Flotila dieselových lodí pluje do Evropy v době hrozící energetické krize
Flotila lodí převážejících naftu, jedno z nejdůležitějších paliv na světě, míří na evropské trhy, které čelí hrozbám pro energetickou bezpečnost v důsledku vysokých teplot, rostoucích cen plynu a narušení dodávek z Ruska.
Podle předběžných údajů společnosti Vortexa se v srpnu chystá přesunout z Asie do Evropy pět lodí přepravujících téměř 3 miliony barelů. To je nejvíce za posledních pět měsíců v přepočtu na barel denně. Přeprava z Blízkého východu do Evropy se rovněž zvýší.
Rostoucí toky nafty – používané v průmyslu, dopravě a pro výrobu elektřiny – směrem do Evropy jsou důsledkem výkyvů na trhu způsobených vyššími cenami v uzlu Amsterdam, Rotterdam a Antverpy (ARA) oproti Asii, uvedli obchodníci. Dodali, že k nadměrné nabídce v Asii přispělo také skomírající čínské hospodářství a sezónní útlum poptávky v Indii.
Evropa se potýká s historickým suchem, které způsobuje pokles hladiny vody na Rýně. Vodní cesta, která spojuje ropné nádrže v centru ARA se spotřebiteli ve vnitrozemí Evropy, je v současné době pro většinu bárek neprůjezdná, což vytváří úzké hrdlo v zásobování, které by mohlo vyvolat snížení jejich zásob, jež bude třeba před zimou doplnit.
Země včetně Švédska a Německa varovaly před rostoucí spotřebou ropy ve snaze nahradit drahý plyn, zatímco region nakupuje více uhlí z celého světa. Stále však není jasné, jak silně se poptávka v Evropě na konci letošního roku zotaví kvůli zpomalení ekonomiky regionu.
Zdroj: Pixabay
Arbitráž mezi východem a západem
Nafta, která se v srpnu naloží z Indie a severní Asie, se do Evropy dostane až za téměř měsíc a na místo určení dorazí právě s koncem léta. Mezi lodě na tzv. arbitrážní trase do Evropy patří i větší plavidla, jako jsou Suezmaxy, které mohou přepravit až 1 milion barelů ropy.
„Obchodníci využívají příležitost úspor z rozsahu, aby byla arbitráž mezi Východem a Západem proveditelná, a nakládají své náklady na tyto větší tankery,“ uvedla Serena Huangová, hlavní asijská analytička společnosti Vortexa.
V letošním roce se očekává prudký nárůst přechodu z plynu na ropu, přičemž Mezinárodní energetická agentura zvýšila svou prognózu růstu celosvětové poptávky po ropě o 380 000 barelů denně v očekávání, že průmysl a výrobci energie budou měnit paliva. Dodatečná poptávka, která vedla k revizi, se podle agentury „v drtivé většině soustředí“ na Blízký východ a Evropu. Její optimistický názor podpořila i společnost Goldman Sachs Group Inc.
Kromě toho riziko přerušení dodávek ruského plynu a obavy o energetickou bezpečnost podpoří větší hromadění zásob nafty. Evropská referenční cena plynu se letos téměř ztrojnásobila, což je mnohem více než 18% nárůst cen ropy ve stejném období.
Podle JY Lima, analytika společnosti S&P Global Commodity Insights, se mezitím očekává, že asijské rafinerie budou denně chrlit o 215 000 barelů nafty více, než region potřebuje, a zároveň se zvýší dodávky z Blízkého východu.
Podle předběžných údajů společnosti Vortexa se v srpnu chystá přesunout z Asie do Evropy pět lodí přepravujících téměř 3 miliony barelů. To je nejvíce za posledních pět měsíců v přepočtu na barel denně. Přeprava z Blízkého východu do Evropy se rovněž zvýší.Rostoucí toky nafty – používané v průmyslu, dopravě a pro výrobu elektřiny – směrem do Evropy jsou důsledkem výkyvů na trhu způsobených vyššími cenami v uzlu Amsterdam, Rotterdam a Antverpy oproti Asii, uvedli obchodníci. Dodali, že k nadměrné nabídce v Asii přispělo také skomírající čínské hospodářství a sezónní útlum poptávky v Indii.Evropa se potýká s historickým suchem, které způsobuje pokles hladiny vody na Rýně. Vodní cesta, která spojuje ropné nádrže v centru ARA se spotřebiteli ve vnitrozemí Evropy, je v současné době pro většinu bárek neprůjezdná, což vytváří úzké hrdlo v zásobování, které by mohlo vyvolat snížení jejich zásob, jež bude třeba před zimou doplnit.Země včetně Švédska a Německa varovaly před rostoucí spotřebou ropy ve snaze nahradit drahý plyn, zatímco region nakupuje více uhlí z celého světa. Stále však není jasné, jak silně se poptávka v Evropě na konci letošního roku zotaví kvůli zpomalení ekonomiky regionu.Zdroj: PixabayNafta, která se v srpnu naloží z Indie a severní Asie, se do Evropy dostane až za téměř měsíc a na místo určení dorazí právě s koncem léta. Mezi lodě na tzv. arbitrážní trase do Evropy patří i větší plavidla, jako jsou Suezmaxy, které mohou přepravit až 1 milion barelů ropy.Chcete využít této příležitosti?„Obchodníci využívají příležitost úspor z rozsahu, aby byla arbitráž mezi Východem a Západem proveditelná, a nakládají své náklady na tyto větší tankery,“ uvedla Serena Huangová, hlavní asijská analytička společnosti Vortexa.V letošním roce se očekává prudký nárůst přechodu z plynu na ropu, přičemž Mezinárodní energetická agentura zvýšila svou prognózu růstu celosvětové poptávky po ropě o 380 000 barelů denně v očekávání, že průmysl a výrobci energie budou měnit paliva. Dodatečná poptávka, která vedla k revizi, se podle agentury „v drtivé většině soustředí“ na Blízký východ a Evropu. Její optimistický názor podpořila i společnost Goldman Sachs Group Inc.Kromě toho riziko přerušení dodávek ruského plynu a obavy o energetickou bezpečnost podpoří větší hromadění zásob nafty. Evropská referenční cena plynu se letos téměř ztrojnásobila, což je mnohem více než 18% nárůst cen ropy ve stejném období.Podle JY Lima, analytika společnosti S&P Global Commodity Insights, se mezitím očekává, že asijské rafinerie budou denně chrlit o 215 000 barelů nafty více, než region potřebuje, a zároveň se zvýší dodávky z Blízkého východu.