George Clooney měl tequilu, Ryan Reynolds gin. Pro ženské celebrity? Víno je in
Celebrity již dlouho využívají svou tvář a jméno k pozvednutí značek alkoholu, ale George Clooney vytvořil moderní plán, jak vydělat na lihovinách, když v roce 2017 prodal svou tequilovou společnost Casamigos lihovarnickému gigantu Diageo za téměř 1 miliardu dolarů.
„Hraním jsem si kdysi platil nájem,“ řekl Clooney v rozhovoru pro The Sunday Times. „Ale prodal jsem společnost vyrábějící tequilu za miliardu f* dolarů – nepotřebuji peníze.“
To spustilo zlatou horečku podnikatelů z řad celebrit, kteří se snaží napodobit jeho úspěch a vydělat na trendu prémiových lihovin a koktejlů, od skotské Davida Beckhama přes gin Ryana Reynoldse až po tequilu Dwayna „The Rock“ Johnsona.
Na tomto vzorci však dokázaly vydělat převážně mužské celebrity. Navzdory výjimkám, jako je Chopin Vodka Very Wang a 818 Tequila Kendall Jenner, zůstávají tyto značky v drtivé většině mužské, což odráží trend, který byl historicky přítomen v širším odvětví lihovin.
Zdroj: Getty Images
Nyní se nová vlna ženských hvězd prosazuje v oblasti alkoholu, která potřebuje oživení: víno.
Pandemie Covid-19 urychlila mnoho trendů v alkoholovém byznysu, ale jedním z největších zisků byly prémiové lihoviny v kategoriích, které často podporují celebrity. Luxusní lihoviny vzrostly v loňském roce o 43 %, v čele s tequilou a americkou whisky, přičemž tempo růstu v roce 2021 skončí na více než dvojnásobku průměrného tempa za posledních pět let, uvádí Distilled Spirits Council.
Americký trh s vínem je největší na světě a produktům, jako je prosecco a šampaňské, se nadále daří, ale američtí spotřebitelé pijí celkově méně vína než před dvaceti lety.
V současné době jsou jedinou skupinou, která dává přednost vínu před ostatními alkoholickými produkty, Baby Boomers, přičemž největší výdaje za alkohol na obyvatele jsou ve věkové skupině 35 až 55 let.
To představuje značnou výzvu pro odvětví, které se snaží přilákat mladší pijáky.
Zdroj: Getty Images
„Kategorie lihovin je nyní na vzestupu, stejně jako koktejly připravené k pití, a v rámci lihovin frčí tequila,“ řekl Danny Brager, dlouholetý analytik alkoholového průmyslu. A protože celkový nákup alkoholu meziročně příliš neroste, „pokud někdo pije více jedné věci, pije méně něčeho jiného,“ dodal Brager.
Nepomáhají ani nadměrné přirážky na víno v restauracích. Podle průzkumu společnosti Nielsen je pětistupňová dávka vína o 72 % dražší než dávka lihovin a téměř o 50 % dražší než dávka piva.
Rob McMillan, výkonný viceprezident Silicon Valley Bank a známý analytik vinařského průmyslu, uvedl, že vinařský průmysl se stále drží strategií, které byly v minulosti úspěšné, aniž by dostatečně zohlednil radikální vývoj spotřebitelů.
„To je hlavní hrozba,“ řekl McMillan. „Nemůžete nahradit tuto skupinu lidí, kteří se na víno dívali jako na něco opravdu výjimečného. Je to jejich oblíbený alkoholický nápoj a všichni, kteří přicházejí po nich, se s vínem do jisté míry ztotožňují, ale víno řadí do stejné kategorie jako pivo, lihoviny, hotové koktejly – a v tomto případě i konopí.“
Ve zprávě Silicon Valley Bank „State of the Wine Industry 2022″ se zdůrazňuje, že se „odvětví nedaří vyvíjet marketing, který by rezonoval s hodnotami mladších lidí“.
Zdroj: Getty Images
Značky vína podporované ženskými celebritami se snaží odlišit od ostatních nabídek vína a zdůrazňují koncepty, které více odpovídají přáním mladších spotřebitelů.
Díky pozornosti věnované velikosti, nižšímu obsahu alkoholu, nákupu online, ceně a vlastnictví značky, které zahrnuje ženy i osoby BIPOC a LGBTQ+, se ženské celebrity snažily vytvořit v odvětví vína mezeru, která by oslovila mladší spotřebitele.
Krátký seznam ženských hvězd, které spolupracují s vinařstvími a výrobci při uvádění vín na trh, jejichž cílem je uspokojit tyto vyvíjející se požadavky spotřebitelů, zahrnuje Elizabeth Banks, Mary J. Blige, The Chicks, Cameron Diaz, Chrissie Metz, Veru Wang a Reese Witherspoon.
Diazová a Katherine Powerová, spolumajitelky značky vín Avaline, se opírají o dostupnost a přenosnost, stejně jako o trendy v oblasti zdraví a wellness, a nabízejí organická bílá a růžová vína ve čtyřbaleních po 250 ml, která nevyžadují vývrtku ani skleničky. Koncept vína v plechovce s menšími porcemi je nejen udržitelnější, ale také usnadňuje pití vína sólo, protože není nutné otevírat 750 ml láhev, a následuje tak rychle rostoucí trh s nápoji připravenými k pití (RTD – ready to drink).
Zdroj: Getty Images
Herečka a producentka Elizabeth Banksová klade podobný důraz na udržitelnost, stejně jako na balení a cenovou dostupnost se svou vlastní iniciativou v oblasti konzervovaného vína Archer Roose wine.
Vinařský průmysl hledá širší přitažlivost značky Tim McKirdy, šéfredaktor webových stránek VinePair zaměřených na lihoviny, uvedl, že trend vín podporovaných ženskými celebritami v posledních dvou letech zesílil.
„Víno mělo vždy velmi vysokou vstupní bariéru a vždy bylo obtížné se v něm orientovat, zejména pokud jste do tohoto prostoru teprve vstupovali,“ řekl McKirdy. „Takže pokud se vám nějaká celebrita snaží říct, že tohle je víno, na které můžete přistoupit, tohle je víno, které můžete pít a nikdo vás nebude soudit, nebo hele, tady na etiketě jsou všechny informace, najdete tu všechny ingredience, nenajdete tu žádné přídatné látky, označení jako bezlepkové, to jsou věci, které si myslím, že lidem vyhovují,“ řekl.
Také ženské vinařské celebrity hledají způsoby, jak předat svou etiku mladším spotřebitelům, kteří upřednostňují hodnoty značky.
The Chicks, které jsou známé tím, že se jako ženy v hudebním průmyslu staví za své názory a zpochybňují status quo, nedávno vstoupily na trh s vínem se svou značkou Gaslighter Wine, která získala v oboru vysoké hodnocení za své rosé. Marketingová kampaň se nese ve znamení poselství, jako jsou „own your power“ (vlastní síla), „speak your truth“ (mluv svou pravdu). Dokonce i na zátkách je napsáno: „Nenechte se oklamat“.
Podle Marca Fantinela, generálního ředitele vinařství vyrábějícího značku Mary J. Blige Sun Goddess, klade důraz na rozmanitost. Sun Goddess „doufá, že si posvítí na vinařský průmysl“ tím, že vytvoří „více příležitostí pro ženy a pro zastoupení BIPOC“, řekl Fantinel.
Zdroj: Getty Images
„Myslím si, že právě tento kousek trhu s vínem se mnoho lidí snaží zaujmout, protože právě ten se vytrácí,“ řekl McKirdy. „Mladší spotřebitelé mají tyto hodnoty za silné, takže pokud je vidí ve značce, na které jim záleží, je pravděpodobnější, že budou věrní, nebo dokonce možná utratí pár dolarů navíc, aby měli jistotu, že to, kam jdou jejich peníze, je v souladu s jejich osobními hodnotami,“ dodal.
Podle iniciativy Spirited Change tvoří značky alkoholu vlastněné menšinami a ženami méně než 5 % tohoto odvětví.
Důraz na potřeby a hodnoty mladších spotřebitelů vede McKirdyho k předpovědi, že ženské značky vín s celebritami nakonec povedou k širšímu publiku, které se „bude cítit začleněno do světa vína“.
„Je to tradiční odvětví,“ řekl McMillan. „Existují věci, které děláme a které pomáhají rozvíjet toto odvětví a které jsou úspěšné, takže se tam nakonec dostaneme, jen to bude jiné, až se tak stane.“
Přítomnost slavných žen ve vinařství může dodat publicitu a finanční podporu potřebnou pro nový růst vinařského průmyslu, který se stává přístupnějším, ekonomičtějším a pokrokovějším, přičemž si stále zachovává kvalitu. Ačkoli ještě nenastal den, kdy by tento hvězdný vedlejší byznys dosáhl miliardových titulků jako jeho protějšek v oblasti lihovin.
„Hraním jsem si kdysi platil nájem,“ řekl Clooney v rozhovoru pro The Sunday Times. „Ale prodal jsem společnost vyrábějící tequilu za miliardu f* dolarů – nepotřebuji peníze.“To spustilo zlatou horečku podnikatelů z řad celebrit, kteří se snaží napodobit jeho úspěch a vydělat na trendu prémiových lihovin a koktejlů, od skotské Davida Beckhama přes gin Ryana Reynoldse až po tequilu Dwayna „The Rock“ Johnsona.Na tomto vzorci však dokázaly vydělat převážně mužské celebrity. Navzdory výjimkám, jako je Chopin Vodka Very Wang a 818 Tequila Kendall Jenner, zůstávají tyto značky v drtivé většině mužské, což odráží trend, který byl historicky přítomen v širším odvětví lihovin.Zdroj: Getty ImagesNyní se nová vlna ženských hvězd prosazuje v oblasti alkoholu, která potřebuje oživení: víno.Pandemie Covid-19 urychlila mnoho trendů v alkoholovém byznysu, ale jedním z největších zisků byly prémiové lihoviny v kategoriích, které často podporují celebrity. Luxusní lihoviny vzrostly v loňském roce o 43 %, v čele s tequilou a americkou whisky, přičemž tempo růstu v roce 2021 skončí na více než dvojnásobku průměrného tempa za posledních pět let, uvádí Distilled Spirits Council.Americký trh s vínem je největší na světě a produktům, jako je prosecco a šampaňské, se nadále daří, ale američtí spotřebitelé pijí celkově méně vína než před dvaceti lety.Chcete využít této příležitosti?V současné době jsou jedinou skupinou, která dává přednost vínu před ostatními alkoholickými produkty, Baby Boomers, přičemž největší výdaje za alkohol na obyvatele jsou ve věkové skupině 35 až 55 let.To představuje značnou výzvu pro odvětví, které se snaží přilákat mladší pijáky.Zdroj: Getty Images„Kategorie lihovin je nyní na vzestupu, stejně jako koktejly připravené k pití, a v rámci lihovin frčí tequila,“ řekl Danny Brager, dlouholetý analytik alkoholového průmyslu. A protože celkový nákup alkoholu meziročně příliš neroste, „pokud někdo pije více jedné věci, pije méně něčeho jiného,“ dodal Brager.Nepomáhají ani nadměrné přirážky na víno v restauracích. Podle průzkumu společnosti Nielsen je pětistupňová dávka vína o 72 % dražší než dávka lihovin a téměř o 50 % dražší než dávka piva.Rob McMillan, výkonný viceprezident Silicon Valley Bank a známý analytik vinařského průmyslu, uvedl, že vinařský průmysl se stále drží strategií, které byly v minulosti úspěšné, aniž by dostatečně zohlednil radikální vývoj spotřebitelů.„To je hlavní hrozba,“ řekl McMillan. „Nemůžete nahradit tuto skupinu lidí, kteří se na víno dívali jako na něco opravdu výjimečného. Je to jejich oblíbený alkoholický nápoj a všichni, kteří přicházejí po nich, se s vínem do jisté míry ztotožňují, ale víno řadí do stejné kategorie jako pivo, lihoviny, hotové koktejly – a v tomto případě i konopí.“Ve zprávě Silicon Valley Bank „State of the Wine Industry 2022″ se zdůrazňuje, že se „odvětví nedaří vyvíjet marketing, který by rezonoval s hodnotami mladších lidí“.Zdroj: Getty ImagesZnačky vína podporované ženskými celebritami se snaží odlišit od ostatních nabídek vína a zdůrazňují koncepty, které více odpovídají přáním mladších spotřebitelů.Díky pozornosti věnované velikosti, nižšímu obsahu alkoholu, nákupu online, ceně a vlastnictví značky, které zahrnuje ženy i osoby BIPOC a LGBTQ+, se ženské celebrity snažily vytvořit v odvětví vína mezeru, která by oslovila mladší spotřebitele.Krátký seznam ženských hvězd, které spolupracují s vinařstvími a výrobci při uvádění vín na trh, jejichž cílem je uspokojit tyto vyvíjející se požadavky spotřebitelů, zahrnuje Elizabeth Banks, Mary J. Blige, The Chicks, Cameron Diaz, Chrissie Metz, Veru Wang a Reese Witherspoon.Diazová a Katherine Powerová, spolumajitelky značky vín Avaline, se opírají o dostupnost a přenosnost, stejně jako o trendy v oblasti zdraví a wellness, a nabízejí organická bílá a růžová vína ve čtyřbaleních po 250 ml, která nevyžadují vývrtku ani skleničky. Koncept vína v plechovce s menšími porcemi je nejen udržitelnější, ale také usnadňuje pití vína sólo, protože není nutné otevírat 750 ml láhev, a následuje tak rychle rostoucí trh s nápoji připravenými k pití .Zdroj: Getty ImagesHerečka a producentka Elizabeth Banksová klade podobný důraz na udržitelnost, stejně jako na balení a cenovou dostupnost se svou vlastní iniciativou v oblasti konzervovaného vína Archer Roose wine.Vinařský průmysl hledá širší přitažlivost značkyTim McKirdy, šéfredaktor webových stránek VinePair zaměřených na lihoviny, uvedl, že trend vín podporovaných ženskými celebritami v posledních dvou letech zesílil.„Víno mělo vždy velmi vysokou vstupní bariéru a vždy bylo obtížné se v něm orientovat, zejména pokud jste do tohoto prostoru teprve vstupovali,“ řekl McKirdy. „Takže pokud se vám nějaká celebrita snaží říct, že tohle je víno, na které můžete přistoupit, tohle je víno, které můžete pít a nikdo vás nebude soudit, nebo hele, tady na etiketě jsou všechny informace, najdete tu všechny ingredience, nenajdete tu žádné přídatné látky, označení jako bezlepkové, to jsou věci, které si myslím, že lidem vyhovují,“ řekl.Také ženské vinařské celebrity hledají způsoby, jak předat svou etiku mladším spotřebitelům, kteří upřednostňují hodnoty značky.The Chicks, které jsou známé tím, že se jako ženy v hudebním průmyslu staví za své názory a zpochybňují status quo, nedávno vstoupily na trh s vínem se svou značkou Gaslighter Wine, která získala v oboru vysoké hodnocení za své rosé. Marketingová kampaň se nese ve znamení poselství, jako jsou „own your power“ , „speak your truth“ . Dokonce i na zátkách je napsáno: „Nenechte se oklamat“.Podle Marca Fantinela, generálního ředitele vinařství vyrábějícího značku Mary J. Blige Sun Goddess, klade důraz na rozmanitost. Sun Goddess „doufá, že si posvítí na vinařský průmysl“ tím, že vytvoří „více příležitostí pro ženy a pro zastoupení BIPOC“, řekl Fantinel.Zdroj: Getty Images„Myslím si, že právě tento kousek trhu s vínem se mnoho lidí snaží zaujmout, protože právě ten se vytrácí,“ řekl McKirdy. „Mladší spotřebitelé mají tyto hodnoty za silné, takže pokud je vidí ve značce, na které jim záleží, je pravděpodobnější, že budou věrní, nebo dokonce možná utratí pár dolarů navíc, aby měli jistotu, že to, kam jdou jejich peníze, je v souladu s jejich osobními hodnotami,“ dodal.Podle iniciativy Spirited Change tvoří značky alkoholu vlastněné menšinami a ženami méně než 5 % tohoto odvětví.Důraz na potřeby a hodnoty mladších spotřebitelů vede McKirdyho k předpovědi, že ženské značky vín s celebritami nakonec povedou k širšímu publiku, které se „bude cítit začleněno do světa vína“.„Je to tradiční odvětví,“ řekl McMillan. „Existují věci, které děláme a které pomáhají rozvíjet toto odvětví a které jsou úspěšné, takže se tam nakonec dostaneme, jen to bude jiné, až se tak stane.“Přítomnost slavných žen ve vinařství může dodat publicitu a finanční podporu potřebnou pro nový růst vinařského průmyslu, který se stává přístupnějším, ekonomičtějším a pokrokovějším, přičemž si stále zachovává kvalitu. Ačkoli ještě nenastal den, kdy by tento hvězdný vedlejší byznys dosáhl miliardových titulků jako jeho protějšek v oblasti lihovin.
Technologický sektor v poslední době zažívá vlnu strategických partnerství v oblasti umělé inteligence (AI). Výrobci čipů, vývojáři softwaru i velké...