Zdá se, že společnost konečně obrací list po dlouhém období putování po nerovné, hrbolaté cestě. Zdá se, že situace v oblasti dodávek řidičů se stabilizovala a že se vyplatí rozšíření divize Eats do více vertikál. Pak je tu černý kůň, kterým je Uber Freight. V tomto článku se zabývám těmito katalyzátory a zdůrazňuji, proč se vyplatí tuto společnost sledovat.
První kladný peněžní tok v historii znamená pro Uber zlomový bod
Jednou z největších událostí, která vyplynula z nedávno oznámených výsledků společnosti za 2. čtvrtletí, bylo, že UBER poprvé ve své historii vytvořil kladný volný peněžní tok. V době, kdy je každá společnost, která mluví o růstu tržeb, aniž by předložila jasnou cestu k ziskovosti, potrestána, nemohla registrace kladného volného peněžního toku poprvé v historii přijít pro UBER v lepší dobu. A zdá se stále pravděpodobnější, že to nebude jednorázová událost.
Finanční ředitel Nelson Chai i generální ředitel Dara Khosrowshahi při hovoru k výsledkům zdůraznili, že společnost je provozně na dobré úrovni a že vedení nadále vykazuje obrovskou kapitálovou disciplínu. Plány společnosti UBER považovat najímání zaměstnanců za „privilegium“ a obnovený tlak na snižování ostatních nákladů naznačují, že společnost se nyní pevně zaměřuje na cestu k ziskovosti. Tento nový směr se projevil ve výsledcích společnosti. Vývoj Uberu směrem k vyspělé, dobře řízené společnosti, která dává přednost vydělávání peněz pro investory před nesmyslným růstem, oficiálně začal.

Nabídka řidičů se zlepšuje a Uber za to může poděkovat inflaci
Dalším klíčovým vývojem, který pracuje ve prospěch společnosti UBER, je zvýšený zájem řidičů o práci pro společnost, za což může poděkovat inflačnímu prostředí. V hovoru k výsledkům pan Khosrowshahi naznačil, že více než 70 % řidičů se rozhodlo pracovat pro UBER kvůli vysoké inflaci. Počet nově přihlášených řidičů v USA se meziročně zvýšil o 76 %, což naznačuje, že se situace v oblasti nabídky zlepšuje. To je pro společnost obrovská vzpruha, protože finanční pobídky k přilákání řidičů byly donedávna pro společnost velkou překážkou.
Zlepšující se situace řidičů se promítá do lepších výsledků. Procento nárazových jízd kleslo z 20 % na přibližně 14 % a průměrná čekací doba se v USA snížila z 5 až 6 minut na přibližně 4,5 minuty. Bylo by zajímavé sledovat, jak společnost zvládne rychlý nárůst poptávky ve čtvrtém čtvrtletí, kdy začíná období návratu do škol, ale prozatím to pro společnost vypadá vzestupně, pokud jde o situaci v oblasti nabídky řidičů.
Uber Eats je na cestě stát se univerzálním obchodem se základními potřebami
V poslední době to stále více vypadá, že Uber Eats obstarává méně jídla a více všeho ostatního. Uber diverzifikuje svou divizi Eats navazováním partnerství s nepotravinářskými značkami. Kromě toho vstoupila prostřednictvím akvizice společnosti Drizly také do oblasti doručování alkoholu, což je způsob, jak zajistit, aby tato divize pokračovala v doručování i v době, kdy svět funguje ve světě po zavedení COVID. Nedávno společnost oznámila, že rozšiřuje své partnerství v oblasti doručování na vyžádání se společností Body Shop po celých Spojených státech. Společnost UBER také oznámila, že navázala spolupráci s Office Depot, aby v období předškolního vzdělávání doručovala obchodní a školní potřeby.
Zdá se, že se celá tato expanze vyplácí, o čemž svědčí 43% meziroční nárůst tržeb a 4,5 miliardy dolarů hrubých rezervací divize Eats. Výrazné zlepšení míry využití a upraveného ukazatele EBITDA za uplynulé čtvrtletí jsou rovněž důkazem, že obavy ze zpomalení této divize v postpandemickém světě byly přehnané.

Uber je pro trh podceňovaným černým koněm
Uprostřed všech řečí kolem divizí UBER Mobility a Eats zůstává ohromný růst divize Uber Freight stále nepovšimnut. Tržby této divize meziročně vzrostly o 426 % a nyní představují téměř 23 % celkových tržeb společnosti. Upravená EBITDA divize Freight dosáhla 5 %, což představuje obrovský meziroční skok
Na základě hrubých rezervací zaznamenala divize skok o 12 % díky lepší efektivitě a dobrým výsledkům divize Transportation Management. Začíná se také rýsovat partnerství s Waymo, divizí autonomních vozidel společnosti Alphabet Inc. Společnost oznámila, že v dohledné budoucnosti bude většina autonomních nákladních vozidel fungovat v rámci modelu hub-to-hub, kdy lidští řidiči budou obsluhovat rušnější konce cesty a autonomní vozidla budou operovat na střední části cesty, kterou tvoří převážně dálnice. Takový plán by podle společnosti UBER měl vést k rychlejšímu přijetí autonomních nákladních vozidel a já s tím rozhodně souhlasím.
Uber Freight je pro společnost dalším motorem růstu. Podle serveru researchandmarkets.com se očekává, že odvětví nákladní dopravy dosáhne do roku 2026 hodnoty 2,7 bilionu dolarů a poroste přibližně 5% tempem. Americký trh nákladní dopravy v současnosti představuje 532,7 miliardy dolarů, a pokud poroste podobným tempem jako celosvětový trh, dosáhne do roku 2026 650 miliard dolarů. Podle Americké asociace nákladní dopravy se odvětví nákladní dopravy podílelo na celkovém prodeji uskutečněném v USA více než 70 %. I kdyby společnost Uber Freight získala pouze 5 % celkového amerického trhu, mělo by to pomoci zvýšit nejvyšší zisk společnosti o téměř 33 miliard dolarů. Partnerství se společností Waymo a akvizice společnosti Transplace, která se již nyní ukazuje jako prozíravý tah, by měly společnosti pomoci k dosažení tohoto milníku v nadcházejících letech.
Autonomní nákladní vozidla jsou sice ještě dlouho vzdálená, ale Uber skládá dílky této velmi lukrativní skládačky mnohem rychleji, než si dříve představoval.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























