Páni, jak se časy změnily.
Muskova texaská společnost nyní předkládá ambiciózní plány na nasazení tisíců humanoidních robotů, známých jako Tesla Bot nebo Optimus, ve svých továrnách, které se podle pracovních nabídek časem rozšíří na miliony po celém světě. Ve firmě vzniká rozruch, protože Tesla pořádá další interní schůzky o robotech, uvedla osoba obeznámená s touto záležitostí.
V dlouhodobějším horizontu by se podle Muska na přednášce TED Talk mohli roboti uplatnit v domácnostech, kde by připravovali večeři, sekali trávník, starali se o starší lidi, a dokonce by se mohli stát „kamarády“.
Podle Muska, který se nyní ohání vizí společnosti, jež jde daleko za výrobu samořídících elektromobilů, může mít byznys s roboty nakonec větší hodnotu než tržby společnosti Tesla z prodeje automobilů.

Na svém „Dnu umělé inteligence“ 30. září Musk uvedl, že Tesla představí prototyp ze svého projektu Optimus, což je narážka na mocného a laskavého vůdce Autobotů ze série Transformers. Výroba by podle něj mohla začít příští rok.
Podle odborníků na robotiku, investorů a analytiků oslovených agenturou Reuters čelí Tesla skepsi, že může prokázat technologický pokrok, který by ospravedlnil výdaje na roboty „pro všeobecné použití“ v továrnách, domácnostech i jinde.
Tesla již nyní využívá stovky robotů určených pro specifické práce při výrobě svých automobilů.
Humanoidní roboty vyvíjejí již desítky let společnosti Honda Motor Co a divize Boston Dynamics společnosti Hyundai Motor Co. Stejně jako samořídící automobily mají roboti problémy s nepředvídatelnými situacemi.
„Ukázalo se, že samořídící auta nejsou tak snadná, jak si všichni mysleli. A s humanoidními roboty je to do jisté míry stejné,“ řekl agentuře Reuters vedoucí týmu Dexterous Robotics Team NASA Shaun Azimi.
„Pokud se stane něco neočekávaného, být flexibilní a odolný vůči takovým změnám je velmi obtížné.“
Na akci „Autonomy“ v roce 2019 Musk slíbil 1 milion robotických aut do roku 2020, ale zatím takové auto nedodal.

Muskovi roboti mohou na této akci předvést základní schopnosti, ale těžko by zapůsobili na očekávání veřejnosti ohledně robotů, kteří jsou stejně schopní jako lidé, říkají odborníci.
Aby Tesla uspěla, bude muset předvést roboty, kteří budou provádět více nepředepsaných činností, uvedla Nancy Cookeová, profesorka inženýrství lidských systémů na Arizonské státní univerzitě. Takový důkaz by mohl podpořit akcie společnosti Tesla, které oproti svému vrcholu v roce 2021 klesly o 25 %.
„Pokud jen donutí robota chodit, nebo donutí roboty tančit, to už tu bylo. To není tak působivé,“ řekla.
Tesla na žádost agentury Reuters o komentář nereagovala, ale Musk v minulosti dokázal, že se skeptici mýlili, když nastartoval trh s elektromobily a vybudoval raketovou společnost SpaceX, ačkoli uvedení některých produktů na trh mělo zpoždění.
INTERNÍ ODBORNÉ ZNALOSTI
Zpočátku bude Optimus podle Muska vykonávat nudné nebo nebezpečné práce, včetně přesouvání dílů po továrnách.
Musk připustil, že humanoidní roboti nemají dostatečnou inteligenci, aby se mohli pohybovat v reálném světě bez výslovných pokynů.
Uvedl však, že Tesla může využít své odborné znalosti v oblasti umělé inteligence a klíčových komponent k vývoji a výrobě inteligentních, ale levnějších humanoidních robotů ve velkém měřítku.

Společnost Tesla najímá lidi pro práci na humanoidních dvoupedálových robotech, přičemž na webu „Tesla Bot“ je zveřejněno asi 20 pracovních nabídek, včetně pracovních míst pro návrh klíčových součástí robotů, jako jsou „aktuátory„.
„Kód, který budete psát, bude v daném termínu běžet v milionech humanoidních robotů po celém světě, a proto na něj budou kladeny vysoké nároky na kvalitu,“ uvádí se v jedné z pracovních nabídek.
Tesla má na silnicích více než 2 miliony vozidel.
Jonathan Hurst, technologický ředitel společnosti Agility Robotics, která se zabývá humanoidními roboty a byla založena v roce 2015, uvedl, že tato technologie „se právě nyní začíná otáčet“.
„Jistě, důležitým měřítkem úspěchu je, zda na tom vydělávají peníze,“ řekl agentuře Reuters s odkazem na snahy společnosti Tesla v oblasti humanoidních robotů.
POMOCI LIDEM?
Analytici vidí spíše okázalost než produkt. „Vše je součástí rozptýlení lidí a poskytnutí jim dalšího lesklého předmětu, za kterým se mohou honit,“ řekl analytik společnosti Guidehouse Insights Sam Abuelsamid.

„Investoři nejsou Optimem nadšeni,“ řekl Gene Munster, řídící partner společnosti rizikového kapitálu Loup Ventures, která drží akcie Tesly. „Je prostě tak malá pravděpodobnost, že to bude fungovat ve velkém měřítku,“ řekl s tím, že je to „nekonečně těžší než samořídící auta“.
A pak je tu Muskova vlastní zkušenost s roboty v továrně.
Během výrobního pekla v roce 2018 Musk konkrétně upozornil na problémy „fluff bota“, montážního robota, který nedokázal vykonávat jednoduché úkony, které zvládnou lidské ruce – sbírat kusy „chmýří“ a umisťovat je na baterie.
Uvedl, že náklady na údržbu komplikovaného robota ze strany techniků značně převyšovaly náklady na najmutí člověka, který by montáž prováděl.
Chlupatý robot je „vtipný příklad, ale dokládá, že autonomie často není dobře zobecnitelná, a tak manipulace s měkkým chmýřím, které není tak předvídatelné jako pevná součástka, způsobovala obrovský problém,“ řekl Aaron Johnson, profesor strojního inženýrství na Carnegie Mellon University.
„Lidské ruce to zvládají mnohem lépe,“ dodal Musk.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky
 
 
 
	    	



























