Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Německo navrhuje v boji proti plynové krizi nový koncept levné dopravy

Navrhovaná náhrada oblíbené letní nabídky jízdenek na vlak by stála více než 9 eur, ale mohla by nabídnout trvalejší pobídku k volbě dopravy místo jízdy autem.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
11 září, 2022
5 min. čtení
Dresden main station (Hauptbahnhof)

Zdroj: Unsplash

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Německá politika veřejné dopravy se v květnu nečekaně dostala na titulní stránky světových novin, když země nabídla od června do srpna cestování všemi městskými a regionálními vlaky, tramvajemi, autobusy a metrem za pouhých 9 eur (220 Kč) měsíčně.

Tato tříměsíční nabídka, která měla zmírnit energetickou krizi a krizi životních nákladů vyvolanou ruskou invazí na Ukrajinu, se stala velmi populární: Podle lobbistické skupiny pro veřejnou dopravu VDV se prodalo 52 milionů jízdenek za 9 eur a 20 % z nich získali lidé, kteří by normálně veřejnou dopravu nepoužívali. Výsledné snížení počtu jízd autem ušetřilo odhadem 1,8 milionu tun emisí uhlíku.

Navzdory pozitivním reakcím kupujících vstupenek však stále zůstávaly otázky, co bude následovat po skončení programu. Odhaduje se, že dotace na tříměsíční program stála spolkovou vládu 2,5 miliardy eur, a mnozí očekávali, že letní neočekávaný výpadek bude muset být dlouhodobě zaplacen celkovým zvýšením jízdného.

Jisté je, že některá zvýšení jízdného jsou již údajně na cestě: Stuttgartská a Norimberská regionální dopravní síť by měly do konce roku zvýšit sazby o 4,9 %, resp. 3 %, i když ne s výslovnou vazbou na následky devítieurové jízdenky.

metro, berlin, germany, yellow, black, light
Zdroj: Unsplash

Dlouhodobě levná veřejná doprava však může být stále v kurzu: Vláda navrhuje nástupce 9eurové iniciativy jako součást celkového balíčku na zmírnění krize. Měsíční jízdenka, která bude pravděpodobně stát 49 až 69 eur, by mohla být představena do konce roku 2022. A pokud bude tento nový plán přijat, mohl by trvat rok nebo déle.

Advertisement

Jízdenka, kterou navrhl ministr dopravy Volker Wissing a která zahrnuje stejné formy městské a regionální dopravy jako její předchůdkyně, je zatím ve stádiu příprav. Aby byl životaschopný, budou muset podle Wissinga spolkové země Německa souhlasit s tím, že roční dotaci ve výši 1,5 miliardy eur od národní vlády dorovnají vlastními prostředky – což zatím neudělaly. Zajištění dohody se skutečně může ukázat jako složité, někteří představitelé opozice upozorňují na díry v plánu a jiní jej dokonce označují za „špatný vtip“.

Chcete využít této příležitosti?

Německo není jedinou evropskou zemí, která přijala levnější nebo bezplatné cestování jako nástroj ke zvládnutí energetické krize. Španělsko nabízí dojíždějícím do práce v období od 1. září do 31. prosince bezplatné předplatní jízdenky na příměstské železnice. Cestující mohou zdarma cestovat také po regionální železniční síti, která má o poznání menší pokrytí a frekvenci spojů než její německý protějšek. Jinde v estonském hlavním městě Tallinnu, francouzském Dunkerque, českém Frýdku-Místku a celém Lucembursku je veřejná doprava zcela zdarma spíše jako trvalé opatření než opatření související se současnou krizí.

Mnoho dalších zemí, včetně Velké Británie, však zatím žádné snížení cen ani opatření, které by používání veřejné dopravy učinilo dostupnějším, nezavedlo.

Přínosy posledního návrhu Německa týkajícího se jízdenek by byly jistě užší. I když by jeho navrhovaná cena zlevnila mnoho cestování podle mezinárodních standardů, zvýšení cen by omezilo potenciální příjemce tohoto systému. Největší prospěch by z toho měli lidé žijící ve velkých městech a jejich okolí. Obyvatelům Berlína a Hamburku, kteří v současné době platí za měsíční jízdenku pro vnitřní zóny 86 eur, resp. 71,30 eur, by se snížily náklady na cestování. Nová jízdenka by zůstala atraktivní také pro lovce výhodných cen, kteří jsou připraveni cestovat po celé zemi pomalejšími regionálními spoji a obětovat čas za peníze tím, že se vyhnou plně nákladným meziměstským spojům.

linie ziel abfahrt in
Zdroj: Unsplash

Jiní však o ně přijdou. Zásadní je, že náklady přesáhnou zhruba 40 eur měsíčně, které jsou pro účely cestování přiděleny německým příjemcům veřejné podpory. To znamená, že lidé, kteří pobírají dávky, budou muset na nákup jízdenky najít další prostředky z jiných zdrojů – prostředky, které díky inflaci jednoduše nemusí být k dispozici. Pro jiné skupiny nemusí být nabídka natolik atraktivní, aby se jim vyplatilo přejít na veřejnou dopravu.

Navrhovaná nová jízdenka by například nepředstavovala motivaci pro obyvatele menších měst, kde díky kratším vzdálenostem měsíční náklady nedosahují 49 eur, ani pro lidi z mnoha malých měst a vesnic, kde je nabídka veřejné dopravy bez ohledu na cenu příliš skromná na to, aby se na ni mohli spolehnout při zajišťování každodenních potřeb. Navíc jízdné vlakem a autobusem je v Německu již nyní často levnější než cestování autem, takže plán nemusí nutně motivovat řidiče k přestupu. Stejně tak rekreační turisté, u nichž se jízdenka za 9 eur ukázala jako obzvláště oblíbená, zjistí, že stávající zvláštní jízdné na výlety je často levnější než navrhovaná nová jízdenka.

Vyšší jízdné sice může představovat vystřízlivění po létě, kdy byly jízdenky na nejnižší úrovni, ale větší délka nového plánu a nižší náklady spolkové vlády by mohly být vnímány také jako prohloubení závazku učinit z veřejné dopravy trvale dostupnější alternativu k jízdě autem.

Německá politika veřejné dopravy se v květnu nečekaně dostala na titulní stránky světových novin, když země nabídla od června do srpna cestování všemi městskými a regionálními vlaky, tramvajemi, autobusy a metrem za pouhých 9 eur měsíčně.Tato tříměsíční nabídka, která měla zmírnit energetickou krizi a krizi životních nákladů vyvolanou ruskou invazí na Ukrajinu, se stala velmi populární: Podle lobbistické skupiny pro veřejnou dopravu VDV se prodalo 52 milionů jízdenek za 9 eur a 20 % z nich získali lidé, kteří by normálně veřejnou dopravu nepoužívali. Výsledné snížení počtu jízd autem ušetřilo odhadem 1,8 milionu tun emisí uhlíku.Navzdory pozitivním reakcím kupujících vstupenek však stále zůstávaly otázky, co bude následovat po skončení programu. Odhaduje se, že dotace na tříměsíční program stála spolkovou vládu 2,5 miliardy eur, a mnozí očekávali, že letní neočekávaný výpadek bude muset být dlouhodobě zaplacen celkovým zvýšením jízdného.Jisté je, že některá zvýšení jízdného jsou již údajně na cestě: Stuttgartská a Norimberská regionální dopravní síť by měly do konce roku zvýšit sazby o 4,9 %, resp. 3 %, i když ne s výslovnou vazbou na následky devítieurové jízdenky.Zdroj: UnsplashDlouhodobě levná veřejná doprava však může být stále v kurzu: Vláda navrhuje nástupce 9eurové iniciativy jako součást celkového balíčku na zmírnění krize. Měsíční jízdenka, která bude pravděpodobně stát 49 až 69 eur, by mohla být představena do konce roku 2022. A pokud bude tento nový plán přijat, mohl by trvat rok nebo déle.Jízdenka, kterou navrhl ministr dopravy Volker Wissing a která zahrnuje stejné formy městské a regionální dopravy jako její předchůdkyně, je zatím ve stádiu příprav. Aby byl životaschopný, budou muset podle Wissinga spolkové země Německa souhlasit s tím, že roční dotaci ve výši 1,5 miliardy eur od národní vlády dorovnají vlastními prostředky – což zatím neudělaly. Zajištění dohody se skutečně může ukázat jako složité, někteří představitelé opozice upozorňují na díry v plánu a jiní jej dokonce označují za „špatný vtip“.Chcete využít této příležitosti?Německo není jedinou evropskou zemí, která přijala levnější nebo bezplatné cestování jako nástroj ke zvládnutí energetické krize. Španělsko nabízí dojíždějícím do práce v období od 1. září do 31. prosince bezplatné předplatní jízdenky na příměstské železnice. Cestující mohou zdarma cestovat také po regionální železniční síti, která má o poznání menší pokrytí a frekvenci spojů než její německý protějšek. Jinde v estonském hlavním městě Tallinnu, francouzském Dunkerque, českém Frýdku-Místku a celém Lucembursku je veřejná doprava zcela zdarma spíše jako trvalé opatření než opatření související se současnou krizí.Mnoho dalších zemí, včetně Velké Británie, však zatím žádné snížení cen ani opatření, které by používání veřejné dopravy učinilo dostupnějším, nezavedlo.Přínosy posledního návrhu Německa týkajícího se jízdenek by byly jistě užší. I když by jeho navrhovaná cena zlevnila mnoho cestování podle mezinárodních standardů, zvýšení cen by omezilo potenciální příjemce tohoto systému. Největší prospěch by z toho měli lidé žijící ve velkých městech a jejich okolí. Obyvatelům Berlína a Hamburku, kteří v současné době platí za měsíční jízdenku pro vnitřní zóny 86 eur, resp. 71,30 eur, by se snížily náklady na cestování. Nová jízdenka by zůstala atraktivní také pro lovce výhodných cen, kteří jsou připraveni cestovat po celé zemi pomalejšími regionálními spoji a obětovat čas za peníze tím, že se vyhnou plně nákladným meziměstským spojům.Zdroj: UnsplashJiní však o ně přijdou. Zásadní je, že náklady přesáhnou zhruba 40 eur měsíčně, které jsou pro účely cestování přiděleny německým příjemcům veřejné podpory. To znamená, že lidé, kteří pobírají dávky, budou muset na nákup jízdenky najít další prostředky z jiných zdrojů – prostředky, které díky inflaci jednoduše nemusí být k dispozici. Pro jiné skupiny nemusí být nabídka natolik atraktivní, aby se jim vyplatilo přejít na veřejnou dopravu.Navrhovaná nová jízdenka by například nepředstavovala motivaci pro obyvatele menších měst, kde díky kratším vzdálenostem měsíční náklady nedosahují 49 eur, ani pro lidi z mnoha malých měst a vesnic, kde je nabídka veřejné dopravy bez ohledu na cenu příliš skromná na to, aby se na ni mohli spolehnout při zajišťování každodenních potřeb. Navíc jízdné vlakem a autobusem je v Německu již nyní často levnější než cestování autem, takže plán nemusí nutně motivovat řidiče k přestupu. Stejně tak rekreační turisté, u nichž se jízdenka za 9 eur ukázala jako obzvláště oblíbená, zjistí, že stávající zvláštní jízdné na výlety je často levnější než navrhovaná nová jízdenka.Vyšší jízdné sice může představovat vystřízlivění po létě, kdy byly jízdenky na nejnižší úrovni, ale větší délka nového plánu a nižší náklady spolkové vlády by mohly být vnímány také jako prohloubení závazku učinit z veřejné dopravy trvale dostupnější alternativu k jízdě autem.
Tagy: dopravaekonomikaněmecko


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Související:

    1. Nejlepší evropské akcie v oblasti letectví a obrany pro rok 2025
    2. Amazon ruší jednu ze svých nejštědřejších výhod programu Prime
    3. 11. září — Jeden z nejsmutnějších dnů moderní historie. Co se stalo?
    4. Stellantis získává důvěru analytiků díky stabilizaci v USA a novinkám
    5. Vláda v případě potřeby posílí rozpočet dopravy, výstavba má pokračovat
    Advertisement

    Breaking.

    23:06

    Walmart vstupuje do Afriky otevřením obchodu v Jihoafrické republice.

    23:01

    Více globálních leteckých společností pozastavuje lety do Venezuely po doporučení USA.

    22:50

    Ruské akcie klesají při uzavření trhu; index MOEX Russia zůstává stabilní

    16:11

    Pět hlavních aktualizací AI od analytiků: Microsoft a Amazon dostaly snížené hodnocení, IBM zahájeno s hodnocením Outperform.

    15:40

    Collins z Fedu: Současná měnová politika je vhodná, nejistota ohledně snižování sazeb.

    13:31

    Trump čelí stejné situaci jako Biden: Američané nenávidí rostoucí ceny.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Investice

    Společnost Quantgroup – černý kůň hongkongského IPO boomu

    21 listopadu, 2025

    Hongkongská burza zažívá v posledních měsících opětovné oživení a zvyšující se množství technologických titulů přitahuje pozornost globálních investorů. Do tohoto...

    Zdroj: Getty Images

    Kupte akcie této společnosti vyrábějící drony, radí analytik. Čeká ji další růst

    21 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Deutsche Bank doporučuje nakoupit akcie Live Nation po „přehnaném“ poklesu

    21 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Deutsche Bank tvrdí, že je čas nakoupit akcie této kryptoměnové burzy

    20 listopadu, 2025
    Zdroj: Burzovnisvet

    Santa Claus Rally: Proč je listopad ideální měsíc pro nákup akcií

    20 listopadu, 2025

    IPO Radar.

    Chuangxin Industries

    Datum IPO: 24 listopadu, 2025
    Potenciální ocenění: 20,36 miliard HKD až 21,98 miliard HKD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    BJ’s Wholesale roste díky silnému zisku, i když tržby zaostávají

    22 listopadu, 2025

    CPI Europe kupuje od CPIPG 12.000 bytů v ČR za téměř 15 miliard korun

    21 listopadu, 2025

    Dolar mírně posiluje před klíčovými daty o zaměstnanosti z USA

    19 listopadu, 2025

    S&P 500 posiluje díky nadějím na snížení úrokových sazeb, Nvidia kolísá

    21 listopadu, 2025

    S&P 500 ignoruje zápis z jednání Fedu a ukončuje sérii ztrát

    19 listopadu, 2025

    Závod o autonomii: Tesla a Google usilují o převahu na trhu robotaxi

    22 listopadu, 2025

    Eli Lilly překonává hranici 1 bilionu dolarů a mění pravidla farmaceutického trhu

    23 listopadu, 2025

    S&P 500 klesá, nadšení kolem Nvidie slábne a s ním i sázky na snížení sazeb

    20 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Shutterstock
    Akcie

    Evropské trhy rostou, výsledky Nvidie zmenšily strach z AI bubliny

    20 listopadu, 2025

    Evropské akciové trhy zahájily čtvrteční obchodování v pozitivním tónu.

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.