Ačkoli letos trpí tržní výkonnostní sucho, specialista na přepravu osob Uber (NYSE:UBER) na sebe opět upoutal pozitivní pozornost, tentokrát uzavřením dohody o autonomních službách, která by mohla přispět k dlouhodobému růstu akcií UBER. Zároveň by se smlouva mohla ukázat jako kontroverzní kvůli svým ekonomickým a sociálním dopadům.
Společnost Uber 8. září oznámila, že podepsala víceleté partnerství s přední společností Nuro, která se zabývá výrobou autonomních vozidel. Podle podmínek dohody bude její odnož Uber Eats, která se zabývá rozvozem jídla, využívat autonomní elektrická vozidla společnosti Nuro pro rozvoz jídla v USA.
Podle základní tiskové zprávy „partnerství začne letos na podzim s dodávkami v Houstonu v Texasu a Mountain View v Kalifornii. Společnosti Uber a Nuro plánují rozšířit tuto službu do větší oblasti Bay Area.“
Zdroj: Getty Images
Podle serveru The Verge je vozidlo R2 druhé generace společnosti Nuro přibližně o polovinu širší než kompaktní sedan a kratší než většina osobních automobilů. Navíc v něm není místo pro lidského řidiče ani cestující, takže R2 je skutečně bez řidiče. Stejně tak „může převážet celkem 500 kg, přičemž do jeho přihrádek se vejde asi 24 tašek s potravinami“.
K intrikám pro akcie společnosti UBER přispívá i to, že Nuro představuje první společnost, která získala zvláštní výjimku z některých federálních bezpečnostních požadavků. The Verge poznamenává, že Uber také spolupracuje se společnostmi Serve Robotics a Motional na testování robotických doručovatelů.
Akcie UBER se vyhouply výš, ale čekají je ale další a další kontroverze
Když se to dotáhne do logického konce, dohoda o autonomních službách by měla posílit hospodářský výsledek akcií UBER. Ačkoli koncept přepravy osob způsobil revoluci v osobní mobilitě, pro základní společnost se to neprojevilo dobře. Podle agentury Reuters společnost Uber konečně vykázala první provozní zisk za třetí čtvrtletí roku 2021.
Jinak zůstává dlouhodobý příběh pro akcie UBER náročný. Podle serveru Gurufocus.com představuje nerozdělený zisk základní společnosti v období posledních 12 měsíců ztrátu 32,16 miliardy USD. Je nesporné, že poplatky za řidiče představují významnou část režijních nákladů společnosti Uber. Automatizace rozvozu jídla by proto mohla přispět k tomu, aby se podnik stal ziskovým.
Tento obrat však představuje neuvěřitelné kontroverze. Podle analýzy The Brookings Institution je 25 % americké pracovní síly vystaveno „vysokému“ riziku automatizace. Toto „číslo narušení představuje 36 milionů pracovních míst, která budou vystavena výrazným otřesům, nebo je dokonce bude třeba nahradit novou prací“.
Ačkoli jsou tedy současné zprávy pro akcie společnosti UBER pozitivní, může to mít svou lidskou cenu. Vzhledem k tomuto sociálnímu dopadu nemusí být vyloučena budoucí regulace a legislativní nátlak.
UBER dlouhodobě přináší velmi perspektivní byznys. Můžete mít pocit, že dnes už má platforma celou řadu dobrých konkurentů, ona ale stále zůstává průkopníkem v této oblasti. A z dlouhodobého výhledu by z této pozice měla ještě parádně těžit.
Sdílená ekonomika se rozjíždí na plné obrátky
Ačkoli letos trpí tržní výkonnostní sucho, specialista na přepravu osob Uber na sebe opět upoutal pozitivní pozornost, tentokrát uzavřením dohody o autonomních službách, která by mohla přispět k dlouhodobému růstu akcií UBER. Zároveň by se smlouva mohla ukázat jako kontroverzní kvůli svým ekonomickým a sociálním dopadům.
Společnost Uber 8. září oznámila, že podepsala víceleté partnerství s přední společností Nuro, která se zabývá výrobou autonomních vozidel. Podle podmínek dohody bude její odnož Uber Eats, která se zabývá rozvozem jídla, využívat autonomní elektrická vozidla společnosti Nuro pro rozvoz jídla v USA.
Podle základní tiskové zprávy „partnerství začne letos na podzim s dodávkami v Houstonu v Texasu a Mountain View v Kalifornii. Společnosti Uber a Nuro plánují rozšířit tuto službu do větší oblasti Bay Area.“
Zdroj: Getty Images
Podle serveru The Verge je vozidlo R2 druhé generace společnosti Nuro přibližně o polovinu širší než kompaktní sedan a kratší než většina osobních automobilů. Navíc v něm není místo pro lidského řidiče ani cestující, takže R2 je skutečně bez řidiče. Stejně tak „může převážet celkem 500 kg, přičemž do jeho přihrádek se vejde asi 24 tašek s potravinami“.
K intrikám pro akcie společnosti UBER přispívá i to, že Nuro představuje první společnost, která získala zvláštní výjimku z některých federálních bezpečnostních požadavků. The Verge poznamenává, že Uber také spolupracuje se společnostmi Serve Robotics a Motional na testování robotických doručovatelů.
Chcete využít této příležitosti?
Když se to dotáhne do logického konce, dohoda o autonomních službách by měla posílit hospodářský výsledek akcií UBER. Ačkoli koncept přepravy osob způsobil revoluci v osobní mobilitě, pro základní společnost se to neprojevilo dobře. Podle agentury Reuters společnost Uber konečně vykázala první provozní zisk za třetí čtvrtletí roku 2021.
Jinak zůstává dlouhodobý příběh pro akcie UBER náročný. Podle serveru Gurufocus.com představuje nerozdělený zisk základní společnosti v období posledních 12 měsíců ztrátu 32,16 miliardy USD. Je nesporné, že poplatky za řidiče představují významnou část režijních nákladů společnosti Uber. Automatizace rozvozu jídla by proto mohla přispět k tomu, aby se podnik stal ziskovým.
Tento obrat však představuje neuvěřitelné kontroverze. Podle analýzy The Brookings Institution je 25 % americké pracovní síly vystaveno „vysokému“ riziku automatizace. Toto „číslo narušení představuje 36 milionů pracovních míst, která budou vystavena výrazným otřesům, nebo je dokonce bude třeba nahradit novou prací“.
Ačkoli jsou tedy současné zprávy pro akcie společnosti UBER pozitivní, může to mít svou lidskou cenu. Vzhledem k tomuto sociálnímu dopadu nemusí být vyloučena budoucí regulace a legislativní nátlak.
UBER dlouhodobě přináší velmi perspektivní byznys. Můžete mít pocit, že dnes už má platforma celou řadu dobrých konkurentů, ona ale stále zůstává průkopníkem v této oblasti. A z dlouhodobého výhledu by z této pozice měla ještě parádně těžit.