Čínští technologičtí giganti zaznamenali nejhorší čtvrtletní růst v historii
Čínští technologičtí giganti mají za sebou nejhorší čtvrtletí růstu v historii, protože velké zpomalení druhé největší světové ekonomiky, podnícené přísnou politikou Covid, si vybírá svou daň.
Ve druhém čtvrtletí letošního roku vykázala společnost Alibaba, která se zabývá elektronickým obchodem, poprvé v historii nulový meziroční růst tržeb a společnost Tencent, která se zabývá sociálními médii a hrami, zaznamenala svůj první rekordní pokles tržeb. Společnost JD.com, druhý největší čínský hráč v oblasti elektronického obchodování, vykázala nejpomalejší růst tržeb v historii, zatímco výrobce elektromobilů Xpeng vykázal větší než očekávanou ztrátu a také slabý výhled.
Tyto společnosti mají dohromady tržní kapitalizaci více než 770 miliard USD.
V červnovém čtvrtletí došlo v Číně k obnovení případů Covid. Čína se drží své takzvané „nulové politiky Covid“, což je přísný soubor opatření včetně uzavírek a hromadného testování s cílem omezit šíření viru. Velká města, včetně Šanghaje, byla na několik týdnů uzavřena.
Zdroj: Bloomberg
Čínská ekonomika vzrostla ve druhém čtvrtletí pouze o 0,4 %, což ovlivnilo sílu spotřebitelů i výdaje společností v oblastech, jako je reklama a cloud computing.
Tyto nepříznivé faktory se projevily i u čínských technologických gigantů.
„Maloobchodní tržby se v dubnu a květnu meziročně snížily v důsledku oživení Covid-19 v Šanghaji a dalších velkých městech a v červnu se pomalu zotavily,“ uvedl Daniel Zhang, generální ředitel společnosti Alibaba, v hovoru k výsledkům společnosti tento měsíc.
Dopad to mělo i na logistické sítě společnosti Alibaba v Číně a uvedla, že některé její projekty v oblasti cloud computingu byly zpožděny.
Dopad nulové politiky Kovid pocítila také společnost Tencent, vlastník aplikace pro zasílání zpráv WeChat a jedna z největších herních firem na světě. Její příjmy z fintech služeb rostly pomaleji než v předchozích čtvrtletích, protože méně lidí chodilo ven a využívalo její mobilní platební službu WeChat Pay. Příjmy společnosti z online reklamy také prudce poklesly, protože společnosti zpřísnily své rozpočty.
Společnosti JD.com se ve druhém čtvrtletí dařilo, protože kontroluje velkou část svého logistického dodavatelského řetězce a zásob. V souvislosti s výlukami však zaznamenala nárůst nákladů na realizaci a logistiku.
Zdroj: Getty Images
Výrobce elektromobilů XPeng uvedl, že ve třetím čtvrtletí očekává dodávku 29 000 až 31 000 vozidel. To však byl slabší výhled, než očekával trh. Kromě sezónní slabosti prezident společnosti XPeng Brian Gu uvedl, že „provoz v prodejnách je menší než dříve kvůli (situaci) po skončení programu COVID“.
Čínští internetoví giganti zažívali během pandemie boom, protože lidé se uprostřed výluk obraceli na online služby, jako je nakupování a hraní her. To ztížilo meziroční srovnání. Nyní se čínská ekonomika v letošním roce potýká s řadou protivětrů, které makroekonomické prostředí ještě více ztížily.
Čínský technologický sektor se nadále potýká s mnohem přísnějším regulačním prostředím. V posledních dvou letech Čína zavedla přísnější politiku v oblastech od her až po ochranu dat.
Vzhledem k tomu, že míra růstu klesá výrazněji než v předchozích letech, jsou investoři ve svých vyhlídkách opatrní.
„Zajímavé mi připadá, jak se změnil narativ o velkých technologických společnostech …: na začátku pandemie se očekávalo, že z COVID budou těžit velké online platformy na úkor ‚offline‘ podniků, protože velká část ekonomiky bude trčet doma a nebude mít jinou možnost než nakupovat online a bavit se online,“ řekl CNBC prostřednictvím e-mailu Tariq Dennison, správce majetku ve společnosti GFM Asset Management.
Zdroj: Reuters
„Nedávný propad tržeb a zisků, který postihl tyto velké technologické značky, odráží krátkodobě nulové obavy COVID, ale také nutí mnoho dlouhodobých investorů, včetně mě, revidovat naše odhady dlouhodobých růstových vyhlídek těchto značek.“
Dennison uvedl, že společnosti Tencent, Alibaba a JD.com si dříve udržovaly více než 25% roční růst tržeb a dlouhodobé zpomalení by je znepokojovalo.
„Pokud je toto čtvrtletí známkou trvalého zpomalení růstu na jednociferné tempo, a ne jen dočasného poklesu, mělo by to samozřejmě významný dopad na dlouhodobé ocenění těchto akcií,“ řekl Dennison.
Ve druhém čtvrtletí letošního roku vykázala společnost Alibaba, která se zabývá elektronickým obchodem, poprvé v historii nulový meziroční růst tržeb a společnost Tencent, která se zabývá sociálními médii a hrami, zaznamenala svůj první rekordní pokles tržeb. Společnost JD.com, druhý největší čínský hráč v oblasti elektronického obchodování, vykázala nejpomalejší růst tržeb v historii, zatímco výrobce elektromobilů Xpeng vykázal větší než očekávanou ztrátu a také slabý výhled.Tyto společnosti mají dohromady tržní kapitalizaci více než 770 miliard USD.V červnovém čtvrtletí došlo v Číně k obnovení případů Covid. Čína se drží své takzvané „nulové politiky Covid“, což je přísný soubor opatření včetně uzavírek a hromadného testování s cílem omezit šíření viru. Velká města, včetně Šanghaje, byla na několik týdnů uzavřena.Zdroj: BloombergČínská ekonomika vzrostla ve druhém čtvrtletí pouze o 0,4 %, což ovlivnilo sílu spotřebitelů i výdaje společností v oblastech, jako je reklama a cloud computing.Tyto nepříznivé faktory se projevily i u čínských technologických gigantů.„Maloobchodní tržby se v dubnu a květnu meziročně snížily v důsledku oživení Covid-19 v Šanghaji a dalších velkých městech a v červnu se pomalu zotavily,“ uvedl Daniel Zhang, generální ředitel společnosti Alibaba, v hovoru k výsledkům společnosti tento měsíc.Chcete využít této příležitosti?Dopad to mělo i na logistické sítě společnosti Alibaba v Číně a uvedla, že některé její projekty v oblasti cloud computingu byly zpožděny.Dopad nulové politiky Kovid pocítila také společnost Tencent, vlastník aplikace pro zasílání zpráv WeChat a jedna z největších herních firem na světě. Její příjmy z fintech služeb rostly pomaleji než v předchozích čtvrtletích, protože méně lidí chodilo ven a využívalo její mobilní platební službu WeChat Pay. Příjmy společnosti z online reklamy také prudce poklesly, protože společnosti zpřísnily své rozpočty.Společnosti JD.com se ve druhém čtvrtletí dařilo, protože kontroluje velkou část svého logistického dodavatelského řetězce a zásob. V souvislosti s výlukami však zaznamenala nárůst nákladů na realizaci a logistiku.Zdroj: Getty ImagesVýrobce elektromobilů XPeng uvedl, že ve třetím čtvrtletí očekává dodávku 29 000 až 31 000 vozidel. To však byl slabší výhled, než očekával trh. Kromě sezónní slabosti prezident společnosti XPeng Brian Gu uvedl, že „provoz v prodejnách je menší než dříve kvůli po skončení programu COVID“.Čínští internetoví giganti zažívali během pandemie boom, protože lidé se uprostřed výluk obraceli na online služby, jako je nakupování a hraní her. To ztížilo meziroční srovnání. Nyní se čínská ekonomika v letošním roce potýká s řadou protivětrů, které makroekonomické prostředí ještě více ztížily.Čínský technologický sektor se nadále potýká s mnohem přísnějším regulačním prostředím. V posledních dvou letech Čína zavedla přísnější politiku v oblastech od her až po ochranu dat.Vzhledem k tomu, že míra růstu klesá výrazněji než v předchozích letech, jsou investoři ve svých vyhlídkách opatrní.„Zajímavé mi připadá, jak se změnil narativ o velkých technologických společnostech …: na začátku pandemie se očekávalo, že z COVID budou těžit velké online platformy na úkor ‚offline‘ podniků, protože velká část ekonomiky bude trčet doma a nebude mít jinou možnost než nakupovat online a bavit se online,“ řekl CNBC prostřednictvím e-mailu Tariq Dennison, správce majetku ve společnosti GFM Asset Management.Zdroj: Reuters„Nedávný propad tržeb a zisků, který postihl tyto velké technologické značky, odráží krátkodobě nulové obavy COVID, ale také nutí mnoho dlouhodobých investorů, včetně mě, revidovat naše odhady dlouhodobých růstových vyhlídek těchto značek.“Dennison uvedl, že společnosti Tencent, Alibaba a JD.com si dříve udržovaly více než 25% roční růst tržeb a dlouhodobé zpomalení by je znepokojovalo.„Pokud je toto čtvrtletí známkou trvalého zpomalení růstu na jednociferné tempo, a ne jen dočasného poklesu, mělo by to samozřejmě významný dopad na dlouhodobé ocenění těchto akcií,“ řekl Dennison.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...