22. srpna, ráno poté, co milovníci automobilů v kalifornském Carmelu vypili poslední kapku šampaňského a slyšeli padat poslední kladívko na každoročních aukcích v mlhavé pobřežní enklávě, už sčítací komisaři usilovně sčítali týdenní úbytek.
Celkem se v pěti aukčních domech prodalo více než 1 200 vozů, které vynesly 469 milionů dolarů, což je téměř 19% nárůst oproti předchozímu rekordu z roku 2015.
Aukční domy oslavovaly a chlubily se prodejem Ferrari 410 za 22 milionů dolarů, Mercedesů-Benz 540K za 10 milionů dolarů a Hispano-Suiz za 9,2 milionu dolarů zabalených do růžového dřeva. Co však výsledky nejslavnějších světových aukcí ojetých vozů znamenají pro trh po zbytek roku, je poněkud složitější.
„Potenciální recese, vyšší úrokové sazby, válka na Ukrajině a změny v chování po konci Covid-19 – to všechno jsme měli na mysli,“ říká Juan Diego Calle, výkonný ředitel společnosti Classic.com. „Odvětví je zjevně odolné vůči všemu, co se děje v širším měřítku. Ale do budoucna je to smíšené.“
Zmíněné výkyvy sice ovlivňují způsob, jakým se auta celosvětově kupují a prodávají, ale trh se sběratelskými vozy je složitější než jen příčina a následek. Pravdou je, že makroekonomické faktory neovlivňují kupce klasických automobilů – ani vozidla, která chtějí – stejně. Ani zdaleka ne.
Podle Bryona Madsena, vedoucího strategie RM Sotheby’s, zůstanou předválečná vozidla – tedy vozy vyrobené před druhou světovou válkou – silná až do konce roku. V Carmelu aukční dům nabídl několik předválečných vozů s násobky stejné značky/modelu, z nichž se až na jeden všechny prodaly, což dokazuje, že trh s Packardy a Duesenbergy je přiměřeně silný. „Domníváme se, že tento trend bude pokračovat až do konce roku 2022,“ říká Madsen.
Stejně jako hvězdné výkony modrých stálic, jako jsou bombastické italské závodní vozy, které vyhrávaly vyčerpávající vytrvalostní závody v 50. letech, a jejich exotických potomků.
„Například Ferrari má docela stabilní hodnotovou linii,“ říká Dave Magers, generální ředitel Mecum Auctions. „Ekonomika, která má vliv na konkrétní značku, jako je tato, si nemyslím, že dělá velký rozdíl. A v posledních 22 měsících měla nejistota v některých ohledech tendenci vést lidi k tomu, aby kupovali věci teď, a ne později.“
Další z nejprodávanějších vozů v Monterey, jako například Bugatti Type 57SC Atalante z roku 1937, který se prodal za 10,34 milionu dolarů, pro prognostiky dále zdůraznil, že špička trhu je stále plná peněz. Podle Calleho lze očekávat, že totéž se bude dít i na nadcházejících aukcích, což je truismus, který platí ve všech případech, kromě těch absolutně nejhorších tržních podmínek: „Skvělá auta se budou i nadále prodávat za skvělé peníze.“
Podzimních aukcí, z nichž si můžete vybírat, je spousta: Bonhams pořádá každoroční aukci v anglickém Goodwoodu 17. září, RM Sotheby’s má 22. září aukci v texaském Marshallu, Broad Arrow má 14. října aukci v Gloversville ve státě New York a Mecum má 10. listopadu aukci v Las Vegas. Ti, kteří to vědí, říkají, že nejlepší partie budou i nadále dosahovat vysokých čísel, zejména ty v Evropě.
„Vzhledem k tomu, že se euro a americký dolar poprvé po 20 letech dostaly na paritu, je pro evropské kupce těžší proniknout na trhy mimo eurozónu,“ říká Madsen. „RM Sotheby’s má před sebou tři aukce v Evropě a tři aukce ve Spojených státech. Vzhledem k tomu, že se tyto prodeje konají na místních trzích, ve Švýcarsku, Německu a Velké Británii, věříme, že každý místní trh je před některými z těchto vlivů náležitě chráněn.“
Jen pozor na odchylky, říkají zasvěcení. Žádný prodej nedemonstruje silný kupní postoj k vozům nejvyššího svatého grálu více než Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, který se prodal v květnové aukci. Jediný závodní vůz typu gullwing vymazal dosavadní světový rekord za vůz prodaný ve veřejné aukci, když jej neznámý kupec koupil za 142 milionů dolarů.
„Aby Mercedes mohl říci, že nejen teoreticky, ale i jednoznačně ve skutečnosti je nejcennějším vozem na světě Mercedes – to je silné prohlášení, které staví mnoho lidí, jiných lidí, na jejich místo,“ řekl tehdy Simon Kidston, který prodej zprostředkoval.
Bezprecedentní částka má však jednu výhradu: je pravděpodobně „neopakovatelná“, dodal.
„Znamená to, že nyní má každý roadster gullwing nebo 540K větší hodnotu? To si nemyslím,“ řekl. „Půvab Uhlenhaut Coupé se nevztahuje na každý Mercedes.“
Zdravé chlazení
Datsun 1972 – Zdroj: Bloomberg
Pak je tu druhá strana scénáře. Zatímco prodeje nejvýznamnějších, nejdražších multimilionových vozů zůstanou po zbytek roku silné, pozorní pozorovatelé letních aukcí zaznamenali všeobecné zpomalení tempa prodeje vozů střední třídy – těch, jejichž hodnota přesahuje šestimístnou částku, ale je nižší než půl milionu dolarů.
V Carmelu se neprodalo například BMW Z8 z roku 2003, které se vydražilo za 400 000 dolarů, Delahaye z roku 1937, jehož cena dosáhla 290 000 dolarů, a Jaguar E-Type z roku 1967, který se nedostal přes 150 000 dolarů.
Navíc se zpomalil i apetit po nejlevnějších vozech základní třídy. Na aukci Mecum se nepodařilo prodat partie, mezi nimiž byly Chevrolet Impala z roku 1968 (nabídka do 22 000 USD), Datsun z roku 1972 (nabídka do 40 000 USD) a Mercedes-Benz SL600 z roku 1997 (nabídka do 10 000 USD). Analytici v průběhu léta dokonce zaznamenali nižší míru prodejnosti v živých i online aukcích. Jen v srpnu byla celková míra prodejnosti podle údajů serveru Classic.com o 16,3 % nižší než v srpnu 2021.
Odborníci toto ochlazení charakterizují spíše jako zdravou korekci než jako nebezpečný pokles. Přináší další výhody pro kupující, zejména pro ty na středních trzích, kteří mohou být skutečně ovlivněni volatilitou trhu. Podzimní ceny budou předvídatelnější než v dřívějších měsících, kdy obecná tendence k divoce nevyzpytatelným prodejům zkreslovala vnímání skutečných tržních hodnot.
„Chvílemi to vypadalo, že kupující jsou na roztrhání a kupují, co jim přijde pod ruku,“ říká Calle. „Ceny neustále rostly, často bez jakéhokoli důvodu.“ Nyní už Covidem 19 posílená touha některých sběratelů popadnout cokoli, co by mohli koupit, pominula.
„Mohla by se objevit otázka, zda část základu silného trhu není ze zbývající zadržované poptávky po nákupu a prodeji po dvou a půl letech od pandemie, ale zdá se, že tento motor [před Pebble Beach] ochladl,“ říká Madsen.
A co víc, ochlazení trhu v příštích několika měsících povede prodejce k tomu, že budou pružněji přistupovat ke svým rezervám – minimální ceně, za kterou jsou ochotni vůz prodat – nebo se jich úplně zbaví. To znamená, že kupující si mohou dovolit být při nákupu ze seznamu přání vybíravější.
„Aby bylo jasno, ceny neklesají, pouze se stabilizují,“ říká Calle. „Ve srovnání s jinými třídami aktiv je to vlastně dobrá zpráva.“
22. srpna, ráno poté, co milovníci automobilů v kalifornském Carmelu vypili poslední kapku šampaňského a slyšeli padat poslední kladívko na každoročních aukcích v mlhavé pobřežní enklávě, už sčítací komisaři usilovně sčítali týdenní úbytek.Celkem se v pěti aukčních domech prodalo více než 1 200 vozů, které vynesly 469 milionů dolarů, což je téměř 19% nárůst oproti předchozímu rekordu z roku 2015.Aukční domy oslavovaly a chlubily se prodejem Ferrari 410 za 22 milionů dolarů, Mercedesů-Benz 540K za 10 milionů dolarů a Hispano-Suiz za 9,2 milionu dolarů zabalených do růžového dřeva. Co však výsledky nejslavnějších světových aukcí ojetých vozů znamenají pro trh po zbytek roku, je poněkud složitější.„Potenciální recese, vyšší úrokové sazby, válka na Ukrajině a změny v chování po konci Covid-19 – to všechno jsme měli na mysli,“ říká Juan Diego Calle, výkonný ředitel společnosti Classic.com. „Odvětví je zjevně odolné vůči všemu, co se děje v širším měřítku. Ale do budoucna je to smíšené.“Zmíněné výkyvy sice ovlivňují způsob, jakým se auta celosvětově kupují a prodávají, ale trh se sběratelskými vozy je složitější než jen příčina a následek. Pravdou je, že makroekonomické faktory neovlivňují kupce klasických automobilů – ani vozidla, která chtějí – stejně. Ani zdaleka ne.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: BloombergPodle Bryona Madsena, vedoucího strategie RM Sotheby’s, zůstanou předválečná vozidla – tedy vozy vyrobené před druhou světovou válkou – silná až do konce roku. V Carmelu aukční dům nabídl několik předválečných vozů s násobky stejné značky/modelu, z nichž se až na jeden všechny prodaly, což dokazuje, že trh s Packardy a Duesenbergy je přiměřeně silný. „Domníváme se, že tento trend bude pokračovat až do konce roku 2022,“ říká Madsen.Stejně jako hvězdné výkony modrých stálic, jako jsou bombastické italské závodní vozy, které vyhrávaly vyčerpávající vytrvalostní závody v 50. letech, a jejich exotických potomků.„Například Ferrari má docela stabilní hodnotovou linii,“ říká Dave Magers, generální ředitel Mecum Auctions. „Ekonomika, která má vliv na konkrétní značku, jako je tato, si nemyslím, že dělá velký rozdíl. A v posledních 22 měsících měla nejistota v některých ohledech tendenci vést lidi k tomu, aby kupovali věci teď, a ne později.“Další z nejprodávanějších vozů v Monterey, jako například Bugatti Type 57SC Atalante z roku 1937, který se prodal za 10,34 milionu dolarů, pro prognostiky dále zdůraznil, že špička trhu je stále plná peněz. Podle Calleho lze očekávat, že totéž se bude dít i na nadcházejících aukcích, což je truismus, který platí ve všech případech, kromě těch absolutně nejhorších tržních podmínek: „Skvělá auta se budou i nadále prodávat za skvělé peníze.“Podzimních aukcí, z nichž si můžete vybírat, je spousta: Bonhams pořádá každoroční aukci v anglickém Goodwoodu 17. září, RM Sotheby’s má 22. září aukci v texaském Marshallu, Broad Arrow má 14. října aukci v Gloversville ve státě New York a Mecum má 10. listopadu aukci v Las Vegas. Ti, kteří to vědí, říkají, že nejlepší partie budou i nadále dosahovat vysokých čísel, zejména ty v Evropě.„Vzhledem k tomu, že se euro a americký dolar poprvé po 20 letech dostaly na paritu, je pro evropské kupce těžší proniknout na trhy mimo eurozónu,“ říká Madsen. „RM Sotheby’s má před sebou tři aukce v Evropě a tři aukce ve Spojených státech. Vzhledem k tomu, že se tyto prodeje konají na místních trzích, ve Švýcarsku, Německu a Velké Británii, věříme, že každý místní trh je před některými z těchto vlivů náležitě chráněn.“Jen pozor na odchylky, říkají zasvěcení. Žádný prodej nedemonstruje silný kupní postoj k vozům nejvyššího svatého grálu více než Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, který se prodal v květnové aukci. Jediný závodní vůz typu gullwing vymazal dosavadní světový rekord za vůz prodaný ve veřejné aukci, když jej neznámý kupec koupil za 142 milionů dolarů.„Aby Mercedes mohl říci, že nejen teoreticky, ale i jednoznačně ve skutečnosti je nejcennějším vozem na světě Mercedes – to je silné prohlášení, které staví mnoho lidí, jiných lidí, na jejich místo,“ řekl tehdy Simon Kidston, který prodej zprostředkoval.Bezprecedentní částka má však jednu výhradu: je pravděpodobně „neopakovatelná“, dodal.„Znamená to, že nyní má každý roadster gullwing nebo 540K větší hodnotu? To si nemyslím,“ řekl. „Půvab Uhlenhaut Coupé se nevztahuje na každý Mercedes.“Datsun 1972 – Zdroj: BloombergPak je tu druhá strana scénáře. Zatímco prodeje nejvýznamnějších, nejdražších multimilionových vozů zůstanou po zbytek roku silné, pozorní pozorovatelé letních aukcí zaznamenali všeobecné zpomalení tempa prodeje vozů střední třídy – těch, jejichž hodnota přesahuje šestimístnou částku, ale je nižší než půl milionu dolarů.V Carmelu se neprodalo například BMW Z8 z roku 2003, které se vydražilo za 400 000 dolarů, Delahaye z roku 1937, jehož cena dosáhla 290 000 dolarů, a Jaguar E-Type z roku 1967, který se nedostal přes 150 000 dolarů.Navíc se zpomalil i apetit po nejlevnějších vozech základní třídy. Na aukci Mecum se nepodařilo prodat partie, mezi nimiž byly Chevrolet Impala z roku 1968 , Datsun z roku 1972 a Mercedes-Benz SL600 z roku 1997 . Analytici v průběhu léta dokonce zaznamenali nižší míru prodejnosti v živých i online aukcích. Jen v srpnu byla celková míra prodejnosti podle údajů serveru Classic.com o 16,3 % nižší než v srpnu 2021.Odborníci toto ochlazení charakterizují spíše jako zdravou korekci než jako nebezpečný pokles. Přináší další výhody pro kupující, zejména pro ty na středních trzích, kteří mohou být skutečně ovlivněni volatilitou trhu. Podzimní ceny budou předvídatelnější než v dřívějších měsících, kdy obecná tendence k divoce nevyzpytatelným prodejům zkreslovala vnímání skutečných tržních hodnot.„Chvílemi to vypadalo, že kupující jsou na roztrhání a kupují, co jim přijde pod ruku,“ říká Calle. „Ceny neustále rostly, často bez jakéhokoli důvodu.“ Nyní už Covidem 19 posílená touha některých sběratelů popadnout cokoli, co by mohli koupit, pominula.„Mohla by se objevit otázka, zda část základu silného trhu není ze zbývající zadržované poptávky po nákupu a prodeji po dvou a půl letech od pandemie, ale zdá se, že tento motor [před Pebble Beach] ochladl,“ říká Madsen.A co víc, ochlazení trhu v příštích několika měsících povede prodejce k tomu, že budou pružněji přistupovat ke svým rezervám – minimální ceně, za kterou jsou ochotni vůz prodat – nebo se jich úplně zbaví. To znamená, že kupující si mohou dovolit být při nákupu ze seznamu přání vybíravější.„Aby bylo jasno, ceny neklesají, pouze se stabilizují,“ říká Calle. „Ve srovnání s jinými třídami aktiv je to vlastně dobrá zpráva.“