V úterý odpoledne amerického času, krátce poté, co Nancy Pelosiová přistála v Tchaj-peji, se objevila zpráva, že čínská společnost CATL, která je největším světovým výrobcem bateriových článků, pozastavila plánovanou továrnu na výrobu baterií v Severní Americe:
Čínská společnost CATL odkládá americkou továrnu, protože Pelosiová navštívila Tchaj-wan | Autoblog
Tato továrna měla zásobovat jak Ford (F), tak Teslu (NASDAQ:TSLA). CATL již byla vedle Panasonicu jedním z hlavních dodavatelů bateriových článků pro Teslu. Vzhledem k tomu, že tato zpráva je v kolonce zpráv tak čerstvá, lze o dopadu této změny plánu CATL na Teslu říci pouze to, že možné je všechno.
Pravděpodobně bude trvat ještě 4-8 čtvrtletí, než bychom vůbec začali pozorovat nějaký dopad změny plánů společnosti CATL na společnost Tesla. S ohledem na tuto skutečnost je stejně důležité sledovat dopad, který již Čína měla na celkový podíl společnosti Tesla na globálním trhu s elektromobily a BEV.
Začněme tím, že si znovu stanovíme definici EV (elektromobil) a BEV (bateriové elektrické vozidlo). EV = BEV + PHEV (plug-in hybrid). Abychom uspokojili preference všech, uvádím čísla tržních podílů společnosti Tesla pro obě příslušné definice: EV i BEV.
Zdroj: Shutterstock
Rekordní měsíc prodeje elektromobilů po celém světě! 12% podíl BEV!
Jak je vidět z výše uvedené tabulky, podíly společnosti Tesla na celosvětovém trhu v kategoriích EV i BEV v posledních dvou letech mírně klesají. Byl tak mírný, že se fakticky zaokrouhlil na nulu, pokud byste zprůměrovali 2-3-4 čtvrtletí na klouzavé bázi.
Přesto vyniká i znatelný pokles v posledním čtvrtletí, který mohl být odlehlým jevem jednoho čtvrtletí – ověříme jej v prvním listopadovém týdnu, kdy získáme kompletní údaje za 3. čtvrtletí ze všech zdrojů. Na jedné straně všichni víme, odkud to pochází: ze zastavení výroby v Číně.
Na druhou stranu toto zastavení výroby nebylo specifické pro společnost Tesla. V Číně působí i další automobilky a v roce 2022 došlo v různé míře k dalším problémům s výrobou – nikoli k výlukám C-19 – v mnoha geografických oblastech po celém světě. Téměř všechny automobilky pracují výrazně pod svou kapacitou v důsledku nedostatku polovodičů a dalších problémů.
Přesto v konečném součtu podíl společnosti Tesla na celosvětovém trhu s elektromobily klesl ve 2. čtvrtletí roku 2022 na 12 % a ekvivalentní podíl BEV na 18 %. To byly nejnižší hodnoty tržního podílu společnosti Tesla za posledních osm čtvrtletí.
Mějte na paměti, že se tak stalo navzdory nedávnému otevření továren Tesla v Německu a Texasu. Při zachování všech ostatních okolností by tyto továrny měly ve 2. čtvrtletí zvýšit prodeje a tržní podíly společnosti Tesla.
Zdroj: Getty Images
Bude Čína pro Teslu přínosem, nebo záporným znaménkem?
Společnost Morgan Stanley zveřejnila po uzavření trhu 2. srpna 2022 zprávu, v níž odhaduje to, co jsme již předpokládali: Z Číny pochází více než 30 % příjmů společnosti Tesla a téměř 50 % její ziskovosti.
Už jsme viděli, co CATL udělala během několika hodin poté, co Nancy Pelosiová přistála v Tchaj-peji. Nemám žádný zvláštní vhled do plánů Číny na odvetná opatření ani do toho, zda tyto plány ovlivní společnost Tesla nad rámec toho, co již společnost CATL oznámila. Jediné, co by mělo být všem investorům jasné, je toto: Rizikový profil společnosti Tesla je dnes vyšší než před několika málo dny. Jakékoli rozhodnutí čínské vlády by mohlo být stejně ničivé jako svévolné. Mohlo by k němu dojít stejně nepředvídatelně jako k domácímu krokodýlovi, který se vám potuluje v kalhotách: V jednu chvíli vypadá tak roztomile a v další vteřině kousne.
Elon Musk chválí Čínu od chvíle, kdy před několika lety začala jednání o výstavbě továrny v Šanghaji. Bude se po Muskovi v souvislosti s případným zvýšením napětí v trojúhelníkovém dramatu mezi Čínou, Tchaj-wanem a USA chtít, aby si vybral stranu? SpaceX je významným dodavatelem americké vlády. Bude americká federální vláda nebo americký Kongres vyšetřovat, zda v souvislosti s tímto odhalením existují nějaké citlivé otázky, kterých je třeba se obávat?
V úterý odpoledne amerického času, krátce poté, co Nancy Pelosiová přistála v Tchaj-peji, se objevila zpráva, že čínská společnost CATL, která je největším světovým výrobcem bateriových článků, pozastavila plánovanou továrnu na výrobu baterií v Severní Americe:
Čínská společnost CATL odkládá americkou továrnu, protože Pelosiová navštívila Tchaj-wan | Autoblog
Tato továrna měla zásobovat jak Ford , tak Teslu . CATL již byla vedle Panasonicu jedním z hlavních dodavatelů bateriových článků pro Teslu. Vzhledem k tomu, že tato zpráva je v kolonce zpráv tak čerstvá, lze o dopadu této změny plánu CATL na Teslu říci pouze to, že možné je všechno.
Pravděpodobně bude trvat ještě 4-8 čtvrtletí, než bychom vůbec začali pozorovat nějaký dopad změny plánů společnosti CATL na společnost Tesla. S ohledem na tuto skutečnost je stejně důležité sledovat dopad, který již Čína měla na celkový podíl společnosti Tesla na globálním trhu s elektromobily a BEV.
Začněme tím, že si znovu stanovíme definici EV a BEV . EV = BEV + PHEV . Abychom uspokojili preference všech, uvádím čísla tržních podílů společnosti Tesla pro obě příslušné definice: EV i BEV.
Zdroj: Shutterstock
Rekordní měsíc prodeje elektromobilů po celém světě! 12% podíl BEV!
Jak je vidět z výše uvedené tabulky, podíly společnosti Tesla na celosvětovém trhu v kategoriích EV i BEV v posledních dvou letech mírně klesají. Byl tak mírný, že se fakticky zaokrouhlil na nulu, pokud byste zprůměrovali 2-3-4 čtvrtletí na klouzavé bázi.Chcete využít této příležitosti?
Přesto vyniká i znatelný pokles v posledním čtvrtletí, který mohl být odlehlým jevem jednoho čtvrtletí – ověříme jej v prvním listopadovém týdnu, kdy získáme kompletní údaje za 3. čtvrtletí ze všech zdrojů. Na jedné straně všichni víme, odkud to pochází: ze zastavení výroby v Číně.
Na druhou stranu toto zastavení výroby nebylo specifické pro společnost Tesla. V Číně působí i další automobilky a v roce 2022 došlo v různé míře k dalším problémům s výrobou – nikoli k výlukám C-19 – v mnoha geografických oblastech po celém světě. Téměř všechny automobilky pracují výrazně pod svou kapacitou v důsledku nedostatku polovodičů a dalších problémů.
Přesto v konečném součtu podíl společnosti Tesla na celosvětovém trhu s elektromobily klesl ve 2. čtvrtletí roku 2022 na 12 % a ekvivalentní podíl BEV na 18 %. To byly nejnižší hodnoty tržního podílu společnosti Tesla za posledních osm čtvrtletí.
Mějte na paměti, že se tak stalo navzdory nedávnému otevření továren Tesla v Německu a Texasu. Při zachování všech ostatních okolností by tyto továrny měly ve 2. čtvrtletí zvýšit prodeje a tržní podíly společnosti Tesla.
Zdroj: Getty Images
Společnost Morgan Stanley zveřejnila po uzavření trhu 2. srpna 2022 zprávu, v níž odhaduje to, co jsme již předpokládali: Z Číny pochází více než 30 % příjmů společnosti Tesla a téměř 50 % její ziskovosti.
Už jsme viděli, co CATL udělala během několika hodin poté, co Nancy Pelosiová přistála v Tchaj-peji. Nemám žádný zvláštní vhled do plánů Číny na odvetná opatření ani do toho, zda tyto plány ovlivní společnost Tesla nad rámec toho, co již společnost CATL oznámila. Jediné, co by mělo být všem investorům jasné, je toto: Rizikový profil společnosti Tesla je dnes vyšší než před několika málo dny. Jakékoli rozhodnutí čínské vlády by mohlo být stejně ničivé jako svévolné. Mohlo by k němu dojít stejně nepředvídatelně jako k domácímu krokodýlovi, který se vám potuluje v kalhotách: V jednu chvíli vypadá tak roztomile a v další vteřině kousne.
Elon Musk chválí Čínu od chvíle, kdy před několika lety začala jednání o výstavbě továrny v Šanghaji. Bude se po Muskovi v souvislosti s případným zvýšením napětí v trojúhelníkovém dramatu mezi Čínou, Tchaj-wanem a USA chtít, aby si vybral stranu? SpaceX je významným dodavatelem americké vlády. Bude americká federální vláda nebo americký Kongres vyšetřovat, zda v souvislosti s tímto odhalením existují nějaké citlivé otázky, kterých je třeba se obávat?