„Když musím brzy vstávat a říkám si: ‚Aha, měla bych s pitím počkat,‘ tak si dám nealkoholický nápoj, abych měla pocit, že piju sama,“ řekla dvaadvacetiletá Okamotová v jedné tokijské restauraci. „A samozřejmě, když se scházíme s přáteli, kteří nepijí, je příjemné mít něco na přípitek.“
Obliba nízkoalkoholických a nealkoholických nápojů celosvětově vzrostla, což urychlila pandemie, která vedla mnoho lidí k většímu uvědomění si svého zdraví. Podle výzkumné společnosti IWSR vzrostla hodnota celosvětového trhu v tomto segmentu ze 7,8 miliardy dolarů v roce 2018 na necelých 10 miliard dolarů v roce 2021.
Tento efekt se projevil zejména v Japonsku, kde ubývá obyvatel a mladší lidé pijí mnohem méně než v předchozích desetiletích. Podle vládních průzkumů v roce 2019 pravidelně pilo jen 7,8 % Japonců ve věku kolem 20 let, zatímco v roce 1999 to bylo 20,3 % této věkové skupiny.
Japonský daňový úřad, který čelí neustálému poklesu příjmů z prodeje alkoholu, vyhlásil v červenci soutěž, v níž hledá nápady, jak stimulovat poptávku mezi mladšími lidmi.

Největší japonští výrobci nápojů se poohlížejí po růstu i mimo zemi. Šéf domácího pivního lídra Asahi Group Holdings minulý měsíc agentuře Reuters řekl, že za klíčový trh považuje Severní Ameriku. Skupina Suntory Holdings Group se tam snaží rozšířit své podnikání v oblasti plechovkových koktejlů.
Na domácí půdě přicházejí společnosti s novými způsoby, jak zlepšit zážitek v baru pro nepijáky.
Jednoho nedávného odpoledne se v zábavní čtvrti Roppongi shromáždily skupinky převážně mladých žen v nealkoholické „pivní zahrádce“ zřízené ve stínu jedné z nejvyšších tokijských budov.
Pivní zahrádky jsou v Japonsku letní tradicí, ale tato – propagovaná společností Suntory a televizní stanicí TV Asahi – vynechala pivo a místo něj nabídla návštěvníkům řadu nealkoholických nápojů a vína.
„Spotřebitelé si neužívají jen alkoholické nápoje. Myslíme si, že si více cení komunikace, která při pití vzniká, nebo by si rádi užili atmosféru místa, kde pijí,“ uvedla generální ředitelka společnosti Suntory Masako Koura.
Konkurenční společnost Kirin Holdings Co nabízí také nealkoholická vína, koktejly a pivo. Společnost uvedla, že prodej jejího nealkoholického piva vzrostl za tři měsíce do června více než dvojnásobně ve srovnání s obdobím před rokem.
Společnost Sapporo Holdings Ltd uvedla, že domácí prodej nízkoalkoholického a nealkoholického piva vzrostl v pololetí do června o 20 %, zatímco prodej piva v plechovkách klesl o 4 %.

V Šibuji nově otevřený bar Sumadori – což je japonská slovní hříčka pro „chytré pití“ – nabízí propracované sladké koktejly, které mohou být připraveny bez alkoholu nebo s obsahem až 3 %. Nabízí prostředí, kde si každý může vychutnat drink společně, uvedl Mizuho Kajiura, výkonný ředitel podniku vedeného společností Asahi.
Kajiura pracoval dva roky v Indonésii a uvedl, že jeho zkušenosti z této převážně muslimské země mu umožnily ocenit vytváření pohostinného prostředí pro nepijáky.
„Cílem tohoto baru je ocenit zákazníky, kteří nemohou pít, aby sem mohli s radostí chodit s lidmi, kteří pijí,“ řekl Kajiura. „Pokud by ostatní restaurace a bary pochopily náš cíl, myslím, že by získaly více zákazníků.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























