladové whisky Aberlour a Miltonduff, která zvýší kapacitu o 14 milionů litrů alkoholu ročně. Následující měsíc společnost uvedla na trh dvě nové whisky pod značkou Glenlivet, jednu z nejprodávanějších jednosladových whisky na klíčovém americkém trhu, která zraje 21 a 25 let.Podle Gourguese je trocha experimentování v pořádku, pokud si skotská whisky zachová své tradice.„Myslím, že skotská whisky má zdaleka nejširší paletu vůní a chutí ze všech nápojů na světě, kterou musíme chránit a zachovat, ale zároveň stále přitahovat nové spotřebitele,“ řekl Gourgues.