Města, která se snaží snížit svou závislost na fosilních palivech a bojovat proti znečištění, experimentují s méně tradičním přístupem: Žádné nové čerpací stanice.
Města v oblasti North Bay v Kalifornii, New Yorku a Britské Kolumbii schválila moratoria na budoucí prodejny pohonných hmot nebo připravují politiky, které je k tomu povedou. Jsou součástí malé, ale rostoucí kampaně Safe Cities, hnutí podporovaného ekologickou skupinou Stand.Earth, které podporuje místní snahy o postupné vyřazení fosilních paliv.
Skupina nyní počítá s tím, že Los Angeles dodá jejímu úsilí větší dynamiku. Podle návrhu člena losangeleské rady Paula Koretze by město již nevydávalo povolení k výstavbě nových čerpacích stanic a nepovolovalo by přidávání čerpadel na pohonné hmoty na stávajících místech. Stávající čerpací stanice by však podle návrhu podaného v květnu 2021 mohly přidat nabíječky pro vozidla s nulovými emisemi. Koretz říká, že nařízení je stále ve fázi přípravy, ale očekává, že do srpna bude projednáno ve výboru.
Plán již sklidil kritiku za to, že je méně účinný při dosahování cílů udržitelnosti města ve srovnání s politikami a investicemi, které odrazují od jízdy autem, jako je budování cyklostezek a zlepšování veřejné dopravy. V posledních letech město schvalovalo maximálně tři nové čerpací stanice ročně.
Zdroj: Unsplash
Zákaz nových stanic je „skromný krok správným směrem“, říká Koretz, zejména poté, co Kalifornie oznámila plány na ukončení prodeje nových aut na plyn do roku 2035. „Je to tak postupné opatření zdravého rozumu, že jakmile se to ujme v Los Angeles – městě, které se nejvíce věnuje automobilům – doufejme, že se to rozšíří po celé zemi.“
Podle studie Kolumbijské univerzity a Univerzity Johnse Hopkinse z roku 2018 vypouštějí čerpací stanice, které se zpravidla nacházejí v blízkosti menšinových komunit, mnohem vyšší množství známých karcinogenů, jako je benzen, než odhaduje hodnocení rizik v celém odvětví. Samostatná zpráva také zjistila, že děti, které žijí v blízkosti čerpacích stanic, mají zvýšené riziko dětské leukémie.
Mezitím úniky a opuštěná místa představují pro města ekologická rizika, protože znečišťují ovzduší a zásoby pitné vody v okolních čtvrtích. Podle nedávné zprávy organizace Stand.Earth jsou zde také finanční náklady, které v některých případech dosahují milionů dolarů na vyčištění. Odhaduje se, že v USA je 450 000 brownfieldů (nemovitost, která je nedostatečně využívaná, zanedbaná a může být i kontaminovaná.), z nichž zhruba polovina je důsledkem netěsných podzemních skladovacích nádrží na zaniklých čerpacích stanicích. Někteří ochránci životního prostředí tvrdí, že nejlepším způsobem, jak zabránit vzniku nových lokalit, je zakázat výstavbu nových čerpacích stanic.
Jeff Lenard, mluvčí Národní asociace obchodů s rychlým občerstvením, varuje před spěchem se zákazem nových čerpacích stanic vzhledem k tomu, že na silnicích v zemi stále jezdí přibližně 280 milionů automobilů a jakýkoli přechod na elektromobily bude „pomalý a hrbolatý proces“. Uvedl také, že rozhodnutí o přijetí takové politiky nemusí mít na mysli nejlepší zájem zákazníků a že absence nové konkurence by mohla v některých čtvrtích udržet vysoké ceny benzínu.
Zdroj: Unsplash
Vzhledem k tomu, že mnoho křižovatek je již nyní přeplněno několika čerpacími stanicemi, Koretz však tvrdí, že dopady zákazu nových stanic by spotřebitelé pravděpodobně nepocítili.
Symbolika návrhu Los Angeles „je opravdu významná, protože tím říkáme, že v našich komunitách nepotřebujeme další takovou infrastrukturu, protože je toxická,“ říká D’Lynda Fischerová, členka rady kalifornského města Petaluma – prvního města v USA, které úspěšně schválilo zákaz budoucích čerpacích stanic.
Zákaz v Petalumě
Fischerová stála v čele zákazu čerpacích stanic v Petalumě. Opatření bylo jednomyslně schváleno v březnu 2021, ve stejné době, kdy město vyhlásilo stav klimatické nouze. Prosazení tohoto opatření přišlo nedlouho poté, co městská rada v roce 2019 schválila kontroverzní návrh potravinářského řetězce Safeway na výstavbu čerpací stanice s osmi čerpadly na rohu svého nákupního centra.
Fischerová uvedla, že tehdy hlasovala pro návrh, protože z právního hlediska nebylo mnoho důvodů žádost společnosti Safeway zamítnout. Město v té době povolovalo stavbu čerpacích stanic v komerčních zónách. Vyžadovalo pouze schválení projektu a architektonický posudek. Přesto „Safeway byla naproti základní škole a hřišti,“ říká, „a my jsme po nich nemohli chtít analýzu dopadu provozu vozidel a čerpadel a těch velkých cisteren, které by přijížděly a rozvážely benzín.“ Společnost Safeway pohrozila, že město zažaluje, pokud bude městská rada požadovat zprávu o dopadu na životní prostředí, jejíž vypracování by mohlo trvat několik let.
Zdroj: Unsplash
Obyvatelé se bránili vlastní žalobou, v níž se odvolávali na obavy o životní prostředí a dopravní rizika. Argumentovali také tím, že Petaluma, která má již 16 čerpacích stanic na ploše pouhých 15 čtverečních mil (38 km), další nepotřebuje. V dubnu 2021 společnost Safeway od projektu upustila, ale téměř dvouleté trápení – zahrnující hodiny svědectví a výzvy k bojkotu společnosti Safeway – nabídlo pohled na problémy, kterým mohou čelit obyvatelé měst, kde se navrhují nové čerpací stanice.
V celých USA je více než 100 000 veřejných čerpacích stanic, zatímco před dvaceti lety jich bylo asi 170 000. Jejich počet se stále snižuje, protože čerpací stanice jsou stále méně ziskové v souvislosti s celostátním tlakem na udržitelnější možnosti mobility, jako jsou elektromobily, a s místními snahami o postupné ukončení prodeje nových automobilů s benzinovým pohonem. Pokud na automobilovém trhu převládnou elektromobily, mohlo by se podle odhadů společnosti Boston Consulting Group stát do roku 2035 až 80 % čerpacích stanic na celém světě ztrátovými.
Další pumpy
Přesto se v některých městech stále objevují nové návrhy na výstavbu dalších čerpacích stanic – stále častěji od velkých maloobchodních řetězců, které v USA vlastní již asi 6500 maloobchodních čerpacích stanic. Podle Národní asociace obchodníků s potravinami vlastní nejvíce stanic společnosti jako Walmart Inc., Kroger Co. a Costco Wholesale Corp. a mnohé z nich se rozšiřují, protože spotřebitelé hledají levnější ceny benzinu.
„Jsou pro ně ztrátové, přivádějí zákazníky [s] obrovským počtem pump,“ říká Matt Krogh, ředitel ropné a plynárenské kampaně v USA v ekologické skupině Stand.earth a vedoucí kampaně Safe Cities. Poukazuje na současný návrh na výstavbu čerpací stanice Costco s 32 pumpami ve městě San Ramon v zálivu, který byl nedávno schválen navzdory odporu obyvatel, a dodává, že zatímco v USA každoročně ubývá čerpacích stanic, velikost nově postavených roste.
Zdroj: Unsplash
Hnutí za bezpečná města je nakonec součástí širšího úsilí o snížení závislosti země na fosilních palivech, i když Krogh i Fischerová uznávají, že zákaz budoucích čerpacích stanic nemusí mít na snížení emisí rozsáhlé účinky. Státy a města se zaměřují na zákaz těžby ropy a zákaz nových projektů, jako jsou elektrárny a ropné rafinerie; jiné státy nařizují ekologičtější budovy a zakazují plynová kamna. Tato opatření jsou o to naléhavější, že Nejvyšší soud minulý týden rozhodl o omezení pravomocí federální Agentury pro ochranu životního prostředí omezovat emise skleníkových plynů z elektráren.
„Pro mnoho lidí, kteří se zajímají o čistotu ovzduší nebo o odklon od fosilních paliv, případně o obojí, je frustrující vidět neúspěchy na národní úrovni,“ říká Krogh. „A když se obrátíme k místu, kde máme skutečnou moc, je to na našich dvorcích.“
Města, která se snaží snížit svou závislost na fosilních palivech a bojovat proti znečištění, experimentují s méně tradičním přístupem: Žádné nové čerpací stanice.Města v oblasti North Bay v Kalifornii, New Yorku a Britské Kolumbii schválila moratoria na budoucí prodejny pohonných hmot nebo připravují politiky, které je k tomu povedou. Jsou součástí malé, ale rostoucí kampaně Safe Cities, hnutí podporovaného ekologickou skupinou Stand.Earth, které podporuje místní snahy o postupné vyřazení fosilních paliv.Skupina nyní počítá s tím, že Los Angeles dodá jejímu úsilí větší dynamiku. Podle návrhu člena losangeleské rady Paula Koretze by město již nevydávalo povolení k výstavbě nových čerpacích stanic a nepovolovalo by přidávání čerpadel na pohonné hmoty na stávajících místech. Stávající čerpací stanice by však podle návrhu podaného v květnu 2021 mohly přidat nabíječky pro vozidla s nulovými emisemi. Koretz říká, že nařízení je stále ve fázi přípravy, ale očekává, že do srpna bude projednáno ve výboru.Plán již sklidil kritiku za to, že je méně účinný při dosahování cílů udržitelnosti města ve srovnání s politikami a investicemi, které odrazují od jízdy autem, jako je budování cyklostezek a zlepšování veřejné dopravy. V posledních letech město schvalovalo maximálně tři nové čerpací stanice ročně.Zdroj: UnsplashZákaz nových stanic je „skromný krok správným směrem“, říká Koretz, zejména poté, co Kalifornie oznámila plány na ukončení prodeje nových aut na plyn do roku 2035. „Je to tak postupné opatření zdravého rozumu, že jakmile se to ujme v Los Angeles – městě, které se nejvíce věnuje automobilům – doufejme, že se to rozšíří po celé zemi.“Podle studie Kolumbijské univerzity a Univerzity Johnse Hopkinse z roku 2018 vypouštějí čerpací stanice, které se zpravidla nacházejí v blízkosti menšinových komunit, mnohem vyšší množství známých karcinogenů, jako je benzen, než odhaduje hodnocení rizik v celém odvětví. Samostatná zpráva také zjistila, že děti, které žijí v blízkosti čerpacích stanic, mají zvýšené riziko dětské leukémie.Chcete využít této příležitosti?Mezitím úniky a opuštěná místa představují pro města ekologická rizika, protože znečišťují ovzduší a zásoby pitné vody v okolních čtvrtích. Podle nedávné zprávy organizace Stand.Earth jsou zde také finanční náklady, které v některých případech dosahují milionů dolarů na vyčištění. Odhaduje se, že v USA je 450 000 brownfieldů , z nichž zhruba polovina je důsledkem netěsných podzemních skladovacích nádrží na zaniklých čerpacích stanicích. Někteří ochránci životního prostředí tvrdí, že nejlepším způsobem, jak zabránit vzniku nových lokalit, je zakázat výstavbu nových čerpacích stanic.Jeff Lenard, mluvčí Národní asociace obchodů s rychlým občerstvením, varuje před spěchem se zákazem nových čerpacích stanic vzhledem k tomu, že na silnicích v zemi stále jezdí přibližně 280 milionů automobilů a jakýkoli přechod na elektromobily bude „pomalý a hrbolatý proces“. Uvedl také, že rozhodnutí o přijetí takové politiky nemusí mít na mysli nejlepší zájem zákazníků a že absence nové konkurence by mohla v některých čtvrtích udržet vysoké ceny benzínu.Zdroj: UnsplashVzhledem k tomu, že mnoho křižovatek je již nyní přeplněno několika čerpacími stanicemi, Koretz však tvrdí, že dopady zákazu nových stanic by spotřebitelé pravděpodobně nepocítili.Symbolika návrhu Los Angeles „je opravdu významná, protože tím říkáme, že v našich komunitách nepotřebujeme další takovou infrastrukturu, protože je toxická,“ říká D’Lynda Fischerová, členka rady kalifornského města Petaluma – prvního města v USA, které úspěšně schválilo zákaz budoucích čerpacích stanic.Fischerová stála v čele zákazu čerpacích stanic v Petalumě. Opatření bylo jednomyslně schváleno v březnu 2021, ve stejné době, kdy město vyhlásilo stav klimatické nouze. Prosazení tohoto opatření přišlo nedlouho poté, co městská rada v roce 2019 schválila kontroverzní návrh potravinářského řetězce Safeway na výstavbu čerpací stanice s osmi čerpadly na rohu svého nákupního centra.Fischerová uvedla, že tehdy hlasovala pro návrh, protože z právního hlediska nebylo mnoho důvodů žádost společnosti Safeway zamítnout. Město v té době povolovalo stavbu čerpacích stanic v komerčních zónách. Vyžadovalo pouze schválení projektu a architektonický posudek. Přesto „Safeway byla naproti základní škole a hřišti,“ říká, „a my jsme po nich nemohli chtít analýzu dopadu provozu vozidel a čerpadel a těch velkých cisteren, které by přijížděly a rozvážely benzín.“ Společnost Safeway pohrozila, že město zažaluje, pokud bude městská rada požadovat zprávu o dopadu na životní prostředí, jejíž vypracování by mohlo trvat několik let.Zdroj: UnsplashObyvatelé se bránili vlastní žalobou, v níž se odvolávali na obavy o životní prostředí a dopravní rizika. Argumentovali také tím, že Petaluma, která má již 16 čerpacích stanic na ploše pouhých 15 čtverečních mil , další nepotřebuje. V dubnu 2021 společnost Safeway od projektu upustila, ale téměř dvouleté trápení – zahrnující hodiny svědectví a výzvy k bojkotu společnosti Safeway – nabídlo pohled na problémy, kterým mohou čelit obyvatelé měst, kde se navrhují nové čerpací stanice.V celých USA je více než 100 000 veřejných čerpacích stanic, zatímco před dvaceti lety jich bylo asi 170 000. Jejich počet se stále snižuje, protože čerpací stanice jsou stále méně ziskové v souvislosti s celostátním tlakem na udržitelnější možnosti mobility, jako jsou elektromobily, a s místními snahami o postupné ukončení prodeje nových automobilů s benzinovým pohonem. Pokud na automobilovém trhu převládnou elektromobily, mohlo by se podle odhadů společnosti Boston Consulting Group stát do roku 2035 až 80 % čerpacích stanic na celém světě ztrátovými.Přesto se v některých městech stále objevují nové návrhy na výstavbu dalších čerpacích stanic – stále častěji od velkých maloobchodních řetězců, které v USA vlastní již asi 6500 maloobchodních čerpacích stanic. Podle Národní asociace obchodníků s potravinami vlastní nejvíce stanic společnosti jako Walmart Inc., Kroger Co. a Costco Wholesale Corp. a mnohé z nich se rozšiřují, protože spotřebitelé hledají levnější ceny benzinu.„Jsou pro ně ztrátové, přivádějí zákazníky [s] obrovským počtem pump,“ říká Matt Krogh, ředitel ropné a plynárenské kampaně v USA v ekologické skupině Stand.earth a vedoucí kampaně Safe Cities. Poukazuje na současný návrh na výstavbu čerpací stanice Costco s 32 pumpami ve městě San Ramon v zálivu, který byl nedávno schválen navzdory odporu obyvatel, a dodává, že zatímco v USA každoročně ubývá čerpacích stanic, velikost nově postavených roste.Zdroj: UnsplashHnutí za bezpečná města je nakonec součástí širšího úsilí o snížení závislosti země na fosilních palivech, i když Krogh i Fischerová uznávají, že zákaz budoucích čerpacích stanic nemusí mít na snížení emisí rozsáhlé účinky. Státy a města se zaměřují na zákaz těžby ropy a zákaz nových projektů, jako jsou elektrárny a ropné rafinerie; jiné státy nařizují ekologičtější budovy a zakazují plynová kamna. Tato opatření jsou o to naléhavější, že Nejvyšší soud minulý týden rozhodl o omezení pravomocí federální Agentury pro ochranu životního prostředí omezovat emise skleníkových plynů z elektráren.„Pro mnoho lidí, kteří se zajímají o čistotu ovzduší nebo o odklon od fosilních paliv, případně o obojí, je frustrující vidět neúspěchy na národní úrovni,“ říká Krogh. „A když se obrátíme k místu, kde máme skutečnou moc, je to na našich dvorcích.“
Meta Platforms zažila ve čtvrtek výrazný nárůst pozornosti investorů poté, co agentura Bloomberg zveřejnila informaci, že vedení společnosti zvažuje razantní...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...