V energetickém sektoru je příležitost v hodnotě 10 bilionů dolarů
Goldman Sachs tvrdí, že energetická transformace v Evropě je velkou příležitostí pro investory v různých oblastech, od skladování energie až po nabíjecí infrastrukturu pro dopravní sítě.
Investiční banka tvrdí, že pro přechod bude zapotřebí investic do infrastruktury ve výši 10 bilionů eur (asi 10 bilionů dolarů), protože Evropa chce do roku 2050 dosáhnout nulových čistých emisí.
„Pro energetickou transformaci Evropy budou do roku 2050 zapotřebí kumulativní investice do infrastruktury ve výši 10 bilionů eur, které do roku 2030 dosáhnou ekvivalentu >2 % HDP,“ napsali analytici Goldman Sachs ve zprávě. Dodali, že se tím do roku 2050 sníží míra čisté závislosti regionu na dovozu energie z 58 % na 15 %.
Zdroj: Getty Images
Snaha o alternativní formy energie pro Evropu se stala naléhavější v důsledku války na Ukrajině, protože Rusko hrozí zastavením dodávek plynu do Evropy. Evropská unie dosud odebírala přibližně 40 % zemního plynu z Ruska.
Zde jsou příležitosti, na které by si podle banky měli dát investoři pozor:
Řešení problému skladování energie Podle Goldman Sachs bude vodík v dlouhodobém horizontu rozhodující pro přechod k obnovitelným zdrojům energie.
Vodík bude řešit „sezónní nesoulad mezi dodávkami energie z obnovitelných zdrojů a poptávkou po energii a napomáhat dekarbonizaci těžkého průmyslu a dopravy,“ uvedla investiční banka.
Energetická infrastruktura EU zatím není dostatečně nastavena na to, aby zvládala intermitenci obnovitelné energie – je obtížné skladovat energii z obnovitelných zdrojů pro období, kdy nesvítí slunce a nefouká vítr. Energetická infrastruktura EU není dosud vybudována tak, aby zvládala nestálost energie z obnovitelných zdrojů, která je závislá na příznivých povětrnostních podmínkách.
Zdroj: Getty Images
Stejně jako zemní plyn lze i vodík skladovat pod zemí. Lze jej také použít jako způsob skladování energie z nestálých obnovitelných zdrojů, jako je slunce a vítr, které v určitých obdobích produkují více a jindy méně. Energetické společnosti mohou přebytečnou elektřinu ze sluneční a větrné energie přeměnit na vodík a uložit ji pro pozdější použití jako alternativu k bateriím.
Analytici společnosti Goldman Sachs poukázali na to, že spotřeba zemního plynu se výrazně liší podle ročního období. A tento „sezónní nesoulad“ velmi ztěžuje nahrazení ruského plynu energií z obnovitelných zdrojů vzhledem k tomu, že měsíce s největším výkonem solární energie jsou zároveň měsíci s nejmenší spotřebou.
„Se zrychlujícím se růstem obnovitelné energie je třeba řešit vnitrodenní a sezónní variabilitu prostřednictvím řešení pro skladování energie,“ napsali analytici Goldman Sachs.
Vodík, stejně jako baterie pro veřejně prospěšné účely, pomohou podle zprávy tento problém vyřešit.
Celkově by infrastruktura kolem výroby energie z obnovitelných zdrojů, skladování energie a souvisejících sítí představovala investiční příležitost ve výši 6 bilionů eur, uvedla společnost Goldman Sachs. Dodala, že samotná poptávka po vodíku by v Evropě vytvořila příležitost pro dodavatelské řetězce v hodnotě 0,74 bilionu eur.
Zdroj: Getty Images
V samostatné červencové poznámce Goldman Sachs jmenoval dvě akcie v oblasti čisté energie – Enphase Energy a Sunrun, které vyvíjejí produkty pro skladování energie v bateriích a produkty pro výrobu solární energie. Uvádí, že společnost Enphase bude v centru pozornosti díky očekávání velmi silného růstu v Evropě.
Silniční doprava Goldman Sachs uvedl, že elektrifikace bude klíčovou dekarbonizační technologií pro evropskou silniční dopravu, která bude zahrnovat osobní, nákladní a užitková vozidla.
Zatímco elektrická vozidla by mohla být nejatraktivnějším dekarbonizačním řešením pro dopravu na krátké a střední vzdálenosti, růst elektrických vozidel s palivovými články by se urychlil zejména v těžší dopravě, jako jsou autobusy a vysokozdvižné vozíky.
Elektrická vozidla jsou poháněna bateriemi, zatímco elektrická vozidla s palivovými články jsou poháněna především vodíkem.
„Domníváme se, že silniční doprava je na začátku nejvýznamnější technologické změny za posledních sto let, přičemž elektrifikace, autonomní řízení a čistý vodík jsou jádrem výzvy dekarbonizace,“ uvedl Goldman Sachs.
Zdroj: Getty Images
Nabíjecí a tankovací infrastruktura, která je pro dekarbonizaci dopravy klíčová, by v Evropě tvořila investiční příležitost ve výši 0,6 bilionu eur, uvedl Goldman Sachs. Dodala, že čistý vodík a další paliva odvozená od vodíku – syntetická paliva, čpavek a metanol – se stanou důležitými zdroji energie.
„Schopnost usnadnit předpokládanou energetickou evoluci dopravy s rychlým nárůstem elektrifikace a alternativních paliv vyžaduje značné investice do infrastruktury, které kumulativně do roku 2050 odhadujeme na 0,6 bilionu eur,“ napsal Goldman Sachs. „To je nezbytně nutné pro rostoucí počet veřejných, ale i soukromých nabíjecích stanic a také čerpacích stanic pro alternativní paliva.“
Investiční banka tvrdí, že pro přechod bude zapotřebí investic do infrastruktury ve výši 10 bilionů eur , protože Evropa chce do roku 2050 dosáhnout nulových čistých emisí.„Pro energetickou transformaci Evropy budou do roku 2050 zapotřebí kumulativní investice do infrastruktury ve výši 10 bilionů eur, které do roku 2030 dosáhnou ekvivalentu >2 % HDP,“ napsali analytici Goldman Sachs ve zprávě. Dodali, že se tím do roku 2050 sníží míra čisté závislosti regionu na dovozu energie z 58 % na 15 %.Zdroj: Getty ImagesSnaha o alternativní formy energie pro Evropu se stala naléhavější v důsledku války na Ukrajině, protože Rusko hrozí zastavením dodávek plynu do Evropy. Evropská unie dosud odebírala přibližně 40 % zemního plynu z Ruska.Zde jsou příležitosti, na které by si podle banky měli dát investoři pozor:Řešení problému skladování energiePodle Goldman Sachs bude vodík v dlouhodobém horizontu rozhodující pro přechod k obnovitelným zdrojům energie.Vodík bude řešit „sezónní nesoulad mezi dodávkami energie z obnovitelných zdrojů a poptávkou po energii a napomáhat dekarbonizaci těžkého průmyslu a dopravy,“ uvedla investiční banka.Chcete využít této příležitosti?Energetická infrastruktura EU zatím není dostatečně nastavena na to, aby zvládala intermitenci obnovitelné energie – je obtížné skladovat energii z obnovitelných zdrojů pro období, kdy nesvítí slunce a nefouká vítr. Energetická infrastruktura EU není dosud vybudována tak, aby zvládala nestálost energie z obnovitelných zdrojů, která je závislá na příznivých povětrnostních podmínkách.Zdroj: Getty ImagesStejně jako zemní plyn lze i vodík skladovat pod zemí. Lze jej také použít jako způsob skladování energie z nestálých obnovitelných zdrojů, jako je slunce a vítr, které v určitých obdobích produkují více a jindy méně. Energetické společnosti mohou přebytečnou elektřinu ze sluneční a větrné energie přeměnit na vodík a uložit ji pro pozdější použití jako alternativu k bateriím.Analytici společnosti Goldman Sachs poukázali na to, že spotřeba zemního plynu se výrazně liší podle ročního období. A tento „sezónní nesoulad“ velmi ztěžuje nahrazení ruského plynu energií z obnovitelných zdrojů vzhledem k tomu, že měsíce s největším výkonem solární energie jsou zároveň měsíci s nejmenší spotřebou.„Se zrychlujícím se růstem obnovitelné energie je třeba řešit vnitrodenní a sezónní variabilitu prostřednictvím řešení pro skladování energie,“ napsali analytici Goldman Sachs.Vodík, stejně jako baterie pro veřejně prospěšné účely, pomohou podle zprávy tento problém vyřešit.Celkově by infrastruktura kolem výroby energie z obnovitelných zdrojů, skladování energie a souvisejících sítí představovala investiční příležitost ve výši 6 bilionů eur, uvedla společnost Goldman Sachs. Dodala, že samotná poptávka po vodíku by v Evropě vytvořila příležitost pro dodavatelské řetězce v hodnotě 0,74 bilionu eur.Zdroj: Getty ImagesV samostatné červencové poznámce Goldman Sachs jmenoval dvě akcie v oblasti čisté energie – Enphase Energy a Sunrun, které vyvíjejí produkty pro skladování energie v bateriích a produkty pro výrobu solární energie. Uvádí, že společnost Enphase bude v centru pozornosti díky očekávání velmi silného růstu v Evropě.Silniční dopravaGoldman Sachs uvedl, že elektrifikace bude klíčovou dekarbonizační technologií pro evropskou silniční dopravu, která bude zahrnovat osobní, nákladní a užitková vozidla.Zatímco elektrická vozidla by mohla být nejatraktivnějším dekarbonizačním řešením pro dopravu na krátké a střední vzdálenosti, růst elektrických vozidel s palivovými články by se urychlil zejména v těžší dopravě, jako jsou autobusy a vysokozdvižné vozíky.Elektrická vozidla jsou poháněna bateriemi, zatímco elektrická vozidla s palivovými články jsou poháněna především vodíkem.„Domníváme se, že silniční doprava je na začátku nejvýznamnější technologické změny za posledních sto let, přičemž elektrifikace, autonomní řízení a čistý vodík jsou jádrem výzvy dekarbonizace,“ uvedl Goldman Sachs.Zdroj: Getty ImagesNabíjecí a tankovací infrastruktura, která je pro dekarbonizaci dopravy klíčová, by v Evropě tvořila investiční příležitost ve výši 0,6 bilionu eur, uvedl Goldman Sachs. Dodala, že čistý vodík a další paliva odvozená od vodíku – syntetická paliva, čpavek a metanol – se stanou důležitými zdroji energie.„Schopnost usnadnit předpokládanou energetickou evoluci dopravy s rychlým nárůstem elektrifikace a alternativních paliv vyžaduje značné investice do infrastruktury, které kumulativně do roku 2050 odhadujeme na 0,6 bilionu eur,“ napsal Goldman Sachs. „To je nezbytně nutné pro rostoucí počet veřejných, ale i soukromých nabíjecích stanic a také čerpacích stanic pro alternativní paliva.“