Nyní si ani společnosti nemohou dovolit ceny letenek, které prudce vzrostly, protože svět se snaží obnovit spojení po Covidu.
Zpáteční let byznys třídou na nejdelších trasách, například mezi New Yorkem a Sydney, může stát více než 20 000 dolarů (téměř 500 000 Kč), což je přibližně dvojnásobek ceny z doby před pandemií.
„Poptávka jasně převyšuje nabídku,“ řekl Nick Vournakis, výkonný viceprezident společnosti CWT, která se zabývá řízením firemních cest. „V určitém okamžiku si firmy řeknou dost.“
Napjatý trh cestovního ruchu
S tím, jak se po celém světě zmírnila omezení Covid, se letecké společnosti snažily obnovit své flotily a přivést zpět zaměstnance dostatečně rychle, aby se vyrovnaly s rostoucím zájmem o leteckou dopravu. To omezilo kapacitu a dostupnost míst. Vyšší náklady na pohonné hmoty také zvýšily ceny letenek.
Podle CWT a Global Business Travel Association vzrostou ceny letenek v business třídě v roce 2022 o 45 % a v příštím roce o dalších 6,2 %. Podle cestovní agentury TripActions vzrostly letenky v byznys třídě na letech z USA od ledna do srpna o 52 %, což je prudší nárůst než v ekonomické a prémiové třídě.
Vzhledem k tomu, že společnosti se potýkají s náklady, je firemní cestování opět na vratké půdě, protože se ještě nevzpamatovalo z výluk souvisejících s viry. To je špatná zpráva pro letecké společnosti. Podle softwarové společnosti Trondent Development Corp. představují obchodní cestující 75 % zisku dopravce, ale pouze 12 % cestujících.
„Jsme svědky nadměrného uvědomění si výdajů,“ řekl Marcus Eklund, globální výkonný ředitel společnosti FCM, která se zabývá řízením firemních cest.
Business třída za 20 000 dolarů znamená, že zaměstnanci létají v autobuse nebo vůbec ne
Musí být v ekonomické třídě
Zdroj: Unsplash
Při kontrole cen letenek na týmové setkání v Bangkoku zjistil Dhruv Sharma, manažerský konzultant ze Sydney, že jeho rozpočet nemůže dosáhnout na business třídu, což je obvyklá volba, aniž by se zdvojnásobil na 6 000 dolarů na osobu (147 000 Kč). „Musí to být ekonomická třída,“ řekl.
Sharma se snaží zmírnit ránu pro ty, kteří se do Thajska vydají, tím, že jim po návratu do Austrálie nabídne volno. I tak ale očekává, že 20 % kolegů se stáhne.
Bill Gates, miliardář a spoluzakladatel společnosti Microsoft Corp. na konci roku 2020 předpověděl, že po výskytu koronaviru zmizí více než 50 % služebních cest. Společnost Qantas Airways Ltd. Výkonný ředitel Alan Joyce odhadl možný pokles blíže k 15 %.
Ať už bude konečné číslo jakékoli, cestující se z velké části odnaučili jezdit na služební cesty, protože Zoom ukázal, čeho lze dosáhnout, aniž by museli nasednout do letadla. Nedávný prudký nárůst cen letenek ještě více zvýrazňuje výhody videohovorů.
Bostonská poradenská firma Refine and Focus, která pracuje na projektech po celém světě, se obávala platit za zbytečné cesty už před pandemií. Rostoucí ceny letenek a inflační nárůst výdajů v podstatě uzemnily celou společnost.
„Téměř jsme přestali cestovat,“ řekla Purnima Thakreová, spolušéfka firmy. „U každého projektu raději zaplatím lidi lépe, než abych ty peníze utratil za letenky.“
Ceny letenek jsou proměnlivé a některé trasy jsou dražší než jiné. Podle cestovního portálu kayak.com si společnosti Delta Air Lines Inc. a British Airways Plc vlastněné IAG účtují za zpáteční let Londýn-New York v business třídě příští měsíc více než 10 000 dolarů (246 000 Kč).
Zdroj: Unsplash
Zpáteční let Londýn-Sydney v business třídě společnosti Singapore Airlines Ltd. vyjde na zhruba 12 000 dolarů (295 000 Kč). Společnosti Qantas a United Airlines Holdings Inc. chtějí za zpáteční letenku New York-Sydney v prémiové třídě více než 22 000 USD (541 000 Kč).
Tento posun se shoduje s rostoucí inflací a obavami z recese. Podle Světové asociace pro obchodní cestování (Global Business Travel Association) se výdaje na firemní cestování vrátí na úroveň 1,4 bilionu dolarů z doby před pandemií až v roce 2026. To je až o dva roky později, než asociace dříve očekávala.
Podle Martina Fergusona, vedoucího oddělení pro styk s veřejností společnosti American Express Global Business Travel, si společnosti více než kdy jindy vybírají lety spíše podle ceny než podle věrnostních programů leteckých společností, aby maximalizovaly své cestovní rozpočty.
Společnost Southwest Airlines Co. minulý týden upozornila na zpomalující se oživení služebních cest, přičemž příjmy z tohoto segmentu v červenci poklesly o 26 % a v srpnu o 32 % ve srovnání se stejnými měsíci roku 2019. V roce 2018 se na trhu objevila společnost American Airlines Group Inc. CEO Robert Isom tento měsíc uvedl, že velcí firemní zákazníci, jako jsou investiční bankéři, se zotavili zhruba ze 75 % a zaostávají za oživením ze strany menších podniků.
Obavy z cen letenek jsou do jisté míry maskovány nedostatkem letadel ve vzduchu, protože díky tomu se poptávka zdá být dostatečně silná, aby udržela ceny na vysoké úrovni. Podle poskytovatele údajů o cestovním ruchu OAG je celosvětově mezinárodní kapacita stále o 25 % nižší než v roce 2019.
Peněžní cestující ve volném čase také přebírají některá pohodlná místa, která uvolnili obchodní zákazníci. Dovolenkáři, kteří mají dostatek úspor a leteckých mil nasbíraných během výluk, se stali cílovým trhem pro prémiová místa v přední části letadel.
Stále však zůstává mezera.
Riziko pro letecké společnosti
Zdroj: Unsplash
„Letecké společnosti riskují, že čím déle je nebudou lákat zpět, tím více se bude měnit jejich chování,“ řekla Virginia Fitzpatricková, ředitelka asijsko-pacifické pobočky poradenské společnosti Partnership Travel Consulting v Sydney. „Potřebují je všechny získat zpět, protože firemní cestování pohání ziskovost leteckých společností.“
Společnost Lendlease Corp. se sídlem v Sydney, mezi jejíž projekty patří památník a muzeum 11. září v New Yorku a malajsijské věže Petronas Twin Towers, uvedla, že náklady na létání nutí společnost přehodnotit služební cesty a uplatnit zkušenosti získané během pandemie.
„Naši lidé začínají být chytřejší v tom, jak cestují – zůstávají déle, aby si cestu co nejlépe užili,“ řekl Frank Krile, ředitel pro rizika společnosti Lendlease. „Také si více uvědomují, co lze vyřídit online a co je nejlepší vyřídit osobně.“
Přestože společnost Lendlease za šest měsíců do srpna rezervovala o 60 % více letů než před rokem, počet cest zůstává hluboko pod úrovní před pandemií, řekl Krile.
V Sydney se konzultant Sharma potýká s tím, jak dá dohromady svůj tým, když jsou ceny letenek nedostupné.
„Máme možnost přimět lidi, aby létali, ale je to bezprecedentní výzva,“ řekl. „Je to trochu frustrující.“
Nyní si ani společnosti nemohou dovolit ceny letenek, které prudce vzrostly, protože svět se snaží obnovit spojení po Covidu.Zpáteční let byznys třídou na nejdelších trasách, například mezi New Yorkem a Sydney, může stát více než 20 000 dolarů , což je přibližně dvojnásobek ceny z doby před pandemií.„Poptávka jasně převyšuje nabídku,“ řekl Nick Vournakis, výkonný viceprezident společnosti CWT, která se zabývá řízením firemních cest. „V určitém okamžiku si firmy řeknou dost.“S tím, jak se po celém světě zmírnila omezení Covid, se letecké společnosti snažily obnovit své flotily a přivést zpět zaměstnance dostatečně rychle, aby se vyrovnaly s rostoucím zájmem o leteckou dopravu. To omezilo kapacitu a dostupnost míst. Vyšší náklady na pohonné hmoty také zvýšily ceny letenek.Podle CWT a Global Business Travel Association vzrostou ceny letenek v business třídě v roce 2022 o 45 % a v příštím roce o dalších 6,2 %. Podle cestovní agentury TripActions vzrostly letenky v byznys třídě na letech z USA od ledna do srpna o 52 %, což je prudší nárůst než v ekonomické a prémiové třídě.Vzhledem k tomu, že společnosti se potýkají s náklady, je firemní cestování opět na vratké půdě, protože se ještě nevzpamatovalo z výluk souvisejících s viry. To je špatná zpráva pro letecké společnosti. Podle softwarové společnosti Trondent Development Corp. představují obchodní cestující 75 % zisku dopravce, ale pouze 12 % cestujících.Chcete využít této příležitosti?„Jsme svědky nadměrného uvědomění si výdajů,“ řekl Marcus Eklund, globální výkonný ředitel společnosti FCM, která se zabývá řízením firemních cest.Business třída za 20 000 dolarů znamená, že zaměstnanci létají v autobuse nebo vůbec neZdroj: UnsplashPři kontrole cen letenek na týmové setkání v Bangkoku zjistil Dhruv Sharma, manažerský konzultant ze Sydney, že jeho rozpočet nemůže dosáhnout na business třídu, což je obvyklá volba, aniž by se zdvojnásobil na 6 000 dolarů na osobu . „Musí to být ekonomická třída,“ řekl.Sharma se snaží zmírnit ránu pro ty, kteří se do Thajska vydají, tím, že jim po návratu do Austrálie nabídne volno. I tak ale očekává, že 20 % kolegů se stáhne.Bill Gates, miliardář a spoluzakladatel společnosti Microsoft Corp. na konci roku 2020 předpověděl, že po výskytu koronaviru zmizí více než 50 % služebních cest. Společnost Qantas Airways Ltd. Výkonný ředitel Alan Joyce odhadl možný pokles blíže k 15 %.Ať už bude konečné číslo jakékoli, cestující se z velké části odnaučili jezdit na služební cesty, protože Zoom ukázal, čeho lze dosáhnout, aniž by museli nasednout do letadla. Nedávný prudký nárůst cen letenek ještě více zvýrazňuje výhody videohovorů. Bostonská poradenská firma Refine and Focus, která pracuje na projektech po celém světě, se obávala platit za zbytečné cesty už před pandemií. Rostoucí ceny letenek a inflační nárůst výdajů v podstatě uzemnily celou společnost.„Téměř jsme přestali cestovat,“ řekla Purnima Thakreová, spolušéfka firmy. „U každého projektu raději zaplatím lidi lépe, než abych ty peníze utratil za letenky.“Ceny letenek jsou proměnlivé a některé trasy jsou dražší než jiné. Podle cestovního portálu kayak.com si společnosti Delta Air Lines Inc. a British Airways Plc vlastněné IAG účtují za zpáteční let Londýn-New York v business třídě příští měsíc více než 10 000 dolarů .Zdroj: UnsplashZpáteční let Londýn-Sydney v business třídě společnosti Singapore Airlines Ltd. vyjde na zhruba 12 000 dolarů . Společnosti Qantas a United Airlines Holdings Inc. chtějí za zpáteční letenku New York-Sydney v prémiové třídě více než 22 000 USD .Tento posun se shoduje s rostoucí inflací a obavami z recese. Podle Světové asociace pro obchodní cestování se výdaje na firemní cestování vrátí na úroveň 1,4 bilionu dolarů z doby před pandemií až v roce 2026. To je až o dva roky později, než asociace dříve očekávala.Podle Martina Fergusona, vedoucího oddělení pro styk s veřejností společnosti American Express Global Business Travel, si společnosti více než kdy jindy vybírají lety spíše podle ceny než podle věrnostních programů leteckých společností, aby maximalizovaly své cestovní rozpočty.Společnost Southwest Airlines Co. minulý týden upozornila na zpomalující se oživení služebních cest, přičemž příjmy z tohoto segmentu v červenci poklesly o 26 % a v srpnu o 32 % ve srovnání se stejnými měsíci roku 2019. V roce 2018 se na trhu objevila společnost American Airlines Group Inc. CEO Robert Isom tento měsíc uvedl, že velcí firemní zákazníci, jako jsou investiční bankéři, se zotavili zhruba ze 75 % a zaostávají za oživením ze strany menších podniků.Obavy z cen letenek jsou do jisté míry maskovány nedostatkem letadel ve vzduchu, protože díky tomu se poptávka zdá být dostatečně silná, aby udržela ceny na vysoké úrovni. Podle poskytovatele údajů o cestovním ruchu OAG je celosvětově mezinárodní kapacita stále o 25 % nižší než v roce 2019.Peněžní cestující ve volném čase také přebírají některá pohodlná místa, která uvolnili obchodní zákazníci. Dovolenkáři, kteří mají dostatek úspor a leteckých mil nasbíraných během výluk, se stali cílovým trhem pro prémiová místa v přední části letadel.Stále však zůstává mezera.Zdroj: Unsplash„Letecké společnosti riskují, že čím déle je nebudou lákat zpět, tím více se bude měnit jejich chování,“ řekla Virginia Fitzpatricková, ředitelka asijsko-pacifické pobočky poradenské společnosti Partnership Travel Consulting v Sydney. „Potřebují je všechny získat zpět, protože firemní cestování pohání ziskovost leteckých společností.“Společnost Lendlease Corp. se sídlem v Sydney, mezi jejíž projekty patří památník a muzeum 11. září v New Yorku a malajsijské věže Petronas Twin Towers, uvedla, že náklady na létání nutí společnost přehodnotit služební cesty a uplatnit zkušenosti získané během pandemie.„Naši lidé začínají být chytřejší v tom, jak cestují – zůstávají déle, aby si cestu co nejlépe užili,“ řekl Frank Krile, ředitel pro rizika společnosti Lendlease. „Také si více uvědomují, co lze vyřídit online a co je nejlepší vyřídit osobně.“Přestože společnost Lendlease za šest měsíců do srpna rezervovala o 60 % více letů než před rokem, počet cest zůstává hluboko pod úrovní před pandemií, řekl Krile.V Sydney se konzultant Sharma potýká s tím, jak dá dohromady svůj tým, když jsou ceny letenek nedostupné.„Máme možnost přimět lidi, aby létali, ale je to bezprecedentní výzva,“ řekl. „Je to trochu frustrující.“