Péče o zaměstnance je někdy důležitější než investice do technologií
Mark McClain, generální ředitel a zakladatel společnosti SailPoint, věří, že zatímco technologie rostou a klesají, být dobrým místem pro práci nikdy nevyjde z módy.
Bez ohledu na obor, ve kterém působíte, je mít nejlepší dostupné technologie významnou výhodou. Společnosti investují miliony – někdy i miliardy dolarů do hardwaru i softwaru s cílem zajistit hladký a bezpečný chod svých operací.
Vyplatí se to? Často ano. Podnik se špičkovým logistickým softwarem pravděpodobně dokáže zajistit hladší chod svých dodavatelských linek než podnik, který vše řídí ručně. Podnik, který je ochoten investovat do nejlepších řešení kybernetické bezpečnosti, má menší pravděpodobnost, že dojde k nákladnému a škodlivému narušení. A podnik, který se rozhodne využít cloud, bude pravděpodobně lépe fungovat v dnešním prostředí práce na dálku.
Ale otázka „Stojí to za to?“ je špatná. Správná otázka zní: „Je to udržitelné?“. Nemusíte se dívat dál než na chytrý telefon ve své kapse, abyste ocenili skutečnost, že technologie se pohybují závratnou rychlostí – pokud jste si je nekoupili během posledních šesti měsíců, je pravděpodobné, že už jsou zastaralé. Ve světě podnikání je skvělé mít nejlepší technologie, ale není to nejefektivnější způsob, jak si udržet náskok před konkurencí.
Jednoduše řečeno, na firemní kultuře záleží stejně jako na technologii. A se správným vedením může být mnohem trvalejší výhodou.
Zdroj: Unsplash
MIMO PINGPONGOVÉ STOLY
Když se řekne firemní kultura, často se lidem vybaví pingpongové stoly, čepované pivo nebo – v dnešní době práce na dálku – virtuální ochutnávky vína a balíčky s věcnými dary poštou. Ale i když tyto věci mohou být skvělé (kdo by si rád ve dvě odpoledne nezahrál ping-pong, aby se zbavil odpolední nevolnosti?), ve skutečnosti jsou to jen dekorace. Jsou to příjemné výhody, ale přiznejme si to: Nikdo nikdy nezůstal v práci, kterou nesnáší, protože v odpočívárně je pivo.
Data potvrzují myšlenku, že zaměstnanci chtějí víc než jen zábavné výhody. Chtějí práci, která jim dává smysl, a zaměstnavatele, který investuje do jejich blaha a budoucnosti. Nedávná studie společnosti Gartner odhalila, že zaměstnanci stále častěji chtějí rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem a smysluplnost práce, a studie sahající až do 70. let 20. století říkají v podstatě totéž.
ZAMĚŘENÍ NA UDRŽENÍ ZAMĚSTNANCŮ
Zdroj: Unsplash
Velká rezignace tato přání podtrhuje. Není náhodou, že Velká rezignace následovala po vrcholu pandemie COVID-19, kdy se mnoho zaměstnanců cítilo vyhořelých, odstrčených nebo bez zájmu svých zaměstnavatelů. Není také náhodou, že společnosti, které upřednostňovaly zdraví a bezpečnost zaměstnanců – jak fyzickou, tak psychickou – si snáze udržely talentované pracovníky.
Mnoho zaměstnanců pracovalo dlouhé hodiny, aby udrželi své společnosti nad vodou během pandemie. Podniky, které najímaly další pomocníky, podporovaly volno a vypracovaly plány práce na dálku a flexibilního plánování, dokázaly svým zaměstnancům ukázat, že si váží jejich času, úsilí a pohody. Společnosti, které byly vnímány tak, že se k zaměstnancům chovají jako k nahraditelným kolečkům, budou mít do budoucna problém tuto pověst napravit.
NEDOSTATEK KVALIFIKOVANÝCH PRACOVNÍKŮ VYTVÁŘÍ PŘÍLEŽITOST
Na pověsti silné kultury záleží – zejména v době, kdy se podniky v celé řadě odvětví potýkají s vážným nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. Zejména v technologickém průmyslu je obtížné sehnat kvalifikované inženýry a vývojáře, a proto je velmi důležité zajistit, aby neměli důvod opouštět svou současnou firmu. Dobrá pověst navíc usnadňuje nábor zaměstnanců, což dává společnostem, které upřednostňují kulturu, značný náskok, když potřebují sáhnout do omezeného množství talentů.
Kromě skvělé kultury nepřehlédněte hodnotu školení. Silný školicí program může společnostem pomoci obsadit pozice, které jsou ovlivněny nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, a jako hlavní přínos ho vnímají i zaměstnanci. Studie provedená společností LinkedIn v roce 2019 zjistila, že 94 % zaměstnanců uvedlo, že by ve firmě zůstali déle, kdyby „investovala do toho, aby jim pomohla se vzdělávat“. Silné vedení znamená uvědomit si, že investice do zaměstnanců nepomáhá jen těmto zaměstnancům – vytváří hodnotu pro celou společnost.
VYTVÁŘENÍ TRVALÉ VÝHODY
Zdroj: Unspalsh
Budování kultury není snadné: vyžaduje silné vedení a dlouhodobé myšlení. Je však udržitelná. Společnostem, které investují čas a energii do péče o své zaměstnance, se tato investice vrátí nesčetnými způsoby. Zaměstnanci, kteří mají pocit, že si jich někdo váží, méně často odcházejí. Jsou ochotnější jít nad rámec svých možností. A partneři, dodavatelé a zákazníci mohou vidět rozdíl, když komunikují se zaměstnancem, který věří tomu, co dělá.
Takže ano – investice do zaměstnanců se vyplatí. A je to také udržitelné. Najímání správných lidí, vytváření podmínek pro jejich úspěch a zajištění toho, aby se cítili oceňováni a respektováni, vytváří samopodporující se cyklus pozitivity.
Technologie je důležitá. Vaše společnost přece nebude mít dlouhého trvání, pokud se vaši zaměstnanci budou snažit pracovat na noteboocích z roku 1997. Ale neustálá honba za nejzářivějším a nejblýskavějším novým předmětem není receptem na dlouhodobý úspěch. Tento úspěch vychází zevnitř: školení a investice do vlastních talentů, poskytování podpory, kterou potřebují, aby nevyhořeli nebo se neodhlásili, a snaha pomoci jim překonat všechny problémy, kterým čelí. Shrnuto a podtrženo, kultura není o pivu zdarma a ping pongu, ale o vytvoření prostředí, ve kterém si vedoucí pracovníci váží lidí a pomáhají jim uspět.
Technologická výhoda je skvělá, dokud se neobjeví „další velká věc“. Technologie stoupají a klesají, ale být dobrým místem pro práci nikdy nevyjde z módy. Silná kultura vychází ze silného vedení a společnosti, které chtějí dosáhnout udržitelného a dlouhodobého úspěchu, by měly věnovat čas tomu, aby zjistily, co jejich zaměstnanci skutečně chtějí.
Bez ohledu na obor, ve kterém působíte, je mít nejlepší dostupné technologie významnou výhodou. Společnosti investují miliony – někdy i miliardy dolarů do hardwaru i softwaru s cílem zajistit hladký a bezpečný chod svých operací. Vyplatí se to? Často ano. Podnik se špičkovým logistickým softwarem pravděpodobně dokáže zajistit hladší chod svých dodavatelských linek než podnik, který vše řídí ručně. Podnik, který je ochoten investovat do nejlepších řešení kybernetické bezpečnosti, má menší pravděpodobnost, že dojde k nákladnému a škodlivému narušení. A podnik, který se rozhodne využít cloud, bude pravděpodobně lépe fungovat v dnešním prostředí práce na dálku. Ale otázka „Stojí to za to?“ je špatná. Správná otázka zní: „Je to udržitelné?“. Nemusíte se dívat dál než na chytrý telefon ve své kapse, abyste ocenili skutečnost, že technologie se pohybují závratnou rychlostí – pokud jste si je nekoupili během posledních šesti měsíců, je pravděpodobné, že už jsou zastaralé. Ve světě podnikání je skvělé mít nejlepší technologie, ale není to nejefektivnější způsob, jak si udržet náskok před konkurencí. Jednoduše řečeno, na firemní kultuře záleží stejně jako na technologii. A se správným vedením může být mnohem trvalejší výhodou.Zdroj: UnsplashKdyž se řekne firemní kultura, často se lidem vybaví pingpongové stoly, čepované pivo nebo – v dnešní době práce na dálku – virtuální ochutnávky vína a balíčky s věcnými dary poštou. Ale i když tyto věci mohou být skvělé , ve skutečnosti jsou to jen dekorace. Jsou to příjemné výhody, ale přiznejme si to: Nikdo nikdy nezůstal v práci, kterou nesnáší, protože v odpočívárně je pivo.Chcete využít této příležitosti?Data potvrzují myšlenku, že zaměstnanci chtějí víc než jen zábavné výhody. Chtějí práci, která jim dává smysl, a zaměstnavatele, který investuje do jejich blaha a budoucnosti. Nedávná studie společnosti Gartner odhalila, že zaměstnanci stále častěji chtějí rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem a smysluplnost práce, a studie sahající až do 70. let 20. století říkají v podstatě totéž. Zdroj: UnsplashVelká rezignace tato přání podtrhuje. Není náhodou, že Velká rezignace následovala po vrcholu pandemie COVID-19, kdy se mnoho zaměstnanců cítilo vyhořelých, odstrčených nebo bez zájmu svých zaměstnavatelů. Není také náhodou, že společnosti, které upřednostňovaly zdraví a bezpečnost zaměstnanců – jak fyzickou, tak psychickou – si snáze udržely talentované pracovníky. Mnoho zaměstnanců pracovalo dlouhé hodiny, aby udrželi své společnosti nad vodou během pandemie. Podniky, které najímaly další pomocníky, podporovaly volno a vypracovaly plány práce na dálku a flexibilního plánování, dokázaly svým zaměstnancům ukázat, že si váží jejich času, úsilí a pohody. Společnosti, které byly vnímány tak, že se k zaměstnancům chovají jako k nahraditelným kolečkům, budou mít do budoucna problém tuto pověst napravit. Na pověsti silné kultury záleží – zejména v době, kdy se podniky v celé řadě odvětví potýkají s vážným nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. Zejména v technologickém průmyslu je obtížné sehnat kvalifikované inženýry a vývojáře, a proto je velmi důležité zajistit, aby neměli důvod opouštět svou současnou firmu. Dobrá pověst navíc usnadňuje nábor zaměstnanců, což dává společnostem, které upřednostňují kulturu, značný náskok, když potřebují sáhnout do omezeného množství talentů.Kromě skvělé kultury nepřehlédněte hodnotu školení. Silný školicí program může společnostem pomoci obsadit pozice, které jsou ovlivněny nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, a jako hlavní přínos ho vnímají i zaměstnanci. Studie provedená společností LinkedIn v roce 2019 zjistila, že 94 % zaměstnanců uvedlo, že by ve firmě zůstali déle, kdyby „investovala do toho, aby jim pomohla se vzdělávat“. Silné vedení znamená uvědomit si, že investice do zaměstnanců nepomáhá jen těmto zaměstnancům – vytváří hodnotu pro celou společnost. Zdroj: UnspalshBudování kultury není snadné: vyžaduje silné vedení a dlouhodobé myšlení. Je však udržitelná. Společnostem, které investují čas a energii do péče o své zaměstnance, se tato investice vrátí nesčetnými způsoby. Zaměstnanci, kteří mají pocit, že si jich někdo váží, méně často odcházejí. Jsou ochotnější jít nad rámec svých možností. A partneři, dodavatelé a zákazníci mohou vidět rozdíl, když komunikují se zaměstnancem, který věří tomu, co dělá. Takže ano – investice do zaměstnanců se vyplatí. A je to také udržitelné. Najímání správných lidí, vytváření podmínek pro jejich úspěch a zajištění toho, aby se cítili oceňováni a respektováni, vytváří samopodporující se cyklus pozitivity. Technologie je důležitá. Vaše společnost přece nebude mít dlouhého trvání, pokud se vaši zaměstnanci budou snažit pracovat na noteboocích z roku 1997. Ale neustálá honba za nejzářivějším a nejblýskavějším novým předmětem není receptem na dlouhodobý úspěch. Tento úspěch vychází zevnitř: školení a investice do vlastních talentů, poskytování podpory, kterou potřebují, aby nevyhořeli nebo se neodhlásili, a snaha pomoci jim překonat všechny problémy, kterým čelí. Shrnuto a podtrženo, kultura není o pivu zdarma a ping pongu, ale o vytvoření prostředí, ve kterém si vedoucí pracovníci váží lidí a pomáhají jim uspět.Technologická výhoda je skvělá, dokud se neobjeví „další velká věc“. Technologie stoupají a klesají, ale být dobrým místem pro práci nikdy nevyjde z módy. Silná kultura vychází ze silného vedení a společnosti, které chtějí dosáhnout udržitelného a dlouhodobého úspěchu, by měly věnovat čas tomu, aby zjistily, co jejich zaměstnanci skutečně chtějí.