Stejný příběh se týká celého evropského výrobního odvětví.
Kdo by to byl řekl? Ukazuje se, že hromadění toaletního papíru v prvních dnech pandemie bylo moudrým finančním rozhodnutím. Pokud máte v koupelnové skříňce stále zásoby roliček, nemusíte se už stydět.
Nedostatek toaletního papíru v roce 2020 byl včasným varovným signálem velkého narušení dodavatelského řetězce, které mělo postihnout globální ekonomiku. Nyní velkoobchodní ceny „hedvábného“ papíru prudce stoupají na historické maximum – nová krize, která naznačuje, že inflační tlaky stále narůstají.
Odvětví výroby toaletního papíru je mikrokosmem mnohem většího, energeticky náročného výrobního odvětví, kde výrobní náklady nadále prudce rostou v souladu s prudce rostoucími velkoobchodními cenami energie. Jde o stejný problém napříč evropskými průmyslovými komoditami – od skla, keramiky a syntetických vláken až po hliník, cement, hnojiva a desítky dalších výrobků denní potřeby.
Investoři a obchodníci doufají, že to nejhorší z inflační vlny je již za námi. Ale jeden pohled do průmyslového sektoru prostřednictvím vzestupů a pádů průmyslu toaletního papíru naznačuje, že cenové tlaky nepolevují. Centrální banky budou muset v reakci na to zpřísnit svou měnovou politiku, i když hospodářský růst, zejména v Evropě, zpomaluje.
Zdroj: Unsplash
Stejně jako u mnoha jiných výrobců jsou jádrem problému toaletního papíru náklady na energii.
Přeměna dřeva na buničinu a následně na toaletní papír je energeticky velmi náročná – více než u jiných druhů papíru. V Evropě je tento proces nyní neúnosně drahý, protože velkoobchodní ceny zemního plynu a elektřiny stoupají na rekordní úroveň.
Navzdory nedávné korekci z rekordních maxim z konce srpna se evropský referenční plyn obchoduje za cenu blízkou 200 eur za megawatthodinu, zatímco v letech 2010 až 2020 byla průměrná cena nižší než 20 eur. Evropské referenční ceny elektřiny jsou nyní 15krát vyšší než před deseti lety.
Lorenzo Poli, šéf italského výrobce papíru Cartiere Saci SpA, se nedávno v televizi podělil o měsíční účet za energie své společnosti: V roce 2021 se zvýšil z o něco více než 385 000 eur na téměř 2 miliony eur v roce 2022. Dalším příznakem napětí je, že společnost Hakle GbmH, velký německý výrobce toaletního papíru se stoletou historií, v pondělí podala návrh na insolvenci. Společnost uvedla, že ji „masivní“ nárůst cen energií a dalších komodit zahnal do „kouta“.
Slyšel jsem, že si na podobné zvýšení nákladů na energie stěžují i jiní vedoucí pracovníci v odvětví výroby toaletního papíru – 300 až 400 % meziročně se zdá být spíše normou než výjimkou.
Až donedávna se většina evropských vlád soustředila na pomoc domácnostem před dopady rostoucích cen a na zpracovatelský průmysl většinou zapomínala. Od Finska po Španělsko se nyní výrobci obávají, že jejich jedinou možností, jak zastavit odliv peněz, je omezit výrobu, což by způsobilo nedostatek, který by sice zvýšil ceny, ale umožnil by zotavení marží. Mezitím svým zákazníkům, často řetězcům supermarketů, uvádějí výrazně vyšší ceny než na začátku léta.
Zdroj: Unsplash
Výsledkem je, že velkoobchodní cena evropského hygienického papíru (z něhož pochází toaletní papír) tento týden prudce vzrostla na historické maximum kolem 2 200 eur za metrickou tunu – z necelých 900 eur v lednu 2021. A v říjnu ceny pravděpodobně dále porostou, říkají vedoucí pracovníci v tomto odvětví. Ještě znepokojivější je, že tempo růstu cen se zrychlilo. Od ledna do června rostly velkoobchodní náklady na výrobu tkání meziměsíčně přibližně o 3 až 5 %, od července se ceny zvyšují každý měsíc o 10 %.
Zvýšení cen se brzy dostane na pulty supermarketů. V letošním roce zatím společnosti vyrábějící spotřební zboží, jako jsou Proctor & Gamble Co. a Kimberly-Clark Corp. mírně zvýšily ceny a zkrátily délku rolí, aby si zachovaly své marže. Podle vedoucích pracovníků v tomto odvětví jsou dnes rolky v průměru o 6 až 8 % kratší než před rokem a zároveň o 8 až 10 % dražší.
Přinejmenším v Evropě se nyní chystá nové kolo zvyšování maloobchodních cen. A ve čtvrtém čtvrtletí lze očekávat ještě kratší role toaletního papíru. Taková smršťovací inflace se zhoršuje: místo toho, aby se zkracovaly pouze role toaletního papíru, začínají se zužovat i listy papíru.
Skromná rulička toaletního papíru nabízí pohled na zbytek výrobního průmyslu. Samozřejmě existují velké rozdíly mezi roličkami a například keramickými dlaždicemi nebo tunou hnojiva. Ale jedno mají společné: velkoobchodní ceny stále stoupají a výroba klesá. Nedostatek bude ceny ještě více nafukovat, přestože ekonomika v reakci na zvyšování úrokových sazeb zpomaluje.
Centrální banky se budou cítit nuceny jednat prostřednictvím stále vyšších úrokových sazeb, protože to je nyní jejich jediná páka. Ale bojovat s inflací tímto způsobem je nepříjemná záležitost.
Stejný příběh se týká celého evropského výrobního odvětví.Kdo by to byl řekl? Ukazuje se, že hromadění toaletního papíru v prvních dnech pandemie bylo moudrým finančním rozhodnutím. Pokud máte v koupelnové skříňce stále zásoby roliček, nemusíte se už stydět.Nedostatek toaletního papíru v roce 2020 byl včasným varovným signálem velkého narušení dodavatelského řetězce, které mělo postihnout globální ekonomiku. Nyní velkoobchodní ceny „hedvábného“ papíru prudce stoupají na historické maximum – nová krize, která naznačuje, že inflační tlaky stále narůstají.Odvětví výroby toaletního papíru je mikrokosmem mnohem většího, energeticky náročného výrobního odvětví, kde výrobní náklady nadále prudce rostou v souladu s prudce rostoucími velkoobchodními cenami energie. Jde o stejný problém napříč evropskými průmyslovými komoditami – od skla, keramiky a syntetických vláken až po hliník, cement, hnojiva a desítky dalších výrobků denní potřeby.Investoři a obchodníci doufají, že to nejhorší z inflační vlny je již za námi. Ale jeden pohled do průmyslového sektoru prostřednictvím vzestupů a pádů průmyslu toaletního papíru naznačuje, že cenové tlaky nepolevují. Centrální banky budou muset v reakci na to zpřísnit svou měnovou politiku, i když hospodářský růst, zejména v Evropě, zpomaluje.Zdroj: UnsplashStejně jako u mnoha jiných výrobců jsou jádrem problému toaletního papíru náklady na energii.Přeměna dřeva na buničinu a následně na toaletní papír je energeticky velmi náročná – více než u jiných druhů papíru. V Evropě je tento proces nyní neúnosně drahý, protože velkoobchodní ceny zemního plynu a elektřiny stoupají na rekordní úroveň.Chcete využít této příležitosti?Navzdory nedávné korekci z rekordních maxim z konce srpna se evropský referenční plyn obchoduje za cenu blízkou 200 eur za megawatthodinu, zatímco v letech 2010 až 2020 byla průměrná cena nižší než 20 eur. Evropské referenční ceny elektřiny jsou nyní 15krát vyšší než před deseti lety.Lorenzo Poli, šéf italského výrobce papíru Cartiere Saci SpA, se nedávno v televizi podělil o měsíční účet za energie své společnosti: V roce 2021 se zvýšil z o něco více než 385 000 eur na téměř 2 miliony eur v roce 2022. Dalším příznakem napětí je, že společnost Hakle GbmH, velký německý výrobce toaletního papíru se stoletou historií, v pondělí podala návrh na insolvenci. Společnost uvedla, že ji „masivní“ nárůst cen energií a dalších komodit zahnal do „kouta“.Slyšel jsem, že si na podobné zvýšení nákladů na energie stěžují i jiní vedoucí pracovníci v odvětví výroby toaletního papíru – 300 až 400 % meziročně se zdá být spíše normou než výjimkou.Až donedávna se většina evropských vlád soustředila na pomoc domácnostem před dopady rostoucích cen a na zpracovatelský průmysl většinou zapomínala. Od Finska po Španělsko se nyní výrobci obávají, že jejich jedinou možností, jak zastavit odliv peněz, je omezit výrobu, což by způsobilo nedostatek, který by sice zvýšil ceny, ale umožnil by zotavení marží. Mezitím svým zákazníkům, často řetězcům supermarketů, uvádějí výrazně vyšší ceny než na začátku léta.Zdroj: UnsplashVýsledkem je, že velkoobchodní cena evropského hygienického papíru tento týden prudce vzrostla na historické maximum kolem 2 200 eur za metrickou tunu – z necelých 900 eur v lednu 2021. A v říjnu ceny pravděpodobně dále porostou, říkají vedoucí pracovníci v tomto odvětví. Ještě znepokojivější je, že tempo růstu cen se zrychlilo. Od ledna do června rostly velkoobchodní náklady na výrobu tkání meziměsíčně přibližně o 3 až 5 %, od července se ceny zvyšují každý měsíc o 10 %.Zvýšení cen se brzy dostane na pulty supermarketů. V letošním roce zatím společnosti vyrábějící spotřební zboží, jako jsou Proctor & Gamble Co. a Kimberly-Clark Corp. mírně zvýšily ceny a zkrátily délku rolí, aby si zachovaly své marže. Podle vedoucích pracovníků v tomto odvětví jsou dnes rolky v průměru o 6 až 8 % kratší než před rokem a zároveň o 8 až 10 % dražší.Přinejmenším v Evropě se nyní chystá nové kolo zvyšování maloobchodních cen. A ve čtvrtém čtvrtletí lze očekávat ještě kratší role toaletního papíru. Taková smršťovací inflace se zhoršuje: místo toho, aby se zkracovaly pouze role toaletního papíru, začínají se zužovat i listy papíru.Skromná rulička toaletního papíru nabízí pohled na zbytek výrobního průmyslu. Samozřejmě existují velké rozdíly mezi roličkami a například keramickými dlaždicemi nebo tunou hnojiva. Ale jedno mají společné: velkoobchodní ceny stále stoupají a výroba klesá. Nedostatek bude ceny ještě více nafukovat, přestože ekonomika v reakci na zvyšování úrokových sazeb zpomaluje.Centrální banky se budou cítit nuceny jednat prostřednictvím stále vyšších úrokových sazeb, protože to je nyní jejich jediná páka. Ale bojovat s inflací tímto způsobem je nepříjemná záležitost.
Společnost Shopify (SHOP), která kdysi začínala jako jednoduché řešení pro malé podnikatele prodávající online, se postupně proměňuje ve strategickou infrastrukturu...