Tato jediná věc zvyšuje cenu téměř všeho, co si koupíte. Jak vzniká inflace?
Nafta hraje ve spotřebitelských cenách mimořádnou roli, protože spolu se svými chemickými příbuznými, leteckým palivem a námořním topným olejem, přepravuje téměř vše, co se na světě pěstuje, zpracovává nebo vyrábí.
Nafta pohání nákladní dopravu. Je to to, co pohání naši globální ekonomiku,“ řekl Joseph Sykora, akciový analytik společnosti Aptus Capital Advisors. „Nelze ji ignorovat z hlediska toho, jak se promítá do ceny věcí.“
Podle amerického Úřadu pro energetické informace (US Energy Information Administration) Amerika v roce 2021 spotřebovala asi 128 milionů galonů nafty denně, ale výroba – zejména rafinérské kapacity – nestačila držet krok s prudkým nárůstem poptávky po Kovidě a nedostatečná nabídka způsobila prudký růst cen.
Podle červnového indexu spotřebitelských cen, který byl zveřejněn ve středu, vzrostly ceny v kategorii energií zahrnující naftu meziročně o 75,8 %, což je ještě větší nárůst než u benzinu, který vzrostl o 59,9 %.
Přestože cena ropy a zemního plynu v posledních týdnech ustoupila z jarních maxim, analytici jsou skeptičtí k tomu, že tato úleva bude trvat dlouho – a to ještě předtím, než vezmeme v úvahu vyhlídky na neobvykle aktivní hurikánovou sezónu nebo další geopolitické šoky, jako je omezení vývozu pohonných hmot z Ruska do Evropské unie.
Zdroj: Shutterstock
Tak nízké zásoby nebyly na celém světě už celou generaci. Potenciál pro problémy tu je, i když se v příštích měsících dostaneme přes tuto hozenou rukavici obav o energetické sítě a hurikány,“ řekl Tom Kloza, vedoucí globální energetické analýzy společnosti OPIS. „Jestli existuje palivo, které by mohlo jít naprosto na dračku, pak je to podle mě nafta.“ Poptávka po naftě je méně pružná než po běžném benzinu. Lidé sice mohou na vysoké ceny benzinu reagovat tím, že budou méně používat svá auta, ale na průmyslové úrovni neexistují žádné dobré alternativy k naftě, řekl Bill Fitzpatrick, výkonný ředitel a portfolio manažer společnosti Logan Capital Management.
„Všichni se snažíme najít řešení, ale průlomové technologie se zatím nedostavily. Zdá se, že se snažíme překlenout propast, pokud jde o naši závislost na fosilních palivech, ale zatím jsme se k tomu nedostali,“ řekl. Zatímco elektromobily se jako alternativa k osobním a nákladním automobilům na plyn prosadily, flotily nákladních automobilů, letadel a nákladních lodí jsou podle Sýkory stále poháněny uhlovodíky. „Technologie pro přechod na elektrická vozidla ve velkokapacitní dopravě neexistuje v takovém měřítku,“ řekl.
Vysoké náklady na naftu se šíří podnikovými dodavatelskými řetězci. Společnost Walmart ve zprávě, kterou získal deník Wall Street Journal, uvedla, že příští měsíc začne některým svým dodavatelům přidávat palivový příplatek. Společnost Amazon v dubnu zavedla podobný poplatek pro prodejce, kteří ji využívají pro některé služby v oblasti fulfillmentu.
„V podstatě bude ovlivněno veškeré zboží, které musí být přepravováno nákladními automobily,“ řekl Michael Englund, hlavní ekonom společnosti Action Economics. Jako jeden z jasných příkladů uvedl rostoucí náklady na potraviny – středeční zpráva o indexu spotřebitelských cen ukázala, že náklady na potraviny v domácnostech meziročně vzrostly o více než 12 %.
Dražší nafta nezvyšuje pouze náklady na přepravu potravin – zvyšuje také náklady na jejich pěstování a odborníci ze zemědělského sektoru varují, že trvale vysoké ceny by mohly vést k jejich nedostatku. Kyle Kotzmoyer, představitel Pennsylvania Farm Bureau, řekl zákonodárcům v tomto státě během červnového slyšení, že někteří zemědělci si nemohou dovolit provozovat své traktory a v důsledku toho opouštějí energeticky náročné plodiny, jako jsou fazole a kukuřice.
„Mnoho průmyslových procesů je silně závislých na dopravě,“ řekl Englund. Patří sem i výroba a přeprava stavebních materiálů a dodávek, což vytváří další tlak na již beztak trestající trh pro kupce domů i nájemníky.
ěkteří analytici tvrdí, že ani bolestivá recese nemusí tento tlak zastavit. „I když to určitě omezí poptávku, neočekával bych, že dojde k silnému uvolnění, pokud jde o ceny, už jen proto, že na trhu je velmi málo nadbytečných kapacit, které by mohly absorbovat další poptávku,“ řekl Fitzpatrick.
„Lidé v souvislosti s cenami ropy křičí,“ řekl Kloza. „Myslím, že letos je vlk u dveří nafty.“
Nafta pohání nákladní dopravu. Je to to, co pohání naši globální ekonomiku,“ řekl Joseph Sykora, akciový analytik společnosti Aptus Capital Advisors. „Nelze ji ignorovat z hlediska toho, jak se promítá do ceny věcí.“Podle amerického Úřadu pro energetické informace Amerika v roce 2021 spotřebovala asi 128 milionů galonů nafty denně, ale výroba – zejména rafinérské kapacity – nestačila držet krok s prudkým nárůstem poptávky po Kovidě a nedostatečná nabídka způsobila prudký růst cen.Podle červnového indexu spotřebitelských cen, který byl zveřejněn ve středu, vzrostly ceny v kategorii energií zahrnující naftu meziročně o 75,8 %, což je ještě větší nárůst než u benzinu, který vzrostl o 59,9 %.Přestože cena ropy a zemního plynu v posledních týdnech ustoupila z jarních maxim, analytici jsou skeptičtí k tomu, že tato úleva bude trvat dlouho – a to ještě předtím, než vezmeme v úvahu vyhlídky na neobvykle aktivní hurikánovou sezónu nebo další geopolitické šoky, jako je omezení vývozu pohonných hmot z Ruska do Evropské unie.Zdroj: ShutterstockTak nízké zásoby nebyly na celém světě už celou generaci. Potenciál pro problémy tu je, i když se v příštích měsících dostaneme přes tuto hozenou rukavici obav o energetické sítě a hurikány,“ řekl Tom Kloza, vedoucí globální energetické analýzy společnosti OPIS. „Jestli existuje palivo, které by mohlo jít naprosto na dračku, pak je to podle mě nafta.“Poptávka po naftě je méně pružná než po běžném benzinu. Lidé sice mohou na vysoké ceny benzinu reagovat tím, že budou méně používat svá auta, ale na průmyslové úrovni neexistují žádné dobré alternativy k naftě, řekl Bill Fitzpatrick, výkonný ředitel a portfolio manažer společnosti Logan Capital Management.„Všichni se snažíme najít řešení, ale průlomové technologie se zatím nedostavily. Zdá se, že se snažíme překlenout propast, pokud jde o naši závislost na fosilních palivech, ale zatím jsme se k tomu nedostali,“ řekl.Zatímco elektromobily se jako alternativa k osobním a nákladním automobilům na plyn prosadily, flotily nákladních automobilů, letadel a nákladních lodí jsou podle Sýkory stále poháněny uhlovodíky. „Technologie pro přechod na elektrická vozidla ve velkokapacitní dopravě neexistuje v takovém měřítku,“ řekl.Chcete využít této příležitosti?Vysoké náklady na naftu se šíří podnikovými dodavatelskými řetězci. Společnost Walmart ve zprávě, kterou získal deník Wall Street Journal, uvedla, že příští měsíc začne některým svým dodavatelům přidávat palivový příplatek. Společnost Amazon v dubnu zavedla podobný poplatek pro prodejce, kteří ji využívají pro některé služby v oblasti fulfillmentu.„V podstatě bude ovlivněno veškeré zboží, které musí být přepravováno nákladními automobily,“ řekl Michael Englund, hlavní ekonom společnosti Action Economics. Jako jeden z jasných příkladů uvedl rostoucí náklady na potraviny – středeční zpráva o indexu spotřebitelských cen ukázala, že náklady na potraviny v domácnostech meziročně vzrostly o více než 12 %.Dražší nafta nezvyšuje pouze náklady na přepravu potravin – zvyšuje také náklady na jejich pěstování a odborníci ze zemědělského sektoru varují, že trvale vysoké ceny by mohly vést k jejich nedostatku. Kyle Kotzmoyer, představitel Pennsylvania Farm Bureau, řekl zákonodárcům v tomto státě během červnového slyšení, že někteří zemědělci si nemohou dovolit provozovat své traktory a v důsledku toho opouštějí energeticky náročné plodiny, jako jsou fazole a kukuřice.„Mnoho průmyslových procesů je silně závislých na dopravě,“ řekl Englund. Patří sem i výroba a přeprava stavebních materiálů a dodávek, což vytváří další tlak na již beztak trestající trh pro kupce domů i nájemníky.ěkteří analytici tvrdí, že ani bolestivá recese nemusí tento tlak zastavit. „I když to určitě omezí poptávku, neočekával bych, že dojde k silnému uvolnění, pokud jde o ceny, už jen proto, že na trhu je velmi málo nadbytečných kapacit, které by mohly absorbovat další poptávku,“ řekl Fitzpatrick.„Lidé v souvislosti s cenami ropy křičí,“ řekl Kloza. „Myslím, že letos je vlk u dveří nafty.“